Kan oren niet/nauwlijks aanraken+Voorpluk niet in te vlechte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:58

JamieShanin schreef:
Heel erg bedankt voor uw reactie, dit is heel interesant om te leren!
Als ik ergens tegen aan kom of hulp nodig heb dan zal ik het zeker vragen!!!
dit vind ik een goede manier!

Had ik toch ook al genoemd?

JamieShanin

Re: Kan oren niet/nauwlijks aanraken+Voorpluk niet in te vlechte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:30

sorry niet zo aanvallend ;)

ik bedoel het allemaal goed ;)
kijk u vertelde het kort en krachtig en de ander weer wat uitgebreid, met nog extra dingentjes , dus kijk ik gebruik van iedereen was en ik ben hier ook heel blij mee ;)

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:33

je kan ook gewoon oornetje omdoen,
als hij toch niet veel manen heeft ziet niemand wat van!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:37

sorry zo als ik al eerder zij, wil ik het graag oplossen niet verdoezelen of met hulpmiddelen doen.

Ik zou het graag echt willen oplossen.

Ik ben vandaag heerlijk bezig geweest, na een paar minuten mocht ik zelfs aan langer zijn oren aan raken, hij begreep de bedoeling wel! Ik heb het heel rustig aan gepakt, aaien stil staan braaf! en hand weer weg halen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:04

wij hebben ook een paard die heel erg kopschuw was vanaf veulen en het gekke is zijn broertjes hebben het ook. maar de oudste gaat nu mee op concours en de oren worden uitgeschoren en gevlochten uiteraard.
maar wij gebruiken gewoon een praam omdat het eigenlijk een soort verdoof middel is het is geen manier om een paard pijn te doen.
maar ieder heeft zijn eigen manier.
mijn eigen paard houd er bijvoorbeeld niet van om de manen te knippen of trekken maar nu krijgt ze eten als ik dat en doe en dan is het probleem opgelost.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 23:16

sorry ik ben gewoon niet zo'n fan van die hulp middelen, ik weet dat het een verdoof middel is daarom houd ik er des te minder van :P ik weet niet ik heb er gewoon geen fijn gevoel bij, ik wil eerst gewoon proberen op te lossen hulp middelen of hulp van mensen kan altijd nog ;)

wel heel erg bedankt voor uw reactie!

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:41

Goed om te horen dat het is gelukt om de oren langer aan te raken. Rustig opbouwen en neem er de tijd voor. Op de lange termijn heb je daar het meeste aan.

Succes nog!

Groetjes,
Milou

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:08

Ik ken ook zo'n paardje. Wat onwijs geholpen heeft is de methode van gesensibiliseerd die jij nu ook toepast maar de doorbraak was toch wel een klein meisje met een bak wortels voor d´r neus :D :D en dan ermee bezig gaan. Voor je het weet denken ze: voorpluk/vlechten= wortels :~ :+

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:44

haha, heel erg bedankt mensen !! het hoofstel in doen ging trouwens nog relaxster dan normaal! echt wauw ik ben trots op mijn vriend!

waves@ haha arme jij al hoef je maar niet zo vaak wedstijd anders blijf je wortels kopen XD
ik probeer het eerst nog ff zonder ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:34

JamieShanin schreef:

kijk u vertelde het kort en krachtig en de ander weer wat uitgebreid, met nog extra dingentjes , dus kijk ik gebruik van iedereen was en ik ben hier ook heel blij mee ;)

Zo heftig bedoelde ik het ook weer niet hoor :) Even goede vrienden :)

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:56

Ik heb precies zo een paardje!!

Mijn paardje van zijn 1e jaar in mijn bezit. In het begin heel veel problemen met het halster (en later met het hoofdstel) over zijn oren aan en af te krijgen. Voorpluk vlechten GROOT probleem, oren aanraken (laat staan knippen) hoefde ik niet eens aan te beginnen!

Geduld was bij mij het magische woord. Herhalen en vooral belonen wanneer hij rustig stond door dan ook echt te stoppen.

Inmiddel is mijn paardje 7 jaar. Het hoofdstel en halster over de oren doen is inmiddels geen probleem meer. Voorpluk vlechten gaat inmiddels ook prima (hij vind het bijna lekker!). Het uitvlechten blijft hij echter nog wel steeds moeilijk vinden. Zodra er een plukje tegen zijn oor komt gelijk schudden met zijn hoofd en vallen zijn ogen bijna uit zijn kassen. Dan moet ik met mijn engelen geduld ook echt alles bij elkaar rapen om door te gaan.

Oren knippen zal ik nooit kunnen gaan doen. Ik kan zijn oor aaien en aanraken, maar die schaar bij zijn oren maakt hem erg angstig. Ik zou het zonde vinden om alles wat ik nu bereikt heb kwijt te raken omdat ik door een onverwachts beweging zijn oor raak.

Heel veel succes met je paardje. Met veel liefde en geduld zal het zeker lukken.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 10:14

F_Orumster schreef:
JamieShanin schreef:

Zo heftig bedoelde ik het ook weer niet hoor :) Even goede vrienden :)

sorry even goede vrienden idd ;)
misschien kwam het op dat moment gewoon zo over ;)

ZappaSupreme@ bedankt! voor uw ervaring te delen ik hoop ook dat het hier straks ook zo goed gaat !

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:57

Ik heb ook een heel gevoelig paardje en ik het eigenlijk net zo opgepakt als Milou Ginger.
Moet wel zeggen dat ik soms even moest doorpakken. Na maanden oefenen ging hij nog steeds volledig over de rooie van oren bijknippen. Ben toen maar eens bij 'm in de stal gaan staan. Heb rustig z'n oor beetgepakt en ben net zolang met 'm alle hoeken van de stal meegegaan tot hij rustig bleef staan. (zonder geweld of trekken hoor, heb alleen niet losgelaten) Na 40 minuten bleef hij rustig staan. Toen oor bijgeknipt en 'm flink beloond en met andere oor aan de slag gegaan.
Dat was na 5 minuten klaar.

Op dat moment had hij door dat ik het en niet opgaf en dat er echt niets gebeurde. Ik moet het wel rustig doen, maar het is nooit meer een probleem geweest.
voorpluk vlechten vindt ie ook niks. Ben begonnen met dagelijks een makkelijk slap vlechtje en na een paar weken kon ik moeiteloos vlechten. Ik heb het gewoon weken lang dagelijks gedaan.

Als hij weet dat ie concours heeft is ie nog wel een beetje lastig, maar op zich is het prima te doen.

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:33

Soms is t ook gewoon de leeftijd, en accepteerd ze t over een tijdje wel, probeer t gewoon op te lossen met rust en veel belonen als je er wel even aan mag komen, dan knip je een andere keer wel .

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:24

Op de trailer vlechten kan wel eens handiger zijn; paard wat de trailer kent geeft zich dan makkelijker over en kan geen kant op!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:17

Jaa hoor mensen ik heb vandaag gewoon zonder moeilijk doen zijn oren mogen knippen :D :D wat een toppertje is het ook , ik heb hem meteen overspoeld met snoep XD haha

volgens mij dacht hij oh oren knippen nog eens?? :P

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:19

Gefeliciteerd! mooi om te horen!
Veel succes nog verder! Geduld en rustig aanpakken is dus goed voor je paard!

Groetjes,
Milou

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:22

hij was zooo ontzettend braaf!, heb niet extreem geknipt gewoon een paar pluisjes maar het is het begin!

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:27

Dat klopt, gewoon rustig opbouwen en beter vandaag een paar plukjes en niet meteen alles doen, dan kan hij er even over nadenken en heb je meer kans dat het morgen ook goed gaat. En als je nog niet in 1 keer alles knipt heb je nog wat over om verder op te trainen. haha.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:29

haha ja, arm ding straks 2 kale oren XD

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:35

Mijn paard bewoog ook altijd heel erg met haar hoofd. Ik heb haar nu aangeleerd als de halster klip los is ze haar hoofd stil moet houden. Ik zeg dan het woord "los" en zorg dat ze de klik hoort van het halster. Als er dan een vlieg op haar zit ofzo word ik natuurlijk niet boos hoor. Als ik dan weer zeg "vast" mag ze weer doen met haar hoofd wat ze wil :D Het heeft mij ong. 2 weken gekost om dit aan te leren. Je kan misschien ook proberen haar eten te geven zodat ze is afgeleid.

Succes op je wedstrijd !

miscora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:38

Je meot gewoon heel rustig beginnen eerst de oren aanraken en dat elke dag doen etc.. zo acepteerd het paard dat je hem daar aanraakt en als die het goed doet natuurlijk belonen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:54

blinddoeken om te vlechten is niets.. Maaar.. Ik hang ook weleens een handdoek los op dr hoofd.

Klinkt heel stom maar dan spelen we kiekeboe :') iedere x als ik heel jolig reageer als ik de handdoek afdoe doet ze haar oren naar voren en gaat ze neuzen aan de handdoek.

Op een gegeven moment bleef ze wat langer staan met de handdoek en als ze gereden had maakte ik haar hoofd schoon met een natte punt en droog met de droge punt. Dat vond ze heeerlijk. Ze weet wat de handdoek betekent en vind het lekker als ik soms het stof uit haar oortjes veeg. Ook met vlechtjes maken gebuik ik een nat puntje handdoek (vochtig niet zeiknat) en dan doet ze zelf haar hoofd omlaag. de eerste paar keer is ze vastgehouden, maar inmiddels als ik op het krukje ga staan doet ze haar hoofd al omlaag. Zonder dwang. Tuurlijk kijkt ze met vlechten wel een paar keer naar links of rechts als ze wat hoort maar dan hou ik t vlechtje gewoon vast en wacht met geduld. Zonder dwang :)

Nu moet ik zeggen dat ik wel aan haar oren mocht komen hoor.. Maar in t begin vond ze t ookniet zo, t knippen van de buitenkant ook niet.. Na meerdere malen gewoon doen gaat t veel beter.

Inmiddels kunje alles naar haar hoofd toegooien en blijft ze gewoon staan kijken zo van ''wat doe je? Wat is dat?''

Gooi ook weleens dr peeskappen haar richting uit (naar dr voeten) en zelfs daar kijkt ze inmiddels nietmeer van op.. Ze gaat er gewoon aan staan snuffelen (pas gedaan nu ze me zoveel vertrouwen schenkt hoor niet vanaf t begin)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:22

Vandaag de wedstrijd gehad en hij was super braaf met invlechten zelf z'n oren mogen knippen :D