Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Daks schreef:nou het lokt wel uit om te gaan bijten.
En je kan er bedelende paarden van krijgen.
Janine1990 schreef:Waarom is dat beest in godsnaam nog niet afgespeend?
En waarom staat ie in de vrede niet in een kudde opfok!!!!!
Dat spelen kan over twee jaar ook nog wel.
En als het dan zo nodig moet allemaal: Consequent is een prachtig mooi woord, zoek maar eens op in de Dikke van Dale
liedje89 schreef:Daks schreef:nou het lokt wel uit om te gaan bijten.
En je kan er bedelende paarden van krijgen.
Imo is dat niet waar, als je het verkeerd doet kan je paard gaan schooien en bijten. Als je gewoon duidelijk en consequent bent kan je een paard trainen met voedselbeloningen zonder dat daarbij problemen ontstaan. Ik ken bijv ook mensen die clickertraining doen met hun paard (net als bij honden en dolfijnen) gewoon met voedsel erbij en die hebben geen problemen kwa schooien en bijten. Maar die hebben wel hulp gehad en veel informatie gezocht over het trainen voor zij begonnen!
Het heeft nog wel even geduurd voordat het flapperen met haar lippen zodra iemand langs haar stal liep over was. Fidera schreef:Ik werkte ook met clicker en snoep. De problemen begonnen al bij het aanleren van de spaanse pas. Ging prima. Elke keer dat ze het goed deed -> klik -> snoepje. Maar het principe van clickertraining is dat je het snoepje alleen aan het begin gebruikt, om de paarden te leren dat klik goed is. Gaandeweg laat je het snoepje steeds vaker weg totdat de klik de beloning is. Maar daar had mevrouw geen zin in. Ze voerde de opdracht prima uit -> klik -> geen snoepje maar een aai. Geen snoepje?! dacht mevrouw. Nog een keer spaanse pas vragen en ze stampte alleen nog een keer boos op de grond en er volgde een snelle beweging met haar hoofd en een knauw in mijn richting. Mevrouw heeft nooit meer iets uit de hand gehad.Het heeft nog wel even geduurd voordat het flapperen met haar lippen zodra iemand langs haar stal liep over was.
Kaplaars schreef:Fidera schreef:Ik werkte ook met clicker en snoep. De problemen begonnen al bij het aanleren van de spaanse pas. Ging prima. Elke keer dat ze het goed deed -> klik -> snoepje. Maar het principe van clickertraining is dat je het snoepje alleen aan het begin gebruikt, om de paarden te leren dat klik goed is. Gaandeweg laat je het snoepje steeds vaker weg totdat de klik de beloning is. Maar daar had mevrouw geen zin in. Ze voerde de opdracht prima uit -> klik -> geen snoepje maar een aai. Geen snoepje?! dacht mevrouw. Nog een keer spaanse pas vragen en ze stampte alleen nog een keer boos op de grond en er volgde een snelle beweging met haar hoofd en een knauw in mijn richting. Mevrouw heeft nooit meer iets uit de hand gehad.Het heeft nog wel even geduurd voordat het flapperen met haar lippen zodra iemand langs haar stal liep over was.
Dan zou ik mij even opnieuw verdiepen in de clikkertraining, want de click alleen mag nooit de beloning zijn.
Daks schreef:Kijk met een clicker+voer belonen ben ik het wel mee eens.
Dan weet het paard met click is beloning en anders niet.
Maar ga jij je paard altijd maar een snoepje geven als die iets goed doet heb je meer kans dat het gaat bijten en schooien.
).liedje89 schreef:Daks schreef:Kijk met een clicker+voer belonen ben ik het wel mee eens.
Dan weet het paard met click is beloning en anders niet.
Maar ga jij je paard altijd maar een snoepje geven als die iets goed doet heb je meer kans dat het gaat bijten en schooien.
Een clicker kan wel helpen om te zorgen dat een paard niet meer schooid of bijt omdat het heel duidelijk aangeeft wanneer hij iets goed heeft gedaan en hij een snoepje mag komen halen. Het is in principe niet de bedoeling dat de clicker de beloning word, je moet wel blijven bevestigen dat de clicker iets positiefs is. En als jou paard niet warm of koud word van een klopje oid zal je toch gewoon regelmatig snoepjes moeten blijven geven.
Maar inprincipe kan je net zo goed besluiten dat je paard voortaan een snoepje krijgt nadat je "jippie" zegt en dat heeft hetzelfde effect. Bij onze hond gebruikten we bijv. "ok" als ze een snoepje kreeg en "braaf" als ze een aai kreeg of mocht spelen. Ik denk dat je dat ook met je paard kan doen, dan snapt hij misschien beter op welke momenten hij wel en niet een snoepje krijgt en is het hem duidelijk dat hij dus geen snoepje uit je handen hoeft te trekken (met zijn tanden).
Een dier gaat alleen schooien en bijten als je onduidelijk naar hem bent, over hoe en wanneer hij een snoepje kan verdienen. Immers gaat een paard echt geen energie verspillen aan dingen waarvan hij snapt dat ze niet lonen. Als hij niet snapt dat schooien en bijten niet lonen heb je iets verkeerd gedaan tijdens de training. Dat ligt niet aan de trainingsmethode maar aan de trainer.
Sjors493 schreef:@maura
Heel erg bedankt voor de goede uitleg!!
Sjors493 schreef:Alle paarden staan samen in de wei (8/16).
ong. 8u in de wei met veel gras
ong. 16u in de weide met weiniger gras.
Kunnen de stal in als ze willen, hoef dus niet, wij hebben 4 boxen van 4x4 ong.
Alleen met Petulia word gewerkt (bereden).
Sjors493 schreef:boku schreef:die andere van 3 jaar drinkt nog steeds??
sorry hoor maar jullie moeten die veulens dringend afspenen.
het is niet gezond voor de moeder om zolang melk te geven en veulens moeten zelfstandig leren worden.
haal ze beide een week of twee van de moeder weg en erna zul je hoogstwaarschijnlijk wel normaal met je veulen om kunnen gaan.
neee joh die 3 jarige drink al lang niet meer bij de moeder.
is het echt zo als je een snoepje geeft en dan gaat bijten?