gietvloer verwijderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:11

jannes04 schreef:
We hebben betonplex erop gelegd , zodat je dat opstaande randje achterkant trailer kwijt bent.

Hoe dik betonplex heb je gebruikt dan ??

2 opmerkingen, goedbedoeld en alleen ter info ;

1e; heb je dun betonplex genomen, dan loop je het risico dat je paard met puntbelasting, als in een hoef ineens, of met veel kracht op één plek, op de plekken waar de oude vloer al rot was, er ALSNOG DOORHEEN GAAT.
Met rijden heb je daar erg veel kans op, paard verplaatst of moet zich schrap zetten

2e; heb je dik betonplex genomen dan verlaag je het laadvermogen van je trailer aanzienlijk. Incl het weggedrag icm evt overbelasting banden.

Moet je beide (vind ik) niet willen.

Grtz.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:31

Wat denk je dat zo'n gietvloer weegt.De meeste trailers hebben wel wat laadvermogen over om dit soort accecoires mee te torsen. Ik denk dat heel veel mensen niet eens precies weten hoe zwaar hun paard is maar als er een stukje betonplex extra inkomt dan kan dat ineens "verschrikkelijke" gevolgen hebben.
Zowel bij banden als bij assen is het opgegeven draadvermogen bestand tegen piekbelasting. Om een voorbeeld te geven: In tests gaat een nieuwe as met een draagvermogen van 1000 kg pas bij 1700 kg(170%) door zijn rubbers.
En daarmee wil ik natuurlijk niemand aanmoedigen om alles maar zwaar over te belasten, verzekeringtechnisch ook niet handig, maar als je met volle belading door een gat in de berm oid gaat dan is die speling er wel.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:44

@ Karreman,

beter lezen en proberen de onderliggende gedachte te snappen. Je schrijft hetzelfde als ik, Het is niet de ideale oplossing om een vloer zo te vervangen, terwijl het maar iets meer werk is om het wél goed te doen.

Grtz.

hans_eefje

Re: gietvloer verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 18:33

we vermoeden bij aankoop al wel dat de bodem daar slechter was en hebben dus ook van de prijs af kunnen doen... ok, een duurdere trailer zal misschien wel een betere geweest zijn... alhoewel ik daar niet zeker van ben. we maken hier gewoon een goede trailer van en daar zijn wij tevreden mee.

bedankt allemaal voor de tips!

jannes04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:31

baretta schreef:
jannes04 schreef:
We hebben betonplex erop gelegd , zodat je dat opstaande randje achterkant trailer kwijt bent.

Hoe dik betonplex heb je gebruikt dan ??

2 opmerkingen, goedbedoeld en alleen ter info ;

1e; heb je dun betonplex genomen, dan loop je het risico dat je paard met puntbelasting, als in een hoef ineens, of met veel kracht op één plek, op de plekken waar de oude vloer al rot was, er ALSNOG DOORHEEN GAAT.
Met rijden heb je daar erg veel kans op, paard verplaatst of moet zich schrap zetten

2e; heb je dik betonplex genomen dan verlaag je het laadvermogen van je trailer aanzienlijk. Incl het weggedrag icm evt overbelasting banden.

Moet je beide (vind ik) niet willen.

Grtz.

Joh hoe kom je erbij dat de vloer rot was , heb je mij geholpen met bikken?
Neem nu maar van mij aan dat het nu super gemaakt is.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:33

Ik heb de bodem van mijn (gelukkig niet meer in bezit zijnde) sluis vervangen. Een plaat betonplex 24mm gekocht (plusminus 300 euro) en iets van tien tubes kit (goeie kit, dus geen rotzooi).
Eerst de mat eruit gesloopt en toen zag ik waarom de bodem zo rot was aan de randen/zijkanten. Die oelewappers van Sluis hadden de mat aan de randen geniet.
De boel onder de bodem losgemaakt en toen de bodem eruit gehaald. De nieuwe bodem (met antislip) op maat gezaagd en in de trailer gelegd, toen de rubbermat er weer in en rondom dik/vet in de kit gesmeerd.
Volgens mij was de kit in verhouding duurder dan de plaat betonplex.
Overigens hadden we de trapbescherming ook losgehaald, uiteraard was die ook mooi geniet door Sluis.

Nu ging de wanden giga rotten en heb ik em ingeruild. Ik ben blij dat ik er vanaf ben. De Sluis (1 3/4) was loeizwaar vond ik.
Nu heb ik een nieuwe Ifor (1 1/2), man man man, goddelijk!! Super wegligging, alles gewoon geweldig. Ook als je geen grote portemonnee hebt, kun je met veel zoeken een goede trailer vinden.

Edit: de nieuwe bodem in mijn Sluis, heeft me zo'n 450 euro gekost. (zelf gedaan)
Laatst bijgewerkt door Morris op 05-08-11 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:43

Als het hout onder de gietvloer ook niet goed meer is kun je die beter ook er uit halen.
Een nieuwe vloer op een oude vloer is vragen om ellende.
Je hebt van dat speciale spul wat ook in vachtwagens wordt gebruikt,wisa wire heet het geloof ik.

http://www.wisatrans.be/pdf/Wisa-Wire.pdf
(gevonden...dat gebruikt Fautras in zijn trailers)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:48

geerke schreef:
Als het hout onder de gietvloer ook niet goed meer is kun je die beter ook er uit halen.
Een nieuwe vloer op een oude vloer is vragen om ellende.
Je hebt van dat speciale spul wat ook in vachtwagens wordt gebruikt,wisa wire heet het geloof ik.

http://www.wisatrans.be/pdf/Wisa-Wire.pdf
(gevonden...dat gebruikt Fautras in zijn trailers)

Mooi spul, lijkt het me :j

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:51

Ik las op dit forum veelal positieve ervaringen met sluis... we zien wel. we zijn nog steeds blij met onze aankoop en zelf met een budget van 450 euro of het dubbel blijft het een goede aankoop. we hebben heel wat trailers bekeken (bij particulier en handelaren) en vinden het wel een fijn idee deze zelf in orde te maken. dan weet je ook meteen dat het goed gedaan is...

hier is trouwens geen nietjes te bespeuren, hoor. :-)

dat materiaal ziet er inderdaad wel goed uit! ga ik eens verder bekijken... bedankt Morris!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:56

Ik heb mijn sluis ook pasgeleden opgeknapt, bodem vervangen zoals ikke het aangeeft, mijn sluis is uit '94, de bodem lag tussen de wanden,

Mat bij bosrubber vandaan, ben er erg blij mee,

wat betreft het opstaande randje aan de achterkant, daar heb ik een soort 'spatbord' gemaakt, nu blijft trailer mooi droog van binnen :j

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:57

Gelukkig maar, dat je geen nietjes hebt gezien.
Overigens heb ik de Sluis wel 9 jaar gehad, en hij stond altijd buiten.
Succes met de vloer.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:31

jannes04 schreef:
Joh hoe kom je erbij dat de vloer rot was , heb je mij geholpen met bikken?
Neem nu maar van mij aan dat het nu super gemaakt is.

Dan heb ik het idd niet goed gelezen/begrepen en vanuit de verkeerde veronderstelling gereageerd.
Zoals ik het las, leek het alsof je de gietvloer verwijderd had omdat je de hele vloer wilde repareren en op de oude vloer een andere had gelegd (omdat je die er niet uit wilde/kon halen). Ik zie dat wel eens vaker en dat gaf mijn reactie weer. Verkeerd begrepen, excuses bij deze.

Grtz.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 16:50

Hele vloer vandaag eruit gesloopt... wat een werk! gelukkig stonden de wanden er niet op. deze zullen we dan ook niet vervangen. wel gaat de hele electriciteit gebeuren en al de rest van de techniek. wisa kunnen we hier in de buurt niet vinden. wel betonplex met antislip laag... kent iemand dat?

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:02

oeh, te snel geweest... net de topic nog eens nagelezen en jullie verwezen al naar die met antislip... gaan maandag eens kijken bij de houthandel. hierbij alvast wat foto's....

de vloer was inderdaad zacht waar wij het vermoeden, achteraan in de hoeken. Daar kwam ie heel makkelijk los. Verder was ie nog kei hard, de bouten waren echter erg verroest en niet los te krijgen dus er kwam veel geweld aan te pas. in twee gezaagd en toen lukte het wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

volgende week vliegen we er weer in... tips of suggesties altijd welkom!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:10

Ik kan het niet goed zien...maar dragen de assen ook de vloer?
Er zitten twee ijzeren balken van het onderstel van de wielen,die bedoel ik.
Bij mijn trailer dragen die dus niet mee,waardoor er eigelijk een vrij grote afstand niet ondersteund wordt
Van het midden tot de klep zeg maar.
Ik ga deze verhogen met een balkje zodat ze wel meedragen.(ben al een jaar bezig een trailer op te knappen..komt steeds iets tussen :D )

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 19:23

Hey

de vloer ligt op de L-ijzer rondom. De assen dragen niet. maar 10 cm verder zit een dragende U-profiel. Is dus in orde.

Deze vloerplaten spreken ons echt wel aan...
http://www.intplywood.nl/uploads/media/SuperFloor-productfolder.pdf

Oh, heeft er toevallig iemand merknamen van sealer of bootlak?
eventuele sites waar je online kan bestellen?

dank je wel!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:18

Heeejjj harde werkers,

Ziet er goed en werkbaar uit, nieuwe vloer is "niks mis mee"
Even nog wat tips (mss wel ten overvloedde) zoals IK het zou doen.
- Vervang eerst alle bedrading Voor je de nieuwe vloer legt.
# zet wel overal nieuwe bevestigingsklemmen op de bedrading.
- Reinig je chassis helemaal en grondig, schuur de roestige plekken en spuit die in met roestbehandelaar, drogen en evt afweken met zinkspray.
- Maak een passende kartonnen mal van de vloer (van een hele grote doos oid van de bouwmarkt of zo)
# Je hebt dan een goede, makkelijk hanteerbare pashulp, voor het zagen en voor het meten en snijden van de vloer en de rubber mat. Als je de zijranden omplakt met tape blijft de vorm beter.
- De gezaagde kanten van de vloer een paar goed x behandelen met randsealer, te verkrijgen bij de bouwshop of even googelen.
- Een kit die erg goed werkt voor het afdichten, vind ik deze, http://tremco-illbruck.nl/products/02218_index.html , niet makkelijk aan te komen maar wel erg goed.

Als je toch aan het werk bent, controleer (of laat controleren) dan gelijk de remmen en de werking van de oplooprem. En check je banden op scheurtjes en beschadigingen.

Succes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:47

En mocht je nou moeite hebben om aan een goede randsealer te komen: hufterproof lak uit de boten- en autoindustrie voldoet ook.
Bijvoorbeeld: http://www.debeerverf.nl/ maar er zijn natuurlijk meer leveranciers, bijvoorbeeld je lokale autoschadehersteller of botenwerf.

Deze lak wel in drie tot vijf lagen (niet te dik!!) aanbrengen voor het beste resultaat.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:07

Nergens om, maar ik zit met enige verbazing te kijken naar de manier waarop de triangel aan de rest van het onderstel vastzit. Nu de vloer er toch uit ligt, zou ik zelf erg geneigd zijn het onderstel in de lengterichting nog wat extra te verstevigen met twee stalen balken (vanaf de punten waar de triangel aan de voorbalk bevestigd zit, helemaal door tot aan de achterbalk).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:15

wat voor merk onderstel is het?
Staat als het goed is op een van de assen met een metalen plaatje.
Die onderstellen koopt de trailerfabrikant standaard....die worden vaak ook gebruikt voor andere doeleinden.
Gewone aanhangers,caravans enzo.
Zelf last de trailerfabrikant dan weleens ijzeren balken ertussen,of juist niet.
Vandaar dat ik het ,in mijn geval,onlogisch vond dat de assen niet meedraagden(droegen? :o )
Terwijl bij de fautras van mijn vriendin ze dat wel doen...die ligt ook een stuk lager en het paard gaat zonder klep naarbinnen.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:37

Goed bezig! Leuk dat je ook even foto's plaatst.

Zelf zou ik niets veranderen aan de constructie, balken oid. Is helemaal niet nodig. Toen de trailer destijds op de markt kwam voldeet hij constructief aan alle geldende normen. Huidige veiligheidsnormen zijn wel wat veranderd (vooral als straks in januari de Eurocode normen verplicht zijn), maar niet veel. Je kunt altijd de las of boutverbindingen even bekijken, mocht je bij de lassen haarscheuren vinden en bij de bouten iets niet in orde zijn, is het een ander verhaal, maar als hier niets aan de hand is, mooi zo laten! Als de assen gebout zijn aan je trailer, sowiezo hier niets aan gaan lassen, mocht je later andere assen nodig hebben dan kun je ze zo vervangen.

De vloer kun je natuurlijk ook vervangen door andere materialen, op zich is het leuk je daarin te verdiepen (mocht je tijd hebben). Wel denk ik dat je gewoon weer op je houten plaat uit komt, want de alternatieven zijn òf 2-3x zo duur, òf kunnen dezelfde puntbelasting niet aan die je houten plaat wel aan kan.

Heb je er ook over gedacht om straks een trapbescherming te monteren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:53

EricPrast schreef:
Nergens om, maar ik zit met enige verbazing te kijken naar de manier waarop de triangel aan de rest van het onderstel vastzit. Nu de vloer er toch uit ligt, zou ik zelf erg geneigd zijn het onderstel in de lengterichting nog wat extra te verstevigen met twee stalen balken (vanaf de punten waar de triangel aan de voorbalk bevestigd zit, helemaal door tot aan de achterbalk).

Versterken heeft niet veel zin; immers, zodra je aan een verzinkte constructie gaat lassen is je zinklaag om zeep. Dat kun je dus alleen goed doen wanneer je daarna de hele constructie opnieuw door het zinkbad haalt. Doe je dat niet, dan rot de constructie door op die plaats.

Ik ben overigens wel verbaast om deze constructie onder een Sluis aan te treffen. naar mijn idee was Sluis altijd een degelijke trailer, maar dit soort constructies tref je doorgaans alleen aan onder de goedkopere trailers.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:26

Dit chassis is niks mis mee. Ik heb ook wel nieuwe bodems in dit type sluis gelegd. Waar ik mij dan echt over verbaas is dat ze de bedrading voor de verlichting over de dwarsliggers leggen en daar de vloer weer op zodat de kabels daar zo plat als een dubbeltje zijn met kans op breuk of kortsluiting.

Verder kun je een vloer best zonder mal zagen. Gewoon goed en nauwkeurig meten!

En die mestflap die over de scharnierpunten van de klep naar de vloer ligt zou ik er af halen. Dit is een plek waar mest en vocht onder komt en daar kun je niet schoonmaken.

En even met een klein hamertje tegen de bevestigingsbouten van de assen tikken. Als deze iets los zitten merk je dat en kun je ze weer vast draaien.
Op zich best een leuk klusje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:30

Bij mijn trailer ligt de elektra ook boven de assen, kwestie van bescherming van je kabels. Wezenlijk verschil is dat mijn bodem gedragen wordt door de langsliggers van het chassis.
Dat pletten loopt overigens wel los, zolang de leidingen maar langs het L-profiel gaan en daar netjes zijn vastgezet.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:36

ikke schreef:
Bij mijn trailer ligt de elektra ook boven de assen, kwestie van bescherming van je kabels. Wezenlijk verschil is dat mijn bodem gedragen wordt door de langsliggers van het chassis.
Dat pletten loopt overigens wel los, zolang de leidingen maar langs het L-profiel gaan en daar netjes zijn vastgezet.

Ik bedoel dus echt boven de dwarsliggers, de ijzeren profielen die onder de vloer doorlopen en die de vloer dragen en waar de vloer aan vastgeschroefd word, en niet de as-lichamen die ook dwars onder de trailer zitten.
Bijna niet voor te stellen dat een fabrikant de kabels zo legt maar ze worden zo plat als 2 dubbeltjes op deze (druk)plekken!