Rustdagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Berthaxp

Re: Rustdagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:40

Het trainingsschema van mijn paard gaat er zo uit zien:

Maandag: longeren, 3 kwartier
Dinsdag: rijden, half uurtje
Woensdag: vrij
Donderdag: longeren, uurtje
Vrijdag: vrij
Zaterdag: Rijden (les, een uur)
zondag: longeren (20 minuten)

dit doe ik omdat het paard niet veel conditie heeft, ik ga het hiermee opbouwen!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:51

een vrije dag betekent bij mij ook niet dat ik niet op stal ben, ben er wel degelijk, alleen hoeft mn paard niet te werken. Maar kan er zoveel andere dingen mee doen!! :))

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:21

Ons paard heeft in ieder geval 1x per week een rust dag.
En als het ons een keertje niet uit komt 2 of 3 keer per week.
Ik denk wel dat het nodig is omdat je paard dan ook lekker de rust krijgt die hij nodig heeft.
Hij hoeft dan niet helemaal niks te doen natuurlijk.
Je zou er ook mee kunnen gaan wandelen of even losgooien in de paddock.

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:35

Hier krijgen de paarden 1 a 2 dagen per week rust, maar dan staan ze wel, zoals altijd, 24/7 buiten. Goed voor body en mind in dit geval.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:41

Mijn pony heeft als ik naar school ga één dag per week rust, maar dat is niet omdat ik dat nodig vind voor haar, eerder voor mezelf. Ik race om 15:10 uit school naar mijn pony toe per fiets, dat is zo'n 12 km, omkleden rijden verzorgen, daarna moet ik nog 5 km naar huis en dan om 17:45 thuis zijn hé dus allemaal haast haast haast. Huiswerk maak ik 's avonds. Dus dan is één dag rust voor mij wel fijn eerlijk gezegd. Nu in de vakantie rij ik elke dag, en dan nog langer dan dat ik doe als ik uit school kom want dan red ik het vaak niet om een heel uur te rijden (of zolang totdat ik tevreden ben) :)

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:06

De pony die ik rij krijgt wel een rustdag in de week. Hij word 5x per week gereden en 1 dag gelongeerd. Rijden meestal een half uurtje..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:03

ik heb geen schema, train mn paard voor we op show gaan een aantal weken vantevoren wel intensiefer om haar scherp te zetten op de hulpen (ze kan alle manouvres voor de reining) maar voor de rest rij ik hooguit 4x per week en staan ze verder te ,rusten, op de wei en de paddock.
Als ze elke dag op stal zouden staan had ik meer tijd in het trainen/bewegen gestoken maar als ze buiten vrij kunnen bewegen vind ik dat niet nodig elke dag te moeten doen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:05

Mijn bijrijdpaard krijgt 2 dagen per week rust, sowieso zondag en meestal woensdag of donderdag ook.
Er zijn ook wel weken dat ze alleen op zondag niet wordt getraind, maar dat ik maar een enkele keer.

M'n paarden moeten ook even lekker kunnen bijkomen of lekker de hele dag in het land kunnen staan..

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:48

Ik voeg elke week minstens 2 rustdagen in, dus gewoon niet rijden of longeren.

Soms ga ik dan nog wel gewoon lekker met haar wandelen in het bos. Vind mn paard heerlijk, en ik ook!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:57

Die van mij (21 jaar) krijgt eigenlijk niet echt een rustdag. Hij krijgt rugvrij, zoals ik het noem. Naast het afwisselende programma, dressuur 1 a 2x per week (waarvan 1x zonder zadel), springen (laag) 1x per week en de rest buitenritten (bos en woonwijk) zit ik 1 a 2 dagen per week niet op hem. Wandelen we lekker, poetsen we zeer uitgebreid. Werken we zeg maar aan onze relatie, die al erg goed is. Knuffelen en lummelen vindt die ouwe ook heerlijk.

Edit: Mijnheer staat volle dagen op de wei met vriendjes.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:04

Ik geef 2 rustdagen. Op ma en do, meer ook voor mezelf aangezien ik naast de paarden ook nog een druk gezin met kinderen en mijn werk heb. Bovendien train ik mijn paard dressuurmatig. Ik wissel wel iedere keer af qua locatie. En op zondag rij ik lekker naar het bos met haar. Maar ik merk dat, wanneer ik meer dan 2 a 3 dagen achter elkaar flink dressuur, dat ze dan ook echt een beetje sjaggie wordt. Na een rustdag loopt ze ook superfijn weer. Ze staan zoveel mogelijk op de wei dus een rustdag wil zeggen dat ze dan lekker de hele dag op de wei lopen. Mijn paard blijft er fris door en voor mij is het ook makkelijker.

Dus 2 dagen rust in de week. Perfect!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:26

Ik heb geen vaste dagen dat ik rust geef, of een vast schema, ik bednkt de dag zelf wat ik ga doen. KLigt aan mijn tijd, aan waar ik zin in heb, en hoe mijn paard is. Ik probeer wel een dag in de week rust te geven, soms is het meer, soms is het minder. Overigens zijn rust dagen zelden dat ik echt helemaal niets met haar doe, maar dan wordt het wandelen of eventjes losgooien en laten rennen in de bak bijvoorbeeld.