Plaats van paarden in het verkeer, Poll

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is de ideale plaats voor ruiters op de weg?

Zoals het nu is, paarden gewoon op de autorijbaan
9 (8%)
Paarden moeten verkeerstechnisch gelijkgesteld worden aan fietsers
65 (58%)
Paarden zouden verkeerstechnisch gelijkgesteld moeten worden aan brommers
14 (12%)
Paarden zouden verkeerstechnisch gelijkgesteld moeten worden aan voetgangers
4 (3%)
Paarden zouden verkeerstechnisch gelijkgesteld moeten worden aan trekkers
3 (2%)
Paarden zouden altijd, overal in de berm moeten rijden
9 (8%)
Iets anders...
7 (6%)

Totaal aantal stemmen: 111

Sorro

Re: Plaats van paarden in het verkeer, Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 01:29

Overigens vind ik "Paarden zouden altijd, overal in de berm moeten rijden" een leuk bedachte echter niet realistisch. Problemen onstaan in het huidige voornamelijk bij een ondeugdelijke of ontbrekende berm, dan pas rijst de vraag waar ga ik nu met mijn paard rijden? Op de 80-km weg waar ze gemiddeld harder rijden of op het fietspad, wat eigenlijk niet mag maar wel veiliger is voor al het overige verkeer wat zal passeren inclusief die fietsers en andere gebruikers van het fietspad

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:52

anneliesdj schreef:
Huertecilla schreef:
De plaats van het paard = ruiterpad tenzij dat er niet is en dan is het rijbaan.

Elanor heeft keurig uitgelegd waarom de wetgever het paard niet bij voetgangers/fietsers wil.
Dat is overigens helemaal geen oude aanpassing.

Het is niet aan de ruiter om te bepalen wat het veiligste ´is´ omdat deze een afweging maakt in eígen belang en dat van voetganger/fietser daarmee schendt.
Een paard hoort simpelweg van voetgangers/fietsers gescheiden te blijven in het belang van die twee veel kwetsbaarder groepen.
Aangezien de ruiterij zich hier massaal niet aan houdt en daar zelfs rechten aan ontleent, is stringenter handhaving m.i. noodzaak.

Ik ben het eens met wat je hier noemt, mi zou de positie van het paard als bestuurder ook niet veranderd hoeven worden.
Alleen is het wel zo dat wanneer je als ruiter langs een 80 km weg wilt je daar niet op het fietspad mag rijden terwijl je daar op de rijbaan een groter gevaar bent dan op een fietspad met brede berm.
Waar alle auto's 80 rijden ben je als paard/ruiter in de eerste plaats vaak slecht zichtbaar en is het verschil in snelheid enorm, daarbij ben je als paard/ruiter erg kwetsbaar in zo'n situatie.

Ik vind wel dat voor zulke situatie's een oplossing zou moeten komen.

Op die 80 km weg mag je in de berm. Dat ís al zo.
Er is in NL zélden of nooit geen berm, dus wat is het probleem?
De uitzondering?
Daar kan je geen regel op maken.
Wil je daar niet rijden, dan rij je er niet. Blijft er zat weg met berm en ruiterpad over.
Moet je hier eens om komen 8)7
Ik vind op basis van ervaring uit eerste hand dat er door NL ruiters ongelóóflijk gezeurd wordt. Tel verdorie jullie zegeningen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:56

Adrian schreef:
Het is gewoon heel simpel:
* ruiters horen op het ruiterpad en bij het ontbreken daarvan op de rijbaan of in de berm. KLAAR !!
Als je dat niet wilt of te gevaarlijk vindt, dan moet je daar niet gaan rijden als ruiter. KLAAR !!

Er is feitelijk gewoon geen probleem maar de ruiterij wil gewoon nóg meer rechten ipv eens wat aan het eigen gebrek aan regelkennis, -vaardigheid en paardopleiding te doen.
Dat is gewoon het hele probleem; de ruiterij geeft zichzelf een brevet van onvermogen en wil dat inruilen voor een vrijbrief voor het fietspad.
Dat is nu net níet de bedoeling want de onvaardige combinaties wil de wetgever nu juist ver bij de fietsers vandáán houden :)*

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:39

Misschien dien je je eigen onderschrift eens tot je door te laten dringen.
Ongetwijfeld zal je in het het bergachtige hart van Andalucía weinig last hiervan hebben, maar ik wordt er een beetje moe van dat je constant loopt te verkondigen dat je het perfect weet hoe het hier er aan toe gaat en er aan toe zou moeten gaan aldus jouw visie. Ik ken genoeg maar dan ook meer dan genoeg stukken waar geen berm is of een dusdanig berm dat er geen paard ik kan lopen, vanwege helling of vanwege het feit dat paarden nu eenmaal niet op 40cm gras passen. Zou fijn zijn als je met deugdelijke en nieuwe argumentatie komt dan wederom weer hetzelfde te vertegenwoordigen.Misschien kun je gaan kijken hoeveel km ruiterpad er in NL is en hoeveel bermen er zijn welke geschikt zijn voor gebruik van de ruiter alswel hoeveel ruiters daar in heel NL zich mee moeten bedienen.

Hoevaak wordt de verkeerswet aangepast?
De verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten. Indien bijvoorbeeld 15 jaar geleden het rijbewijs is behaald, dan is inmiddels 40% van de wegenverkeerswet gewijzigd en de kennis verouderd.

Wellicht dat de plek van de ruiter over 15 jaar dus wel op het fietspad is. Net zoals de plek van de bromfietser buiten de bebouwde kom op het fietspad is en nu sedert 15 december 1999 binnen de bebouwde op de rijbaan is.
Hiermee is ook de veelvuldige " Fietsers zijn de meest kwestbare groep" uitlating ontkracht, reden van bovenstaand besluit was... Bromfietsers zijn de meest kwetsbare groep verkeersdeelnemers

Dan nog maar een verwijzing naar eerder vermeldde "wie mag je waar verwachten " ?
Op een 80km weg geen bromfietsers, geen fietsers en voetgangers, maar onder welke categorie vallen die allen?
Gelijkwaardige bestuurder in de categorie 1:

Bestuurders zijn ongelijkwaardig als ze in een verschillende categorie vallen. Hoe hoger het cijfer hoe 'belangrijker' de bestuurder.
Categorieën:
(1) Fietser, snorfietser, bestuurders van een invalidenvoertuig, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren, geleiders van vee, bestuurders van bespannen- of onbespannen wagens;
(2) Bestuurders van motorvoertuigen ( auto, motorfiets, vrachtauto, autobus, trekker, gemotoriseerde werkvoertuigen, ... )
(3) Bestuurders van een tram
(4) Bestuurders van een voorrangsvoertuig

Conclusie mijnerzijds, de ruiter wordt overal gelijk gesteld ten opzichte van een fietser doch is plaatsing op de weg een geheel ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:42

Sorro schreef:
De verkeersregels worden voortdurend aangepast aan nieuwe wensen en inzichten. Indien bijvoorbeeld 15 jaar geleden het rijbewijs is behaald, dan is inmiddels 40% van de wegenverkeerswet gewijzigd en de kennis verouderd.

Wellicht dat de plek van de ruiter over 15 jaar dus wel op het fietspad is. Net zoals de plek van de bromfietser buiten de bebouwde kom op het fietspad is en nu sedert 15 december 1999 binnen de bebouwde op de rijbaan is.

Omdat er meer ruiters zijn/komen en de kennis/vaardigheid niet bepaald verbetert is het niet waarschijnlijk dat de wetgever de fietsers daaraan gaat bloot stellen.

Waarschijnlijker is dat dan er een serieus rijbewijs voor ruiters via het CBR is en een minimumleeftijd van 16 of 18.

Hoewel erg grappig zo´n poll op een ruiterforum, doch een identieke poll onder weggebruikers in het algemeen en een tweede onder fietsers geeft waarschijnlijk een heel ander resultaat;

- ruiterpad en rijschool

Aangezien NL een democratie is, is het voor de ruiterij te hopen dat de overheid niet naar wensen en inzichten van de meerderheid luistert.
Ik blijf erbij; NL ruiterij tel je zegeningen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:58

Huertecilla schreef:

Even serieus, welke zegeningen? In de verste verte geen ruiterpad hier in de buurt (op half uur stappen, door woonwijk en 80 km weg (berm met om de 10 meter een lantaarnpaal (waardoor je dus toch een slinger moet maken de 80km weg op) of verkeersbord, of bushalte..
je mag en kan werkelijk nergens rijden en dat geeft niet. Ik heb er vrede mee, maar wanneer iemand zegt dat we het zo goed voor elkaar hebben in NL mag ik daar toch fors tegenin gaan! welke zegeningen hebben we het over? ten opzichte van andere landen? Want mijn ervaring wat dit betreft is dat het zo ongeveer overal beter rijden is dan hier....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:12

Bonita_Bon schreef:
Huertecilla schreef:

Even serieus, welke zegeningen?

Even serieus:
Het probleem is dat jullie willen paardrijden in een land met de hoogste bevolkingsdichtheid van heel europa :)*
Ik begrijp werkelijk niet wat jullie voor verwachting hebben in een mega dichtbevolkt en mega verkeersdruk land.

Je mag op de rijbaan én in de berm, hebt een netwerk van ruiterpaden zonder één cent belasting daarvoor. Dat zijn VIER zegeningen.
Oh en zonder enioge vaardigheidseis; dat zijn er vijf.
Heel normaal zou zijn dat de overheid het risico van het paardrijden naar rijschool en ruiterpad zou leggen met een bestemmingsbelasting voor de ruiterpaden en buiten rijden onder voorwaarde van een CBR rijbewijs.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:22

Ik ben het eens met HC. Nederland is dichtbevolkt, maar overal zijn bermen, maaipaden, rustige wegen te vinden. Wil je verandering van omgeving en moet je daarbij over een drukkere weg waar je je paard niet helemaal vertrouwd heb je simpelweg pech en ben je geen veilige verkeersdeelnemer. Blijf dan thuis!

Iemand op een paard in het verkeer die hiermee niet vertrouwd is, is in mijn ogen hetzelfde als een kind van 10 de autosleutels overhandigen en hem succes wensen......

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:30

Ik denk dat er minder in wetten, en meer in mogelijkheden gedacht moet worden.
Niet verbieden, oplossingen zoeken!

Nieuwe weg aanleggen? Ruimte voor een brede berm laten!
Gevaarlijke situatie? Kijken of er een ruiterpad omheen aangelegd kan worden.
Bos met ruiterpaden? Ga eens na of het vanuit de nabijgelegen maneges/stallen ook fatsoenlijk te bereiken is.

Hier bv, nieuw afsfalt op de weg. Prima joh, maar wel een van onze favoriete bermen om zeep geholpen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:59

Gypsy schreef:
Nieuwe weg aanleggen? Ruimte voor een brede berm laten!

Worden er veel nieuwe wegen aangelegd in NL?

Citaat:
Gevaarlijke situatie? Kijken of er een ruiterpad omheen aangelegd kan worden.

Die grond is dan vaak van iemand die daar anders over denkt. van welk geld wordt die dan onteigend en is dat in zwaarwegend algemeen belang?

Citaat:
Bos met ruiterpaden? Ga eens na of het vanuit de nabijgelegen maneges/stallen ook fatsoenlijk te bereiken is.

Daar ligt een taak en belang :)* voor die bedrijven en hun klanten. Waarom lossen díe niet eens wat ZELF op ipv op ´men´ te wachten?!
Doorgaans zitten omwonenden verder bepaald niet te wachten op betere ontsluiting van een paardenbedrijf.

Hier bv, nieuw afsfalt op de weg. Prima joh, maar wel een van onze favoriete bermen om zeep geholpen..[/quote]

Zo´n wegverbreding komt niet uit de lucht vallen dus daar hadden ruiters van te voren op kunnen reageren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:22

Het ging niet om een verbreding hc... Dus ik snap niet waarom het 2 meter berm omgeploegd moest worden. Erg jammer zegmaar...

Het punt is vooral, er kunnen fietspaden en wandelpaden aangelegd worden, maar ruiterpaden ho maar!
Het is normaal dat er in een stad een stoep is. Dan zou ik het tof vinden als er in paardrijke gebieden een brede berm is. Ruiters zijn ook gewoon een groep recreanten, er gaat veel geld in om, waarom worden ze dan totaal vergeten?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:28

Trouwens ter vergelijking heb ik bovenstaande poll ook even op een automobilisten forum geplaatst, kijken wat hun mening is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:30

Da's wel interessant Sorro!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:31

Dat leek mij ook aangezien we in het vorig topic een link naar een fietsers forum hadden en hun mening kregen, dan nu ook maar automobilisten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 03:37

Ben wel benieuwd wat de automobilisten zeggen.

Ik denk dat de situatie zoals ie is verre van veilig is. Je zit met een enorm snelheidsverschil op veel wegen, veel bermen zijn inderdaad niet geschikt om in te rijden tenzij je graag je paard z'n benen breekt of door een kleine stuurfout in de sloot wil belanden, of voor een auto wil komen. Dat is in veel polders al snel het geval en er zijn best wat polders in ons kikkerlandje. Hoeft geen vage actie van je paard voor nodig te zijn, een simpele stuurfout van de ruiter kan voldoende zijn en laten we wel wezen, niemand is feilloos. Ook de beste ruiters kunnen op een klein, onbewaakt moment een stuurfout maken en daardoor een ernstig ongeval veroorzaken. Dat geldt trouwens eveneens voor automobilisten, en elke andere verkeersdeelnemer. Niemand is ooit helemaal, de hele weg 100% gefocussed op al het verkeer, al is het maar omdat 1 andere verkeersdeelnemer op een lastig punt loopt te klooien en je aandacht onbewust daar naar uitgaat en je die andere hoek even iets minder goed in de gaten houdt. Daar bestaat zelfs een heel vakgebied over en dat heet verkeerspsychologie.

Persoonlijk denk ik dat het gelijkstellen aan fietsers ook behoorlijke nadelen heeft, waaronder het verschil in kwetsbaarheid en iets wat hier nog niet genoemd is, de intimidatie-factor. Een paard is behoorlijk intimiderend in het verkeer. De ruiter zit per definitie hoog, hoger dan zo'n beetje elk ander verkeer, en dat werkt op veel mensen enorm intimiderend. Paarden gelijkstellen aan fietsers lijkt me niet wenselijk, doordat fietsers op hun 2 smalle wieltjes en zonder enige opleiding eigenlijk een heel erg onbetrouwbare factor zijn in het verkeer. Hoevaak zie je niet iemand die zo langzaam fietst dat je er eigenlijk niet langs durft uit angst dat je hem/ haar laat schrikken en daardoor vallen? Of iemand die als een dronkenlap over de weg slingert? En een botsing tussen een fietser en een paard heeft meestal de slechtste gevolgen voor de fietser.

Ik denk dat het gelijkstellen aan een brommer eigenlijk zo gek nog niet is. Binnen de bebouwde kom moet je gewoon op de weg, waar mensen al intimiderend verkeer verwachten of kunnen verwachten (vrachtwagens, bouwverkeer, scootertjes die opgevoerd zijn, opa met z'n bromautootje die half blind is...) terwijl er wel een snelheidslimiet is om het risico te beperken en die vaak ook gecontroleerd wordt, in elk geval voor auto's. Je zit dus niet met hele grote snelheidsverschillen, en ook niet met het probleem dat je met een veel grotere massa op weg bent dan "normaal" is. Bovendien verwachten mensen binnen de bebouwde kom van alles en nogwat aan verkeer, men is in de bebouwde kom nou eenmaal alerter op afwijkingen dan op een doorgaande weg zonder veel in- en uitritten die je dagelijks rijdt. Kinderen kunnen overal achter vandaan schieten, er sjouwen dieren over de weg, de vuilniswagen komt wekelijks langs. Pietje zit aan z'n auto te klooien, mensen kijken niet uit als ze uitparkeren en even verderop heeft de halve straat zich verzameld voor het wekelijkse roddeluurtje dat ze bij voorkeur op het midden van de weg houden of is de lokale hangjeugd een beetje zich aan het vervelen, allemaal dingen die zeer regelmatig voorkomen... En, brommers (bromscooters) zijn voor veel mensen ook heel erg intimiderend, door de manier waarop ze gebruikt worden en het feit dat de berijders van een brommer nou eenmaal een helmplicht hebben en je dus zeker bij integraalhelmen, het gezicht van de berijder ook niet goed ziet en het dus moeilijk in te schatten kan zijn wat ze van plan zijn. Net zoals paarden dus voor een leek.

Buiten de bebouwde kom juist wegens het snelheidsverschil op het fietspad, net zoals een brommer, scootmobiel of zo'n bromautootje, of in de berm. Een galopje trek je niet snel binnen de bebouwde kom, en buiten de bebouwde kom worden snellere en zwaardere voertuigen op het fietspad toch al verwacht omdat de wet dat nou eenmaal al jaren aangeeft. Plus dat je daar niet het probleem hebt met grote snelheidsverschillen en je dus, als de berm het toelaat, een galopje kan trekken zonder daarmee ander verkeer in gevaar te brengen, ook als je niet de meest geoefende buitenrijder bent die er is. En voor skaters is destijds ook de hele wet veranderd om het veiliger te maken voor iedereen (werden wel eens wat voetgangers van het voetpad geveegd door skaters), waarom zou dat voor ruiters niet kunnen? Bestaande wetgeving kan regelmatig beter en wetgeving is niet statisch, gelukkig maar! Nieuwe inzichten, nieuwe ontwikkelingen, nieuwe wetten die daarop toegespitst zijn. En ruiters gelijkstellen aan bromfietsers in de wegenverkeerswet is als je alles bij elkaar optelt helemaal niet onlogisch.

Het is voor mij dus heel simpel een afweging van de risico's voor IEDERE verkeersdeelnemer, niet alleen voor de veiligheid van een bepaalde groep. Ik denk dat de maatschappij daar als geheel gewoon bij gebaat is, zodat iedereen zijn/ haar hobby het meest veilig uit kan oefenen. Het staat buiten kijf dat als er een ruiterpad is je daarvan gebruik maakt als je op een paard zit, maar er zijn nou eenmaal een stuk minder ruiterpaden dan dat er buitenrijgebieden zijn. En hierbij denk ik eens niet alleen aan de belangen van ruiters, maar ook aan die van alle andere verkeersdeelnemers. We willen immers allemaal zo veilig mogelijk van A naar B komen neem ik aan.

Edit: Aanvulling gemaakt.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:20

Overzicht van tot dusver reacties op een auto forum die ook bruikbaar zijn.
Reacties als " In het bos of wei en de manege " laat ik er tussenuit, die voegen niets toe en waren er ook maar zeer weinig.

1. geen enkele plek is ideaal
2. berm en anders fietspad
3. tegen het verkeer in op het fietspad vanwege kijken van paard en het zien van aankomend verkeer (persoonlijk vond ik dit wel een hele goede)

Conclusie tot dusverre van hun met meeste "stemmen" :
Paarden op ruiterpaden/fietspad
Paarden op 50km wegen kan, maar liefst in berm
Paarden NIET op 80km wegen (vanuit snelheid en veiligheidsoverwegingen)

Veel al wordt ook aangegeven dat mest op het fietspad wel een probleem is alsmede het gedrag van sommige ruiters.

Ook valt mij hier weer op dat veel automobilisten de geldende regels voor ruiters niet kennen.
" Moeten jullie dan op de 80KM weg?" "Dan gaan ze midden op de weg rijden, das vervelend" " Ze blijven in groep rijden"
Hier ga ik nog op terug komen op het andere forum.
Maar zij geven ook aan regelmatig geconfronteerd te worden met asociale ruiters, mest probleem maar ook het passeren in galop ;(

Last but not least een wijze uitspraak van het topic op het autoforum: Allerbelangrijkst blijft wat mij betreft mentaliteit van de bestuurders, of die nou in blik, op een fiets of op een paard zitten: hou rekening met elkaar.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:52

Hier in de omgeving moet je officiëel ook op de rijbaan rijden,levensgevaarlijk.Het is een industrie terrein met vollop op- en afritten van/naar de A10.Veel zwaar vrachtverkeer en heel veel auto's...

Wij maken hier dus ook gebruik van de fietspaden en,indiend mogelijk,de berm.Ook op de spoordijken kun je hier fijn rijden en af en toe stukje racen tegen de trein :D
Over de fietspaden kom je hier ook een van de grotere politiebureaus tegen en er is niemand die er iets van zegt omdat het echt levensgevaarlijk zou zijn om op de weg te rijden en dat weten zij ook.
Kwestie van aanpassen en inschatten en zorgen dat je mensen niet in de weg rijd...

De wetten voor paarden stammen echt nog uit 1800 hier en eerlijk gezegt heb ik niemand nog van zijn fiets zien springen om zijn stuur af te dekken.Jawel...ook nog een geldende wet uit de tijd dat men de fiets introduceerde en dat een paard wel eens zou kunnen schrikken van zo'n glimmend object :P Hier in de stad ben je trouwens ook vergunningsplichtig als je oogkleppen wilt gebruiken voor een paard :D

Een oud klasgenoot is vroegâh met haar aanspanning wel eens aangehouden omdat ze keurig netjes op de weg reed.Agent vroeg wat ze daar in godsnaam deed,levensgevaarlijk.Heeft hem netjes uitgelegd dat zij daar hoorde te rijden,fietspad was verboden terrein.Uiteindelijk vond hij het toch veiliger als zij over het fietspad ging en,op zijn verantwoording,heeft ze dat gedaan...geen punt.

Dus rijbaan prima mits niet gevaarlijk,anders uit mogen wijken naar fietspad of berm (alhoewel je met een aanspanning liever niet in de berm rijd,marathonwagen gaat nog wel maar met een antieke Victoria.... := )
Veiligheid boven alles en gewoon rekening houden met elkaar,zou toch niet moeilijk moeten zijn.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik de mest altijd even aan de kant schop,paard blijft netjes staan met mesten dus een hoop even de berm/goot in.Ze wel idd dat er veel ruiters zijn die dat niet doen...gewoon niet netjes.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:59

Wedden dat je niet op dit fietspad durft? :)

Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:28

Zouden er fietsers zijn die dat aandurven en dan ook de boel droog houden?? :P
technisch gezien is dat trouwens geen fietspad maar een fietsstrook.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:29

ik vind zoveel mogelijk in de berm en anders net als fietsers

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:43

clhufl schreef:
ik vind zoveel mogelijk in de berm en anders net als fietsers

Ben ik het mee eens! ;)
Ik rij meestal op het fietspad, en komt er een vrachtwagen/trailer/caravan ofzoow aan, dan in de berm! ;)