hoe moet ik te werk gaan met 2 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:23

Jassy659 schreef:
hallo

ik zit met eeen probleem

ik heb pas geleden een 2 jarige gekocht...
in oktober word hij 2,5 maar nu is het zo

hij is tot zijn 2de nooit in de hande van mensen geweest bijna
nu gaat het volgende al heel goed halster om en mee wandelen
poetsen en overal aaien ook de benen enzo

hij was het alleemaal nog niet gewend dus we zijn al heel ver
maar waar we tegen lopen is dat voetjes geven een probleem blijft
hij geeft ze wel mee te kort om uit te krabben....
ik probeer nu dus om hem op te tillen en vast te houden....... dan neer zetten enzo vooort en dan steeds een beetje langer
nu kan hij al best lang zijn voetjes van voor geven maar zodra ik met die hoeven krabber begin slaat hij met zijn achterbeen naar voor........

ook bij de smit is een drama

hoe begin ik dus leren uitkrabben en ook van achter voetjes geven zonder te slaan

het is wel een paardje van 173 dus een trap komt serieus aan

alle tips zijn welkom

Eigenlijk vind ik dat je het al heel goed doet. `Als hij echt nog nooit in handen is geweest dan is hij eigenlijk al heel braaf en heb je al heel wat bereikt met hem!
Het is dan ook geen mini met zijn 2 jaar zeg! Mijn hemel dat word wel een gebouw denk ik!
Wat je kan proberen....krijg nu denk ik wel veel commentaar van bokt maar och!.... een hengsten ketting aan het halster, en dan natuurlijk onder de kin door, en als hij trapt een flinke ruk en NEE schreeuwen.
Je moet dan wel met z'n 2 tjes zijn en heel snel kunnen reageren als hij trapt.
Direct weer het been pakken en ...natuurlijk!!!! uitbunbdig belonen als hij dan braaf beentje wil geven.
de hoeven pas gaan krabben als je dat echt voor elkaar hebt.
Kijk wel uit voor je gezicht he! Je zal de eerste niet zijn die aan een kunstgebitje moet omdat je er net niet goed achter stond.

Arashah

Re: hoe moet ik te werk gaan met 2 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:39

inderdaad aerdenhout1 je krijgt er commetaar op; Daar ben ik nou net geen voorstander van, van wat je zegt. Maar daar ga ik verder niet op in, iedereen behandeld zijn of haar paard anders. En ik moet wel zegen jou manier werkt wel sneller, als het goed gebeurd.
Alleen dan krijg je wel sneller dat het paard je wantrouwd, heb ik vaak genoeg gezien. Zeker als het om een jong paard gaat.

Maar ik wens je heel veel succes met je twee jarige, het gaat je zeker weten wel lukken. Niet opgeven, altijd door blijven gaan. Op een gegeven moment zal het je wel lukken! Zoals aerdenhout1 zegt, je bent al heel ver gekomen terwijl het beestje nog niet zo lang bij jou is.
Dus ik denk wel dat het op een gegeven moment wel goed komt!

Succes!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:40

jolien..

perfect uitgesproken !!!!
ik ken nog iemand die had zich 2 hengst haflinger veulens gekocht..
ze had/ heeft er TOTAAL geen verstand van ze zei:

ze bijten en schoppen en zijn bang..
dit heb ik nog nooit mee gemaakt:S.. heeft ze de hengsten maar laten castreren :S:S
ik snap dat ook niet, waarom een jong paard kopen als je er geen verstand van hebt !!
ik kan me daar zo op ergeren !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:58

Misschien met twee man de boel aanpakken? :)
De een het voetje, de ander lieve woordjes?

Succes!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:15

Ollie heeft ook heel veel moeite gehad met voetjes geven en eigenlijk heeft hij dit nog steeds. Een paard van deze leeftijd kampt vaak nog vanwege zijn groei met evenwichtsproblemen. Trek jij er dus 1 been onder uit, dan raken ze uit balans en kunnen vallen. Dan heb je twee mogelijkheden. Je hebt paarden die bovenop je gaan hangen en je hebt paarden die zich wild losrukken om vervolgens pissig hun benen weer neer te zetten.

Ollie gaat hangen, schopt gelukkig niet, maar soms wil hij met zijn achterbenen ook nog wel wat pissig worden. Mijn hoefsmid is erg makkelijk met jonge paarden en zorgt dat ze ondersteuning hebben aan de muur. Misschien kan je dit ook doen totdat het evenwicht van je paardje beter wordt?

Jassy659

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 19:17

iedereen hartelijk bedankt

da iemand geen jong paard mag kopen omdat hij er niks van kent vind ik onzin

we zijn nu aan het 3de voetje bezig van achteren dus
de vooor voetjes geeft hij al bij het woord voetje en dat op 2 weken tijd zonder hulp van andere vind ik niet bepaalt niks van kenne maar goed :S er staat namelijk nergens dat ik het niet weet ik vroeg gewoon tips

gedult gedult en gedult en nog is we komen er wel

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:04

wat je zelf ook al zegt; blijf erin vertrouwen!
Probeer stapje voor stapje elkaars vertrouwen te winnen, je komt er wel!