advies gevraagd: wintervacht/ deken etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:40

Bravura schreef:
Wat ik niet snap is dat mensen hun paard percé zonder dek buiten willen hebben.

Het gaat niet om het principe (althans bij ons niet) maar het wordt zo'n gebed zonder end als je er aan begint. Eenmaal dekens op dan wordt de vacht niet zo dik en moet je dus in de winter een nog dikkere deken op terwijl het dier anders een prima wintervacht had aangemaakt. :brr: En dan kom je op vragen als "wat als paard 's nachts binnen staat, moet hij dan een dunnere deken op, moet je een uitrijdeken op als het koud is, hoe bouw je het op in het najaar etc etc. 8)7

Allemaal toestanden en vragen, en waarom? Van wat ik hier zo lees vooral omdat we niet weten wat we moeten doen als het dier bezweet raakt en bang zijn dat het verkouden wordt.

Als een paard bezweet is dan moet je gewoon goed lang uitstappen en hem daarna even lekker beschut laten staan met een zweetdekentje en een lekker hapje. :~ Ik wrijf ze soms ook nog even droog met een bundeltje stro als ze erg nat zijn. Gelijk een lekkere massage. Ondertussen krab jij z'n hoeven en berg je het zadel op. Dan drink je een kopje koffie :9k .
En voila, paard zijn ondervacht is droog en vaak zelfs al de hele bovenvacht ook (dit kan je checken door je hand in de vacht op de huid te duwen en daar moet ie droog zijn, bovenop nog wat nat maakt niet uit)
En dan kan ie gewoon terug de wei in. *\o/*

Verkoudheden, longontstekingen, stijve spieren etc. hebben wij nog nooit meegemaakt. :)

(Mensen die echt zo fanatiek trainen en wedstrijden rijden dat het echt fysiek beter is dat het dier geschoren wordt omdat ie anders totaal oververhit raakt met zijn wintervacht, tel ik even niet mee, dat is echt niet de meerderheid van de vragenstellers hier)

Nachtlampje

Re: advies gevraagd: wintervacht/ deken etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:22

*is het eens met Waves*

Een gezónd paard dat niet elke dag 3 uur traint of dergelijk, is gewoon veel makkelijker af met zijn eigen harige deken dan met zo'n plastic/katoen/wol/dergelijk geval van ons :)

Vind zelf altijd dat wij, als mens, moeten proberen om zo min mogelijk menselijk materiaal op ons paard toe te passen. Dus geen dekens, "middagdutjes op stal", "lekker 's nachts de stal in om te slapen" en zulk soort dingen :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:41

Als hij nu al een tijd zonder deken staat kan hij deze winter prima zonder deken staan hoor.
Een stuk beter voor je paard, en die vacht maakt hij echt wel aan. Zorg wel voor meer dan genoeg (liefst onbeperkt) ruwvoer, om z'n kacheltje aan te houden.

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:30

Misschien heb je hier iets aan?

[url]http://www.paardnatuurlijk.be/weetjes/index.htm[url][/url][/url]