paard maakt schade verzekering wil niet uitkeren help?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:50

Je hebt waarschijnlijk de schade ingediend bij de WA verzekering van je auto en daarbij moet je een aparte trailer verzekering hebben.

Je zou de schade moeten claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering particulieren AVP (in de volksmond WA verzekering) die staat los van de WA autoverzekering.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aansprakel ... ticulieren

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:53

Volgens mij klopt het wel dat verzekaars moeilijk doen met uitkeren in dergelijke gevallen en dat komt omdat het om een geleende trailer gaat. Mits de eigenaar van de trailer aanwezig was bij het inladen.
Heb het laatst aan de hand gehad met een geleende caravan waar wij schade aan veroorzaakt hebben, als de eigenaar van de caravan erbij was geweest was het geen probleem. Mijn verzekering keert niet uit, de caravanverzekering van de eigenaar caravan wel!

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:00

Of die andere hond daar nu toevallig loopt of niet.....jij hebt 'vrijwillig' het risico genomen om je op een plek te begeven waar ook andere honden mogelijkerwijs aanwezig kunnen zijn.

Nogmaals: uitsluitingen in de voorwaarden van de polis bepalen uiteindelijk de 'plicht' om wel of niet uit te keren.

Enige wat ik me kan voorstellen in deze is dat de verzekeraar het in de richting probeert te schuiven van 'transport' schade. In dat geval liggen de kaarten wel anders, maar dan moeten ze wel aannemelijk maken dat de schade tijdens het transport is ontstaan.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:04

Mijn broer heeft een dergelijk gevalletje gehad. Trekpaard mepte door het zijwandje van een polyesther trailer.
Werd gewoon door zijn WA-verzekering (RVS-verzekeringen) vergoed, zonder allerlei benodigde extra's verzekeringen.
Wanneer je slechts 1 paard hebt, wordt dit officieel gezien als huisdier. Dit huisdier brengt schade toe aan materiaal van een ander. Hiervoor is juist een WA verzekering bedoeld.

Mijn kat is ooit eens door de vliegendeur van de buren gesprongen (kat van de buren zat binnen en waren absoluut geen vriendjes), kat is huisdier en valt onder de WA verzekering. Buren kregen geld voor nieuwe vliegendeur van de verzekering! Zou toch wat zijn als je daarvoor een aparte vliegendeur-verzekering voor nodig had??!! ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:05

Zilfstar schreef:
Yessy schreef:
Volgens mij is schade van paarden aan trailers standaard niet meeverzekerd, daar heb je dan dus idd een aparte verzekering voor nodig. Ik ken een aantal mensen die om die reden hun trailer niet uitlenen.

Hmmmm dan toch eens navragen voor ik 700 kilo Fries gewicht in een trailer pleur :D

Flinke Fries als je nagaat dat de gemiddelde trekpaard 800 kg weegt. :') Hahaha

Volgend mij ben je inderdaad niet gedekt als je hetzelfde verhaal aan de verzekering hebt verteld.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:19

Cindyrella schreef:
Mijn broer heeft een dergelijk gevalletje gehad. Trekpaard mepte door het zijwandje van een polyesther trailer.
Werd gewoon door zijn WA-verzekering (RVS-verzekeringen) vergoed, zonder allerlei benodigde extra's verzekeringen.
Wanneer je slechts 1 paard hebt, wordt dit officieel gezien als huisdier. Dit huisdier brengt schade toe aan materiaal van een ander. Hiervoor is juist een WA verzekering bedoeld.

Mijn kat is ooit eens door de vliegendeur van de buren gesprongen (kat van de buren zat binnen en waren absoluut geen vriendjes), kat is huisdier en valt onder de WA verzekering. Buren kregen geld voor nieuwe vliegendeur van de verzekering! Zou toch wat zijn als je daarvoor een aparte vliegendeur-verzekering voor nodig had??!! ;)

Inderdaad!

Mijn paard heeft vorig jaar bij het oefenen in het laden de klep van de trailer van een stalgenoot beschadigd. Dit schadebedrag is volledig en zonder problemen vergoed door mijn AVP verzekering (Aegon), precies zoals het volgens mij ook hoort.

Een aparte trailer verzekering is eventueel nodig wanneer je schade aan de trailer hebt doordat je zelf ergens tegenaan rijdt (een soort van all risks voor de trailer) al dan niet met de auto ervoor. In alle andere gevallen waarbij de trailer schade veroorzaakt valt het onder de WA van de auto (zolang deze is aangekoppeld aan een auto) en dan ook alleen voor schade toegebracht aan derden. (dit is wat ik nog weet van 10 jaar geleden en volgens mij zijn de regels niet verandert)

Dit is volgens mij gewoon een situatie zoals hierboven staat, waarin mijn "huisdier" schade heeft toegebracht aan zaken van derden wat onder de standaarddekking valt van een AVP.
Hoewel ik wel moet zeggen dat ik het wel heel raar vind dat er geen aparte vliegendeur verzekeringen bestaan :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: paard maakt schade verzekering wil niet uitkeren help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:40

:? Lekker dan... Keertje stampen op de klep en trailer is al stuk? Mag toch hopen dat de bodem beter is.

Verzekering die je moet aanspreken is idd je AVP omdat je paard de schade veroorzaakt.
Als de trailer aan de auto aangekoppeld is valt ie onder de dekking van de auto en als ie niet aangekoppeld is kan je er idd een aparte dekking voor afsluiten. Da's voor schade als ie zelf aan de rol gaat, los van de auto maar ook spontaan in de hens vliegt of door de bliksem geraakt wordt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:07

HorseTopShop schreef:
Citaat:
Hmmmm dan toch eens navragen voor ik 700 kilo Fries gewicht in een trailer pleur :D

Flinke Fries als je nagaat dat de gemiddelde trekpaard 800 kg weegt. :') Hahaha

Het is een schatting, maar hij is vrij imposant :D Heb geen weegschaal op stal :o

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:13

ik denk dat je het beste bij het juridisch loket deze vraag kan stellen, die kunnen je uitsluitsel geven. Het is namelijk maar net de vraag of je auto WA of je woon WA wordt aangesproken geloof ik.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:20

Daar hoef je het juridisch loket niet voor te bellen. Je auto WA(M) kan allen maar aangesproken worden wanneer de aansprakelijkheid voortkomt uit het rijden (besturen) van de auto. Of er een aanhanger achter hangt maakt niet uit.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:20

Vervelend verhaal. Het hang af van je polis idd. Bij mijn persoonlijke wa verzekering zijn huisdieren meeverzekerd, dat wil zeggen: de schade die mijn huisdieren(dus paard) aanrichten bij (goederen van) anderen. mist het niet wordt veroorzaakt door slecht/onkundig handelen ed van anderen .maar daar is hier geen sprake van. Ik zou gewoon je polis opvragen.. Meestal zijn huisdieren meeverzekerd in je wa..

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:25

De reden waarom je avp (aansprakelijkheidsverzekering particulier) niet uitkeerd dat komt door de clausule opzicht, dit betekend dat je spullen (trailer) van derde onder je heb en dat niet gedekt is voor schade. je heb de trailer geleend en dan valt het onder de clausule opzicht.
onder de WA van de auto kan het ook niet geclaimd worden gezien je niet tijdens het autorijden of tijdens het op de plek zetten met de hand schade heb veroorzaakt aan derde.

een aparte verzekering voor de trailer is dan met een Casco dekking, dan is de trailer wel verzekerd voor schade.

De verzekeraar heeft het recht om deze schade af te wijzen maar dan had het wel netjes geweest als ze bij de afwijzing hadden verwezen naar de polisvoorwaarden.

Mocht je paard nu met andere paarden lopen en maakt een deken kapot, dan is dit wel weer gedekt onder de avp.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:36

kijk, dat is interessante info, daar zou ik niet aan gedacht hebben maar dan klinkt het erg logisch waarom ik mn schade zonder problemen vergoed heb gekregen, mijn stalgenoot was erbij terwijl met het paard geoefend werd en ik had de trailer dus feitelijk niet geleend.
Wel zuur...maar als het goed is dan zal dat ook wel in de polisvoorwaarden staan....alleen leest niemand die tot er iets niet goed gaat ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:38

Spiritdancer schreef:
Daar hoef je het juridisch loket niet voor te bellen. Je auto WA(M) kan allen maar aangesproken worden wanneer de aansprakelijkheid voortkomt uit het rijden (besturen) van de auto. Of er een aanhanger achter hangt maakt niet uit.

Het probleem is nog simpeler; laat je vriendin haar rechtsbijstandverzekering inschakelen. Laat het vervolgens die verzekeraars onder elkaar uitvechten, maar dikke kans dat jouw AVP gewoon dokt!

Oh, enne, welke verzekeraar is dat? Met dergelijke hufters wens ik namelijk geen zaken te doen.......

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:48

Om dit soort dingen te omzeilen heb ik dus mijn trailer all risk verzekerd voor maar paar euro per maand.

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:04

hesterve schreef:
Wat Silly zegt dacht ik ook... als je een auto leent van iemand en je maakt schade gaat het op de verzekering van de auto en dacht dat dat voor aangekopelde aanhangers ook zo was.... Als een trailer op de weg staat en je paard maakt er schade aan(of welk ander voertuig dan ook)valt het wel onder je wa.

dat dacht ik ook hoor.. hoop dat je het vergoed kan krijgen

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:51

Kurby schreef:
De reden waarom je avp (aansprakelijkheidsverzekering particulier) niet uitkeerd dat komt door de clausule opzicht, dit betekend dat je spullen (trailer) van derde onder je heb en dat niet gedekt is voor schade. je heb de trailer geleend en dan valt het onder de clausule opzicht.
onder de WA van de auto kan het ook niet geclaimd worden gezien je niet tijdens het autorijden of tijdens het op de plek zetten met de hand schade heb veroorzaakt aan derde.

een aparte verzekering voor de trailer is dan met een Casco dekking, dan is de trailer wel verzekerd voor schade.

De verzekeraar heeft het recht om deze schade af te wijzen maar dan had het wel netjes geweest als ze bij de afwijzing hadden verwezen naar de polisvoorwaarden.

Mocht je paard nu met andere paarden lopen en maakt een deken kapot, dan is dit wel weer gedekt onder de avp.

wow wat een hoop reacties~!
het is precies zo als het hier bovenstaat, dat is de reden dat ze niet willen uitkeren.
nu heb ik weer via via een nummer gehad van een man met een hoge functie bij unive en dat is een kennis van hun. Hij vonds het ook een vage clausule en hij wil er nog naar kijken voor mij.
queens29 schreef:
hesterve schreef:
Wat Silly zegt dacht ik ook... als je een auto leent van iemand en je maakt schade gaat het op de verzekering van de auto en dacht dat dat voor aangekopelde aanhangers ook zo was.... Als een trailer op de weg staat en je paard maakt er schade aan(of welk ander voertuig dan ook)valt het wel onder je wa.

dat dacht ik ook hoor.. hoop dat je het vergoed kan krijgen

tja ik dacht ook dat het zo zat maar blijkbaar zit het weer niets iets anders, vind het ook allemaal erg ingewikkeld

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:06

Goed punt dit. Ik heb meteen mijn verzekeringsmannetje een mailtje gedaan hoe het zit. Als ik antwoord heb, zal ik het hier delen. Ik gebruik ook regelmatig de trailer van een stalgenootje. Tot nu toe altijd goed gegaan. Maar je weet maar nooit...

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:13

Univé geeft inderdaad exact datgene aan wat Kurby zegt. Ik heb het namelijk (jaar of wat geleden) ook nagevraagd. Eigen WA dekt die schade niet, daar dient de eigenaar van trailer een aparte verzekering voor af te sluiten, bij uitlenen of verhuur.