paard haat mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:43

Ok,dacht dat hij jonger was..

Een scherp bit erin hangen betekent niet perse dat je hem dan opeens wel kan houden..Het paard is denkt ik in de eerste instantie verkeerd gereden en verkeerd bit gebruik veroorzaakt best veel pijn=nog meer verzet wat ook een natuurlijke reactie is van een paard nl.vluchtgedrag..

Ik zou iemand zoeken die je kan helpen je paard goed te leren reageren en luisteren naar teugelhulpen..

Denk niet dat je paard een hekel aan je heeft maar je probeerd duidelijk te maken dat het zo niet fijn is..

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:45

Qimm schreef:
@ mika: ik maak me meer zorgen over de hoeveelheid ervaring van de TS :=

Dat snap ik na mijn verhaal. mijn kennis stopt hier ook. ik weet dit zelf niet op te lossen. ik heb al het gene geprobeert dat ik weet.

ik ben vriendelijk naar hem. Rijdt drie keer per week max per keer een half iur echt werk. daarin werk ik alleen aan ontspanning.

Niet te zwaar lijkt me.

Qimm

Re: paard haat mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:49

Ik denk ook niet dat het soort werk het struikelblok is hier. Het paard is gewoon de grenzen aan het opzoeken bij een nieuw mens. Hij kijkt of hij misschien de dienst uit kan maken en dat lukt hem nog ook. Daar zit het knelpunt. Hij hefet nu al een paar keer zijn zin door kunnen drijven en dat is dus een zelfbelonend systeem. Misschien dat je iemand kunt vinden die op een eerlijke manier (dus geen scherpe bitten oid) jouw paard weer op zijn plek kan zetten en die jou vervolgens kan helpen om de rangorde zo te handhaven.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:51

Tja, dan kan ik nog maar één ding zeggen.. Ga grondwerken en neem les hierin.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:53

mika11 schreef:
Ik vind je ook niet aardig over je paard praten, 'bijna z'n bek kapot getrokken' ;(

En dat is natuurlijk ook alles behalve een prettige ervaring voor je paard. Ik denk ook dat je er goed aan doet je zadel e.d. na te laten kijken. Dan zijn eventuele problemen daarmee in ieder geval uitgesloten. Daarnaast kan het ook goed zijn dat het paard je uitprobeert. Ik zou het buitenrijden dan ook eerst laten voor wat het is tot je, je paard in de bak volledig onder controle hebt en dan buiten rustig opbouwen, dus eerst alleen stapritjes en dan misschien eens een beetje draven en dat verder uitbouwen. En als ie wel aan de wandel met je gaat probeer hem dan gelijk op de volte te zetten, dat remt ook erg goed af en is een stuk vriendelijker dan het bit door zijn mond trekken.

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:01

Ik heb in eerste instantie getracht op normaal contact te rijden op buitenrit. Hierbij ging hij tegenhangen. Dus telkens licht been tegen het hangen. Dit vat hij op om hard te mogen.

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:03

supertinkie schreef:
mika11 schreef:
Ik vind je ook niet aardig over je paard praten, 'bijna z'n bek kapot getrokken' ;(

En dat is natuurlijk ook alles behalve een prettige ervaring voor je paard. Ik denk ook dat je er goed aan doet je zadel e.d. na te laten kijken. Dan zijn eventuele problemen daarmee in ieder geval uitgesloten. Daarnaast kan het ook goed zijn dat het paard je uitprobeert. Ik zou het buitenrijden dan ook eerst laten voor wat het is tot je, je paard in de bak volledig onder controle hebt en dan buiten rustig opbouwen, dus eerst alleen stapritjes en dan misschien eens een beetje draven en dat verder uitbouwen. En als ie wel aan de wandel met je gaat probeer hem dan gelijk op de volte te zetten, dat remt ook erg goed af en is een stuk vriendelijker dan het bit door zijn mond trekken.

Dit was ook niet de bedoeling. alleen ging hij er op de weg vandoor en ik kon daar uiteraard geen volte draaien. was dus nood gezien er een rotonde aankwam. daarna wel meteen afgestapt en uitvoerig beloont.

Mischien ook belangrijk te weten. hij wilde bij zijn vorige eigenaresse ook niet komen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:07

Ik zou met hem echt beginnen met grondwerk en vanuit daar verder gaan als hij goed reageert op je stemhulpen.

jillicious11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:11

Een jong paardje waar je op gaat zitten alsof het allemaal vanzelf gaat en dat die moet remmen wanneer jij dat wilt
en hem niet constant bezig houd of zijn aandacht bij je houd dat gaat mis.

Als je goed geconcentreerd op je paardje zit voel je het vaak al aan voor hij weg kan schieten. En op plaatsen waarvan
hij 'mag' galopperen, sla dit dan een keer over en ga hier stappen.
Ga 'n keer een andere route of gewoon alleen stappen.
Als je hem echt totaal niet in de hand hebt rijd hem dan eerst rustig in de bak veel overgangen rijden en als hij het goed
gedaan heeft en je hebt wat je wilt gewoon lekker belonen en uitstappen nooit langer rijden dan nodig, als er dan iets
niet goed gaat en je stapt af dan heeft hij het gewonnen en weet ie dat voor de volgende keer.

Over de wei niet willen komen hebben heus veel meer paarden, gewoon geen zin hebben..
Natuurlijk is de wei lekkerder om te staan dan de hele tijd rijden. Haal hem anders is gewoon uit de wei en loop
een blokje met hem om. Het pad waar je rijd gewoon is rustig veel met je stem corrigeren en niet trekken gewoon soepeltjes.
Veel met hem bezig zijn , niet alleen komen en rijden gewoon lekker poetsen wandelen, wanneer je niet kan rijden doe
je gewoon eventjes poetsen lekker snoepje geven. Dat ie het ook leuk vind om je te zien omdat je er de tijd voor neemt ook
voor leuke dingen. Dat maakt hem beslist wat gelukkiger over t mee gaan in de wei.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:07

Even op een rijtje:

- bij kijken/proefrijden ging het goed
- thuis ging hij er vandoor, maar dit kon je oplossen dmv volte etc
- buiten gaat hij er vandoor
- komt niet uit de wei
- 9 jaar oud
- bij anderen komt hij wel, is hij wel braaf oh zadel

Wat heeft het paard hiervoor gedaan, heeft hij wedstrijden gelopen?
Heeft hij veel buiten gereden?
Was de vorige eigenaar zijn eerste baas?
Kun je de vorige eigenaar niet om hulp vragen?

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:54

svdijk schreef:
Even op een rijtje:

- bij kijken/proefrijden ging het goed
- thuis ging hij er vandoor, maar dit kon je oplossen dmv volte etc
- buiten gaat hij er vandoor
- komt niet uit de wei
- 9 jaar oud
- bij anderen komt hij wel, is hij wel braaf oh zadel

Wat heeft het paard hiervoor gedaan, heeft hij wedstrijden gelopen?
Heeft hij veel buiten gereden?
Was de vorige eigenaar zijn eerste baas?
Kun je de vorige eigenaar niet om hulp vragen?

Paard heeft niveau l maar is zover ik weet niet uitgebracht.
Hij heeft wel buitengereden maar niet elke week. Zon twee keer in de maand.
Zijn vorige eigenaar was derde baas. en hij geeft aan dat het paard dit bij iedereen doet in t vegin.

Serena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:07

Misschien voelt het paard zich buitengesloten, omdat jij een nieuw paard hebt en meer aandacht aan hem/haar besteedt dan aan je oue pony. Probeer een dag je nieuwe paard te laten staan en je oude te verwennen en dit enkele dagen doen. daarna doe je het zelfde met je oude paard, maar met je nieuwe paard ga je nu ook wat meer doen. Misschien vergeeft je oude paard het je. Trouwens een paard heeft idd geen hekel aan je :D

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:40

Als je goed leest weet je dat t de nieuwe is met het probleem..

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:52

Instructrice heeft een bitloos hoofdstel wat ze binnenkort wilt proberen. zou dat anders zijn denken jullie?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:54

dat zul je moeten proberen :')
kan altijd zijn dat het paard voor het bit vlucht

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:10

Vraagje: kan je paard als je er naast staat zijn hals helemaal buigen tot hij zijn neus bij het zadel heeft?

Als je zijn mond bijna letterlijk kapot kunt trekken en dit niet helpt en het paard bovendien nogal leunt op de teugels lijkt het me naast gehoorzaamheid ook een balansprobleem (zwaar op de voorhand zijn).

Bovendien is het altijd een goed idee om de one rein stop achter de hand te hebben (juist uitgevoerd, dus niet zelf aan beginnen maar hulp inschakelen)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:23

Ik denk dat je paard je gewoon uitprobeert. Maar je zegt dat anderen wel alles met je paard kunnen; kunnen zij je niet helpen? Dat je eens gaat kijken hoe zij het paard benaderen ofzo?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:32

Gutteguttegut als ik dit zo lees en denk aan een vraag die in een vorig topic gesteld is:zouden paarden niet schreeuwen vanbinnen,dan is mijn antwoord hierbij volmondig JA dit paard wel!!

Ten eerste zou ik die instructrice van je een flinke schop onder de **** geven en snel inruilen voor iemand die wel weet waar hij/zij mee bezig is!
Wat is dat voor instructrice??Een leerling naar buiten sturen die in de bak niet eens volledige controle over haar paard heeft en dan over een bospad laten galloperen met een pessoabit!!
Dat is wachten op ongelukken!!

Ten tweede dat scherpe hefboomwerkende bit eruit als je niet weet hoe je er mee om moet gaan en een dubbelgebroken trensje erin.

Ga dan het dier eerst maar eens aan jou en zijn nieuwe plek laten wennen een aantal weken en daarna begin je met aantal keren 20min eerst longeren en dan nog een half uur rijden en ga je het zo uitbouwen.

En ten derde ga eens bij jezelf ten rade waarom het dier wel naar een ander komt en wel door een ander normaal bereden kan worden!!

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:45

Blijkbaar niet het hele topic gelezen? doe dat eerst voordat je commentaar op mijn instructrice geeft. met haar heb ik al meer van dit paard bereikt dan ik zelf ooit had gekund.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:49

als een paard je cht niet mag doet hij heel anders, geloof me heb het mee gemaakt, ik denk dat dit gewoon een rijtechnish probleem is en dat je goed les moetgaan nemen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:52

Wat doe je naast het rijden allemaal nog met het paard? Wat voor eten krijgt je paard? Hoe is de huisvesting?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:53

Heb heel het topic gelezen en blijf bij mijn standpunt over je "instructrice"!
En wat heb je bereikt dan??Dat je er zodanig afgelazerd ben dat je nu kreupel op de bank zit,nou zeg wat een topprestatie meid,mede dankzij je instructrice en dan nog eigenwijs gaan lopen doen ook hier!

En nu gaat ze je leren hoe je NIET op de goede manier met een bitlooshoofdstel moet rijden,met als gevolg je paard straks een gebroken neusbeen en jij weer in het gips???Op naar je tweede topprestatie zou ik zeggen!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:41

Hoewel paddenpad t niet echt subtiel brengt, kan ik het er ook niet NIET mee eens zijn. Daarnaast, als je t paard een maand hebt, waarom moet hij dan per se meteen al vanalles? Geef m lekker wat tijd om te wennen! Ik vind t nogal wat, binnen een maand rijden in de bak, buitenrijden. Hij heeft ook al een nieuwe eigenaar, nieuwe omgeving, nieuwe rijstijl, nieuw vriendje. Doe gewoon lekker alleen maar af en toe (keer of twee in de week ofzo) rustig aan een beetje grondwerk tot hij lekker relaxed is. Grondwerk om al wel vast duidelijk te hebben hoe de verhoudingen tussen jullie twee liggen. Verder knuffelen en brokjes geven.

Je merkt vanzelf wel als hij wat relaxter is dat hij naar je toe gaat komen. Paarden zijn verschrikkelijke autisten en hebben soms erg veel tijd nodig om hun draai te vinden. Die van ons heeft na drie maanden vorige week eindelijk besloten dat wij leuk zijn. Nu zijn we lekker aan het werk en het gaat super. En die had geen nare associaties met een pijnlijke bit-door-mond-trek-sessies.

Jouw taak om het wennen zo makkelijk mogelijk voor hem te maken. En daar hoort zeker geen pessoa bij. En al helemaal niet t bit door zn mond trekken! Ik snap dat je liever hem in zn mond trok, dan dat jullie onder een vrachtwagen komen (paarden op hol maken meestal niet de beste beslissingen in t verkeer). Maar jij moet er voor zorgen dat de situatie er niet naar is dat je m in zn mond moet trekken. T kan natuurlijk altijd gebeuren, maar het klinkt er niet naar dat je er voor hebt gezorgd dat jullie er allebei helemaal klaar voor waren. Dit klinkt meer als mijn broertje van veertien de weg op sturen met een opgevoerde scooter. Niet verstandig...

Ook ben ik t met paddenpad eens dat ik hele grote vraagtekens zou hebben bij een instructrice die hier niet allemaal zelf mee komt, maar wel met een pessoa. Ik heb eigenlijk niet zo veel tegen een pessoa, omdat t bit nooit harder is dan de hand van de ruiter. Maar zij had wel moeten aan zien komen dat je die pessoa op die manier moest gaan gebruiken om ongelukken te voorkomen. En eigenlijk is dit al een ongeluk, want het paard heeft veel pijn gehad, als ik dat zo lees.

PS Ik heb dit ook allemaal op mijn telefoon getypt. Goed oefenen, dan gaan de meeste fouten er wel uit :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:17

Ik ben het helemaal met gineke eens(hoef ik het zelf
Niet meer te tikken). Neem ajb de tijd samen!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:33

Ja sorry Gineke soms ben ik niet altijd even subtiel maar hier gaan toch echt mijn nekharen van opstaan!

En dat we het allemaal moeten leren en ook van onze eigen fouten en het liefst van fouten van anderen, oke!

Maar dan niet zelf in de spiegel willen kijken,een foute lesgeefster (die waarschijnlijk officieel geen lesgeefster mag zijn en anders snel haar lesgeld terug moet gaan halen)aannemen en het paard de schuld geven terwijl het dier nog moet acclimatiseren omdat hij al van baas naar baas gesleept is,gaat mijn te ver!

Hoop voor het paard dat TS gauw een andere attitude en andere instructrice aanneemt die beter weet
waar ze mee bezig is anders zie ik het somber in voor het dier en wens ik voor hem dat hij gauw op een beter adres terecht komt!