Voel jij je aangevallen als een ruiter na de proef komt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:11

Ons is afgeraden om een video achteraf met de ruiter/amazone te bekijken.

Omdat idd er uit een hele ander hoek gefilmd wordt. En nog het allerbelangrijkste: Hoe geloofwaardig kom je nog over als jury.
Je hebt gepunt naar wat je hebt waargenomen.

Ik ben zeker bereid om toelichting te geven, en doe dit ook weleens na de proef. Soms is dat fijner want dan kan je het net wat anders overbrengen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:14

Nou ik vraag soms wel aan de ruiter als ze mijn commentaar niet zo goed begrijpen of ze de proef weleens filmen.
Vaak voelt het toch anders als het eruit ziet.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:52

Relaxed schreef:
Damelza schreef:
ik ga altijd even samen met mijn pony na afloop van de proef naar de jury. Vraag ik om commentaar en tips, maar laatst was er een jury die zei gelijk: nee daar doe ik niet aan, staat op papier. Keek ik daarna op de coupon stond er amper wat op

Meteen na de proef kan idd vaak niet omdat het onwijs uit gaat lopen als iedereen dit doet.. Ik geef ook zelden commentaar meteen na de proef, maar na afloop van de ring vind ik dit geen probleem :n Ik zorg wel dat er genoeg op de coupons staat aan commentaar.. :j

nouja het liep al ontzettend in en er zat ook nog geen nieuw iemand in de ring. maar deze jury zei dat hij niet aan commentaar en tips na de proef deed, wat hij kwijt wilde stond wel op het papiertje :Y)

MariekeS_

Re: Voel jij je aangevallen als een ruiter na de proef komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:13

Even een puur interesse filmpje over het filmen:

Ook al wordt er gefilmd vanuit een andere hoek dan blijft de gereden proef toch hetzelfde? Stel dat in het eerder gegeven voorbeeld een paard zijn tong bij C naar buiten eruit steekt, maar de proef is vanaf A gefilmd, dan kan de jury toch zeggen dat het daar gebeurde? Dan is de tong zelf misschien niet op film te zien maar een gegeven hulp of iets dergelijks wel? Je zou bijvoorbeeld vanaf A op film wel moeten kunnen zien dat de ruiter sterk met de hand inwerkt of dat de aanleuning wringt?
Als ruiter moet je dan natuurlijk wel even aannemen dat het wel degelijk gebeurd is maar zo zou je toch ook wel tot een leermomentje moeten kunnen komen?

Handigst is natuurlijk om vanaf C te filmen :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:54

MariekeS_ schreef:
Even een puur interesse filmpje over het filmen:

Ook al wordt er gefilmd vanuit een andere hoek dan blijft de gereden proef toch hetzelfde? Stel dat in het eerder gegeven voorbeeld een paard zijn tong bij C naar buiten eruit steekt, maar de proef is vanaf A gefilmd, dan kan de jury toch zeggen dat het daar gebeurde? Dan is de tong zelf misschien niet op film te zien maar een gegeven hulp of iets dergelijks wel? Je zou bijvoorbeeld vanaf A op film wel moeten kunnen zien dat de ruiter sterk met de hand inwerkt of dat de aanleuning wringt?
Als ruiter moet je dan natuurlijk wel even aannemen dat het wel degelijk gebeurd is maar zo zou je toch ook wel tot een leermomentje moeten kunnen komen?

Handigst is natuurlijk om vanaf C te filmen :)

Een jury schrijft vrijwel altijd bij het desbetreffende onderdeel op als er een tong probleem is wat heeft het dan voor zin om naderhand nog met een jury een video terug te gaan kijken?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:00

Bij mij stond er alleen onderaan, met ander handschrift dan het overige commentaar, paard gooit regelmatig tong uit mond....

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:04

Jij verwoord nou precies, wat het probleem is. Daarom rijd ik inmiddels geen wedstrijden meer. Er valt nauwelijks te praten met jury's. Ik kan het aan één kant wel begrijpen, want veel mensen zijn snel op de tenen getrapt en gaan rare dingen zeggen tegen de jury, maar vroegah, gingen jury's erbij zitten om de ruiters de kans te geven om hun coupon te bespreken. Die tijd is geweest. De meesten geven hun punten en maken dat ze weg komen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:08

_PSM: ik heb het ook wel eens gehad dat ik zelf niet op zat te letten en dat de schrijver op de verkeerde coupons geschreven had. Gelukkig kon dit nog hersteld worden, maar het zou maar zo kunnen dat het idd niet goed gegaan is met schrijven.

Om op je vraag terug te komen: ik vind het prima als mensen naar me toe komen om een toelichting op hun protocol maar ik zou niet uitgebreid een video gaan bekijken. Ik heb het op dat moment zo gezien en daar valt niets meer aan te veranderen.
Iemand heeft mij zelfs wel eens na de prijsuitreiking gevraagd of ik de 179 punten nog kon veranderen, dat vond ik wel lef hebben :=

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:21

Fitzroy schreef:
Iemand heeft mij zelfs wel eens na de prijsuitreiking gevraagd of ik de 179 punten nog kon veranderen, dat vond ik wel lef hebben :=

Dat vind ik ook wel lef ja, had je gezicht wel willen zien :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:00

Fitzroy schreef:

Ik ook, hij had een puntje nodig om te kunnen gaan springen...

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:26

idefix4 schreef:
Jij verwoord nou precies, wat het probleem is. Daarom rijd ik inmiddels geen wedstrijden meer. Er valt nauwelijks te praten met jury's. Ik kan het aan één kant wel begrijpen, want veel mensen zijn snel op de tenen getrapt en gaan rare dingen zeggen tegen de jury, maar vroegah, gingen jury's erbij zitten om de ruiters de kans te geven om hun coupon te bespreken. Die tijd is geweest. De meesten geven hun punten en maken dat ze weg komen!

Niet alle juryleden over 1 kam scheren hoor, de protocollen die bij mij de auto/juryhok verlaten staan vol met commentaar en nog een kleine samenvatting onderaan. Ik wacht ook netjes op de prijsuitreiking (tenzij deze helemaal aan het einde vd dag is), en de keren dat ik een praatje heb gemaakt met ruiters zijn op 1 hand te tellen en dan was ik er nog zelf op af gestapt ook..! Het moet van 2 kanten komen :j

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:39

Vroeger moest je na de proef altijd even naar de jury en kreeg je te horen wat er wel en niet goed was. Vind het erg jammer dat dat nu niet meer is al begrijp ik het wel dat het wegens tijdsdruk niet meer mogelijk is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat toen de punten altijd terecht waren met het gevoel wat ik zelf bij de proef had. Als ik nu een proefje rijd kan ik er echt geen pijl op trekken wat voor punten ik ervoor krijg want dat is bij elke jury weer anders.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:34

__PSM__ schreef:
Bij mij stond er alleen onderaan, met ander handschrift dan het overige commentaar, paard gooit regelmatig tong uit mond....

Ik schrijf regelmatig nog even ( probeer ik iig) kort en bondig commentaar wat heel algemeen is.
Om nu bij elk onderdeel; heeft tong uit de mond neer te laten schrijven is overbodig.

Dus het kan heel goed dat de schrijfster de protocollen vol schrijft en ik, met een andere pen en handschrift de coupon nog wat van algemeen commentaar voorzie.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 01-09-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 18:36

Dat kan ik me voorstellen :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:47

Dat doe ik ook regelmatig, zeker bij minder snelle schrijvers.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:03

Relaxed schreef:
Jeetje wat raar.. :n Ten eerste zou ik mijn schrijver er zich nooit mee laten bemoeien, die had ik dan persoonlijk meteen zelf (als jury) de mond gesnoerd.. Dit is iets tussen jury en deelnemer en niet tussen jury, schrijver, deelnemer, ouders/aanhang van de deelnemer en weet ik het wie allemaal ;)
Verder zie ik het totaal niet als een aanval als iemand bij me komt, máár ik zou geen video's gaan bekijken.. Puur om het feit dat dat veelste tijdrovend is en als je hieraan begint je dat bij iedereen moet doen. Alhoewel ik het in dit geval misschien wel zou doen, omdat het een duidelijk feit is en ik dan wel zeker zou willen weten of ik wel de goede coupon voor me heb gehad..

Ik vin dhet juist jammer dat er zo weinig mensen naar me toe komen na de proef..

Ik rijd helemaal geen wedstrijden, zal dat maar eerst even zeggen, maar ik was laatst op een stal en kwam toen
in gesprek met een meneer die ook wel eens jureert. Dat vond ik wel interessant, en toen vroeg ik hoe hij staat in zijn
contact met de deelnemers.

Zijn antwoord was juist: Ik ben er als jury om een beoordeling te geven van waar je nu staat (qua niveau) en of dat dus goed genoeg is. Als mensen naar mij toekomen verwijs ik ze door naar hun trainer/instructeur van wie zij moeten horen hoe je het dan beter gaat doen. Dat was niet zijn 'taak'
Hij stond daar dus heel anders in dan de meesten hier. Misschien zijn daarom deelnemers ook wat teruggehoudener?

Maar nogmaals, ben nog maar bij weinig wedstrijden geweest. Vond alleen het antwoord van deze man wel apart, op zich prima te begrijpen maar toch apart

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:14

In principe klopt dat ook Sidera. Ik wil best een toelichting geven bij wat er fout ging en wat er anders zou moeten maar ik ga niet aangeven hoe ze alles precies moeten oplossen, daar is inderdaad de instructeur voor. Als jury constateer je en waardeer je hetgeen en ziet. Ik ga als jury niet tussen een ruiter en een instructeur in staan, misschien kijk ik wel anders tegen de oplossing aan als de instructeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:06

Sidera schreef:
Relaxed schreef:
Jeetje wat raar.. :n Ten eerste zou ik mijn schrijver er zich nooit mee laten bemoeien, die had ik dan persoonlijk meteen zelf (als jury) de mond gesnoerd.. Dit is iets tussen jury en deelnemer en niet tussen jury, schrijver, deelnemer, ouders/aanhang van de deelnemer en weet ik het wie allemaal ;)
Verder zie ik het totaal niet als een aanval als iemand bij me komt, máár ik zou geen video's gaan bekijken.. Puur om het feit dat dat veelste tijdrovend is en als je hieraan begint je dat bij iedereen moet doen. Alhoewel ik het in dit geval misschien wel zou doen, omdat het een duidelijk feit is en ik dan wel zeker zou willen weten of ik wel de goede coupon voor me heb gehad..

Ik vin dhet juist jammer dat er zo weinig mensen naar me toe komen na de proef..

Ik rijd helemaal geen wedstrijden, zal dat maar eerst even zeggen, maar ik was laatst op een stal en kwam toen
in gesprek met een meneer die ook wel eens jureert. Dat vond ik wel interessant, en toen vroeg ik hoe hij staat in zijn
contact met de deelnemers.

Zijn antwoord was juist: Ik ben er als jury om een beoordeling te geven van waar je nu staat (qua niveau) en of dat dus goed genoeg is. Als mensen naar mij toekomen verwijs ik ze door naar hun trainer/instructeur van wie zij moeten horen hoe je het dan beter gaat doen. Dat was niet zijn 'taak'
Hij stond daar dus heel anders in dan de meesten hier. Misschien zijn daarom deelnemers ook wat teruggehoudener?

Maar nogmaals, ben nog maar bij weinig wedstrijden geweest. Vond alleen het antwoord van deze man wel apart, op zich prima te begrijpen maar toch apart

Toch klopt het wel wat hij zegt. Als ik iemand commentaar geef is het vaak een algemene opmerking die vaak in de hele proef terug komt.. Ik benadruk dan altijd dat ze er thuis en/of in de les eens aandacht aan zouden kunnen besteden.. Laatst bijvoorbeeld, meisje in het M2 met een heel groot paard, reed verder een nagenoeg foutloze proef, maar vroeg toch nog om tips.. Doordat dit paard zo groot was oogde hij soms wat traag, dus ik gaf aan dat het met het oog op het Z goed was om te proberen hem iets sneller/flitsender te maken.. Ze was blij dat ik dat zei, want ze waren hier dus in de les al mee bezig :) Voor mij fijn en voor haar ook fijn dus om te horen :j

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:55

De nieuwe juryleden worden tegenwoordig gelukkig ook getest op communicatieve vaardigheden.
Kom vooral naar de jury toe met vragen als er iets onduidelijk is, daar zijn we voor!

Stiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:54

In mijn zeer kortstondige wedstrijd carrière vond ik de meeste jury leden toch wel redelijk toegankelijk.

Laatste wedstrijd (Jury dhr Bal) die gaf iedereen gewoon een tip mee waarvan hij vond dat je nog aan moest werken. Ik persoonlijk kon dat in ieder geval erg op prijs stellen en heb het door gegeven aan me instructrice.

Maar neem aan als je normaal naar een jury lid toe gaat om nadere toelichting te vragen waarom ze een specifiek commentaar hebben gegeven dat ze dat toch best wel bereid zijn om dit even toe te lichten

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:27

Citaat:
KarinvdM schreef:
Nee, ik voel mij niet aangevallen als een ruiter bij mij komt na de proef. Ik ben altijd bereid om een toelichting te geven, maar het komt bijna nooit voor dat er iemand komt.
Het ligt er wel aan op welke wijze een ruiter bij je komt. Video's terug kijken dat doe ik ook niet, daar gaat erg veel tijd in zitten en ik ga ook niet verder in discussie.

Citaat:
SuzanneF schreef
Hier hetzelfde.

Suzanne F. schreef:
Nou ik vraag soms wel aan de ruiter als ze mijn commentaar niet zo goed begrijpen of ze de proef weleens filmen.
Vaak voelt het toch anders als het eruit ziet.

Dat is gek, je vraagt of ze het weleens filmen, maar je bent niet bereid om naar het filmpje te kijken. :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:08

Dat filmen is omdat de ruiters het dan zelf eens terug kunnen zien Ulissa. Het kan er soms anders uitzien dan het voelt. Het is ook makkelijk om aan je instructeur te laten zien wat er fout gaat in je proeven en dan kan je daar in je lessen aan gaan werken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:27

Vragen over de cijfers en het waarom die zo gegeven zijn wil ik met plezier beantwoorden. Maar uitgebreide tip's enz enz. doe ik niet aan. ik beoordeel, leg uit waarom die punten er staan en dat is het. al het andere is voor de instructeur van de combinatie.
Willen ze dat ook, dan reken ik een andere tarief:):), nl het instructeurs tarief. De kostenvergoeding die ik nu krijg is nl bedoeld voor het beoordelen van proeven, niet om complete clinic te geven o.i.d.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:17

CharleyT schreef:
Vragen over de cijfers en het waarom die zo gegeven zijn wil ik met plezier beantwoorden. Maar uitgebreide tip's enz enz. doe ik niet aan. ik beoordeel, leg uit waarom die punten er staan en dat is het. al het andere is voor de instructeur van de combinatie.
Willen ze dat ook, dan reken ik een andere tarief:):), nl het instructeurs tarief. De kostenvergoeding die ik nu krijg is nl bedoeld voor het beoordelen van proeven, niet om complete clinic te geven o.i.d.

Als ruiter vraag ik het toch wel af en toe, soms blijf je met een paard op zesjesniveau hangen, en staat er op de coupon niet meer dan 'meer middendraf' en 'volte niet rond' ofzoiets. Als ik er zelf de vinger niet op kan leggen vind ik het toch wel fijn om van de jury te horen wat er mankeert aan het algemene beeld. Een proef rijden is toch weer anders dan een les of thuis trainen, dus ik vind degelijk jurycommentaar wel echt meerwaarde hebben :D

(ik snap wel dat er niet altijd tijd voor is hoor :D maar vind het als ruiter wel fijn als het kan!)