B proefje, C-X, X-X, C-X... Grote volte C?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:32

Voorlopig start ik nog L met de nieuwe.. en heeft deze langere benen dan de vorige dus wie weet
valt de 20x60 haar straks wel erg mee :')

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:41

Zo daar zou ik ook helemaal niks van snappen als ik het zo zou lezen ;)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:48

Meestal helpt het om het even te tekenen.
Dus van c naar x =halve volte x naar x = hele volte x naar c = halve volte

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:50

Hahaha ik moest dat figuur ooit voorlezen, had vantevoren de proef niet gelezen (onder het mom "ajoh B, ik heb Z voorgelezen, eitje") maar hier ging ik toch aardig de mist in :') Stond ik daar X-C teugels langerNEE TEUGELS OP MAAT TEUGELS OP MAAT, of nee CXC ja nee niet nee toch op maat :') Gene die aan het rijden was had de proef gelukkig wel doorgelezen en wist hoe die moest, heeft ook helemaal dubbel gelegen op d'r paard toen, haha. Rotfiguur :=

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:45

haha, mijn lezer had ook de grootste moeite met dit figuur....
Ik had gelukkig ook zelf in mijn hoofd dat ik van x-x moest halsstrekken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:50

Marchador schreef:
Hoi,

Bij ons op stal houden ze zo nu en dan eens een dressuurwedstrijdje, althans proefjes rijden.
Iedereen hard aan het oefenen en met de vraag of ze mij het proefje voor mogen lezen. Tuurlijk is dat geen probleem en na het inrijden doe ik één keer een proefje uit de B klasse.
}:0 Maar wat is dit voor een proef? Ik snap de logica er niet van. Ik snap dat de proeven door de jaren heen veranderen, maar in vergelijking met 10 jaar terug is dit zo ontzettend anders dat ik niet eens een B proefje kon rijden :+

Zo ken ik hem nog:
- A binnen komen in arbeidsdraf, bij A afwenden, X halthouden en groeten.
Dan heb je een keer een grote volte bij E of B en bij A of C.

Nu: (Ik heb jammer genoeg het proefje niet meegenomen).
Is het niet meer zo dat je een grote volte maakt bij C, maar staat er zoiets: C-X halve grote volte, X-X halve grote volte links, X-C halve grote grote volte links. Hierin moet je enkele passen je paard de hals laten strekken.
Dit is toch eigenlijk gewoon: Bij C grote volte en paard enkele passen de hals laten strekken? (zoals ik het ken van toen).
Ik heb nog nooit zo erg een proefje verprutst en snapte de logica er gewoon echt niet van! (ik stond ineens aan de andere kant van de bak). :+

Wie kan mij vertellen wat het logische figuur is?

dit is het impulsproefje volgens mij

binnenkomen rechterhand in draf,C-X halve volte, dan in het midden rechtstellen en linksom volte
er staat dan c-x halve volte rechtsom, x-a halve grote volte linksom, je rijdt dus bij C een volte voor de helft en bij x schakel je over naar linker volte.

dan een keer van hand veranderen, overgang stap, weer over diagonaal van hand veranderen in stap, aandraven en dan C grote volte en na enkele passen hals laten strekken en na C weer op maat maken
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-09-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Re: B proefje, C-X, X-X, C-X... Grote volte C?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:52

Nee hoor, dit is een onderdeel uit een gewone B proef! En inderdaad, gewoon twee voltes achter elkaar.....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:53

:') Moet je nagaan, de eerste proef die ik in mijn leven voor heb gelezen was een zz-l proef :=
Hier een stukje laatste proef die ik heb gelezen: (zz-z) Lichte tour word niet gelezen.

21 H Verzamelde galop en vliegende
galopwisseling
22 C Slangevolte met 5 bogen
Na de eerste en voor de laatste boog
vliegende galopwisseling
23 K-X-M Op de diagonaal drie vliegende
galopwisselingen om de (minimaal) vier tot
(maximaal) acht sprongen
24 H-X-F
Van hand veranderen in uitgestrekte galop
25 F Verzamelde galop en vliegende
galopwisseling

zie dát maar eens zonder hakels voor te lezen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:08

Geen probleem... maar dat komt wellicht omdat ik het proefje ook voor me kan zien :=

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:16

svdijk86 schreef:
Geen probleem... maar dat komt wellicht omdat ik het proefje ook voor me kan zien :=

Huh?? :?
Hoe doe je dat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:19

De nieuwe dressuurproeven zijn niet alleen bedoeld om te kijken hoe goed je kan rijden, maar het is ook een ingebouwde intelligentietest voor de ruiter, de lezer, de jury en de schrijver. Over een paar jaar krijgen we weer nieuwe vraagstukjes, leuk, leuk!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:30

Ekeif96 schreef:
Bij C ga je een halfe volte rijden (dus tot X)
Bij X ga je dan halsstrekken
Dan doe je een volte van X tot X
& als je dan daarmee klaar bent moet je tussen (die laatste) X & c teugels opmaat maken :)

Hopelijk snap je het ;)

Wat ik niet logisch vind....een volte van X tot X kun je dus zowel linksom als rechtsom uitvoeren. Maar er staat niets over hoe je de volte van X tot X moet rijden, dus technisch gezien kun je beide kanten op :o?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 09:14

Nee volgens mij staat het wel aangegeven, linksom

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:44

Ik snap het niet, want je rijdt toch eerst op de rechterhand als je die voltes moet maken? Hoekan je dan uiteindelijk dezelfde volte op een andere hand rijden :o

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:33

Ik zat toevallig net te kijken op dressuurproeven.nl en snapte dat stuk ook al niet. Ik ga heel misschien weer onderlinge wedstrijden rijden.. Maar met zulke proeven en mijn gebrek aan richtingsgevoel... :') weet ik het nog niet.....

Mijn laatste wedstrijd was uit het tijdperk van 156 punten = winstpunt, maar dat is ook al veranderd begrijp ik....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 00:11

Ik snapte die volte dus eerst ook niet :+ Gelukkig is ie makkelijker te rijden dan te lezen