wat zou jij doen in dit geval?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:31

Citaat:
Tip voor bij de sloot; richt het hoofd richting de sloot, moet het wel erg raar gaan als ie in de sloot springt!

Wel als die tijdens dat jij probeert hoofd opzij te krijgen je paard gewoon achteruit blijft lopen :Y)
De afstappers :') zijn van mening (tenminste ik) dat je soms meer vertrouwen hebt juist naast het paard ipv op het paard en het dan uitbreidt naar op het paard. Juist bij sommige paarden als je die 'doordrukt' overstroomt de emmer en is deze daarna moeilijk leeg te krijgen en dan blijft ontspanning en vertrouwen helemaal uit!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:57

biancaroze schreef:
Wedstrijdjes???? Je paard moet wel weten dat hij op jou kan vertrouwen en als je constant afstapt bevestig je alleen maar dat het inderdaad heel erg eng is allemaal. Ik zou alleen afstappen als het echt niet anders kan/onveilig wordt. Tip voor bij de sloot; richt het hoofd richting de sloot, moet het wel erg raar gaan als ie in de sloot springt!

Waarom bevestig je daarmee dat het eng is? Het enige wat je doet is je paard laten weten dat je begrijpt dat hij iets eng vind en dat je hem graag wil steunen om die angst te overwinnen. In eerste instantie doe je dat naast je paard, na verloop van tijd leert hij dat je hem ook vanaf zijn rug kunt steunen en op die manier leer je een paard constructief omgaan met onbekende zaken.
Als jij altijd maar erop blijft zitten en hem met benen, zweep en/of sporen gaat "aanmoedigen" tot hij ergens voorbij gaat zal het overwinnen van angst een stuk lastiger worden. En ja, er zijn genoeg paarden die wel die sloot inspringen

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:58

Misschien is het slim om eens iemand mee te nemen, dan gaat die op de fiets, dan doe je een halstertouw aan het hoofdstel, en als je pony dan schrikt, kan diegene misschien het paard naar voren krijgen, door wat vooruit te fietsen (wel het halstertouw blijven vasthouden) en jij blijven aansporen en geruststellend praten.
Misschien is het een idee? Ik weet niet zeker of het werkt! Succes! Fjorden kunnen erg eigenwijs zijn, ik rij ook op een Fjord! En hebben het de eerste paar keer ook zo gedaan. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:13

Heb er hier ook 'last' van. Niet zo vaak, maar vooral bij van die in zwart plastic gerolde hooi/kuilbalen, dat vind ie echt eng. dat ie het liefst in 1 keer om zou draaien en weg zou racen. Het eerste wat ik doe is eraf springen, want ik voel me echt niet meer veilig op hem. Zodra ik er naast sta, is het ook over. Het 'vertrouwen' knopje zit er bij hem ook inderdaad op, hij heeft het gevoel dat ie er alleen voor staat als ik erop zit, zodra ik er naast sta is eigenlijk bijna niks meer eng. Dan ontspant ie ook meteen, hoofd gaat omlaag en hij volgt me trouw :)

Dus ik heb er ook totaal geen problemen mee dat ik even af moet stappen als paardlief ergens bang voor is, ik denk dat maar weinig paarden er 'misbruik' van maken, en diegene die dat doen zullen denk ik wel meer problemen dan dat hebben, dat ze die ruiter er zo graag af willen hebben...