Jannuh schreef:Als een paard tegen je aan schuurt zegt hij eigenlijk dat jij zijn eigendom bent, dat mag je bestraffen, want jij bent de baas. Een paard dat lager in rang is mag niet schuren tegen een paard dat hoger in rang staat, dus ook niet tegen jou.
Dit klopt niet... Zoals overigens ook al door meer mensen geopperd.
Paarden hebben helemaal niet zo'n rangorde en al helemaal niet wanneer het geen kudde is. En in gevangenschap is er geen kudde.
@Waratje, mij irriteert het ook mateloos, dat woordje dominant. Tegenwoordig worden heel veel paarden dominant genoemd. Het lijkt wel alsof er steeds meer mensen zijn die het woordje leiderschap gehoord hebben, maar vervolgens nooit enig onderzoek hebben gedaan naar wat dat inhoudt. En als er dan iets mis gaat in dat leiderschap (met andere woorden: de eigenaar is niet de leider) is het paard ineens dominant... De mééste paarden doen ook maar wat
Maar goed, dat is een andere discussie
Ik ben altijd in voor een kriebelsessie, ik word dan ook fanatiek terug gekriebeld op m'n schouder. Dat rangorde verhaal geloof ik niet zo. Mijn ruin heeft een grote bek in de wei maar een piepklein hartje tegenover mensen. Van één correctie kan hij de hele dag onder de indruk zijn. Mijn merrie, zijn moeder, weet het heel goed. Die houdt haar hoofd stil, zolang het hoofdstel af is beukt ze haar hoofd tegen het hek/de box/wat er dan ook maar in de buurt is, maar níet aan mij.