Tips voor paard dat trailer afbreekt als deze stilstaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 22:38

tamary schreef:
Eruit halen en aan de trailer vast zetten of paaltjes, lint en stroomklokje mee en paddockje maken. Je kan wel gaan negeren, maar paard wat serieus bezig gaat met afbreken kost je in elk geval je trailer. Er komt dan een moment dat je paard er wel uit moet halen ivm kapot zijn trailer. Daar leert hij ook niks positiefs van.
Hoogstens kan je met ministapjes het leren rustig blijven in een stilstaande trailer uitbouwen, maar gesloop voorzijn (en paard dus geen spanning laten opbouwen) houd paard in elk geval aanspreekbaar en veilig om bij in de trailer te stappen.

Wat is trouwens de trigger waarop hij gaat slopen? Uitzetten motor? Dichtslaan deuren? Dat eigenaar even kleine deurtje open doet om paard te controleren en dan weg gaat? Wat is de normale routine als paard op eindbestemming is? Wanneer gaat hij er bv thuis altijd uit? Wat is de volgorde dan?

Ze heeft nog geen routine want ze heeft dit paard pas een paar maanden. De laatste keer was ze op wedstrijd en ging ik kijken en zaten we gewoon in de kantine te wachten en hebben we dus gewoon genegeerd want toen wisten we niet dat hij de trailer sloopte. Toen we thuis kwamen had hij een wondje en toen hadden we al zoiets van hoe komt hij daarnou aan, dat weten we dus nu.
Als hij thuis is wil hij altijd graag lopen om spanning af te vloeien dus wellicht heeft het daarmee te maken, in een trailer kan je natuurlijk niet gaan lopen en dan wil hij er dus gewoon uit.
Het is trouwens niet een beetje schrapen ofzo, het is echt zitten op de stang en 2 benen vol naar achteren tegen de klep. Heel de trailer gaat heen en weer dus dit valt niet te negeren. Laden is trouwens geen probleem en is hij eruit is hij ook weer rustig.
Iedereen bedankt trouwens voor de reacties tot dusver

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:32

Aangezien ik met hetzelfde probleem zit als de TS van dit topic, rakel ik hem dus toch nog even op... Ik kon geen recenter topic vinden, dus hoop dat dit ok is :)

Ik ben zeer benieuwd of de TS een oplossing voor haar probleem gevonden heeft.
Ik ga samen met een stalgenoot regelmatig op wedstrijd, maar we starten in verschillende klasses waardoor er vaak een uur tijd tussen onze starttijden zit. Zodra haar paard van de trailer af is begint die van mij te stampen en te trappen. Hooi hangt er al, dat maakt hem op dat moment niet meer uit. Nu in het outdoorseizoen haal ik hem gewoon van de trailer en stap wat aan de hand en laat hem eten. Dan is hij helemaal in zn sas. Echter maak ik me al zorgen om het indoorseizoen, dan kan je niet altijd je paard aan de hand bij je houden, zeker in een vaak toch al kleine losrijbak wordt dat niet gewaardeerd...

Hij is een nogal dominante ruin, leider van zijn kudde. Soms denk ik dat het daar aan zou kunnen liggen. Dat een paard 'lager in rang' weg is en hij dat paard niet in de gaten kan houden. Deurtje open laten is absoluut geen optie, dan verwond hij zich. Hem gaan verdoven met druppels of sprays doe ik ook niet aan, de rest van de wedstrijddag is hij namelijk super relaxed en ik wil niet dat hij nog trager zou worden. Ik heb hem inmiddels al behoorlijk in de bescherming staan, maar zou hem eigenlijk zelfs pantoffels aan moeten trekken zodat hij de trailer ook niet kan beschadigen...

GDG

Re: Tips voor paard dat trailer afbreekt als deze stilstaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:56

@Lon:
Thuis trainen met deze twee paarden. Paard(en) laden, klep open en dicht, paard(en) laten staan, uitladen en weer herhalen. Dit dus met beide paarden, waarbij je ook traint dat de één op de trailer blijft terwijl de ander eraf gaat. Die kun je er vervolgens direct weer opzetten (voordat de één dus gaat flippen). De tijd dat het tweede paard van de trailer is uitbouwen. Hierbij ook klep open en dicht meenemen. Ook wisselen welk paard eraf gaat en welke achterblijft.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:51

Bedankt voor je reactie NiFallor. Probleem is echter dat het stampen vrijwel direct begint. Het is ook geen angst of flippen, maar echt kwaadheid. Hij is het er gewoon niet mee eens dat hij moet blijven staan.
Het oefenen zou ik aan de eigenaresse van het andere paard kunnen voorleggen, maar vermoed dat zij daar niet zo'n trek in gaat hebben, zij heeft immers geen probleem. En ik heb daar dan haar paard, haar trailer en haar auto bij nodig :') Ze ziet me al aankomen. :) Maar zal het eens voorleggen.
Ik heb trouwens hetzelfde probleem bij opzadelen, als ik hem dan even alleen laat staan gaat hij ook gelijk schrapen en tegen de metalen container trappen om aandacht te krijgen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:00

Hoeveel ruimte heeft het paard in de trailer??
is het een 2 paardstrailer met een schot ??
mijn pony sloopte ook alles toen ze drachtig was en in een 2paardstrailer stond met schot..
ze begon te schoppen, haar benen open te slaan tot bloedende plekken, en ging op het laatst zelfs liggen..
wij hebben toen het schot er uit gehaald, en nu gaat het helemaal goed.
ze had gewoon niet genoeg ruimte... misschien is dit het geval ??

Succes :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:27

Tja, hij staat gewoon in een tweepaardstrailer, samen met het andere paard. Dus geen mogelijkheid het schot eruit te halen. Een andere trailer is voorlopig nog geen optie. Ik hoop uiteindelijk een 1,5-paards trailer aan te kunnen schaffen. Ik heb het idee dat hij graag rond wil kijken. Waarschijnlijk zou achterstevoren in de trailer staan wel helpen, maar achteruit laden lijkt me toch lastig :')

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:38

hmmm misschien is het wel eens een idee om het te proberen... een keer alleen inladen zonder schot... als hij dan rustig is heet hij gewoon wat meer ruimte nodig :P
en dan word het sparen haha

ja dat kan natuurlijk ook :P zou die van mij ook heerlijk vinden denk ik... beetje kijken over de klep... maarja het inladen word dan wel erg moeilijk

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:47

Zoals op pagina 1 staat: www.2moons.nl Petra Vlasblom zal je zeker kunnen helpen!! Heeft mij ook geweldig geholpen met mijn paardje en de trailer. Ik ben haar eeuwig dankbaar!!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:48

Beginnen met heel kort en dat iedere keer uitbouwen :) .
Gaat paard per direct raar doen of kan het eerst even blijven staan?

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:41

Hij begint eigenlijk direct met stampen en schrapen. Ik denk niet dat uitbouwen van de tijd zo makkelijk gaat werken. Het is een nogal bijzonder karakter, waar zeer weinig verandering in zit. Ik ben nog niet erg geneigd om deskundigen in te schakelen, zo'n ramp is het allemaal ook weer niet ;) Hij is er nog nooit gewond door geraakt, en de trailer rijdt nog. Het is ook geen paniek bij het paard, dus ook om zijn welzijn vind ik het niet zo belangrijk. Ja, hij is boos, maar hij zal waarschijnlijk de trailer nooit echt leuk gaan vinden.
Wat betreft zonder schot laden: ik moet toch echt samen met een ander paard op pad, dus dat is geen optie. Fijn als hij meer ruimte zou willen, maar daar kan ik op dit moment niet voor zorgen. Wellicht dat dat over een jaar ofzo verandert.
Dank voor het meedenken allemaal iig! Waar ik zelf nog aan denk is kijken of ik mijn trailergenootje kan overtuigen om rubbermatten tegen de zijkanten te plaatsen. Mijn paard vindt het namelijk ook heerlijk om herrie te maken, en dat lukt natuurlijk wel als hij tegen hout aan trapt...

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:56

Hier nog een met hetzelfde probleem, laden en "lossen"geen enkel probleem, maar zodra ze alleen ( zonder een vd andere pony's) op de trailer staat, gedraagt ze zich allerminst
voorbeeldig, idd ook bij stoplichten schrapen, tegen de achterklep aantrappen etc etc , in mijn ogen ook ongeduld, maar zodra ze ook van de trailer afkomt is ze drijfnat
vorige week zo extreem dat het zweet letterlijk van haar lijf druipt.
Mijn rijstijl is echt rustig ook in bochten, dus ik weet 100% zeker dat het dat niet is ;) een waardeloos probleem, zeker als je naar wedstrijd moet, wij hebben het ook altijd geprobeerd te negeren, maar als ze onze ( feloranje reclametrailer :o ) afbreekt dan voel ik me ook niet zo prettig, ons geluk is dat we hem zelf kunnen repareren := .
Mensen kijken idd enorm als we aan komen rijden ( en geloof me dat ligt niet aan de kleur vd trailer O:) ) maar aan het kabaal wat onze dame op die trailer maakt, met wedstrijden kunnen we vrijwel nooit op de prijsuitreiking wachten, want ze sloopt hem echt................behalve dan als we een andere pony van stal meenemen, maarja dat vind ik ook niet echt een optie :?

Is die tip met dat matras niet gevaarlijk?? Ik zou het zo willen proberen eigenlijk, maar ik ben bang dat ze dan helemaal tekeer gaat :o

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:52

Ik had ook zo een merrie, toen riep ook iedereen negeren tot ze door t dak omhoog kwam, levensgevaarlijk. Zoek hulp!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:16

Mijn ruin doet het ook, zodra we stilstaan breekt hij de boel af. Ook als er een ander paard naast staat. Alleen als we zelf bij hem in de buurt blijven dan is hij rustig maar anders niet. Als we op wedstrijd zijn moet er altijd een van ons bij hem gaan zitten anders is hij helemaal overstuur. Ook wachten voor bruggen etc is lastig dan moeten we bij hem gaan staan anders raakt hij in paniek. Ook dus met ons andere paard erbij die er gewoon naast staat. Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor weet....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 00:23

rubber matten en negeren, mijn merrie deed het vroeger vreselijk tijdens het rijden eens flink op de trem getrapt sinds dien staat ze tijdens het rijden keurig stil... Stil trouwens ook na lang negeren.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:07

De trailer is niet van mij, dus ik kan helaas geen rubbermatten erin maken. Negeren is gee optie, hij heeft afgelopen woensdag al een onderste metalen strip van het deurtje af getrapt... Mensen waren me al aann het zoeken omdat hij zo tekeer ging.
Ik kreeg in een ander topic de tip om een babyfoon op te hangen, omdat hij wel redelijk op mijn stem reageert. Dat wil ik dus gaan proberen. Daarnaast heb ik het idee dat hij boos is omdat hij te weinig kan zien (geen controle), dus ik wil gaan oefenen met hem achteruit op de trailer zetten, zodat hij over de klep kan kijken.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:48

Mijn paard begint de trailer af te breken als hij een goeie 10minuten erop staat en stilstaat. Dus als we ergens zijn en hij moet wachten. Hij blijft doorgaan, komt met vier benen van de grond en probeert over de stangen te komen. Ik heb binnenkort mijn eerste wedstrijd met hem en geregeld dat ik vooraan kan starten om hem meteen weg te brengen maar ik hou mn hart vast voor files etc... weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken of moet oplossen

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 08:49

Lon83 schreef:
De trailer is niet van mij, dus ik kan helaas geen rubbermatten erin maken. Negeren is gee optie, hij heeft afgelopen woensdag al een onderste metalen strip van het deurtje af getrapt... Mensen waren me al aann het zoeken omdat hij zo tekeer ging.
Ik kreeg in een ander topic de tip om een babyfoon op te hangen, omdat hij wel redelijk op mijn stem reageert. Dat wil ik dus gaan proberen. Daarnaast heb ik het idee dat hij boos is omdat hij te weinig kan zien (geen controle), dus ik wil gaan oefenen met hem achteruit op de trailer zetten, zodat hij over de klep kan kijken.

Als hij dan flipt komt hij over de klep heen, lijkt mij levensgevaarlijk voor het paard, voor jullie zelf maar ook zeker voor andere weggebruikers.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:01

Ik wilde ook niet op die manier gaan rijden hoor ;) Alleen als hij alleen moet wachten hem er zo op zetten. Uiteraard eerst thuis testen hoe hij erop reageert. Mijn paard is geen steigeraar, dus denk dat het wel mee zou vallen. Een voorlader zou dan nog idealer zijn, maar goed, daar is het budget nu nog niet naar...

Edit: tijdens het rijden staat hij gewoon stil hoor, dan is er niets aan de hand. Het gaat echt om het in zijn eentje moeten wachten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:12

PintoNatal schreef:
Mijn paard begint de trailer af te breken als hij een goeie 10minuten erop staat en stilstaat. Dus als we ergens zijn en hij moet wachten. Hij blijft doorgaan, komt met vier benen van de grond en probeert over de stangen te komen. Ik heb binnenkort mijn eerste wedstrijd met hem en geregeld dat ik vooraan kan starten om hem meteen weg te brengen maar ik hou mn hart vast voor files etc... weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken of moet oplossen

Ik doe het ook zo, ik vraag aan de organisatie of ik als 1e mag starten, daarna breng ik hem direct naar huis en kom terug voor de uitslag.

Mijn paard doet het overigens ook nadat hij het wachten beu is en op de terugweg naar huis...ook 4 benen van de grond en over de stangen proberen te komen :o

Mijn oplossingen:

- vragen om als 1e starten, daarna direct naar huis brengen en terugkomen voor de uitslag
- Bij de trailer blijven en een bak voer (Pulp/slobber/brok) en een zak kuil in de trailer hangen
- Iemand rond laten lopen met mijn paard terwijl ik naar de uitslag ga.
- Als ik ver weg moet sedeer ik hem op de terugweg met een halve tranquigel

Andere oplosssing:
- 2 paarden op 2-paardstrailer dan doet hij het ook niet (kan ook pony erbij zetten)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:03

mijn probleem is vooral dat ik met een stalgenoot samen op wedstrijd ga. Er zit vaak juist ruim tijd tussen, omdat we elkaar ook moeten voorlezen. Ik kan hem echter in die tijd niet naar huis brengen. Nu doe ik het inderdaad vaak zo dat bijvoorbeeld de ringmeester hem voor me vasthoudt als ik moet voorlezen, of ik zoek een andere voorlezer. Gaat prima zo, zolang het outdoor seizoen duurt... Maar nu met indoor voor de deur gaat dat moeilijker worden. Denk niet dat ik veel vrijwilligers vindt om hem buiten in kou en regen vast te houden... Hooi hangt altijd voor zn neus, maar dat interesseert hem op dat moment echt niet meer.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:18

Starten jullie dezelfde klasse? Anders vragen of jullie direct na elkaar mogen starten (of 1 of 2 ertussen) :)

Indoor is er toch ook altijd een ringmeester of anders een groom meenemen :D
Kijk 7 minuten met een paard stappen/vasthouden willen mensen denk ik best wel voor je doen als je het vriendelijk vraagt (gewoon zeggen dat je even je vriendin voor moet lezen).

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:16

Nope, andere klasse... Als we een groom mee zouden hebben, is er sowieso geen probleem, die kan dan Duncan wel vasthouden of voorlezen. Omdat we vaak met zn tweeën gaan vragen we meestal juist ruim tijd er tussen, zodat we elkaar kunnen voorlezen.
Afgelopen winter reden we wel vaak dicht bij elkaar, en vroegen dan op locatie gewoon iemand om voor te lezen. Denk dat we daar ook maar naar moeten streven (zou op zich nog moeten kunnen, zij rijdt L1 en ik vanaf oktober L2).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:35

Als de rubrieken op elkaar aansluiten kun je ook vragen of de ene op het einde mag en de andere op het begin,
kun je ze daarna samen weer op de trailer zetten :) Ik neem aan dat je paard het dan niet doet?

Eigenlijk zijn er genoeg mogelijkheden ook al blijft het lastig door al het geregel :P

Ik ga zelf voor de toekomst een oproepje plaatsen op Bokt voor een groom/hulp, want mijn vader gaat altijd mee,
maar hij is 76, slecht ter been en heeft het koud door zijn ziekte :(:)
Meestal blijft hij bij de auto en rijd ik de proeven uit mijn hoofd als ik niemand ken :o dus voor het wachten en voorlezen zou hulp wel handig zijn!

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:45

meestal proberen we het ook gewoon met plannen/ organiseren... En vaak lukt dat ook wel, maar sommige wedstrijdorganisaties lijken het niet te willen snappen... Mijn stalgenootje heeft ook liever dat ik haar voor kan lezen, ivm stress ofzo ;) Samen op de trailer gaat iig stukken beter.
Maar goed, het zou fijn zijn als hij gewoon even op de trailer kon staan... :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:24

Lon83 schreef:
Daarnaast heb ik het idee dat hij boos is omdat hij te weinig kan zien (geen controle), dus ik wil gaan oefenen met hem achteruit op de trailer zetten, zodat hij over de klep kan kijken.

Balans van je trailer is daar niet geschikt voor, dat kan dus behoorlijk fout gaan.