2 juryleden, 1 proef, commetaar compleet anders.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:46

Orchidee21 schreef:
ik was laatst mee als groom op de Overijsselse kampioenschappen. Mijn intructrice moest starten in de klasse Z1. Het was een goede proef zonder al teveel groffe fouten en zag er goed en zuiver uit. Bij de punten was het echter een vraagteken. Bij de ene jury 220, iet wat aan de hoge kant maar de andere jury gaf echter 185 punten. een verschil van 35 punten...waar de ene een 7 gaf, gaf de ander een 5. Zelfs bij het aan de hulpen staan gaf de ene een 8 en de ander een 5. daarna moest ze verder met het viertal dus heeft ze de jury niet meer kunnen spreken achteraf, alsof het zou helpen. Maar balen was het wel natuurlijk.

Zo'n puntenverschil is echt belachelijk. De punten verander je achteraf niet meer, als je dat wilt bereiken heeft het geen zin. Maar het kan wel zin hebben als je beide juryleden vraagt waar hun verschil van beoordeling vandaan komt, of bijvoorbeeld de jury die het laagste puntenaantal geeft vraagt welk aspect ervoor heeft gezorgd dat de punten zo laag zijn uitgevallen. De jury moet dan kunnen verantwoorden waarom hij of zij meent dat de proef 185 punten waard was. En misschien heb je dan nog wat aan die tip, of kun je je er juist makkelijker bij neerleggen als het naar jou idee niet klopt met de werkelijkheid. Kan overigens ook gelden voor te hoge punten! Nabespreken is niet alleen voor de ruiter of amazone gunstig indien er zo'n groot puntenverschil is, maar ook voor de juryleden zelf. Want discussie en reflectie is mijns inziens nodig om de kwaliteit van jurering op peil te houden.

talented

Re: 2 juryleden, 1 proef, commetaar compleet anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:51

@gummie: Na afloop is er altijd kritiek op een jury (is het niet negatief dan wel positief). Als je daar op in moet gaan, dan ben je echt een hele dag van huis. Ik vind het leuk om te jureren, wacht 30 minuten na de laatste start en ga dan richting huis. Je bent er sowieso al ontzettend veel tijd mee kwijt en zo kan je het nog iets beperkt houden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:41

talented schreef:
@gummie: Na afloop is er altijd kritiek op een jury (is het niet negatief dan wel positief). Als je daar op in moet gaan, dan ben je echt een hele dag van huis. Ik vind het leuk om te jureren, wacht 30 minuten na de laatste start en ga dan richting huis. Je bent er sowieso al ontzettend veel tijd mee kwijt en zo kan je het nog iets beperkt houden.

Dat klopt.... Ik formuleer dan ook meer wat vanuit mijn visie goed "zou zijn". Maar daarin is het dus nodig dat zowel jury als ruiters/ amazone zich op een dusdanige manier opstellen dat een uitwisseling van opvattingen (op een constructieve manier) kan bijdragen aan verbetering van de kwaliteit van zowel rijden als jureren.

Gezien het bedrag dat een jurylid ontvangt voor een dagdeel, is het sowieso wel duidelijk dat het hier vrijwilligerswerk betreft. Denk dat het langer blijven en het op een positieve manier vragen stellen en om uitleg vragen een bijdrage levert aan verfijning van de sport. Maar nogmaals: dat is hoe het volgens mij zou moeten zijn, en dus niet hoe het nu is. Want zie inderdaad te vaak dat ofwel juryleden niet bereikbaar zijn voor vragen, ofwel dat ruiters en amazones op een niet constructieve manier een jurylid toenaderen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:00

Volgens mij moeten we tot 30 minuten na de prijsuitreiking blijven en niet na de laatste start..... Eigenlijk wel logisch, want dan zouden de deelnemers hun punten nog niet weten. Ik bleef toen ik pas jureerde ook steeds netjes wachten, maar er wordt zelden tot nooit iets gevraagd. Dus tegenwoordig blijf ik meestal een kwartier of half uurtje na het jureren en dan ben ik weg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:39

AmonRe schreef:
Volgens mij moeten we tot 30 minuten na de prijsuitreiking blijven en niet na de laatste start.....

Nee, dit is niet zo. Het gebeurt vaak zat bij grote wedstrijden dat de prijsuitreiking pas na een dagdeel is, of pas twee uur na de laatste start. Die tijd hoef je echt niet te blijven hoor! Bij dit soort grote wedstrijden worden de coupons tussentijds uitgedeeld, als ze willen kunnen ze dan in de 30 minuten na de laatste start vragen komen stellen, alleen niemand doet dat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:44

Idd, 30 minuten na afloop van de rubriek en dat is dus na de laatste start :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:55

Het blijft toch lastig, ik had afgelopen weekend dus 194 en 217 punten voor dezelfde (Z) proef...194 was absoluut terecht, paard was gewoon hartstikke druk met de omgeving en dan gaat het slordig en komen er fouten in...en ik snap dus totaal niet hoe iemand het voor elkaar krijgt 217 punten voor die proef te hebben gegeven...maar dat heb ik wel vaker, lage punten kan ik vaak nog wel begrijpen omdat ik zelf ook altijd wel dingen heb waar ik nog niet helemaal tevreden over ben, maar soms vraag ik me echt af hoe waar de jury naar zit te kijken als ik voor een compleet scheef gesprongen eenvoudige wissel gewoon een 7 krijg...of een voldoende voor achterwaarts waarbij ze eerst de kop tussen de knieën steekt en vervolgens ook nog niet op mijn hulp voorwaarts gaat. Ook ik heb de jury niet gesproken, moest namelijk nog een paard rijden. Maar ik had wel heel graag willen weten wat hij dan zo goed vond aan de proef want dat kan ik dus met de beste wil van de wereld niet bedenken 8-)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:16

Dan moeten jullie toch nog maar even het wedstrijdreglement erbij pakken :D

De taak van de jury begint een half uur voor de start van de eerste rubriek die moet
worden beoordeeld, tot en met een half uur na bekendmaking van de uitslag van de
laatste door de desbetreffende jury beoordeelde rubriek.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:26

Mee eens dat dat er staat, maar bij de grotere wedstrijden waarbij de prijsuitreiking pas later op de dag is, wordt de uitslag meestal ook al bekend gemaakt nadat de rubriek afgelopen is. Oftewel, een half uur vanaf dat moment, en niet vanaf de prijsuitreiking...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:54

Ja, dat is wel fijn, de KNHS adviseert ook de punten z.s.m. bekend te maken, zodat je ook als deelnemers snel duidelijkheid hebt.