Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) zet ik hem kort vast maar touw was aan het eind van het wassen 3x zo lang zoveel kracht heeft hij erop gezet, bij een "vast" touw was hij wellicht wel gaan hangen, maar nu niet.

Arianna1983 schreef:Ik ga eerst maar even proberen mn lomperdje los te laten staan of het touw zelf vasthouden. Er zijn ongetwijfeld handige hulpmiddelen (dat halster met klittenband leek me wel wat) maar ik moet ook om mijn portemonee denken![]()
Haar angst overwinnen zal heel moeilijk gaan, het is ook een paard wat ondanks 3 laadcursussen nog steeds niet te laden is....

loulou schreef:Arianna1983 schreef:De eigenaresse weet van dit probleem af, heb haar meteen na het ongelukje gister gebeld @Valencia.
Goede tip om schriktraining te doen! Als ze schrikt, reageert ze heel heftig om daarna weer rustig door te stappen o.i.d. Ze moet inderdaad leren om ermee te dealen.
Zou een leadrope + touwhalster een idee zijn? Niet om haar strak vast te binden, maar losjes zodat ze haar hoofd omhoog kan doen?
nooit een paard vastbinden als het een touwhalster aan heeft, dan snijdt als ze gaan hangen.
persoonlijk zet ik een lange zweep klaar bij paarden die regelmatig gaan hangen. een keer een goede tik tegen de kont helpt meestal wel om ze te laten stoppen met hangen.

Cassidy schreef:Als ze echt gaat hangen om los te komen, is er ook een optie om een lasso om haar buik te binden, op de plek waar de singel normaal zit, het lasso door haar halster te halen en haar met het lasso vast te zetten. Als je paard dan gaat trekken komt er geen druk om het halster of het halstertouw te staan, dan trekt de lasso om haar buik samen. En ze leren snel genoeg dat, als ze weer een stap naar voren zetten, de druk om de buik wegvalt. Zorg voor een stevige plek waar je haar vast kunt zetten (ring in de muur is niet voldoende als ze echt hun gewicht in de strijd gooien) graaf een biels half in en zet het paard daaraan vast. Gebruik een stevige lasso. Er mag niets stukgaan.....en zorg voor een zandondergrond: dat het paard zich niet bezeerd als het er wel bij gaat liggen. En als hij dat doet, niet ingrijpen, zelf uit laten vissen.
Je kunt het paard ook leren om op druk op het halster een stap naar voren te zetten. Daar komt wat grondwerk bij kijken en dat kost ook tijd.

Ik ben als de dood dat ze omklapt en haar nek breekt dan. Een safe clip waarmee je weerstand in kan stellen, lijkt me veel handiger.