moeilijk verkoopbaar paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:11

Misschien kun je idd eens wat meer verdiepen in hoe je een goede/ zakelijke advertentie schrijft. Ga eens op zoek naar wat goede en duidelijke advertenties als voorbeeld, of vraag of een bekende van je de advertentie wil schrijven. Die kan dat veel zakelijker, zonder allerlei details op te schrijven die er eigenlijk niet toe doen. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:21

Ik vind het zeker wel een leuke tink, alleen ik kap al snel af als er geen vraagprijs bijstaat. Al zet je er maar bij *bedrag*-*bedrag* dus iig een indicatie.

Zou idd wat meer/betere foto's erbij zetten want het is zeker wel een leuke verder :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:24

Ik zou als ik jou was een vraagprijs er bij zetten. Het is een vraagprijs dus ze zullen altijd wel gaan bieden. Inderdaad van de foto vind ik ook tegenstrijdig. Mijn shet stond een week te koop meteen verkocht.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:31

idd vraagprijs erbij. Vind het wel een hele leuke tinker. Echt mijn smaak wel. Jammer dat ik op dit moment niet de fin. heb om er nog een bij te nemen.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:40

als ik de advertentie zo lees en heb hem eerder bekeken toen ik nog paardje zocht.
Ik haakte af, bij hengst in zijn hoofd.
en het tegenstrijdende geen kinderpony, zoals meerdere zeggen hier.
en vindt het niet overzichtelijk en makkelijk lezen

voorbeeld hoe het kan doe, hoeft niet natuurlijk:
in het begin alle belangrijke info over hem. kort opgesomd
dan wat foto's: opgezadeld, bereden, in de wei enz.
en daarna nog klein stukje met meer info over hem.
en de vraagprijs erop.

vergelijk wat advertenties en stel zo een goede advertentie op.
Succes, hij ziet er wel leuk uit.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:45

allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties :)

als ik alle reacties samenvat, komen de volgende punten duidelijk naar voren:
- het paard poetsen en nieuwe foto's maken, evt. ook een filmpje
- goede standfoto's, foto's van de gangen, foto's van het rijden
- een korte, zakelijke advertentie maken
- richtprijs vermelden

hier ga ik zeker mee aan de slag :j

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:50

Hopen dat het nu wel goed verloopt en hij snel een nieuwe eigenaar heeft :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:56

En zijn positieve punten benadrukken!
Zelfverzekerd paard met veel talent voor de gevorderde ruiter. Bij mij op de manege staan ook een paar van dit soort paardjes, zijn meestal toppers voor buitenritten..

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:15

Eerlijkheid wordt vaak niet beloond, het siert je wel als verkoper maar in deze tijd van overschot kom je onder aan het lijstje te staan. Inderdaad de positieve kanten benadrukken en laat de mensen de minder positieve dingen maar zelf ontdekken.

Ik weet niet waar je allemaal geadverteerd hebt maar het is altijd handig om je paard even van de markt te halen wanneer je weinig reactie krijgt. Het is net als met auto's...als een auto te lang geadverteerd staat dan denkt men snel dat er iets aan de hand is met de auto en slaan ze hem over. Even een weekje niet adverteren en dan weer met wat andere foto's te koop aanbieden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:21

Volgens mij is het veel simpeler dan de reacties die ik hier allemaal tegenkom....hij is gewoon te klein. Het zou een leuke maat zijn voor een kind, maar daarvoor is ie niet geschikt, en 99 van de 100 volwassenen zoeken een grotere. Simpel as that...
Je zal dus gewoon geduld moeten hebben op die ene persoon die hier en netjes oppast, en er goed mee overweg kan. Misschien dat hierbij een foto met een volwassene erop nog kan helpen, zodat men ziet dat hij niet heel klein toont.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:30

ik denk dat er ook zat mensen zijn die dit zien als een uitdaging, een paardje waar op gewerkt moet worden en een met karakter.dus zo afschrikkend vind ik de advertentie nog niet.
ik denk inderdaad dat de groote een probleem kan zijn
ook de vraag/richtprijs erbij zetten
en meer foto's

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:34

_Esther_87_ schreef:
Volgens mij is het veel simpeler dan de reacties die ik hier allemaal tegenkom....hij is gewoon te klein. Het zou een leuke maat zijn voor een kind, maar daarvoor is ie niet geschikt, en 99 van de 100 volwassenen zoeken een grotere. Simpel as that...
Je zal dus gewoon geduld moeten hebben op die ene persoon die hier en netjes oppast, en er goed mee overweg kan. Misschien dat hierbij een foto met een volwassene erop nog kan helpen, zodat men ziet dat hij niet heel klein toont.

Je brengt het allemaal wel erg dramatisch.....er is ook nog een groep die een dergelijke maat juist prima vindt voor de kar en niet zit te wachten op een paard vn 1.65

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:37

fojoe schreef:
allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties :)

als ik alle reacties samenvat, komen de volgende punten duidelijk naar voren:
- een korte, zakelijke advertentie maken
- richtprijs vermelden

hier ga ik zeker mee aan de slag :j

Je kan het Parellistukje wel gebruiken als je hem op dit forum te koop zet:
www.nhforum.nl

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:38

ik denk dat je idd wat meer positieve dingen in de advertentie moet zetten en de negative dingen alleen als korte punten moet aanhalen.
En het "Niet geschikt voor kinderen" zou ik vervangen door "heeft een ruiter met sterke hand nodig".

Maar ik denk dat je vergeet dat hoe hij bij jou is, hij niet bij andere hoeft te zijn.
Tinkers kunnen nou eenmaal koppige dingen zijn en dua asl je opschrijft " Heeft een sterke eigen tinker wil" dan snappen mensen het ook.

Mijn stamboek tinker merrie heeft bijna een jaar te koop gestaan en heb haar ook verkocht onder de prijs.
Dus soms moet je compromises treffen en dit moment wanneer iedereen op vakantie gaat, net is geweest ( geen geld) of gewoon weg weinig thuis is, is een slecht moment om te verkopen.

en de maat is niet slecht. Het is een flinke knul, dus daar kan het hele gezin op rijden. Met zijn stevige omvang denk ik dat het makkelijker is om hem met deze maat te verkopen als dat hij 160 zou zijn.

Ik lees in je advertentie geen dingen zoals...
Hij is braaf bij de hoefsmit
vind het heerlijk om geknuffeld en gepoetst te worden
kan goed met andere dieren overweg ( honden, kippen etc)
is verkeersmak etc etc etc...

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:45

het punt is dat jij het teveel heb over dat ie zo rodeo achtig is en zo en dominant .
aangezien er een kind op kan rijden zou ik juist daar of verder borduren en dat dominante alleen even vermelden kort maar krachtig want door zo`n lang verhaal wordt ie al snel minder aantrekkelijk. beter foto`s en laten zien hoe ie wel eerlijk is en meer rijden wat ie kan en foto`s hoe braaf ie is .
suc6 met de verkoop !
maak hem gwn aantrekkelijker !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:13

Ik vind de combinatie "geen kinderpony" en dan een foto met een kind erop juist heel geslaagd. Zo maak je meteen duidelijk dat ouders deze pony niet speciaal voor hun kleine spruit-die-nog-veel-moet-leren moeten kopen, maar dat het ook geen kindervretend monster is waar alle kinderen een kilometer uit de buurt van moeten blijven.

Om even duidelijk te maken wat er dan scheelt aan de advertentie heb even met kleurtjes gewerkt. Groen voor het positieve wat jij over dit paard verelt, rood voor het negatieve. Dan krijgen we dit:

Citaat:
Hij is pas op zijn 10e levensjaar gecastreerd, en in zijn hoofd is hij nog steeds hengst.
Hij heeft altijd in een kudde gestaan, dus weet perfect hoe sociale contacten tussen paarden onderling verlopen.
Bij mij heeft hij altijd samen gelopen met 2 andere ruinen, en ook met merries samen is geen probleem.
Hij is dominant maar eerlijk, hij wil de baas zijn maar zal nooit een paard dat lager in de rangorde staat pesten.

Op bekend terrein en met paarden die hij kent is het een lammetje.
Op vreemd terrein en met vreemde paarden komt de hengst in hem naar boven, en wil hij vooral stoer doen en imponeren.
Bij vorige eigenaars heeft hij geleerd dat je je zin kan krijgen als je maar brutaal genoeg bent.

Aan de hand is zijn gedrag enorm verbeterd, maar onder het zadel voelt hij dat ik bang ben en daar profiteert hij van.
Maar met wat meer tijd en (grond)werk, en iemand die weet waar hij mee bezig is, zou het zeker lukken.
Voor wie bekend is met de horsenality profiles van Parelli: hij is typisch left brain introvert.

Ondanks zijn beperkte grootte (1,43 m) is het een heel sterk paard dat zonder de minste moeite een volwassene kan dragen.
Door zijn karakter en kracht is hij niet geschikt als kinderpony.

Welke kleur overheerst? Rood, en dat mag niet. Eerlijk zijn is goed, maar door gedetailleerd alle slechte eigenschappen van dit paard op te sommen schrik je kopers af. Daar gooi je dan ergens groene punten tussenin maar die je ook twijfelend doen overkomen ("MAAR hij is eerlijk" laat die 'maar' weg, "zijn gedrag aan de hand is verbeterd" dan denken mensen meteen 'maar dus nog niet goed?').
Hou de advertentie droger, algemener.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:32

Het siert je dat je eerlijk bent als je dit soort zaken verzwijgt en mensen ontdekken het later zoals iemand wel een idee vond komt dat ook het paard niet ten goede en moet het dier misschien weer verkocht worden.

Maar inderdaad misschien wat kortere uitleg en zijn positieve kanten er ook duidelijk bij, het is een leukkie!

Buiten dit is het momenteel denk ik voor alle paarden eigenaren lastig verkopen dus veel geduld is een schone zaak

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:33

Ik zou v/d advertentie maken,

Ras, Tinker
Geslacht, ruin
leeftijd, ..
Stokmaat 1.43
Kleur, zwart bont, overheersend wit

verkeer mak ja/nee
geschikt voor kinderen ja/nee
Kan met andere paarden ja/ nee
Kan met andere dieren ja/nee

Vraagprijs, ...........

*** Als je met die opsommingen begint kunnen mensen al snel zien of het wat voor hun is. Te groot, te oud, te klein. Je moet namelijk bedenken dat als mensen op zoek zijn naar en paard ze heel snel willen zien of hij aan hun eisen voldoet. Je hebt immers geen zin om constant hele lappen tekst te moeten lezen om er vervolgens achter te komen dat hij te oud of te klein is. Daarna begin je met een korte karakter beschrijving en evt reden van verkoop. Verder foto's van een schoon paard maat niet die met een kind erop. Kindjes die poetsen zou ik eerder doen omdat mensen nou eenmaal denken "als dat kind het kan, kan de mijne het ook. Zo kun je ook laten zien dat hij met kinderen kan. Maar niet kan worden bereden door kids ivm zijn karakter. Verder ga ik mee met de tips over de foto's. Hij oogt best een beetje duf, dus jaag hem even lekker door de bak voor een paar mooie spetterende foto's. En een paar met ruiter en even een stand foto. ***

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:49

@Gini: bedankt om het negatieve en positieve in kleurtjes aan te duiden.
ondanks lang nadenken over de tekst en vele keren herlezen had ik niet door dat er zoveel meer negatiefs dan positiefs in stond.

@Benfan: dat is inderdaad kort, zakelijk en overzichtelijk.
een korte positieve uitleg kan daar dan eventueel nog onder.
ik heb al iemand gecontacteerd met de vraag om hem te rijden voor op de foto's.
mijn schoonvader die al jarenlang in een fotoclub zit kan ik vast overhalen om een mooie fotoreportage te maken.

nog even 'for the record': een kind erop laten rijden is geen enkel probleem (in vertrouwde omgeving), het is geen rodeo-paard.
het is net zijn gedrag aan de hand (als een typische tinker overal doorheen durven walsen) dat hem niet zo geschikt maakt voor kinderen.
"Heeft een sterke eigen tinker wil" zoals LecyTinker het zo mooi verwoordt :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:03

Misschien kan je de advertentie ook in je onderschrift zetten. En dan een hoop reageren en berichtjes schrijven op bokt. Dan zien mensen vaak je onderschrift.
Want nu zakt je advertentie steeds verder naar beneden. Dus moeten mensen echt gaan zoeken. Ik persoonlijk lees de eerste pagina op EA, en meer niet.
Dus als je hem in je onderschrift zet (en misschien ook nog in je profiel), dan benader je meer mensen.
Plus dat je dan ook mensen bereikt die niet specifiek op zoek zijn, maar die via je onderschrift toch naar de advertentie gebracht worden.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:06

Je moet hem meer bekent maken!
Ik bedoel dan op site`s en zo :o

marktplaats.nl
www.sportpaarden.nl
koopeenpaard.nl

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:07

sorry.... sportpaarden doet het niet :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:20

Ik moet eerlijk zeggen dat ie mij juist enorm aanspreekt zo :D Heerlijk, zo'n brutale macho :P

Die gortdroge zakelijke advertenties heb ik dus niks mee, maar dat ben ik... Vraag me dan altijd af of die mensen een pakje boter aan het verkopen zijn of een paard. Moet idd geen emotioneel dramastuk worden, maar hoeft verdorie ook niet zo zakelijk hoor. Ja, als je een sportpaard van om en nabij de 15.000 gaat verkopen wordt het natuurlijk een ander verhaal :+ Maar met een buitenrij-Tink heb je gewoon een andere doelgroep... Die moet naar mensen die er lekker mee gaan boscrossen en die grappenmakerij van hem (want dat is het) kunnen waarderen én kunnen handelen.

Persoonlijk zou ik er iets van brouwen als ''het is een grappenmaker die soms niet helemaal snapt dat hij ex-hengst is. Een ruiter die hem duidelijk maakt dat niet alle grapjes gewaardeerd worden zal heel veel plezier met hem gaan beleven''
Of zoiets, zit niet op mn schrijfstoel :')

Weet je.. Met zo'n paard moet je bedenken naar wat voor soort mensen hij moet gaan (en dan bedoel ik niet zo zeer wat jij het liefste zou zien maar gewoon realistisch, wat is je doelgroep) en dáár moet je je advertentie op schrijven. Hij komt op mij over als een lolbroek die zichzelf soms iets te knap vindt, dus doe daar bijv iets mee.. Een verhaaltje waar ik om moet grinniken zou voor mij direct een enorm pluspunt zijn. Ik bedoel, een grappenmaker klinkt altijd gezelliger dan ''is in zn hoofd nog hengst'' :D

Succes iig met de verkoop, goede foto's doen idd een hoop :j Ik vind hem iig erg leuk, ondanks dat ik eigenlijk niks met Tinkers heb. Zegt ook wel weer iets ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:36

@sakvis: in onderschrift en profiel zetten ga ik zeker doen, maar ik denk dat ik beter even wacht tot ik de nieuwe foto's en advertentie klaar heb.

@JustMyZtje: ik woon in België, dus ik heb hem op een paar Belgische sites gezet (kapaza en 2dehands).
en op bokt omdat ik daar zelf ook heel af en toe wat tijd doorbreng O:)

@amyz: dus een zinnetje als 'macho in zakformaat' kan jij wel appreciëren :)

dus mijn eerdere lijstje kan ik intussen aanvullen tot:
- een korte, zakelijke advertentie maken (lijstje met gegevens en een korte, positieve en evt. humoristische beschrijving)
- richtprijs vermelden
- linkje in onderschrift en profiel

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:40

Een poos geleden heb ook ik een lastiger te verkopen paard te koop gehad. In eerste instantie voor een keurig bedrag, maar toen bleek dat hij onder/over draden heenging en hij met spoed wegmoest, voor een habbekrats. Ik heb 35 reacties gekregen van mensen die hem zó op wilden halen. Blijkbaar is de prijs dus heel belangrijk. Wij hebben ook een heel eerlijke advertentie gemaakt waarin wij vertelden van zijn trailerlaadprobleem, het onder/over draden heengaan en het niet geschikt zijnde als kinderpaard of paard voor onervaren/angstige ruiters. Ondanks dát dus heel veel reacties en het paard was binnen een week verkocht en opgehaald.