Veulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:43

Uiteindelijk blijven het dieren, dus voorspellen kun je niets. Ik heb al de nodige jonge dieren van dichtbij gevolgd en van de paarden waarvan ik verwachtte dat het inrijden soepel zou gaan, kwamen de meest extreme boksessies. En de paarden waarvan ik verwachtte dat er gebokt zou worden, kwam er niets.

Het zijn dieren, en ze blijven je verrassen. En juist daarom is het inrijden zo moelijk, het is gewoon niet te voorspellen wat ze gaan doen en hoe ze gaan reageren. Ongeacht het voorwerk wat ermee gedaan is (longeren cq grondwerk).

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:08

Ja oke. Maar nog, als die 2 is dan kan je er een band mee krijgen omdat die jong is en dan kan je hem zadelmak maken en dan laat je iemand hem inrijden. En dan rijd je hem verder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:59

Het is niet perse zo dat je een betere band krijgt met een paard dat je van jong af aan hebt gekend. Sterker nog, met mijn merrie van inmiddels 17 die ik op 4 jarige leeftijd heb gekocht, heb ik een betere band dan met haar door mij zelfgefokte dochter van 10 jaar, of daar de dochter van van 2 jaar (ook zelfgefokt).Ik heb beide veulens vanaf de geboorte meegemaakt. De merrie kwam ingereden via import uit Canada.

De band met een paard komt pas als je met het dier echt gaat werken, en jullie samen dingen gaan beleven. De band komt omdat de characters matchen. De leeftijd waarop je een dier in handen krijgt is echt niet belangrijk voor het krijgen van die band.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:56

Wij fokken zelf elk jaar een aantal veulens, waarvan we een aantal verkopen en sommigen aanhouden waarvan we veel verwachtingen hebben. De veulens zijn elke dag in handen en dus mensvriendelijk. Het zijn temperamentvolle sportpaarden, maar braaf en eerlijk. De veulens gaan naar een opfokbedrijf en krijgen zo een goede start. Er wordt niet mee getut, ze kunnen gewoon "paardje spelen". Op deze manier hebben wij voor een redelijke prijs hele goede fokmerries. En dan is het wel de moeite waard om ze op te fokken! Stel je geen bijzondere eisen, dan is een veulen aanschaffen en opfokken inderdaad een dure zaak. Maar het kost beslist geen 20.000 euro per paard!

Een paard aanrijden moet je alleen doen wanneer je daar heel handig in bent, maar een ervaren wedstrijdruiter moet dat m.i. kunnen. Het hangt dus af van je eigen capaciteiten. Het mooie van zo'n jomg paard rijden, is dat het veel voldoening geeft wanneer je vorderingen maakt en weer een stapje verder bent.

Of je dus zelf een paard kunt aanrijden, is een kwestie van ervaring en capaciteiten. Misschien dat een instructeur zo'n vraag kan beantwoorden.

Of je met zo'n paard een goede klik hebt, hangt niet af van het al dan niet als veulen aanschaft. Dan zou ik met al onze paarden een prima band hebben. En dat is niet zo. Daar zit echt wel verschil in, ook al hebben ze als veulen allemaal dezelfde behandeling gehad! Je moet het dus niet gaan romantiseren, zo'n veulen aanschaffen, maar wanneer je er de juiste redenen voor hebt, dan moet je het gewoon doen Laat je bij de aanschaf dan wel adviseren door een kenner, zodat je wel een goed veulen koopt en niet alleen maar een lief veulen. Veel succes. Je lijkt me een serieus iemand, dus dat komt vast wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:25

Excuses, het was geen 20.000 Euro, het was 20.000 Gulden.

Maar goed, even een rekensommetje. Aanschafsprijs van veulen even niet meegerekend. Een beetje professionele opfok kost rond de 150 Euro per maand. Dat voor drie jaar is 150 x 12 x3= 5580 Euro
Reken voor het gemak 6 keer per jaar smid, rondom bekappen, 30 Euro per keer, en dat drie jaar lang: 540 Euro.
Entingen, wormenkuren, dierenarts, verzekering, reiskosten (je wilt je paard toch bezoeken als hij wat verder weg staat) is afhankelijk van DA en waar je voor laat enten, cq welke wormenkuur je gebruikt en voor welk bedrag en hoe je hem laat verzekeren. Paspoort is ook nog nodig. Paard moet gechipt worden. Afhankelijk van het stamboek moet DNA bepaalt worden. En dan is je paard nog niet ziek geweest, en nog niet ingereden. En of hij uiteindelijk gezond is, en je echt met hem kunt doen wat je wilt, weet je ook nog niet, want er zijn nog geen foto's gemaakt.

Met kosten voor professioneel inrijden/doorrijden erbij kom je aardig in de buurt van de 10.000 Euro...helemaal als passend harnachement niet aanwezig is en ook nog aangeschaft moet worden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:01

Oke maar als die 2 is dan kan je hem al longeren en alvast zelf een beetje dingen laten doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:24

Ook longeren is niet zo makkelijk als het lijkt. Als het aanleren van longeren niet goed is gedaan heeft een professioneel bedrijf dat hem in gaat rijden daar handen vol aan om dat weer recht te zetten. De meeste bedrijven zullen de voorkeur geven aan een compleet groen paard waar niet al teveel (verkeerd) mee is omgegaan.
Ook al jeuken je handen met een tweejarige, niet teveel zelf proberen. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar afleren gaat heel moeilijk (als dat al lukt).
Kan is groot dat, als je zelf de basis van longeren er in wilt brengen, je paard uiteindelijk langer bij het bedrijf staat om ingereden te worden dan dat je hem compleet blanco had gebracht.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:18

Oke dus ik kan helemaal niks met mijn paard doen als ik hem heb?
Ik denk dat ik weet wat ik ga doen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:29

Ik weet ook wat jij gaat doen. Jij gaat nog een aantal jaren wachten en dan eens kijken wat je gaat doen :D

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 17:25

Nee eigenlijk niet.
Ik ga nu in de boeken duiken en kijken naar wat mensen doen met hun paarden. Ik ga verder met mijn pony die ik nu heb en probeer haar opnieuw iets te leren/afleren.
En zodra ik denk dat ik er klaar voor ben om een jong paard de kopen dan doe ik het.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:04

En Cassidy, dat laatste bericht van jou komt heel verkeerd over naar mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:32

Lieve kind, je loopt inmiddels al 2 pagina's wilde toekomstdromen te maken.
Toekomstplannen zijn mooi om naartoe te leven, maar in die twee pagina's ben je al een aantal keren van mening veranderd.

Afgezien van het feit dat mijn ervaring heeft mij inmiddels geleerd dat je nog zoveel wilde plannen kunt maken maar dat het toch vaak anders gaat dan je van tevoren had gedacht, dus het is heel mooi dat jij een visie hebt, maar ik hoop dat je het niet erg vindt als ik mijn kostbare tijd vanaf nu aan dingen en problemen besteed die mijn aandacht dringender nodig hebben, dan de toekomstdromen van een 14 jarige die uiteindelijk toch anders gaan uitpakken.

Mijn advies - en dat van anderen - betreffende het kopen van een veulen, of het zelf beleren van een 2 of 3 jarige heb je inmiddels gehad. Duik maar weer de boeken in en kijk gerust uitgebreid naar wat anderen doen.
Totdat je je paardje kunt aanschaffen, veel plezier gewenst met dagdromen. En tot je je paardje kunt aanschaffen, zijn alle woeste plannen die jij hebt en meent hier op bokt te moeten ventileren, en iedere keer dat jij van mening verandert, een verspilling van mijn tijd.

Ik hoop dat je nog een fijne vakantie hebt, en...keep on dreaming.
...cause you will still be here tomorrow, but your dreams may not....

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 17:54

Ik verander mijn ged8en omdat jij vindt dat ik geeen veulen moet kopen. En blijkbaar ook niks kan doen met een 2/3 jarige, Daarom!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:23

Laat dit een levensles voor je zijn.
Niemand, maar dan ook helemaal niemand, mag voor jouw een beslissing maken hoe jij je leven moet leven.
Als jij in je leven fouten moet maken, dan moet je die maken.
Als jij in je leven doelen hebt waar je voor gaat, dan moet je daar voor gaan.
Ga je op je bek, dan ga je op je bek...daar leer je alleen maar van.
Ik ben helaas iemand die probeert een ander ertoe te zetten dat hij geen fouten maakt die ik zelf al heb gemaakt.
Uiteindelijk moet ik dat niet doen.
Iedereen mag zijn eigen keuzes maken.
Iedereen heeft het recht om op zijn gezicht te gaan.
Of als het anders uitpakt, gigantische successen te boeken.

Dus als jij dat veulen wilt, als jij naar Amerika wilt omdat je denkt dat je in NL geen studie dierengeneeskunde kunt volgen, als jij de bij wijze van spreken de Kilimandjaro wilt beklimmen en halverwege de tocht het leven laat....het is jouw weg die je moet gaan. En uiteindelijk heb ik, of iemand anders, daar niets over te zeggen.

Who the fiets is Cassidy?

Dus: als je droom dat veulen is, dan koop dat veulen.
En als je op je gezicht gaat, is dat je eigen beslissing.
Als je veel geld investeerd aan een veulen dat het derde levensjaar niet haalt, is dat je eigen keus.
En als er een paard uit rolt dat het maatje voor het leven blijkt te zijn, je daar de Nederlandse Kampioenschappen mee wint of Wereldkampioen Dressuur wordt, kun je altijd nog zeggen: Cassidy had het toch lekker fout....

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:28

Wat voor paard je later ook aanschaft, ik vind de boeken van richard maxwell erg duidelijk en goed! Die hebben en helpen mij nu nog steeds goed tussen de paarden!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:29

@cassidy, hi hi hi maak het nu niet nog moeilijker voor dat meissie..

Uiteraard heb je hier een erg goed punt te pakken..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:47

@troi
Dankjewel, ik raak gewoon door de war want het lijkt nu alsof dat ik geen een paard aankan. Ik kan goed met paarden werken en dan wil ik iets zelf kunnen doen en nu durf ik het niet meer omdat ik blijkbaar het paardje dan verpest. Dus ik weet het nu niet meer.

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:32

Je bent nog heel erg jong en je moet op alle gebied nog veel leren. Dat moesten wij allemaal hoor, en doen we nog steeds. Je kan het alleen leren door het te doen en doorheen de tijd zul je ook veel "leergeld" betalen door verkeerde keuzes of pech. Maar dat hoort er allemaal bij. :)

Cassidy heeft wel een punt, ik vind het mooi dat ze die laatste post er nog achteraan heeft getypt want ik werd een beetje geïrriteerd op een gegeven moment. Maar dat legt ze daarna goed uit. Ze zegt zelf ook, wij kunnen je niet behoeden om fouten te maken. We kunnen alleen vertellen wat wij al weten door de fouten die wij al hebben gemaakt ;) Ik was vijftien geloof ik toen ik mijn eerste veulen kocht. Ik had het allemaal wat geromantiseerd zoals jij dat ik er dan een hele goede band ed mee zou krijgen. An sich hadden we dat wel, ik heb ze van A tot Z alles geleerd en zelf zadelmak gemaakt en ingereden zonder hulp van buitenaf. Alleen m'n vader heeft geholpen met de pony vast te houden. Toch heb ik ze verkocht omdat ze niet was wat ik zocht.

Denk gewoon rustig na, lees je in en maak er een studie van. Iedereen verandert door de jaren maar dat hoeft niet te betekenen dat je dan op de moment zelf niet zou mogen doen wat je heel graag zou willen.

Je moet er toch allemaal zelf achter komen, wij kunnen je enkel een compliment geven dat je er nú al goed over nadenkt en alvast met je oude pony aan de slag gaat. Zo ben ik ook ooit begonnen. :)

Overigens, ik maakte vroeger de fout door te denken dat als je later met je pony op de tram wil stappen je het ze als veulen moet leren. Dat is absoluut niet zo!!!! De fijnste dieren krijg je als je ze als veulen basisdingetjes leert, ze vervolgens met andere op de wei gooit, goed voert en vooral (buiten de smid en ontwormen) veel met rust laat (buiten de knuffel en de aai in het veld)
Als ze volwassen zijn leren ze alles even gemakkelijk maar vaak zelfs nog veel beter.

Overigens zou ik zelf het doorsnee vijftienjarige kind geen veulen aanraden integendeel. Ik was er zelf gewoon vroeg bij wat zulke dingen betreft. Het jaar erop had ik m'n eerste zelfgefokte veulen al lopen :o van de hengst van de buurman dan nog! Maar diertje loopt toch mooi Z dressuur. :D

Volg vooral je hart.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 17:04

Ok. Bedankt ;) Ik ga gewoon nu verder met mijn pony en dan beslis ik wel wat ik doe als ik van school af ben. De middelbare dan. Kijken of ik wel tijd heb voor een paard of veulen en of ik naar amerika ga of niet. Dat is ook belangrijk!