Bokkend paard, corrigerend met waterstraal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:17

Als ik terecht correctie/aanwijzing geeft met zweep en die kont gaat omhoog, dan komt er 1 knal met zweep achteraan en is het meteen klaar. Gebeurt misschien 2x per jaar.

Waarom laat je het zover komen dat je kennelijk voor je paard opzij moet springen? Mijn 1e indruk is dat je simpelweg te laat bent met reageren en kennelijk ook jezelf beschermen.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:18

Ik vind het nogal raar klinken , er elke keer op meppen als hij bokt lijkt ook niet echt prettig je kan toch beter een betere oplossing zoeken . Voor het paard lijkt het ook niet fijn ;( Zoals vele andere bokkers al zeiden waterstraal is echt geen oplossing ik vraag me trouwens af wie dit idee heeft verzonnen . Kan je niet beter een goede instructie ofzo zoeken of iemand met veel ervaringen die jullie kan helpen ? Fijner toch voor jullie en voor het paard :) Het kan toch zijn dat het paard medisch iets heeft. Met dit watertstraak is echt een beetje belachelijk :oo Binnenkort kan je er plastikke pijltjes op schieten om er toch maar voor te zorgen dat hij niet gaat bokken :') Ik zou zeggen zoek iemand die er veel ervarring mee heeft . Is hij medisch helemaal goedgekeurd ? Veel succes ermee !

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:19

Sjors493 schreef:
bedoel je iemand die shaggie is ofzo?

Nee, ik bedoel iemand die niet weet hoe je moet longeren.

Een dummie oplossing is de hoek(en) afzetten en er dus een cirkel van maken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:19

tamary schreef:
Als ik terecht correctie/aanwijzing geeft met zweep en die kont gaat omhoog, dan komt er 1 knal met zweep achteraan en is het meteen klaar. Gebeurt misschien 2x per jaar.

Waarom laat je het zover komen dat je kennelijk voor je paard opzij moet springen? Mijn 1e indruk is dat je simpelweg te laat bent met reageren en kennelijk ook jezelf beschermen.

Omdat ze de handigheid en de kunde blijkbaar niet bezitten. Dit komt namelijk niet naar voren uit dit topic.
En daarom kan ik niets anders dan adviseren om er een volwassen persoon met ervaring met longeren van brutaaltjes bij te halen voordat er of een waterballet ontstaat waar je u tegen zegt, of er mensen of paarden gewond raken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:19

@ mika11
hij rijd in de sport in de Z

Anoniem

Re: Bokkend paard, corrigerend met waterstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:20

Jammer dat je me negeert. Zeg ik soms niet wat je wil horen :D ?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:20

En hij vraagt jou, een krummel van 13, om een oplossing?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:22

Als hij het op een bepaalde plek doet kan je dan niet gewoon ergens anders longeren?? Of is dat heel :o? van mij

Waarom longeren jullie eigenlijk, is het gewoon om het paard wat beweging te geven???

Sjors: Rijden en longeren zijn twee totaal verschillende dingen, ik ken een heleboel mensen die heel goed kunnen rijden maar eigenlijk nooit de moeite hebben genomen om ook maar een longeer lesje te volgen en er als resultaat dus ook totaal niet handig in zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:22

@ laura123456
De Berijder vand e hengst, die heeft het verzonnen.
Ja DA is er pas nog geweest, helemaal goed gekeurd ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:24

kamsel schreef:
En hij vraagt jou, een krummel van 13, om een oplossing?

Nee natuurlijk niet, hij vraagt aan mij of ik de vraag op Bokt.nl wou zetten ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:24

liedje89 schreef:
Als hij het op een bepaalde plek doet kan je dan niet gewoon ergens anders longeren?? Of is dat heel :o? van mij

Waarom longeren jullie eigenlijk, is het gewoon om het paard wat beweging te geven???

omdat die erg dik is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:26

Misschien zeg ik nu iets heel achterlijks in de oren van veel bokker, maar veel paarden hebben een rothekel aan longeren. Dat 'stomme rondjes lopen' zou mij eerlijk gezegd ook snel de keel uit hangen...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:27

Snoompje schreef:
Misschien zeg ik nu iets heel achterlijks in de oren van veel bokker, maar veel paarden hebben een rothekel aan longeren. Dat 'stomme rondjes lopen' zou mij eerlijk gezegd ook snel de keel uit hangen...

WIJ gaan ook geen uren longeren, maar soms een keer 10min. ofzo

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:27

kan die hem net zo goed rijden?
hij rijd toch Z :')

nee e 10 min longeren helpt voor een dik paard ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:28

En dat heb je niet snel gezien? Als een knol een hekel aan longeren heeft zal hij er hoe dan ook geen zin in hebben, of het nou 10 minuten of een half uur is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:29

Nouja dat de DA geweest is zegt ook niks. Mijn paard bleek ondanks meerdere bezoeken aan de DA onwijse rugproblemen te hebben...
Ik ben van mening dat een paard niet zomaar doet zoals die doet en als het nog maar sinds kort is, is het ook nog geen gewoontegedrag. Ik zou zeggen laat 'm goed nakijken en als alles echt uitgesloten is. Ga dan hulp zoeken bij het longeren(en rijden, want flink straffen ohz moet ook niet nodig zijn).

Ik heb een vzpony gehad die bij de vorige eigenaars keer uit woede met de waterstraal in gezicht gespoten is. Pony is sindsdien doodsbenauwd voor water geweest.... Dus straffen met waterstraal is ook erg onpraktisch.

En, 10 min longeren op de verkeerde manier kan ook genoeg schade aanrichten en als je paard daardoor hinder ondervind zou het ook kunnen dat je dit gedrag in de hand werkt...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:29

ponylies schreef:
kan die hem net zo goed rijden?
hij rijd toch Z :')

nee e 10 min longeren helpt voor een dik paard ?

als je het elke dag 10min. doet wel ja ;)
en natuurlijk ook opbouwen :D

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:30

Sjors493 schreef:
@ laura123456
De Berijder vand e hengst, die heeft het verzonnen.
Ja DA is er pas nog geweest, helemaal goed gekeurd ;)

Als de bereider het zelf al heeft verzonnen . word het nog meer onproffesioneel :oo
Je zegt dat ze ervaring hebben . Maar als ze erop komen om gewoon een waterslang erop te zetten omdat hij bokt ?
Sorry , heel veel ervaring dan . als je niet anders weet als ervaren mens om het bokken op te lossen , zet je er de waterstraak maar op %)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:30

Snoompje schreef:

Nee tuurlijk niet. :) Paarden hebben alle recht om longeren saai te vinden. Al moet ik zeggen dat ik ze maar weinig tegenkom. :)
Mocht dat het geval zijn, wat ik betwijfel, dan heeft het paard alsnog geen enkel gerechtvaardige reden om zo te reageren. Achteruit lopen en dreigen zodat zelfs een volwassen man die Z dressuur rijdt met zijn paard er angst voor heeft.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:31

Ik heb een goed idee om het op te lossen! :)

Zoek gewoon meteen goede begeleiding en ga niet zelf wat lopen aanklooien met middeleeuwse methoden die vaak een tegengesteld effect hebben op je paard.

Meer tips kan ik je ook niet geven. Als ik het zo hoor is het een paard wat heel goed weet dat hij jullie de baas is en hoe hij onder zijn werk uit kan komen. Door het achteruit lopen weet hij dat jullie bang worden en voor hem achteruit gaan en krijgt hij zijn ruimte. Daarom is het belangrijk om meer hulp te zoeken zodat hij niet nog meer van jullie wint en jullie straks een onhandelbare hengst hebben met alle gevolgen die daarbij komen en het een gevaar voor jullie en anderen wordt.
Dus doe niet eigenwijs maar verstandig en zoek het probleem bij jezelf en neem hulp om te leren.

little_birdy

Re: Bokkend paard, corrigerend met waterstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:34

sjors welke omgeving woon je?
wil graag een keer komen helpen ,
eens kijken wat ie doet als de longeerder niet bang voor hem is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:34

Iris82 schreef:
Snoompje schreef:

Nee tuurlijk niet. :) Paarden hebben alle recht om longeren saai te vinden. Al moet ik zeggen dat ik ze maar weinig tegenkom. :)
Mocht dat het geval zijn, wat ik betwijfel, dan heeft het paard alsnog geen enkel gerechtvaardige reden om zo te reageren. Achteruit lopen en dreigen zodat zelfs een volwassen man die Z dressuur rijdt met zijn paard er angst voor heeft.

Denk toch met recht dat een hoop paarden er een hekel aan hebben (misschien dat hekel een groot woord is) maar dat ze lang niet allemaal tegendraads gaan doen.
Ik vind dan ook dat je gelijk hebt als je zegt dat het geen excuus voor het paard is om zo te reageren.
Wel zou ik een andere bezigheid gaan zoeken om hem te laten bewegen (dressuur lange lijnen misschien?). Mits hij longeren echt vervelend vind natuurlijk, niet dat het om medische redenen niet gaat.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:36

VivaLaVida schreef:
Gewoon brandslang erop ja :D niet vergeten die mee te nemen de longeerring in he!
En als je die niet hebt/ die niet lang genoeg is, kun je misschien de brandweer bellen of ze voor éééén keer willen helpen?

_O- :') beetje shampoo op het dier en het is meteen gewassen.
Sla je twee vliegen in 1 klap _O- .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:39

Wil hij dan perce blijven longeren? Ik bedoel ik zou mij het licht niet uit de ogen laten slaan zodat een te dik paard een kwartiertje extra loopt.

Ik betwijfel trouwens echt of dit wel aan het paard ligt als dit echt puur gedrag is kan een ervaren longeur het er over het algemeen echt wel vlot uitkrijgen en als de eigenaar een ervaren longeur is en echt heel handig dan ligt longeren dit paard misschien gewoon niet. Als het paard zonder lijn en zonder zweep losloopt kan je hem dan laten lopen in de richting die je wilt of probeer hij je dan ook te overbluffen??

Ik geloof trouwens ook best dat longeren een paard gauw gaat vervelen als je longeren ziet als gewoon een paardje aan een lijn "centrifugeren" maar als je serieus bezig bent met longeren dan moet je paard gewoon net zo hard werken als wanneer je met rijden een flink aantal voltes maakt, dan is ie echt te hard aan het werk om zich te vervelen hoor.

Overgens heb ik ook een instructrice gehad die een paard met longeren niet altijd achter tegen de billen tikt maar ook op de flank net als je bij een been hulp zou doen. (Het bevalt mij niet zo maar misschien werk het voor dit paard)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:40

ts...leg mij eens uit hoe je een tuinslang vast kunt houden en longeren tegelijk?
Dan wordt het paard toch een rollade?
Of staat er iemand langs de kant met een spuit?
Gaat trouwens niet werken,een klap ook niet denk ik,die van mij gaat dan harder bokken.
Is het paard bijgezet?Meestal halen ze dan wat minder rottigheid uit