Wanneer nam jij je paard voor het eerst mee op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:46

Vrij snel, toen ze een half jaar onder het zadel was en de knopjes bevestigd waren. Ik was daarvoor al een tijd buiten aan het wandelen met haar om haar verkeersmak te maken. en in de bak om 'stalen zenuwen' te kweken. Vluchtgedrag was zo goed als weg, enkel met schrikken een sprongetje om hoog soms, en thats it. Dat ze niet gaan rennen bij schrikken vind ik heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 22-08-11 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ozzie_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:46

wat X jasmijn zei, was bij mij ook zo, mijn paard is nu 7 en wij rijden ook bijna altijd buiten. in de bak vind mijn paard ook saai ;)

evix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:54

Toen ik mijn paard kocht was ze net drie en nog maar een half jaar onder het zadel, dus ik deed het rustig aan. Ik ging al wel binnen twee weken naar buiten, maar ik begon met alleen het straatje omlopen en dan weer terug, daarna iets verder en weer iets verder etc :P

ikke20

Re: Wanneer nam jij je paard voor het eerst mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:00

mijn paard is onder het zadel mee het bos ingegaan toen ik er net voor de 3de keer opging. (dus 3de keer dat ie onder het zadel liep)
zat toen tegenover het bos en heb vanaf dat ie jaarling was wandelingen gemaakt.

mn andere is ook mee wezen wandelen en is na een 5 x onder het zadel mee wezen uitstappen op de weg.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:15

Ben of was tenminste ook een poeperd, eerst keer reed mn stalgenootje op 'mijn' paard buiten omdat ik er zelf weinig ervaring en vertrouwen in had, maar onterecht want ze was gewoon braaf. Dat was mn verzorgpaard, morgen komt mn eigen paard :):) en daar wil ik dus echt snel ook lekker mee naar buiten. Wel eerst samen met een braverik erbij natuurlijk, even kijken hoe t gaat maar dan toch snel over die drempel heen stappen voor mezelf! Ik heb er vertrouwen in +:)+

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:37

Vanaf hij 3 weken oud is, achter zijn moeder aan :P .

Nu even zonder ongijn... M'n gup is nu 3 jaar en 2 maanden en goed verkeersmak aan de hand. Over 2 maanden begin ik met inrijden en het is de planning on zo snel mogelijk naar buiten te gaan aangezien de lange, recht lijnen tijdens een buitenrit veel beter zijn voor een jong lijf dan de bochten van de rijbaan. Zodra er een beetje een links, rechts, gas en rem opzit trek ik de stoute schoenen aan. Het zou dus goed kunnen dat we binnen 2 weken de weg op gaan na de eerste ervaringen onder het zadel.

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:19

Ik had mijn shetje toen ze 9 jaar was gekocht en eigenlijk een week later meteen mee naar buiten gegaan , maar dat kwam dank ook wel omdat ze het gewend was bij de vorige eigenaren.
Maar helaas heb ik haar niet meer. :(

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:27

mijn haflinger is op een zondag gekomen en donderdags zat ik al met haar in de bossen. was wel spannend. ze was 4 jaar toen ik haar kocht en inmiddels zijn we drie jaar verder nu 8 jaar en nog steeds mee naar het bos. heeft nog nooit een rijbak gezien.

stubeck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:39

Mijn is in Mei 4 geworden ook een haflinger..
Paar maanden geleden voor het eerst naar buiten geweest met super brave fjord en mijn ouwe paard mee
Met mijn oude paard kan ik lezen en schrijven en ken hem door en door..
De meiden waar ik mee weg ging (beste vriendin en stalgenoot) zijn rustig en gingen mee om míj te helpen
Ik had dus de regie in handen en mocht zeggen wanneer het niet meer ging..
Wij moeten een snelweg oversteken en rijden over een fietspad zon 3 meter naast die weg dan weer 2 keer oversteken voor we aan de rand van een rustige woonwijk komen..
Geen bos of ruiterpad dus..

Eerste keer was klein half uurtje stappen..

2e keer was alleen met mn oude paard en vriendin mee toen stukjes voorop gedraaft en zelfs galopje gedaan *\o/* 3e keer ook zo gedaan..
en afgelopen dinsdag ben ik met hem en een andere 4 jarige haf naar het amsterdamse bos geweest <3
zeikende regen door en door nat en zelfs onderweg van hem gevallen doordat hij schrok..(eerste x ooit!)

En de 9e gaat ie mee op vakantie *\o/*
gewoon lekker gaan dus ;)
eerste rustig paardje en persoon mee..echt iemand die zn paard goed onder controle heeft en luiterd naar wat jij wil en kan op dat moment..

Gaat vast helemaal goedkomen!!
vast heel veel plezier!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:51

een van onze hafs is begin april 3 geworden en is ook meteen mee met buitenritten geweest ook alleen.
Lekker rustig stappen en later de rest.
Buiten doet ze het beter dan in de bak vind ze (of ze voelt dat ik) niet leuk.
Gister nog mee geweest op tinkerrit met bij Wiskey
http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... m1/001.jpg
http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... 1/0000.jpg
http://i1197.photobucket.com/albums/aa4 ... /00000.jpg
Ze vond het volgens mij super leuk en was ook super braaf.
we hebben haar vanaf dat ze 6 maand is en kennen haar ook goed hebben veel dingen al gedaan met haar en haar laten mee maken
dat scheelt misschien

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:55

Mijn pony is nu net 4 en ruim half jaar onder het zadel. we zijn na een maand of 2 onder het zadel al lekker naar buiten gegaan.. neem iemand mee die je vertrouwd en een beetje relaxt paardje heeft. (ik heb zelf mijn intstructrice meegenomen) En voor de zekerheid een halstertouwtje aan het bit zodat als er wat gebeurd de ander je vast kan houden..
Inmiddels kan ik redelijk rustig al een rondje rijden met een handgalopje..
En ik kan alleen uitstappen buiten

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:56

anjaenrene schreef:
Ja, gewoon gaan! Als je iemand meeneemt. Ik vondt mijn eerste keer ook eng en wist niet wat wop ging doen. Ik ben ook een grotere schijtluis als mijn paard! Hihihi. Heb een vriendin met een heel rustig paard meegevraagd en afgesproken dat we alleen gingen stappen. Als ik meer durfde zou ik het aangeven. Nou, alleen gestapt dus! Maar het gaf zoveel zelfvertrouwen dat we de tweede keer gedraafd en een mini galopje gedaan hebben. Wop was licht ingereden maar had daarna maanden stilgestaan. Al met al waren we 3 maanden aan het werk. Gewoon doen dus! Je hebt een braaf paard!

idd gewoon gaan! mijn 1ste keer was tijdens ponykamp(ik ben pas 12 hoor :D)
toen waren we met een grote groep van 10 tot 13 man ofzow en er reden 3 paarden mee die snel schrokken(waaronder ik)
ik bleef zelf heel kalm en als ik iets eng vond dan probeerde ik dat niet te laten merken door aan andere dingen te denken!
en uiteindelijk ben ik zelfs in rengalop geweest!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:57

Zodra ik een stuur, gas en rem op heb ga ik lekker naar buiten :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:57

Vrijdagavond gearriveerd, za aan de hand mee wandelen, zondag dezelfde route ohz gedaan.
Heeeleeemaaaaaaal niet moeilijk. Zolang jij maar doet alsof het doodnormaal is, denkt je paard er ook zo over. :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:05

Ik ging best snel... Gewoon met iemand anders die een heeeel rustig paard heeft.. Zodat jou paardje de rust "overneemt" en veel praten zodat jou paard je stem hoort. Dat hielp in ieder geval bij mij :) succes als je gaat !!!