Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Een in hand trail parcours kan een jong paard ook leren waar hij zijn voeten neer moet zetten en dat hij voorzichtig moet doen. Dat in combinatie dan met grondwerk.
Misschien wel leuk om naar te kijken: Clinton Anderson met een uit het wild gevangen Mustang
http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0
Eerst was het even spannend, maar daarna kon het hem niet zoveel meer schelen en konden we er rustig mee zwaaien en alles aaraken.
kimberley82 schreef:Ik snap HOE en WAT Clinton Anderson doet... Maar vind hem niet echt een voorbeeld om tegen bijv een onervaren persoon te zeggen: Hey, probeer dat eens.
Dan moet je wel écht weten waar je mee bezig bent.
Denk dat het fifty-fifty aan karakter en ras ligt of iets nog veranderd of niet
Heb een fries x fjord gehad... dat zal nooit geen gevoelig en galant paard worden hahaha, maar mijn NRPS-merrie is na wat grondwerk wel beter geworden in het respecteren van ruimte.

Hij is nu bijna 2,5, stoot nog steeds met regelmaat zn hoofd. Verder issie gelukkig wel erg oplettend, struikelt zelden en tilt keurig zn voeten op enz enz. Maar ik heb ook een tijd gehad dat ik lege jerrycans naar m toegooide om hem in actie te krijgen hoor
(uiteraard niet óp hem gegooid, dat moge duidelijk zijn). Nu gooi ik niet al te best dus zo'n ding kwam nog wel eens zachtjes tegen zn hielen, maar dan deed ie 3 stappen naar voren en meer niet
Wél ben ik van het begin af aan erg duidelijk geweest; we lopen niet door mensen heen. Duwen? Duw ik terug. Hij heeft die fase wel heel sterk gehad namelijk, net doen alsof ie mij niet zag staan
Gaf gewoon elke keer een flinke zet terug en uiteindelijk viel het kwartje, toen was t ook over. We hebben er nog wel een tijdje een spelletje van gemaakt, gaf ik hem een duwtje, gaf ie mij (zachtjes!) een duwtje terug, zo konden we best een tijdje doorgaan hihi. Maar als je iig heeeel consequent bent zou ze niet meer over je heen moeten lopen, das namelijk ronduit respectloos. Dat een voerbak of paaltje in de weg staat, tsja, dat moeten ze zelf oplossen
Zijn betere manieren om een paard te leren hoe dat werkt. En Voest doet gerust meer dan alleen JU. Ik heb hem meer dan eens gemaild als ik ergens op stuk liep en kreeg dan écht niet het advies om maar een JU te doen hoor
Integendeel, kreeg fijn advies waar ik me goed in kon vinden (had een tijd dat mn pony spontaan in de ankers kon gaan, uiteindelijk ten einde raad hem gemaild en hij vermoedde dat ik verkeerde signalen gaf. Ben daar heel scherp op gaan letten, op mn timing, en binnen no time was het zo goed als over. Vond het een fijne en kloppende oplossing).
Die van mij is een bloedintelligent en meedenkend paardje. Erg nuchter en daar ben ik heel blij mee. Enige is wel dat ik de dingen precies op de juiste manier aan hem moet vragen. Daarbij is hij bereid om de sterren van de hemel te lopen voor me, met als enige voorwaarde dat ik net zo goed mn best doe als hij. Soms doe ik in zijn ogen iets helemaal fout, tsja, dan laat ie me dat weten
Mag ik weer weken gaan puzzelen op wat me me nou dan wil vertellen hahaha. Ik zou zeggen; ga werken aan het feit dat ze over je heenloopt dmv grondwerk enz enz. En dan gewoon rustig kijken hoe ze verder uitgroeit. 
)
deeva schreef:Ik heb net even de video bekeken maar ik ben gestopt om dat ik dit niet meer kon aanzien.
Dit is een duidelijk geval van learned-helplessness het paard geeft zich over omdat de andere optie Vluchten niet beter is want dat staat er zo'n achterlijke cowboy aan je hoofd te trekken met een touw halster wat ook nog vele malen scherper inwerkt.Als je goed kijkt zie je dat dit arme beest de hele tijd met grote neusgaten staat(spanning),hier is totaal geen sprake van respect voor het paard.
Als dit natural horsemanship is nou dan laat maar zitten.
Vervolgen gaat hij met plastic in de weer het paard heeft een touw om zijn nek wat werk als een slip ketting bij honden, iedere keer als het paard weg wil trekt hij aan het touw en vervolgens bij het paard zijn luchtpijp dicht.
Dit paard wordt helemaal murm gemaakt voor zijn eigen natuurlijke gedrag is dit wat we willen van paarden waar is het wederzijds respect gebleven en het paard in zijn waarde laten.
Ik vond dit een afschuwelijk filmpje zo ga ik als dressuurruiter absoluut niet met mijn paarden om.
deeva schreef:Een mustang is toch ook een paard of niet soms vinden jullie dit een normale manier om een paard iets te leren? Daarbij zijn er niet zoveel wilde mustangs meer het zijn alleen goedkope paarden omdat ze van niemand zijn dus als je er een vangt hoef je er niet voor te betalen.
Mijn hond heeft ook geen slip ketting omdat ik dat niet nodig vind voor een hond en een van mijn paarden rijd ik ook zonder sporen of zweep omdat ze daar niet zo goed tegen kan en dan kan ik het er wel in rammen maar dan vind ik dat dat de verkeerde manier is om met paarden om te gaan ik laat ze in hun eigen waarde dus al mijn paarden krijgen hun eigen behandeling.
Bij geen een van mijn paarden gebruik ik sporen.
Ik heb ook jonge paarden gereden waar de eerste drie levensjaren geen mens bij kwam dus die waren ook niks gewent maar dan vind ik deze methode op de video wel erg extreem.
Volgens mij willen de aanhangers van deze video het ook niet zien, je ziet dat het paard alleen maar met grote neusgaten staat van de spanning en dat is volgens jullie hoe je met respect een paard beleerd.
Mijn hond draagt ook geen slipketting.deeva schreef:Hoe weet jij dat ik niet weet wat die man aan het doen is.
Maar ik denk dat er door de aanhangers niet kritisch naar deze video wordt gekeken ik zie dat paard niet ontspannen en alleen maar met grote neusgaten staan en aan de vacht van het paard te zien is hij er al enige tijd mee bezig want in het begin had het paard nog een dikke vacht en daarna niet meer dus dat is niet in een dag.
Als een dressuur ruiter zo'n video hier op bokt zet wordt deze met de grond afgebrand omdat het zielig is nu komt het van de NH kant en dan is dit normaal met paarden omgaan.
Ik heb zelf een opleiding gedaan voor gedragstherapeute voor paarden dus ik weet wel het een en ander van positieve- en negatieve bekrachtiging maar daar is deze cowboy niet mee bezig.