schuren: onderdanig of vertrouwd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:31

Jannuh schreef:
Als een paard tegen je aan schuurt zegt hij eigenlijk dat jij zijn eigendom bent, dat mag je bestraffen, want jij bent de baas. Een paard dat lager in rang is mag niet schuren tegen een paard dat hoger in rang staat, dus ook niet tegen jou.

Dit klopt niet... Zoals overigens ook al door meer mensen geopperd.
Paarden hebben helemaal niet zo'n rangorde en al helemaal niet wanneer het geen kudde is. En in gevangenschap is er geen kudde.

@Waratje, mij irriteert het ook mateloos, dat woordje dominant. Tegenwoordig worden heel veel paarden dominant genoemd. Het lijkt wel alsof er steeds meer mensen zijn die het woordje leiderschap gehoord hebben, maar vervolgens nooit enig onderzoek hebben gedaan naar wat dat inhoudt. En als er dan iets mis gaat in dat leiderschap (met andere woorden: de eigenaar is niet de leider) is het paard ineens dominant... De mééste paarden doen ook maar wat ;) Maar goed, dat is een andere discussie :D

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:34

Tigra_ schreef:
Persoonlijk vindt ik het best respectloos als een paard even lekker tegen je aan gaat schuren.
En dat is ook wat ik zie in de groep paarden bij ons. Een rang lagere hoeft het echt niet te proberen bij de leider. Andersom gebeurt het wel.

Precies ja.

Ik zie het ook niet als vertrouwd 'iets'

Je bent gewoon voor hun niets meer dan een paal.. Schuurobject.

Ik zou het gewoon blijven straffen.

rrrochell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:35

Als die het maar zachtjes doet toch?
Te hard mag bestraft worden vind ik.
Jij bent de baas?

Rijlaarsdam

Re: schuren: onderdanig of vertrouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:38

Hier eentje die het ook doet, maar wel pas na het afhalen van het hoofdstel.
Ze weet dus dat ik dat niet goed vindt. verder is het een werk willig type, die wel soms haar grenzen opzoekt.
Ahg, ik heb er zelf geen problemen mee.

gr

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:41

we hebben het nu over rangorde, maar wat als het paard alleen staat?
en evt. ook geen paal tot beschikking heeft om te schuren?

heb er eigenlijk nog nooit bij stil gestaan dat dit met dominantie te maken had, vind het eigenlijk wel logisch dat ze jeuk hebben onder de riempjes van het hoofdstel/halster
is het ook niet een soort 'roep' om aandacht bij sommige?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:43

Tigra_ schreef:
Een rang lagere hoeft het echt niet te proberen bij de leider. Andersom gebeurt het wel.

Maar leiders tegen over elkaar dan? In Tsjechië in een grote groep ruinen en hengsten, waren zowel leiders tegen elkaar aan het schuren, als tegen de kleintjes & de kleintjes (dus ook de jaarlingen) tegen de oudere. Dus dan heeft het weer niks met onderdanig te maken.

Bij mij mogen ze het niet, allemaal niet. Met tuig niet in ieder geval. Na het rijden bij het wisselen tussen hoofdstel en halster mogen ze wel even schuren, maar níet aan mij. Dat doen ze maar aan een paal of aan een staldeur of whatever. Weten ze allemaal ook prima & ze wachten keurig netjes tot het hoofdstel af is en zodra ze uit geschuurd zijn, wachten ze netjes tot ik het halster rustig weer om doe. :)

Wel een goede vraag.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:46

Mijn paard schuurt alleen wanneer dat mag, en dat mag als ze goed haar best heeft gedaan. Ik zie het eigenlijk als een beloning, en ze vind het heerlijk dus :+

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:49

Paardjelief hier wil ook altijd tegen me aanschuren, ook op stal. Duw hem dan eerst weg, en kriebel hem daarna zélf. Vind het namelijk beetje respectloos als paardje mij bijna omver schuurt :P

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:54

Weet je... We zijn geen paarden en zullen nooit paarden worden. En daarmee nooit geheel begrijpen hoe (complex) de rangorden e.d. zijn en het hele paardengedrag. Net zoals paarden ons op punten nooit zullen gaan begrijpen. We vermenselijken ze te veel. Zijn mensen die vinden dat hun paard dominant is misschien zelf dominant of juist van inslag eigenlijk onderdanige types? Dat zou een interessant onderzoek zijn... Waarom plakken we op paardengedrag meteen etiketjes in de trand van "dominant" en "onderdanig". Hebben wij als mens dan idd de inslag dat we graag de baas willen zijn en een stukje natuur willen kunnen domineren om ons gezag te doen gelden. Om aan anderen te laten zien: kijk maar hoe sterk ik ben, zelfs mijn paard is onderdanig aan mij...?

Wat betreft het schuren van het hoofd is het simpel. Het is een gedrag. En als jij dat gedrag vervelend vind leer je het af of bestraf je het. Of leer je het paard dat het alleen zacht mag of zonder hoofdstel of wanneer jij dat (op wat voor commando dan ook) toe staat. En als je er geen last van hebt en het OK vind sta je het toe. Maar ik denk dat het niks emt dominant te maken heeft... Elk paard heeft jeuk met zweten onder die riempjes of last van vliegen in zijn ogen. En als er dan een zachte schuurplek voor handen is (of dit nu een ondergeschikt paard is, een meerdere of een mens...) dan vraag je gewoon of het mag. En de een heeft al geleerd (wanneer dan ook) dat je dat zachtjes vraagt. Een ander is nog jong of gewoon een lompe koe en doet het wat harder. Dan merkt ie vanzelf wel of dat gedrag getolereerd wordt. Bij paard of mens.

En in het wild schuren ze niet zo snel het zweet van hun hoofd ivm de riempjes... want die hebben ze niet om.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:01

Hier nog zo'n schuur-monster. Hij mag het ook niet bij mij doen, alleen al omdat ik dan op de grond lig. :')
Wat een kracht zet dat beest zeg! En het hoofdstel laat ik liever netjes.
Als hij eenmaal door heeft dat 'ie mag schuren doet hij het ook bij alles en iedereen.

edit; Als hij begint te schuren, dan duw ik z'n hoofd rustig van me af en krabbel ik hem wel.
Erg vervelend als je jeuk hebt en er niet bij mag natuurlijk. :)
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 12-08-11 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:04

Mijn paard mag rustig schuren aan me, ze heeft gewoon jeuk omdat ze zweet. Heeft niets met dominantie te maken, een braver en respectvoller paard al zij is kan ik me niet bedenken. Het is de beloning voor haar gezweet na ons rijden. Mijn andere paarden doen en deden dit niet, maar zij zweten ook veel minder. Kortom als je zelf jeuk hebt moet je ook krabben.
Als je het zelf vervelend vindt ok, dan is het misschien een ander verhaal maar het heeft echt niets met dominant gedrag of respect te maken. Degene die die dat heeft bedacht heeft zelf denk ik nooit jeuk waar je zelf niet bij kan.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:25

Mijn paard mag na het rijden ook lekker haar hoofd schuren hoor. Ik haal rustig haar hoofdstel af en dan mag ze schuren. Ze weet het en vindt het heerlijk. Verder maakt ze er ook geen misbruik van en ze is zeker niet dominant!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:29

Aan mij mag niet geschuurd worden, en al helemaal niet met hoofdstel in. Waarom? Nou, wel eens een hoofdstel met grote kracht over je blote arm gehad? Dat voelt niet lekker hoor := Ik ben altijd in voor een kriebelsessie, ik word dan ook fanatiek terug gekriebeld op m'n schouder. Dat rangorde verhaal geloof ik niet zo. Mijn ruin heeft een grote bek in de wei maar een piepklein hartje tegenover mensen. Van één correctie kan hij de hele dag onder de indruk zijn. Mijn merrie, zijn moeder, weet het heel goed. Die houdt haar hoofd stil, zolang het hoofdstel af is beukt ze haar hoofd tegen het hek/de box/wat er dan ook maar in de buurt is, maar níet aan mij.

Overigens geloof ik ook niet in het 'paard aan je schouder' verhaal. Mijn ruin wandelt altijd een halve paardlengte voor me, en is daar een heel zelfstandig en onderzoekend paard door geworden. Als hij straks (hij is nu 4) echt onder het zadel naar buiten gaat wil ik ook dat hij zelfstandig op pad gaat. Ik geef aan waarheen en in welk tempo, verder niet. Mijn merrie is ook zo en dat rijdt verrekt prettig. Ik wil geen paard wat zich trillend achter mij verstopt als er een blaadje ritselt. Ondanks dat hebben ze beiden goed door wie het opperhoofd is buiten de wei, dat ben ik namelijk ;)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:26

Oh die van mij mag dat niet. Zogauw ik afstap wil ze al gaan schuren omdat ze zo'n vreselijke kriebelhoofdheeft, vervolgens met afzadelen moet ze wachten tot ze haar hoofdstel af heeft en dan mag ze even tegen een staldeur aan. Maar écht niet tegen mij, alleen al omdat het zeer doet met hoofdstel nog om. En wanneer het hoofdstel af is er toch wel een gevoelloos object in de buurt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:38

Naar aanleiding van dit topic ben ik het schuren eens anders gaan benaderen. Mijn poown wil ook altijd schuren zodra ik afstap.

Ik heb hem nu nadat ik het hoofdstel afgedaan heb een handdoek voorgehouden, en daar mag hij dan even tegen schuren (weet niet meer wie dat postte, maar bedankt voor de tip)
Hij is nu al minder opdringerig.. En ik verwacht dat dat alleen maar beter wordt.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:46

He Boekenmonsters! Er ooit over nagedacht dat een hogere in rang een lagere in rang toestemming geeft om te schuren? En als de hogere in rang dit niet wil de lagere in rang het ook niet in zijn hoofd haalt?

Nou kunnen wij net niet dat stukje paardentaal verstaan/begrijpen omdat deze heel subtiel is en wij die gruwelijk kleine signalen gewoon niet kunnen zien. Iets in de houding van de mens geeft aan dat het mag, dat het ok is om te schuren. Misschien de ontspanning van de begeleider of naja je weet het niet.

Een paard ziet jou niet perse als lagere in rang als hij schuurt, wel als deze het bijvoorbeeld ook doet als jij net ergens heel boos over bent (een paard die dan lager in rang staat dan de mens die zal dan een heel stuk voorzichtiger zijn in het uitvoeren van dat soort handelingen) Noem maar een dwarsstraat.

Als jij aangeeft dat het paard niet in jouw ruimte mag komen op dat moment dan mag deze ook niet schuren, doet deze het dan wel dan is het puur een dominantieding. Sta jij dromerig over je leuke middag van vanmiddag een beetje te suffen en hij gaat dan schuren dan heeft dat niks met dominantie te maken maar gewoon met de gelegenheid.

Er zijn paarden die nooit een ander paard in hun ruimte willen, daar zal je ook bij zien dat er bij hun nooit geschuurd word. Ook niet door de hogere in rang, zeker niet door de lagere in rang.

Er zijn hogere in rang die het altijd goed vinden, en er zijn hogere in rang die het soms goedvinden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:50

wij rijden lange afstanden (endurance) en bij stops tussendoor gaat soms t hoofdstel even af, en zo is geleerd dat bij ons hoofdstel af= even lekker schuren, wel bij mij, ik ga er dan ook klaar voor staan, en dan mag het, en dat weet ie dondersgoed, er is namelijk op zo'n stop meestal niets anders om aan te schuren, en ik kan me heeel goed voorstellen hoe erg dat moet kriebelen :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:27

Toevallig hadden we het er vandaag op stal over, nadat ik het land had staan kijken naar schuurgedrag (nav dit topic)
Ik vertelde dat één van de wat nieuwere paarden perse wilde schuren, maar dat niemand daar echt zin in had, ook mijn ukkie niet. Alleen mijn oudje stond het toe. "nou, dan is die blijkbaar het laagst in rang".
Dat is grappig, want dat hij is hij, voor zover er sprake is van rangen, helemaal niet. Het was heel duidelijk te zien dat hij niet wilde dat dat paard aan zijn hals zou schuren. Hij draaide dus zijn kont: daar mag het wel even. En hij liep twee stappen weg toen hij het weer genoeg vond. Hoe hij uitgelegd heeft dat de gelegenheid om nog verder te schuren nu echt voorbij was weet ik niet, maar dat paardje stopte met schuren en is op zoek gegaan naar een ander slachtoffer (die hij niet vinden kon).
Hij heeft het ook nog een keer geprobeerd bij mijn ukkie, die zoals velen het uitleggen door zijn jonge leeftijd dus het laagst in rang zou staan, maar mooi niet dat die aan zich geschuurd liet worden. Later stonden mijn ukkie en datzelfde paard bij de drinkbak, maar dan moet ukkie wel even netjes wachten tot hij aan de beurt is. Vervolgens komt mijn oudje (die dus volgens mijn stalgenoot dan vast de laagste in rang is) gewoon relaxed aangesloft en zowel ukkie als dat andere paard gaan opzij om plaats te maken. Toch echt niet dat mijn oudje dan een onwijs agressieve houding aanneemt, of zijn oren naar achter doet. Niets, gewoon relaxed, doodnormaal.