tjoppie schreef:Ik vind dat je een paard/ponie met rust moet laten als deze aan het eten is. Ik zelf word hels als ik telefonisch gestoord word door een of ander callcenter als ik aan het eten ben. En ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die ook graag dan hun 5 minuten van rust willen hebben.
Ik zou zeggen heb er gewoon respect voor en hou daar gewoon rekening mee. Er is NIKS wat je MOET doen met een paard in die paar minuten dat die aan het eten is.
ook handig om te weten is dat een paard toch de hele dag door eet (of zou moeten eten!!!).
in mijn geval; als ik wil passeren, of paard wil pakken, dan moet die dat toelaten.
ik pik het niet dat een paard om gelijk welke reden dominant is tegen mij, IK bepaal wanner, waar en hoeveel hij eet, en als ik er ben, moet het paard zich schikken, wat ze onderling uitvreten is hun probleem, mar als ik er ben tolereer ik geen dominant gedrag over eten tegenover elkaar (want dat kan gevaarlijk zijn voor mij!) en al zeker niet rechtstreeks tegen mij.
Paarden die dit doen kunnen zeker weten op hun plaats gezet worden door mij, goedschiks of kwaadschiks!
Let wel: als dit over een kinderboerderij pony oid gaat, wel eens bespreken met de eigenaars hoe je het oplost.
edit: paard mag aan mij ook tonen dat hij iets niet leuk vind, maar, ik bepaal of ik erop inga of niet.
De leidende merrie van de kudde zal een onder haar geplaatste ook doen opzij gaan als zij dat wil/nodig vind, en zodra ik aanwezig ben, ben IK de leider.
Hij heeft ook veel tikken gehad in die periode. Maar ben het wel buiten de voerbak op gaan lossen door de dominantie aan te pakken, met hulp overigens. Alleen lukte het niet meer (hij was overal extreem dominant, behalve onder het zadel
Maaar jij kan beter aan je leiderschap werken, dan lost het probleem bij de voerbak ook wel op.