Paard staat reeds in een beginnende wintervacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:53

Maeve schreef:
... daar heb je een punt. Maareh, heb jij nog hoop dan? Ik heb me alweer op herfst ingesteld eigenlijk :o

Hahaha, hoop heb ik nog wel. :')
Maar ik denk ook dat we de herfst ingaan hoor. Maar je weet het niet he? September kan nog best heel mooi worden. Maar dan zijn de ochtenden en avonden alweer behoorlijk fris.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:55

Elk paard begint hiermee.. Ze beginnen hiermee zodra de dagen korter worden
Oudere paarden gaan vaak meer en sneller haar aanmaken.. Als je zelf met haar werkt en zo, dan zeg ik scheer haar en leg een deken op.. Anders laat lekker gaan, eventueel een regendekentje of zo..
Paardje bij ons op stal, 22 jaar, wordt elke 6 weken geschorem, vrouwtje werkt nog een beetje met hem, maar dat paardje blijft haren aanmaken.. Dus hoppa scheerapparaat erop en een deken

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:17

Haha, ja je hebt groot gelijk hoor, ik begin me nu pas af te vragen wat ik dan zou doen eigenlijk... ik ben eigenlijk niet van plan om in de dekens te gaan, laat staan scheren, maar stel dát... dan zal paardje het best warm krijgen. :(:) Nou, ik stem voor mooi maar niet te heet weer nog de komende maand :-) en ik vind dat ik best voor één keer deze zomer mijn zin mag krijgen O:)

Christadk

Re: Paard staat reeds in een beginnende wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:37

Mijn haf staat sinds zondag met regendeken op. Zij staat dag en nacht buiten en vond het toch te veel regenen om haar zonder te laten staan. Ze heeft al wel een vachtje aangemaakt. Sinds ze met deken staat is ze veel actiever!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:21

Die van mij is vorige week ook weer in teddybeer modus gegaan. Volgens mij verwacht ze een nieuwe ijstijd want het haar wordt met de dag langer en dichter. Ik laat het altijd aangroeien en haal dan ergens in oktober het scheerapparaat erover. Ze staat overdag buiten dus ik scheer alleen een sportstreep. Ik doe het zo al heel wat jaren en het bevalt ons allebei prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:22

[naam] van 9 ook al hoor,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:28

Hier is er iets apparts aan het gebeuren...

Shetlander loekie: HELP, de winter komt, laat ik een superdikke vacht beginnen maken!
Shetlanders Fanny en Fancy: Oei, winter, tijd voor een lekker dikke vacht!!
Welsh Cob Flame: Hhhm, lijkt wel herfst. Vacht laten groeien...
ShetxFjord Chase: Flame heeft mischien gelijk, vacht ietsje laten groeien...
Boullonais(trekpaard)xwarmbloed Modena: Huh? Viva la zomer!! Woehoe zomervacht!!!

Ik snap er niks van. :')

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:00

Miss. komt dat ook omdat de nachten wel erg fris zijn op dit moment, zeker voor oudere pony's soms moeilijk warm te houden.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:07

Mijn paardje van 3 staat ook 24/7 buiten. Je merkt toch dat het al snel koud word, slecht weer enz. Met name snachts neemt de temperatuur af. Ik merk ook dat het wintervachtje al komt.

Je kunt het even aankijken nog en in de gaten houden. je kent je eigen paardje tenslotte het beste, kijk naar hem en ga op je gevoel af.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:09

Dat is toevallig, ik zat vandaag onze Fjord te bekijken en ik zei nog het lijkt wel of ze al winterhaar begint te krijgen? Denk ook echt dat het met het weer te maken heeft.. En het is ook al een stuk kouder geworden..

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:10

Die van mij is nooit echt door z'n winterharen gekomen naar mijn idee, en ze zijn nu ook weer wat dikker en langer aan het worden. Wel verhaart hij wat op het moment. Scheer hem in de winter altijd, denk dat hij eind september weer kaal gaat. :j

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:15

Die van mij zijn alle vier zich al weer aan het voorbereiden op de winter. Twee zijn er al echt een beetje teddy, en twee zijn alleen nog maar aan het verharen.

Geen regendeken of nul grams deken opleggen. Die drukt alleen maar haar nieuw aangemaakte wintervachtje plat zodat ze zichzelf nog moeilijker kan warm houden.

Overigens heb ik hier ook een oudje dat in het voorjaar zijn wintervacht wat moeizaam kwijtraakt. Die scheer ik ongeveer half april, soms ietsje later. Als het dan 's nachts nog koud wordt (en dat gebeurt de eerste weken nog wel eens) dan doe ik hem 's nachts een dekentje op. Dat scheren doet hem echt goed. Zo kan hij zijn energie in andere dingen steken. Hij heeft vervolgens zelfs minder last van z'n zomerexceem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:54

Hier staan ze altijd buiten , wel met schuilmogelijkheid , Fjord van 11 en D-pony van 17 , en weken geleden was de zomervacht al niet meer alleen maar zomervacht hoor...

De langste dag van het jaar is in principe op 21 juni , dus sindsdien worden de nachten al korter , daarbij is het ook al tijden prutweer... geen wonder dus dat ze beginnen met de wintervacht :)

Ik zou het hele proces nu niet verder verstoren bij je paardje daar ze al een beetje raar aan het doen is met d'r vacht , zou haar lekker haar aan laten maken en pas een deken op leggen als je echt merkt dat ze dagenlang zielig staat te rillen en koude oortjes heeft. Maar als ze gewoon lekker zelf ongestoord haar vacht aan mag maken en altijd droog kan gaan staan bij regen (en daar dan ook wat te eten heeft zodat ze niet de regen / sneeuw in hoeft ! ) dan is de kans groot dat ze geeneens een dekentje nodig heeft hoor :)

Mocht ze dan tegen de zomer nog niet in haar bikini lopen en wordt het echt te warm , kun je inderdaad altijd nog gaan scheren.

Maar als het niet per-sé nodig is zou ik liever de natuur zoveel mogelijk haar gang laten gaan , met dekens en scheren verstoor je het hele gebeuren alleen maar :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:57

Mijn paard heeft ook alweer een extra laagje haar gekweekt, hoor. :D

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:31

VSW -> SV

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:37

Die van mij begint em ook al aan te maken, volgens mij geen probleem, die paar dagen dat het nog warm gaat worden ( :') ik geloof er zelf niet in) overleeft ze wel, wegen niet op tegen de koude nachten. Afgelopen vrijdag was het stikbenauwd en windstil, maar madam was prima op schik en zweette niet. Dus die van mij zit er zelf iig totaal niet mee.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:25

Ik zou de natuur gewoon zijn werk ie weet het beter dan wij allemaal bij elkaar.
Oftewel geen deken .