Gratis aanbieden van een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:21

Ik snap gewoon een aantal dingen niet.... Het is allemaal heel vaag. Ze staat nog in pension dus de huidige eigenaar betaald pension. Kan er dan niet geregeld worden dat ze eens foto's laat maken en dan een knoop doorhakt? Nu blijft ze er immers ook voor doorbetalen als er niets gebeurd. Als ze het echt niet meer kan betalen dan brengt ze haar toch zelf weg? Wordt ze nog ingezet? Wat is er gedaan aan de kreupelheid? Zijn ze haar blijven rijden? Heeft ze een periode van herstel gekregen en hoe is dat ingericht? Is ze onregelmatig of stokkreupel? Ik zou eerst een duidelijke diagnose willen hebben alvorens ik er over na zou gaan denken of ik een paard over zou gaan nemen of voor iemand anders naar de slacht zou gaan brengen... Voor hetzelfde geld is de kreupelheid met een half jaar rust en adequate opbouw/behandeling weg. Dan zou ik haar niet naar de slacht willen brengen om haar "niet langer te laden lijden".
Laatst bijgewerkt door Angela_28 op 12-08-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:23

ietjelover schreef:
Eerst in het paspoort kijken dan, als je dit zou doen.
Paspoorten die nieuw aangevraagt zijn, de paarden met n paspoort kunnen niet geslacht worden.
Dus even goed opletten!

Dat klopt, dat zeg ik ook in een post daarna
Maar ookal mogen paarden niet geslacht worden voor consumptie, alsnog mogen ze geslacht worden. Alleen moet je dan een bijdrage betalen[/quote]

Ja dat wel maarja als de TS hier geen geld aan uit wil geven, moet ze hier wel op letten natuurlijk!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:24

unicorn_kiss schreef:
Joltsje schreef:
lastige situatie.

als het paard kreupel is maar geen pijn heeft, zou ik het niet gelijk naar de slacht brengen.
jij kan het misschien niet betalen,maar misschien iemand hier op bokt wel.
iemand die zelf wat land heeft en het aandurft.

succes

Een kreupel paard dat geen pijn heeft bestaat niet

Dat klopt wel maar je hebt pijn en pijn. Je hebt erge pijn en een beetje pijn. Bijvoorbeeld een beugel die aangetrokken is doet ook pijn maar daar is wel mee te leven, al zou dat een jaar duren. Denk dat pijn ook went.

Wil niet zeggen dat het niet erg is voor het paard maar kom op. Wat zou jij liever doen. Leven met een beetje pijn of dood zijn?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:26

vienna1987 schreef:
Daar heb ik ook aan gedacht, maar in hoeverre is daar een staleigenaar in betrokken. Ik heb aan haar ook gevraagd waarom ze het beestje niet naar de slacht bracht. Zij zag het zakelijk en zo lang het paard bij haar stond bracht het geld op.

Btje rare reactie van de staleigenaar! Volgens mij is het toch belangrijker dat een paard geen pijn lijdt dan dat de staleigenaar er geld aan verdiend voor de stalling of zie ik dat nou verkeerd?
Als ik de reactie van de da moet geloven dan komt dat wat twijfelig over en weet die het zelf ook niet!

Hoop dat iemand hier op bokt het paardje kan helpen! helaas kan ik het zelf niet!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:29

Als een staleigenaar 30 paarden heeft staan (ik weet niet hoeveel het er zijn in dit geval) dan kijken ze zeker naar geld en vaak niet naar de gezondheid van een paard. Eigenaar blijft ten alle tijde eindverantwoordelijk.

Topics die over "andermans" paarden gaan blijven sowieso moeilijk. Je hoort namelijk alles maar van 1 kant. Misschien weet de TS een aantal dingen niet omdat de eigenaar vindt dat het de mensen niets aangaat. Ik doe maar een gooi hoor. De feiten hoeven niet te kloppen.... ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:29

piezze schreef:
unicorn_kiss schreef:

Een kreupel paard dat geen pijn heeft bestaat niet

Dat klopt wel maar je hebt pijn en pijn. Je hebt erge pijn en een beetje pijn. Bijvoorbeeld een beugel die aangetrokken is doet ook pijn maar daar is wel mee te leven, al zou dat een jaar duren. Denk dat pijn ook went.

Wil niet zeggen dat het niet erg is voor het paard maar kom op. Wat zou jij liever doen. Leven met een beetje pijn of dood zijn?

Ja daar heb je gelijk in.... en je hebt zat mensen die hun hele leven met pijn rondlopen, die graag leven
Maar voor dieren vind ik dat anders... een dier met pijn wordt in de natuur ook geëlimineerd en in mijn ogen is het rechtvaardiger om ze te laten gaan. Zij hebben er ook geen weet van dat je hun leven te vroeg ontneemt. Maar dit is heel discutabel en dat begrijp ik ook

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:30

Precies, ik sluit me bij Angela_28 aan. Het blijft makkelijk oordelen over de keuzes van een ander, maar misschien is er meer dan de TS weet.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:09

Zo ver ik weet heeft de merrie wel een paspoort en een chip. Weet ik van de staleigenaar die heeft dit mij verteld. De stal eigenaar valt dus niets te verwijten, want ze krijgt echt de verzorging die ze nodig heeft ze borstelt haar zelfs en zorgt dat ze al het brood nodige krijgt. Ze probeert ook wel het beestje te verkopen. Eerder stond ze ongeveer 4 a 6 uur in de wei en nu staat ze volledig in de wei maar dit kan maar tot eind volgende maand. Zo lang de merrie daar staat moet ze stal geld betalen en levert dat voor de staleigenaar dus geld op. Verder wordt er helemaal niets met de merrie gedaan. De eigenaar komt alleen om de stalling betalen en heeft haar 2 x gelongeerd. Toen liep ze dus heel kreupel. 1x was ik daar dus bij. Als de merrie stapt loopt ze niet kreupel alleen in draf. De merrie ziet er goed uit, omdat iedereen haar wel wat aandacht geeft. Zo heb ik dus haar manen getrokken. De stal eigenaar zorgt daar ook wel voor. Natuurlijk heb ik het wel voor die merrie over om haar weg te brengen dat schrijf ik ook, maar ik ben inderdaad bang voor gedoe en ook vind ik haar zelf weg brengen een risico mee brengen. Stel dat tijdens het laden iets gebeurd en het paard brengt schade aan dan kan ik daar voor op draaien. Mijn eigen paard is verzekerd. Dat de eigenaar geen DA erbij haalt vind ik een schande de stal eigenaar heeft meerdere malen aangegeven dat ze kreupel loopt. Ze heeft ook al in meerdere situaties al moeten beslissen voor het paard omdat eigenaar niet reageert. Ik heb net het telefoonnummer gekregen van de eigenaar en ga zo bellen. Ik wil ook meer van haar situatie weten en wat ze wil.

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:21

Erg lastig ja misschien kan je nog een keer goed met de eigenaar praten, maar dat zal wel lastig zijn...

CM_

Re: Gratis aanbieden van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:29

Voor het dier uberhaupt naar de slacht gaat zou ik toch willen weten wat ze precies mankeerd...

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:30

er word hier gesproken over het paard naar de slager brengen terwijl er niet eens bekend is wat het dier mankeert?? misschien kan het wel opgelost worden.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 22:07

Ik heb net de eigenaar proberen te bellen. Nam niet op maar kreeg sms dat ze in het buitenland zat dit weekend en dat ze na het weekend contact met me op neemt. Ik wil dat er een da na kijkt. Het is namelijk nog al vaag. Ik heb haar vandaag los gegooid in de bak. Meisje liep soms kort maar niet kreupel andere momenten had ik echt zo iets. Jeetje wat loopt ze goed. Echt als een tuiger. benen hoog op gooien en best mooie ruime gangen met een heel goed achter been gebruik. Het schijnt dat ze Gelders is, maar haar naam klopt niet met leeftijd van de Letter (letter B en ze is geboren in 2000, ook al vreemd want eerder werd er gezegd dat ze 13 was maar 2000 kom ik op 11). Links loopt ze super rechts dus wat korter. Ze lijkt gespannen in de Schouder en rug. Eerder dacht ik aan artrose, omdat ze dan wel dan niet kreupel loopt. Nu haar duidelijk na gekeken te hebben denk ik eerder dat het uit de rug of schouder komt dan uit haar benen. Ze vind alle aandacht die ik geef prachtig. Eerlijk gezegd ben ik erg benieuwd naar haar achter grond. Ze wil mij maar al te graag vertrouwen, maar aan de andere kant reageert ze als een jong on beleerd ding zo onzeker en angstig. Daarom wil ik zo veel mogelijk info over haar gaan inwinnen.
Natuurlijk wil ik haar liever niet naar de slacht toe brengen, maar ik ga geen risico en heel veel geld spenderen aan een paard wat niet mijn verantwoording is. en niet mijn eigendom is.
Tijd en energie doe ik al maar dat moet ook niet ten kosten van mijn eigen paardje en gezinnetje gaan want deze blijven bij mij wel prio 1.
Ik probeer morgen wat foto's te maken misschien dat iemand op bokt haar wel heeft gekend.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:27

vienna1987 schreef:
Voor mij weg brengen naar de slacht vind ik best heftig. Hoewel ik daar serieus echt over zit na te denken. Wel is het zo dat ik behoorlijk wat zou moeten regelen trailer en auto met aanhanger (heb ik zelf niet). Ik heb mijn eerste paardje moeten inslapen en ik vind het emotioneel gezien ook best heftig, maar aan de andere kant denk ik juist daarom het is zo'n lief dier en heeft al zo moeten lijden. Weinig aandacht en zo lang al kreupel.

Je kan het paard ook op vaak op laten halen hoor. Althans, dat is bij ons zo geweest.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:10

Ik vind niet dat je haar zo naar de slacht kan doen. Wie weet js het met de osteopaath na een paar keer verholpen.

Dit is gewoon echt een projectje. En de vraag is heb je hey risico er voor over. Als je haar gratis mag en je laat er naar kijken en het gaat over. Dan kun je haar voor een lduk centje aan een leuk baasje verkopen.bals je er dan nog afstand van kunt nemen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:40

Vorig jaar zat ik in een soortgelijke situatie. Een pensionklant bleek al bijna een jaar niet bij haar paard geweest te zijn. Ik heb dit nooit meegekregen omdat de vrouw altijd op andere tijden op de manege kwam en het paard in een ander stalgedeelte/weiland stond dan mijn eigen. Beestje was in de winter 2009/2011 misschien 1 keer in de week uit zijn box gekomen wanneer een paar pennymeisjes of manegehoudster het sneu voor hem vonden. Dochter van de manegehoudster was vorig zomer begonnen het beestje wat beweging te geven maar moest toen voor 3 maanden naar Engeland voor stage. Ik heb haar toen beloofd hem wat beweging te geven zodat haar werk niet meteen verloren zou gaan. Ik had altijd een hekel aan hem omdat het zo'n ontzettend lomp en onopgevoed ding was. In oktober kwamen ze op stal en prompt was hij weer stokkreupel zoals veel vaker het geval was. Eigenaar was nog steeds niet geweest maar vond het prima dat ik mij er om bekommerde. Toen zij flink achter liep met het betalen van het stalgeld heeft de manegehoudster haar de keus gesteld of betalen of hij gaat met de handelaar mee naar de markt(=slager). Ze koos voor het laatste. Manegehoudster heeft me een paar uur voordat hij zou vertrekken gebeld op mijn werk. Ze wilde me het me laten weten omdat ik hem namelijk wel wilde kopen maar het geld ontbrak. Gelukkig wilde mijn mams (dochter van een hengstenhouder en gek op Friezen) wel sponsoren en konden we hem voor €250,00 kopen. Zo ongeveer iedereen verklaarde ons toendertijd voor gek. Nu is iedereen 180 graden omgedraaid want die kreupele bok loopt nu als een tierelier. Beestje bleek een overhoef te hebben en moet dus dagelijks flink bewegen om niet kreupel te worden. Met flink wat bloed zweet en tranen is hij nu veranderd van een onopgevoede lompe bok in een braaf gehoorzaam en werkwillig paardje.

Mijn moeder is apetrots op haar mooie grote 8 jarige friese ruin van 1.74. Ze is inmiddels 74 jaar maar heeft laatst al even op hem rondgestapt.

Als jij haar gratis kan overnemen, laat dit dan op papier zetten zodat zij officieel van jou is. Ze valt dan gewoon onder jouw WA verzekering dus dan zijn er verzekeringtechnisch geen problemen mocht er wat gebeuren.

Ik zou zeggen ga op je gevoel af. Wie weet heb je net zoveel mazzel als ik en heb je er een leuk paard aan. Slachten kan altijd nog.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:31

is er ondertussen al iets veranderd??

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:05

piezze schreef:
hm ik vraag me af of je het niet onder verwaarlozing kan plaatsen. In dat geval kan je de dierenbescherming wel bellen toch? Een dier een jaar met pijn laten lopen, tja.
Ik vind het te ver gaan dat jij het moet overnemen en naar de slacht brengen. Lekker makkelijk voor de eigenaars zeg. Sommige mensen :( _-:( 8)7 -:(- :n :r

Dierenbescherming doet niets, als het dier water en voer heeft en zn kont kan keren dan is er niets aan de hand.

Heb hier ervaring mee. En dat is het bericht wat ik mee kreeg :(

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:14

Een idee om het paard af te staan aan een adoptiecentrum voor paarden?? zij kunnen het paard een 2e kans geven op een goed leven. En zij hebben de mogelijkheid om het paard te onderzoeken en te behandelen. succes iig!

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:21

Wij hebben ook lang gesukkeld met een paard..
Uiteindelijk bleek dat de peesaanhechting in der voorbeen niet ok was. Ze moet dat opgelopen hebben door te struikelen ofzo.. De precieze oorzaak weten we niet..
De DA zei dat we ze 6 maand op stal moeten zetten.. Eerste 2 weken niets mee doen, dan 2 weken 5 min stappen, dan 10, ...
Hiermee wil ik niet zeggen dat het paard waar jij het over hebt hetzelfde heeft.. Maar het kost inderdaad geld om het allemaal uit te zoeken.. Als het al te genezen is, zal er iemand intensief mee bezig moeten zijn..
Ik hoop alleszins dat het paard alsnog een goede thuis vindt..

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:47

Ik zit zelf momenteel in de lappenmand (gebroken grote teen). Kan dus nu niets doen. Eigenaresse heeft toe gezegd van de week een DA er bij te halen op aandringen van zowat iedereen bij ons op stal dus dat willen we afwachten, maar kosten voor foto's wil ze niet maken omdat ze het geld er gewoon niet voor heeft. We wachten dus deze week af en zien dan verder.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:27

Ik vind dit een heel vreemd en vaag verhaal.
Dat paard is dus niet van jou en er wordt door de staleigenaar goed voor gezorgd.

Wat dat dier exact mankeert weet je niet, en de rest is ingevuld en zegt "iedereen." Nou, dat iedereen neem ik met een flinke korrel zout. En ook al biedt zij dat dier gratis aan, wil niet zeggen dat een ander er zomaar wat mee kan doen toch? Dat zou van de zotte zijn. Je gaat toch geen paard van een ander naar de slacht brengen, of een DA naar laten kijken? Echt een hele vreemde gedachtegang.
Pas als je haar overneemt, met paspoort en met stalkosten en een overeenkomst, kun je doen wat je wilt.
Tot die tijd heb je er imo gewoon vanaf te blijven.

En manen trekken terwijl ze op de wei staat? :? Das lekker, die heeft ze nodig om insecten af te weren.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:30

unicorn_kiss schreef:
Neem het paard over en breng het naar de slacht. Beestje verdient rust na al deze pijn.

Helemaal mee eens. Als ze inderdaad pijn heeft, dan moet het gewoon stoppen als niemand enige moeite wil doen om de oorzaak te vinden.
Wat je ook nog kan doen, is er een dierenarts naar laten kijken, max 200 euro aan spenderen en als blijkt dat het hopeloos is alsnog naar
de slacht brengen. Heb je zoiezo je geld 'er uit'... hoe rot dat ook klinkt.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:24

DA kosten zijn ook voor mij, maar alleen de DA kosten, zij kan ze niet betalen zegt ze, maar dan heb ik nog steeds toestemming van haar nodig, het haar paard. Zoals ik al eerder schreef foto's wil ze niet laten maken en juist dat denk ik dat nodig is, maar goed dit is het enige wat ik kan betekenen voor deze merrie. Haar manen zaten totaal in de klit en waren gedeeltelijk kapot geschuurd omdat er niks aan gedaan was ze boden geen enkele bescherming. Ik kon er op deze manier nog iets van maken en de eigenaar vond dit goed. We hebben haar dit laten weten. Natuurlijk heb ik niks te zeggen over dat paard zolang deze niet van mij is en niets op papier staat, daar is geen enkele twijfel over mogelijk.

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:13

zulke paarden zijn eigenlijk beter af in het slachthuis; ik vind het erg dat een eigenaar z'n verantwoordelijkheid niet neemt.Er zijn zo ontzettend veel paarden momenteel... Beetje selectie kan geen kwaad hoe hard het ook klinkt

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:22

waar staat het paard?
ik wil haar wel ophalen en een da na laten kijken...
mocht het dan echt slecht zijn, kan ze altijd nog naar slacht! en anders is ze miss leuk weidemaatje!

groetjes