Met spoed meningen en ervaringen gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sorro

Re: Met spoed meningen en ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:36

Breng het paard terug als je er niet de energie en tijd in wil steken. Als moeders er niet de ervaring voor heeft is het een foute aanschaf geweest. Wil je hem houden, gooi hem dan in de opfok of bij een paar dominante paarden. Niet even maar het liefst een jaar, hij zal zijn plek leren en daarmee ook nadien een stuk beter handelbaar zijn voor mensen.

nik4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 01:07

terug brengen
daar blijf je je aan ergeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 03:08

Kleine Paddock dus geen ruimte om weg te kunnen
Geen gras dus geen afleiding, en alle tijd om te zieken.
Nog eens proberen als de paarden wel het land op kunnen.
Van tevoren geen eten geven, zodat ze zich op het gras concentreren.
Eventueel paarden eerst van elkaar gescheiden houden, middels schrikdraad.
De manier waarop dit is aangepakt, is compleet verkeerd geweest.
Of het uiteindelijk bij een tweede keer wel goed uitpakt, valt nog te bezien.
Dergelijk gedrag zou echter bij mij geen reden zijn om een paard terug te brengen.
Temeer dit het resultaat is van een verkeerde aanpak...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:06

Sommige ruinen slaan inderdaad zieke paarden de kudde uit en als ze niet ver genoeg weg kunnen dood. Onaangepast gedrag is het niet, zieke dieren trekken nl roofdieren aan, maar het is wel ronduit ongewenst. Merrie apart houden dus (al dan niet met wel rustig maatje).

Lompheid naar mensen is combi van goede kudde om hem op te voeden en daarna pas mens die training oppakt. Laat lekker een ander paard het zware werk doen op dit punt. Als hij niet absoluut geloofd dat jij het meent als je corrigeerd zal hij door blijven gaan (en sommige optimisten blijven ook dan lang volhouden).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:17

er is behoorlijk wat gerommel binnen jullie kudde, van wie er wel en niet bij staat etc. Je hebt een jong paard dat door nog al wat veranderingen heen is gegaan en nu ook in een kudde staat die niet elke dag hetzelfde is. Hij heeft duidelijk leiding nodig en kan die niet vinden in de groep en gaat zioch daardoor nogal vervelend opstellen. Waarschijnlijk is het niet mogelijk, maar een kudde vinden waar de groep stabiel is en hij makkelijk zijn plaats kan vinden. Hij is nog jong, dus is een beetje aan het puberen en wanneer ze uiteindelijk de zwakheden in hun situatie gevonden hebben, dan zullen die die ook uitbuiten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:26

tamary schreef:
Sommige ruinen slaan inderdaad zieke paarden de kudde uit en als ze niet ver genoeg weg kunnen dood. Onaangepast gedrag is het niet, zieke dieren trekken nl roofdieren aan, maar het is wel ronduit ongewenst. Merrie apart houden dus (al dan niet met wel rustig maatje).

Dat is ook mijn ervaring en mijn (normaal gesproken goede sul van een ruin) doet dit dus ook.
Ik heb de merrie apart gezet met een ander paard van mij.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 30-08-11 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:26

Tja dan zou ik hem ook terug brengen als het nog kan
als je al met een probleem moet beginnen bij je nieuwe paard is dat geen goede start!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:36

Wat doet hij als hij alleen met de pony staat, zonder de rest van "zijn" kudde ??

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:02

LecyTinker schreef:
er is behoorlijk wat gerommel binnen jullie kudde, van wie er wel en niet bij staat etc. Je hebt een jong paard dat door nog al wat veranderingen heen is gegaan en nu ook in een kudde staat die niet elke dag hetzelfde is. Hij heeft duidelijk leiding nodig en kan die niet vinden in de groep en gaat zioch daardoor nogal vervelend opstellen. Waarschijnlijk is het niet mogelijk, maar een kudde vinden waar de groep stabiel is en hij makkelijk zijn plaats kan vinden. Hij is nog jong, dus is een beetje aan het puberen en wanneer ze uiteindelijk de zwakheden in hun situatie gevonden hebben, dan zullen die die ook uitbuiten.

Vraag me af waar je dit alles uit opmaakt? De kudde is al geruime tijd een goede, rustige en stabiele groep. Niks veranderingen, dus geen conclusies trekken. Verder zijn er altijd en met goede regelmaat dezelfde mensen met hem bezig, voornamelijk ikzelf. Dit is dus een reactie gebaseerd op je eigen luchtkastelen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:09

Op dit moment staat Ollie in de nachten binnen. In het land was hij inmiddels ook al begonnen en had daar de draden stuk getrokken en alle paarden liepen door elkaar. Ollie kreeg ik niet te pakken, pas toen alle andere paarden weer geordend waren. De boer dacht dat dit was ontstaan door een ongeluk, dus we zetten hem terug. Nog geen half uur later was het weer bingo.

Omdat Ollie continu alles sloopt en dan los op het erf loopt als je er niet bent, staat hij nu alleen buiten zolang ik op stal ben. Dit is meestal van 9 tot 5 en dan gaat hij weer naar binnen. Hij lijkt dit ook prettig te vinden en is dan overdag naar andere paarden en naar mensen beter te genieten.
Als hij alleen staat met de merrie, dan vechten ze ook, ook zonder de andere paarden erbij. Het is nu zo dat zolang ik in de buurt ben, ze elkaar aardig met rust laten. Er vallen wat boze blikken en de merrie deelt zo nu en dan een schop uit, maar zolang ik erbij ben, gedraagt Ollie zich redelijk. Ik moet alleen niet weglopen, dan barst de bom.
We proberen het zo goed mogelijk op te lossen met aanwezigen op stal om beiden paarden zoveel mogelijk buiten te laten. Op dit topic mag verder een slotje.

Ik heb genoeg gelezen. Bedankt voor een ieders inbreng.