mijn dochter wil wedstrijden gaan rijden in nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BSSK

Re: mijn dochter wil wedstrijden gaan rijden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:37

Ik heb net hetzelfde gedaan, om exact dezelfde reden :).
Ik vind dat er weinig/geen nadelen zijn aan de overstap van LRV naar KNHS.
Voor mij was het natuurlijk ook niet zo heel ver rijden..

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:38

__Astrid schreef:
Starten met een pony mag volgens mij niet bij de paarden ;)
tenzij met haflingers/grote pony's die duidelijk geen pony meer zijn (+ 1.48 denk k)

Je mag in België nog 2 jaar met je pony tussen de paarden rijden :)

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:50

als het aan mij lag ik zou de pony willen verkopen, omdat ze dan naar de paarden kan. Maar het is omdat er zo weinig reactie komt op zijn verkoop, dat mijn dochter liever verder wil wedstrijd rijden omdat ze het zonde vindt om de pony gewoon op de weide te laten staan. En dat is wel zo, deze pony is veel te goed om gewoon op de weide te staan, die heeft super gangen, is vlug van aannemen enz. En daar kan je wel wat mee bereiken met deze pony daar ben ik zeker van. Kan U eens vragen aan uw vriendin die in de ponyhandel zit wat je in principe kan vragen voor deze pony. Hier wat meer gegevens :

D pony van 1 meter 45 groot
Ruin
7 jaar oud, 22 april 2004
Vader : De Goede Ree Now Or Never
Welsh pony
Bruine kleur met 2 witte achtervoetjes en witte bles
Als jullie daar foto's van willen zien, gelieve me dan even jullie e-mail te geven dan kan ik foto's doorsturen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:59

Ik vind het eigenlijk wel heel erg goed van je dochter dat ze zo nadenkt over de pony. Er zijn genoeg kids die hun pony gewoon de deur uitzetten en ervan uit gaan dat ze een paard krijgen als ze 16 (belgie) en 18 (ned) zijn.
Ze heeft duidelijk het beste voor met de pony en dat vind ik super.

Maar ik denk dat dit een kwestie is van hoe belangrijk het voor jullie (haar) is om wedstrijden te rijden.
Is het belangrijk, dan zul je toch knopen moeten doorhakken.
De keuzes staan hierboven al vermeld.
Ik zou de pony niet zo snel verkopen als zij er zo gek mee is en hij t zo goed doet.

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:01

maar bij welke vereniging moet ik haar dan laten inschrijven in Nederland?
Want te ver wil ik ook niet rijden dus heb zo al gezien dat dan voor ons het beste is om ons in te schrijven in de provincie Brabant. Daar ligt dan Eindhoven, Tilburg, Breda en dat is niet zo ver voor ons.
Kunnen jullie mij verenigingen doorgeven die in deze provincie liggen en waar er zo goed als geen verplichtingen zijn, bedoel daarmee geen 8tal training enz want dan wordt het wel moeilijk voor ons om daar altijd te geraken.
En zijn er vele Belgische jongeren die dit doen in Nederland wedstrijden gaan rijden met hun pony tot hun 18 jaar? Want heb de indruk dat wij met deze zaak alleen staan want ik ken niemand niet die dit doet in Nederland wedstrijden rijden met hun pony. En dan sta je daar ook wel helemaal alleen.
En wat betreft de proeven die je moet rijden in Nederland (dressuur dan wel) komt dit wat overeen met de Belgische proeven? Zij rijdt momenteel DL1 bij LRV en daar komt wijken voor linker en rechterbeen, en middengalop op de cirkel in. Welke proef mag ze dan starten in Nederland? Of moet ze terug bij de beginnelingen beginnen?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:08

Feelsoproud schreef:
In belgie kan je bij de VLP(VOR dus voor antwerpen) ook gewoon met je pony tussen de paarden starten.

Hoe komt het dan dat je bij HGVBB (vlaams br) en HROV (oost vl) nooit een echte pony tussen de paarden ziet?
Haffies en klein uitgevallen paardjes enzo wel... maar écht ponies niet? :n

Ik zou in jou geval ook gewoon nog 2j naar Nederland gaan, misschien raakt ze wel tot in het M/Z, kan je meteen ook je pony voor meer verkopen en is die toch net wat specialer als een doorsnee DL1 pony ;)
Ik gok wel dat je opnieuw in B zal moeten starten, geluk is wel dat je maar 1 B klasse hebt, dus al ze paar keer 2 wp's rijdt, kan ze snel wel overgaan naar L1. Denk dat kwa oefeningen de niveaus wel min of meer gelijk lopen! :j

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:17

BBQUEEN schreef:
maar bij welke vereniging moet ik haar dan laten inschrijven in Nederland?
Want te ver wil ik ook niet rijden dus heb zo al gezien dat dan voor ons het beste is om ons in te schrijven in de provincie Brabant. Daar ligt dan Eindhoven, Tilburg, Breda en dat is niet zo ver voor ons.
Kunnen jullie mij verenigingen doorgeven die in deze provincie liggen en waar er zo goed als geen verplichtingen zijn, bedoel daarmee geen 8tal training enz want dan wordt het wel moeilijk voor ons om daar altijd te geraken.
En zijn er vele Belgische jongeren die dit doen in Nederland wedstrijden gaan rijden met hun pony tot hun 18 jaar? Want heb de indruk dat wij met deze zaak alleen staan want ik ken niemand niet die dit doet in Nederland wedstrijden rijden met hun pony. En dan sta je daar ook wel helemaal alleen.
En wat betreft de proeven die je moet rijden in Nederland (dressuur dan wel) komt dit wat overeen met de Belgische proeven? Zij rijdt momenteel DL1 bij LRV en daar komt wijken voor linker en rechterbeen, en middengalop op de cirkel in. Welke proef mag ze dan starten in Nederland? Of moet ze terug bij de beginnelingen beginnen?

Er zijn, naar mijn weten, niet zo heel veel Belgische jongeren die daarvoor in Nl gaan rijden. Ik spreek uit ervaring.
Maar toegegeven, het is, zowel in Knhs als in Lrv, een groot verschil; paarden vs pony's. Het is niet toe te schrijven aan de clubs dat men er meer 'alleen' voor staat.. Ok, de ene club is hechter dan de andere.. Maar na de pony's is het gewoon meer ieder voor zich.. Het is voor mij nog steeds wennen aan die mentaliteit.. en ik mis dat ook enorm van bij de ponyclub. Het is iets dat gewoon tijd vraagt.

In Nl is er een nieuw proevenboekje (sinds februari). Dat kan je aanschaffen, maar ik geloof dat je de proeven ook gewoon apart kan afdrukken. De proeven die in België worden gereden, zijn afkomstig uit de Nl boekjes, maar uit de verouderde..

Welke klasse je dochter gaat mogen starten, zou ik niet kunnen zeggen. Ik ben toen (D licht 1 was toen de hoogste klasse) hetzelfde gestart, geloof ik. Maar dit kan ik niet meer met zekerheid zeggen. Denk wel dat je de mogelijkheid krijgt van een klasse lager te starten of zoiets.

Hoop bij deze toch een beetje geholpen te hebben :).

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:25

bedankt maar heb eens gekeken op de site van de KNHS maar vind daar geen link naar de verenigingen die bij de KNHS zijn ingeschreven. Het is precies zo dat je dit allemaal moet aanvragen via het hoofdkantoor en dat die je dan een lijst met de verenigingen doormailen.
Idem voor de dressuurproeven, die vind ik ook niet op de site staan.
Want als ze in september wedstrijden wil starten zullen we er toch werk van moeten maken om alles in orde te brengen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:17

BBQUEEN schreef:
bedankt maar heb eens gekeken op de site van de KNHS maar vind daar geen link naar de verenigingen die bij de KNHS zijn ingeschreven. Het is precies zo dat je dit allemaal moet aanvragen via het hoofdkantoor en dat die je dan een lijst met de verenigingen doormailen.
Idem voor de dressuurproeven, die vind ik ook niet op de site staan.
Want als ze in september wedstrijden wil starten zullen we er toch werk van moeten maken om alles in orde te brengen.

De proeven staan op www.dressuurproeven.nl
Verenigingen vind je makkelijker op de regiosites, ik neem aan dat je vanuit Belgie in Brabant of Limburg terecht zal komen dus dat is dan www.knhsregiobrabant.nl of www.knhsregiolimburg.nl

Verder zou ik sowieso niet in september starten, als je een startkaart aanvraagt voor het laatste kwartaal (oktober t/m december) kost je dit namelijk maar de helft van het normale tarief.

Verenigingen kan je doorgaans gewoon bellen of mailen, sommigen hebben ook een eigen website. De tarieven verschillen enorm, er zijn verenigingen met een lage contributie maar die hebben dan geen eigen accommodatie, soms ook geen lessen of je moet er vaak meehelpen. En er zijn verenigingen met een eigen binnenhal, wekelijks dressuur en springles maar met hogere contributie bijvoorbeeld. Gewoon even rondvragen dus en kijken wat bij jullie past.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:13

__Astrid schreef:
Feelsoproud schreef:
In belgie kan je bij de VLP(VOR dus voor antwerpen) ook gewoon met je pony tussen de paarden starten.

Hoe komt het dan dat je bij HGVBB (vlaams br) en HROV (oost vl) nooit een echte pony tussen de paarden ziet?
Haffies en klein uitgevallen paardjes enzo wel... maar écht ponies niet? :n

Bij de VOR zie je er wel enkele,maar ook niet zo veel,meestal dan in de lagere reeksen.Een vriendin van mij heeft wel met haar pony doorgereden tot niveau 3.Het mag dus wel,maar de meesten kiezen er toch voor om over te gaan naar de paarden.

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:07

en dat wil mijn dochter juist niet, dus met haar pony tussen de paarden starten.
Dan win je volgens mij ook zelden, want de meeste paarden hebben betere gangen dan een pony, wat volgens mij normaal is.
Als we al meer reactie hadden gekregen op onze pony, want hij staat dus te koop, dan hadden we hem verkocht. De enige voorwaarde was dat hij bij een goede thuis terecht zou komen en dat we de prijs die we vragen zouden krijgen.
Begrijp niet dat er zo weinig reactie gekomen is, er zijn toch vele kinderen die met een B of C pony rijden die naar een D pony op zoek zijn. Onze pony kan dan goed dressuur, springen en crossen dus ze kunnen er alle kanten mee uit, dat vind ik persoonlijk toch ook heel belangrijk. En voor een habbekrats wil ik hem niet wegdoen, we hebben hem 4 jaar geleden ook al voor een redelijk hoog bedrag aangekocht. En de pony is nog maar 7 jaar dus ze kunnen er nog een heel lange tijd mee voort. Dat is dus hetgene wat ik niet snap, heb hem op Kapaza staan, 2de hands, onlinertjes en sportpaarden, en bijna geen reactie. En als we reactie krijgen is het voor recreatief of is de prijs te hoog. Is er hier niemand geïnteresseerd in een D pony, of kennen jullie soms iemand? Als je verdere inlichtingen wil over onze pony reageer dan maar, geef jullie e-mail adres op en ik stuur foto's van de pony door

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:10

BBQUEEN schreef:
en dat wil mijn dochter juist niet, dus met haar pony tussen de paarden starten.
Dan win je volgens mij ook zelden, want de meeste paarden hebben betere gangen dan een pony, wat volgens mij normaal is.

Dat is niet helemaal waar hoor, mijn bijrijdster rijdt met mijn pony M1 tussen de paarden en eindigt bijna altijd ergens bovenaan en rijdt menig paard eruit.
Wie goed rijdt, krijgt goede punten..

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:50

en welke pony is dit dan juist?
Want onze pony is 1 meter 45 groot, slank en sportief gebouwd dus denk wel een beetje dat hij als hij tussen de paarden rijdt er wel een beetje zal uitsteken.
Hier in Belgie rijden er weinig mensen met hun pony tussen de paarden en als ze het toch doen dan winnen ze zelden.
Hier op Bokt niemand geïnteresseerd in een goede D pony, die zowel dressuur, springen en crossen kan, dus een veelzijdigheidspony?
Pony is ook nog maar 7 jaar, dus heeft heel zijn carrière nog voor zich, en met deze pony kan nog veel bereikt worden. Het is wel een ruin, en zijn vader is De Goede Ree Now Or Never.
Iemand interesse, laat het me maar weten, dan stuur ik wel de foto's van onze pony door maar hier op Bokt lukt me dit niet.
Dus gelieve jullie e-mail adres dan door te geven aub

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:48

Kijk maar in m'n profiel. Ook niet de standaard sportpony. Een aardige brede kruising van 1,52.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:25

Feelsoproud schreef:

Dit wou ik zeggen... kan ze niet VLP starten ipv LRV dan? Kan ze blijven met haar pony starten ;)
Ik start bij de LEWB ( is gelijk de VLP) en als ik met een pony start, start ik tussen de paarden, ok ben 17 maar zelf voor mijn 16 heb ik altijd tussen de paarden gestart ;-)

En over dat winnen... wat een onzin }:0
Je dochter heeft al geluk dat ze een eigen pony gekregen van jouw en dan altijd wille winnen in een wedstrijd en daarom bij de pony's willen blijven starten omdat ze anders niet gaat winnen.
Ok het is het een klein beetje anders tussen de paarden starten met een pony, maar ze zal er wel van leren ;-) Het is het je gewoon moeilijk maken, ga jij ermee akkoord dan heeft ze veel geluk ;-)

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:12

maar dit wil ze echt niet met haar pony tussen de paarden starten, en persoonlijk wil ik dit ook niet.
toen ze met haar pony reed dus vanaf haar 12 jaar tot nu dat ze 16 jaar is heeft ze nog niet veel geluk gehad om met haar pony te winnen tussen de ponys. Dit om allerlei redenen, nl een pony gekocht van 3.5 jaar als ze 12 jaar was, een pony die nog niet veel kon, geen goede begeleiding gekregen en een kind van 12 jaar kan dit niet alleen een jonge pony opleren, dat moet met begeleiding. Dan ook een paar keer begeleiding gehad die er ook niet veel van kenden om een jonge pony op te leren, dan is mijn dochter er eens afgevallen en haar sleutelbeen gebroken, waar ze ook enkele weken niet heeft kunnen rijden enz enz.
Nu haar laatste jaar bij de ponys begint het echt goed te lukken en nu is haar pony carrière gedaan, dus ik snap ergens wel dat ze nu even nog voort wil rijden met wedstrijden maar dan bij de ponys en niet bij de paarden.
Het zou opgelost zijn als we onze pony zouden kunnen verkopen voor het bedrag dat we willen en dat we zouden kunnen beginnen uitkijken naar een paard maar spijtig genoeg is dit niet het geval. En voor een habbekrats doe ik hem niet weg dus dan is er maar 1 mogelijkheid dat zijn wedstrijden rijden in Nederland tussen de ponys

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:14

Nou, dan ben je eruit toch?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:27

Dat zou ik ook denken.
Ik heb weinig tot geen verstand van de ponyhandel, maar de vraagprijs voor deze pony vind ik hoog voor een ruin die L-gekwalificeerd is. Misschien dat er geïnteresseerden zijn als de pony hoger gekwalificeerd is.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:44

je moet keuzens maken ;-) jonge pony's, jonge ruiters zijn meestal een slechte combi, maar je leert er veel uit.
Ik zal er toch altijd een persoonlijke mening over hebben ;-) ookal ben ik 17 ik kijk deeld ook naar de menigen van mijn eigen mama en die zou het niet doen

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:23

joh dit lijkt meer op een verkoopadvertentie :? .
Ik zou gewoon in nederland nog even rijden met het dier of in belgie tusen de paarden of twee dieren gaan onderhouden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:44

BBQUEEN schreef:
maar dit wil ze echt niet met haar pony tussen de paarden starten, en persoonlijk wil ik dit ook niet.
toen ze met haar pony reed dus vanaf haar 12 jaar tot nu dat ze 16 jaar is heeft ze nog niet veel geluk gehad om met haar pony te winnen tussen de ponys. Dit om allerlei redenen, nl een pony gekocht van 3.5 jaar als ze 12 jaar was, een pony die nog niet veel kon, geen goede begeleiding gekregen en een kind van 12 jaar kan dit niet alleen een jonge pony opleren, dat moet met begeleiding. Dan ook een paar keer begeleiding gehad die er ook niet veel van kenden om een jonge pony op te leren, dan is mijn dochter er eens afgevallen en haar sleutelbeen gebroken, waar ze ook enkele weken niet heeft kunnen rijden enz enz.
Nu haar laatste jaar bij de ponys begint het echt goed te lukken en nu is haar pony carrière gedaan, dus ik snap ergens wel dat ze nu even nog voort wil rijden met wedstrijden maar dan bij de ponys en niet bij de paarden.
Het zou opgelost zijn als we onze pony zouden kunnen verkopen voor het bedrag dat we willen en dat we zouden kunnen beginnen uitkijken naar een paard maar spijtig genoeg is dit niet het geval. En voor een habbekrats doe ik hem niet weg dus dan is er maar 1 mogelijkheid dat zijn wedstrijden rijden in Nederland tussen de ponys

?? Even recht voor zijn raap.
Ben je uberhaupt van plan je dochter te steunen als ze in NL zou willen rijden?
Of heb je eigenlijk al lang besloten dat hij de verkoop in gaat?

Ik begrijp namelijk dat je dochter graag deze pony houdt er veel plezier mee heeft
en het dier schijnt ook geen 4 linker benen te hebben.
Als ze zo veel lol van het dier heeft, dan lijkt het me duidelijk, lekker in NL gaan starten.
Dan kan ze zelfs na haar 18e gewoon als ze hem dan nog leuk vind, erop blijven rijden.

In NL kan je dochter redelijk probleem loos nog 2 jaar bij de pony's daarna bij de paarden met diezelfde pony.
Bezwaar wat je aandraagt dat een pony het tussen de paarden niet doet, is onzin.
Als je nette proef rijdt krijg je je punten.
Ik startte op een 1.47 grote beige niet elegante totaal niet sport pony met mijn 1.84 lang en kreeg mijn punten ook.

De vraag is dus is mams bereid het lidmaatschap in NL te regelen en dochter naar wedstrijden te rijden of niet?

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:02

Def schreef:
BBQUEEN schreef:

Dat is niet helemaal waar hoor, mijn bijrijdster rijdt met mijn pony M1 tussen de paarden en eindigt bijna altijd ergens bovenaan en rijdt menig paard eruit.
Wie goed rijdt, krijgt goede punten..

Idd! Bij ons (in BE trouwens ;-) ) rijdt vaak een meisje met haar DPony in de proeven tussen de paarden en die wint wel vaak...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:18

Ik vind dit allemaal nogal erg raar over komen hoor. Je hebt er zelf geen verstand van dus daarom roep je maar iets. Jullie/jij hebt al lang besloten dat je de pony wilt verkopen, dus geeft je dochter geen kans. Waar is je dochter in de verhaal? Alleen goed om wedstrijden te rijden met de pony, want verder er iets over te zeggen heeft ze niet. Hier in NL worden nog behoorlijk wat pony's tussen de paarden gestart, en ze doen echt niet onder voor de paarden hoor. Met een pony kun je ook gewoon winst rijden tussen de paarden!