Alleen buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:08

Als jij je pony al 6 jaar hebt en je rijd al 10 jaar.....waarom zou het dan niet kunnen???
Zeker met zo een oudje moet het geen probleem zijn.
Ik zou het mijn dochter nog onder geen voorwaarde laten doen maar die is net 10 en kan eigenlijk heel niet rijden :+
Ik rijd zelf erg vaak buiten, alleen of in een groep.
Ik merk aan mijn pown dat hij alleen veel makkelijker te rijden is als in een groep.
In je eentje kan je ook heerlijk alles zelf bepalen, tempo en route.
Vraag je moeder een paar keer mee te gaan op de fiets.
Stel daarna voor om je mobiel mee te nemen en haar tenminste 2x te bellen onderweg om te vertellen hoe het gaat en waar je op dat moment precies bent.
het gaat je vast wel lukken, en anders laat je haar dit topic lezen, misschien dat ze dan snapt hoe graag je alleen op pad zou willen.

succes

tamary

Re: Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:33

Wat een pessimisten hier?
Ja je moet sommige dingen niet met elk paard uithalen, maar om nu standaard het ergste te verwachten? Juist als je dat doet krijg je ongelukken, voor sommige mogelijkheden moet je geen deur open zetten. En dat is precies wat je doet als je er zo mee bezig bent. Dan ga je nl juist schrikreacties, etc. van je paard verwachten en krijg je ze juist.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:38

ik was al 12 toen ik alleen op andersmans paard naar buiten ging ;) ik doe het nu nog steeds, als jij je moeder kan bewijzen dat je er verandwoordelijk mee omga enzo, dan denk ik dat het dan wel mag hoor :j

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:59

Er is nog altijd een leuke middenweg? Dat je voorbereid bent op wat kan gebeuren maakt je nog niet perse een pessimist maar in mijn ogen meer een realist die over dingen nadenkt. Teveel nadenken is ook zeker niet goed, daar geef ik je gelijk in... dat er iemand mee gaat is ook geen garantie dat het paard niet schrikt.. maar mocht het paard schrikken en jij valt zo hard dat je bewusteloos raakt... dan heb je in ieder geval meteen eerste hulp.

Met auto rijden is het toch eigenlijk net zo? Daar moet je ook niet gelijk van het ergste uitgaan want daar komen ongelukken van... toch is een gordel dragen verplicht en om een veiligheidshamer+mes bij de hand te hebben als je eventueel te water raakt. Je kan dit soort dingen toch niet aan het toeval over laten en er maar vanuit gaan dat het 9 vd. 10 goed gaat? Het hoeft namelijk maar 1 x fout te gaan.

Iedereen moet het ook zelf weten wat ie doet... maar mensen gelijk pessimistisch noemen als ze slechts simpele voorzorgsmaatregelen nemen vind ik persoonlijk een beetje overdreven...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:09

Ik rijd al vanaf mn 12e alleen buiten, en dan niet een half uur hoor. Ook ritten van 1½ uur en langer. Mijn mening is dat als je met een groep op pad gaat, er net zoveel kan gebeuren als wanneer je alleen op pad ga. Neem wel altijd een mobiel mee!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:15

Maar dan is er altijd wel iemand om hulp te gaan halen, als je bewusteloos bent of door te vallen is uw gsm kapot heb je niet veel aan je gsm.
Ik vind het trouwens onverantwoord van ouders om hun kind van 12 jaar alleen op pad te laten gaan.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:53

Kijk chanel1985 dat bedoel ik... niks meer en niks minder

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:00

Als je gewoon gaat rijden op plaatsen waar ook wandelaars en fietsers langskomen, dan duurt het echt niet lang voor je hulp krijgt hoor.

Ben er wel altijd vóór om een cap op te zetten, sowieso als ik op een paard zit, heb ik m'n cap op.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:06

Ja, TUURLIJK!!
Een week of drie geleden ben ik met een stalgenoot aangegaloppeerd op het ruiterpad! Deze ligt naast een fietspad!!! Toen haar paard schrok en opzij sprong viel zij ervan af. Haar paard galoppeerde door en aangezien ik zag dat zij niets had ben ik achter haar paard aangegaan. Na een tijdje ging ze over in stap maar liet zich niet door mij vangen. Ik kreeg dus wel van een paar fietsers op mijn falie omdat er paarden op het fietspad liepen!! ( ik was bezig met vangen???) maar niemand die me even hielp hoor! Ze fietsten doodleuk om en tussen mij en twee paarden door!? Ze kunnen jou als ruiter wel helpen maar waar gaat je paard ruiterloos heen??? Deze ging echt niet terug naar huis!!!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:22

Jeetje zeg, snap niet dat mensen daar zo moeilijk over doen. Je bent 16, oud genoeg om zelf in te schatten of iets gevaarlijk is ja of nee.
Ik rij ook sinds mn 12e alleen buiten, nog nooit wat gebeurd (in ieder geval niks wat me nu te binnen schiet) en heb altijd mijn mobiel bij voor het geval dat. Probeer ook altijd mn ID bij te hebben mocht het nodig zijn dat mensen mij kunnen indentificeren.
Enne, jij kiest ervoor om te gaan rijden he ;) Dan weet je dat er wat kan gebeuren.

Twee maanden geleden is er een jongen uit mn klas tijdens het hardlopen overleden. 16 jaar jong, een hartstilstand. Mag je dan ook niet meer alleen gaan hardlopen? je kan wel zeggen ja maar dan heb je geen paard onder je met een eigen wil, nou je kan je lichaam af en toe ook niet helemaal zelf besturen hoor ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:31

@anjaenrene, nou nou, niet zo op je teentjes getrapt hoor := Hier in de omgeving komt het toch wel voor dat men een loslopend paard vangt of dat iig probeerd. Maar zeg nou zelf, wat kun je als fietser/wandelaar nu beginnen tegen een paard dat weg galoppeerd? Ik zou in zo'n geval toch eerder naar de ruiter kijken. Heel hard misschien, maar achter het paard aangaan is meestal toch tevergeefs.

En uit jouw voorbeeld blijkt dus ook dat met z'n 2en op buitenrit gaan echt niet per definitie veiliger is. Wat wou je als andere ruiter doen als het ene paard op hol slaat? Denk dat jij dan alleen maar kan hopen dat jouw paard niet meegaat.

Maargoed, als we gaan denken wat er allemaal mis kan gaan op buitenrit, kunnen we het hele buitenrijden wel gevaarlijk vinden :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:38

Ik ga meestal alleen naar buiten, omdat er maar een iemand op stal is die soms mee gaat, maar die moet meestal de groep rijden bij een ponykamp oid :)
Daarom ga ik zelf vaak alleen rijden.
Ik mocht het eerst ook niet, maar we hebben hier polder en daar ging ik vaak alleen rijden, na een tijdje mocht ik alleen in het bos.
mijn pony is niet geheel verkeersmak, maarja, komt vanzelf :D

Lopen er geen fietspaden in het bos met een ruiterpad erlangs? Dan kun je met goed weer wanneer er veel mensen zijn gaan rijden? Als je dan valt dan zijn er genoeg mensen in de buurt die te hulp kunnen schieten :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:40

anjaenrene schreef:
Ja, TUURLIJK!!
Een week of drie geleden ben ik met een stalgenoot aangegaloppeerd op het ruiterpad! Deze ligt naast een fietspad!!! Toen haar paard schrok en opzij sprong viel zij ervan af. Haar paard galoppeerde door en aangezien ik zag dat zij niets had ben ik achter haar paard aangegaan. Na een tijdje ging ze over in stap maar liet zich niet door mij vangen. Ik kreeg dus wel van een paar fietsers op mijn falie omdat er paarden op het fietspad liepen!! ( ik was bezig met vangen???) maar niemand die me even hielp hoor! Ze fietsten doodleuk om en tussen mij en twee paarden door!? Ze kunnen jou als ruiter wel helpen maar waar gaat je paard ruiterloos heen??? Deze ging echt niet terug naar huis!!!

Ik denk dat een 22 jarig paard wel naar stal toe gaat, omdat het (denk ik) al lang daar woont ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:43

Mijn paard van 10 loopt ook terug naar stal, dus daar hoeft een paard niet oud voor te zijn.

En daarbij je hebt niet de controle over je eigen lichaam, dus moet je ook maar niet meer gaan wandelen, hardlopen, fietsen en autorijden want er kan zo iets gebeuren. Vind het een beetje kromme denkwijze hoor.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:48

Mijn ergste val tot nu toe was trouwens in de bak, is ook tot nu toe de enige keer dat ik eraf ben gevallen in de bak, maar was dus meteen goed mis.

Buiten ben ik er al heel wat afgekieperd, maar dat waren altijd vrij onschuldige valletjes. Oké, 1 keer een dichtgeklapte long, maar dat was met een paar minuten weer over.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:50

Toen ik 16 was heb ik een zware hersenschudding op gelopen tijdens een buiten rit(paard op hol,,,2 sloten blijven zitten de 3e er af) maar mijn dochter van 15gaat gewoon alleen oppad hoor.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:59

Super van je papagroom, dat jij je dochter gewoon vrijheid geeft, terwijl je zelf zoiets meegemaakt hebt!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:15

xTammyy schreef:
Jeetje zeg, snap niet dat mensen daar zo moeilijk over doen. Je bent 16, oud genoeg om zelf in te schatten of iets gevaarlijk is ja of nee.
Ik rij ook sinds mn 12e alleen buiten, nog nooit wat gebeurd (in ieder geval niks wat me nu te binnen schiet) en heb altijd mijn mobiel bij voor het geval dat. Probeer ook altijd mn ID bij te hebben mocht het nodig zijn dat mensen mij kunnen indentificeren.
Enne, jij kiest ervoor om te gaan rijden he ;) Dan weet je dat er wat kan gebeuren.

Twee maanden geleden is er een jongen uit mn klas tijdens het hardlopen overleden. 16 jaar jong, een hartstilstand. Mag je dan ook niet meer alleen gaan hardlopen? je kan wel zeggen ja maar dan heb je geen paard onder je met een eigen wil, nou je kan je lichaam af en toe ook niet helemaal zelf besturen hoor ;)

xTammy het is maar net wat je onder moeilijk doen verstaat. Je doet net of sommigen hier eerst de marine inlichten, en dat ze vervolgens in één of ander bescherm-pak springen }:0
Wat is er in hemelsnaam ''moeilijk doen'' aan.. als je iemand meeneemt voor het geval dat??
Paarden zijn één en al risico net zoals het leven één groot risico is... en voorkomen zal dan maar niet meer nodig zijn? Laat ik bij voorbaat die cap dan ook maar liggen in de kast.. want met 13 jaar heeft hij bij mij nog nooit (gelukkig!) een functie gehad.. :)*
Zo redeneer jij namelijk met buiten rijden... een beetje.. en dat mag je ook helemaal zelf beslissen inderdaad.. want het is jouw lijf&leden.

En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zal mezelf nooit vergeven.... als door het toe doen van mijn paard iemand definitief in een rolstoel terecht komt -O-
Dit kan natuurlijk ook onder het autorijden gebeuren of bij andere activiteiten waarbij je deelneemt aan het verkeer(of andere dingen in het leven)... maar ook daarvoor neem je voorzorgsmaatregelen toch?
De voorzorgsmaatregel voor mij met buitenrijden is ''neem altijd iemand mee'' zo overdreven is dat toch ook weer niet.... :?

Daarbij is iemand meenemen nog geen enkele garantie op een goede afloop, maar in mijn ogen worden je kansen wel degelijk vergroot... dit ervaart iedereen weer anders... ik zeg prima.. :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:29

Maar vertel mij dan eens waarom een kans op goede afloop groter is als er iemand bij is? Die persoon kan echt niet voorkomen dat je paard uitglijd, schrikt of even gek doet. Dan kun je er nog vanaf klappen en verkeerd terecht komen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 00:35

Voor jezelf bedenken of je genoeg gevaren inzicht hebt, en je plan klaar hebben hoe je dat gaat aanpakken.
Stap je af, sta je stil, ga je er juist snel langs..wanneer word je boos, wanneer stel je gerust...etc...

Bij mij gaan de paarden gewoon mee, en ik ga juist graag alleen. Van samen gaan worden ze zo plakkerig.
Bodyprotector aan, cap op, zweepje mee, en gaan. :)
Mocht hij vervelend doen: Gewoon doen alsof je dom bent.
Perfect gaat graag de eerste 10 minuten van links naar rechts, staart in de lucht... Ik blijf altijd stom volhouden met een losse teugel, en dan is het zo over.

Altijd vooruit denken, en ik vind het zelf belangrijk dat ik zelf de weg goed ken.
Zodat er niet ineens een eng bankje uit het niets staat, of ineens een kudde schapen. Wees voorbereid. :)

chanel1985 schreef:
Ik ga nooit alleen wandelen, je weet nooit wat er gebeurd.

Als je bewusteloos ligt op de grond heb je niet veel aan je mobieltje.

En jij denkt dat niemand even naar je opzoek gaat, als ze een los rennend paard zien? :)

Toen ik viel, stond er binnen 10 minuten iemand bij me.
Was echt achteraf in een bos, maar diegene had mijn paard zien rennen en is gaan zoeken.

Overigens is het altijd verstandig om te melden dat je alleen op pad gaat, en waar je denkt heen te gaan.
Dan weten de mensen ook waar ze moeten zoeken, en wanneer ze ongerust moeten worden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:26

Horse321; ik vind dat sommige mensen hier nogal doen alsof je echt absoluut niet zonder iemand naar buiten kan, terwijl, net als wat Dilan zet, wat kan die persoon doen? Als je paard er vandoor gaat en jij ziet niet waarheen kan je net zo goed in je 1tje gaan als met z'n 2'n ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:40

Voorkomen is misschien een groot woord... maar de tweede persoon kan zeker wel helpen om te voorkomen dat een situatie escaleert.. bijvoorbeeld het paard helpen geruststellen wanneer het niet ergens langs durft.. (als je mee loopt) wanneer je beide te paard gaat geld dat ook... ja paarden kunnen van elkaar schrikken... maar ze kunnen zich ook veilig voelen bij elkaar.

En natuurlijk kan je wel alleen naar buiten toe, in mijn eerste post hier zei ik dat ik wel eens een ritje van een half uur doe en dan mijn route doorgeef etc. Bij een lange route heb ik zelf de behoefte om iemand mee te vragen... met als doel dat mocht er iets gebeuren... er iemand bij is die 112 kan bellen.
De kans is altijd nog kleiner dat je beide bewusteloos raakt, dus is in dat opzicht zijn je kansen wat groter.

En achja er kunnen nog zoveel dingen fout gaan... maar waar hebben jullie mij horen zeggen dat alles dan altijd goed komt als je iemand meeneemt?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:43

Heb je geen vriendin of kennis o.i.d die kan rijden??
Ik maak ook af en toe alleen buitenritten!
Zeg van te voren wel wanneer ik ongeveer terug ben en waar ik heen ga!
VOlgens mij kan het wel hoor!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:54

Ik heb het er met mijn moeder over gehad.
Ik mag van haar niet langs de drukke kant van het kanaal. Ze vertrouwd mij en mijn pony wel, maar de automobilisten die daar rijden niet. Dus nu ga ik aan de stalhoudster vragen of ik over het bruggetje mag.
Dan zou ik wat haar betreft alleen weg mogen. Natuurlijk melden als ik weg ga, en mobiel mee. Misschien kom ik dan nog wel mensen tegen die ook graag buitenrijden en samen willen rijden ;)

Ik heb helaas niemand in de buurt die met mij mee zou kunnen. Ik heb wel vriendinnen die kunnen rijden, maar die wonen niet bij mij in de buurt. Dus dat gaat hem niet worden helaas. En ik ga liever niet met de andere pony op pad zonder iemand die haar kent. Ze wil er namelijk wel eens vandoor gaan. Met die pony zou ik ook absoluut nooit alleen weg gaan!

Bedankt voor jullie reacties!

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:18

Ik ga zelf altijd alleen maar je kan ook altijd afstappen als dit noodzakelijk is:D