Pony valt mensen aan op wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:47

loriene schreef:
Er staan zoveel hengsten alleen,die van ons kan in de box wel neuzen met een ruin maar in het land doe ik echt geen ruin erbij.
Hij heeft al gedekt en dekt ook gewoon de ruin.
Hoef geen ongelukken.
Altijd dat gezeur dat een paard niet alleen kan!!
Bij ons kunnen ze mekaar allemaal zien,3 hebben we bijelkaar en 2 apart.Gaat heel goed.

En omdat er zoveel dieren mishandelt worden is het natuurlijk redelijk als jij het ook doet??? :(

Hou zelf je hersens er bij!! Een paard is een kuddedier!!

Laaavo

Re: Pony valt mensen aan op wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:50

Oja, over het terretorium:

Alleen paarden die zichzelf als leider bescouwen hebben dit!!
Dus niet een bijkomend probleem, maar een gevolg van de overdreven dominantie...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:54

Nou nou nou beetje fatsoen moet je nog leren zeker!
Ik hou mijn pony`s liever heel en zonder blessures.
Normaal doe ik mijn shet bij een hengst maar het shetje is nu 26 en dat wil ik hem niet meer aandoen.
Paard is een kuddedier ja.
Dat weet ik ook nog wel,de ruin staat ook apart want die laat zich lekker trappen door onze dominante merrie.
Heb het geprobeerd en dat ging dus niet.
Dus lekker apart met een draadje ertussen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:58

Ik kan moeilijk kritiek hebben op jouw situatie, ik ken je niet en kan je dus ook niet beordelen.

Ik vind het alleen niet kunnen dat je zegt dat er wel meer mensen zijn die dit doen, en het dus ook maar moet kunnen!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:05

Ik heb ook het liefst de pony`s bijelkaar maar wanneer dat niet kan doe ik het ook niet.

Denk je nu echt dat bv dekhengsten bijelkaar komen?
Ik heb wel gewerkt op dekstations....nou die hengsten gingen allemaal apart naar buiten hoor.
Het is nu eenmaal zo en daar verander je niets aan.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:06

wat maakt het nou uit hoe mensen hun paarden houden Laaavo...
als Loriene het nou veiliger vinden om haar paarden apart te zetten zonder dat er een word neergetrapt of ernstig gewond raakt, is dat toch haar eigen beslissing.

als het goed gaat met het touwtje ertussen en ze hebben plezier, wat scheelt jou dat..
ken jij de paarden van loriene?? nee tog, dus hou tog op met je commentaar, iedereen weet dat paarden kudde dieren zijn, in het wild worden ze verjaagd van de groep door flink dominant gedrag, dan kunnen ze weglopen van elkaar, dan scheiden de wegen...

hoe zie jij dat 2, 3 of misschien 5 paarden doen in een wei... ze kunnen nergens heen door draad of hekken..
ze zullen zich misschien wel kapot kunnen vechten, omdat ze willen bepalen wie de baas is, of in het draad blijven hangen met hun benen, of zich compleet open halen aan de palen van een hek ofzoo.. en heb je toevallig 2 dominante paarden, kan dat nooit goed gaan...

laat iedereen in zijn eigen waarde, en sla niet zoon toon uit alsof jij het BETER weet;)

en dat heeft niks met mishandeling te maken, maar het beste voor hebben met je paarden
Laatst bijgewerkt door steefian op 01-08-11 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:07

Dank je steefian.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:08

Ik zou een proffesioneelpersoon dr bij halen!
En een weidemaatje is geen overbodige luxe ;)
Maar eigenlijk heb ik het recht nieteens om te zeggen wat ìk ervan vind...

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:09

Ik zei zelf ook al dat ik niks over jullie kan zeggen, omdat ik jullie hele situatie niet ken het enige wat ik zei was:

Laaavo schreef:
En omdat er zoveel dieren mishandelt worden is het natuurlijk redelijk als jij het ook doet??? :(

Dat je niet zomaar blindelings anderen moet volgen...

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:14

@ loriene you're welcome :D

@laaavo
maar je doet het wel, ik zie nl dat je veel commentaar heb op verschillende mensen die hun paarden apart houden! en niemand die vertrouwd of volgt andere mensen blindelings, dat heet eigen beslissingen!!
en met je hersens erbij houden, dat is flauwe kul...
dus je wil ermee zeggen,
Stel je hebt een ''dek''hengst en die staat alleen, je koopt er een ruin bij,als maatje zet ze samen en die kunnen het totaal niet vinden samen.. een trap de ander half dood, gebruik je dan ook je hersens om te zeggen, ja maar een paard is een kudde dier..

nee tog, uit eindelijk eidigen ze ook apart.

Je weet nooit welk paard het met welk paard kan vinden..
beetje moeilijk dus

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:32

Normaal deed ik altijd onze shet bij een hengst wanneer we 1 kochten.
Laatste keer ging dat dus echt fout en ik doe dit al meer dan 15 jaar!!
De hengst gooide de shet gewoon op de grond en probeerde hem te vertrappen.
Dit was dus ook de laatste keer dat ik onze shet ervoor heb gebruikt.Hij heeft talloze hengsten voor mij opgevoed maar dit was de laatste .....hij is nu 26 jaar en hoeft geen hengsten meer op te voeden.
Paarden kunnen dus niet altijd bijelkaar!!!!

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:51

@ loriene

groot gelijk hoor..
sommige mensen kunnen het gevaar van een paard naar een ander paard er niet van inzien, als ze t niet kunnen vinden met elkaar.

iederen weet t tog dat een paard een kuddedier is :o
soms is t beter om ze apart te houden.
en kunnen ze t wel vinden, is t altijd goed :D

en soms is die beslissing het beste voor elk paard

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 11:06

Hallo, hier de antwoorden op de vragen van verschillende bokkers: hij is zo'n 10 à 11 jaar, en een ruin. Ik begrijp best dat het beter is als je 2 of meer dieren bij elkaar kunt houden, mijn shetten staan met een draad ertussen naast elkaar, ze kunnen dus neuzen en aan elkaar prutsen zeg maar. Maar ze samen zetten of een andere pony erbij ga ik echt niet doen. Heb het de vorige jaren al geprobeert met grote paarden, andere pony's en joeg de andere de hoeken in om 'm vervolgens bont en blauw te trappen. Dit doe ik mijn shet niet meer aan! Ik moest de stal sluiten want ik wil niet weten wat er gebeurt zou zijn moesten ze allebei daarin zijn gegaan. In mijn geval is het echt beter om ze appart te houden!

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:12

als jij denkt dat dat het beste is om evt ongelukken te voorkomen, dan moet je dat gewoon doen.

zou er wel voor zorgen, dat ze elkaar allemaal kunnen zien, en als t kan elkaar aan kunnen raken..
wel zorgen dat er genoeg stroom op staat.. anders gaan ze erals nog door heen haha 8-)
als ze behoefte hebben om contact te maken, dan zijn ze daar vrij in. en kunnen zich terug trekken op hun eigen vertrouwde stukje.. zonder te hoeven vluchten.

en anders kan je proberen om de ''aanvallende'' aan een halstertouw halstertouw vast te houden en rustig opbouwen, zodat ze elkaar leren kennen. engaat t niet, heb je hem zo terug. (kan je m ook gelijk corrigeren)

Succes!!!
Laatst bijgewerkt door steefian op 01-08-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:12

Ik zou maar eens flink gaan grondwerken. Je hebt het tot nu toe gewoon geaccepteerd dat hij het doet. Dat lijkt me een beetje de wereld op zijn op kop. Oefenen, oefenen en oefenen en als je niet weet hoe, roep dan iemands hulp in. Ik zou beginnen om hem eens op te drijven.

Inderdaad horen er geen andere bij je paard in de wei te lopen, maar het is toch wel jouw probleem dat je paard aanvalt. Om welke reden dan ook.

Ik vind ook dat je paard niet alleen moet staan, maar daar zijn tientallen discussies over op bokt, dus daar begin ik maar niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:31

JustLaura schreef:
Ze vertelde dat ie op haar afkwam lopen en in rondes rond haar begon te lopen, haar op drijven.
Daarna kwam ie naar voren en beet hij haar 2 keer. Zelf kent ze niks van paarden, dus ze kon
haar niet verdedigen. Uiteindelijk werd z'n cirkel zo groot dat ze kon wegrennen!

Het is maar de vraag of het wel exact zo is gegaan. Misschien is ze wel zelf naar de pony toe gelopen om hem te aaien of wat dan ook, en had hij daar geen zin in.
Kimbaie schreef:
Inderdaad horen er geen andere bij je paard in de wei te lopen, maar het is toch wel jouw probleem dat je paard aanvalt. Om welke reden dan ook.

Ben ik het niet mee eens. Mijn paarden vertonen dit gedrag niet, maar zouden het van mij wèl mogen bij ongewenst bezoek in de wei.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:42

JoviBan schreef:
Kimbaie schreef:

Ben ik het niet mee eens. Mijn paarden vertonen dit gedrag niet, maar zouden het van mij wèl mogen bij ongewenst bezoek in de wei.

:j

Dat is alleen weer een ander verhaal. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:52

Het is duidelijk zijn wei en accepteerd daarin geen 'ongedierte'. Dat leren ze niet af, sommige paarden hebben nou eenmaal een handje in het verpletteren van kleine dieren.
De enige manier om het onder controle te krijgen is hem met een paard te zetten die nog dominanter is en hem op zijn plek zet. Aangezien dit duidelijk niet gaat gebeuren zou ik maar alles wat kleiner is dan een volwassene (dus ook dieren) gewoon niet de wei op laten gaan voordat er ongelukken gebeuren.
Hoe vaker hij succesvol wegjaagd hoe sterker het overwinningsgevoel zal worden.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:21

Dit moet je echt niet laten gebeuren!!!
Als ik jou was had ik hem echt een goede klap met de zweep gegeven
Het is niet zo vriendelijk :(:) maar als je dit blijft toestaan zul je zelf gewond raken...

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:23

Laaavo schreef:
loriene schreef:
Er staan zoveel hengsten alleen,die van ons kan in de box wel neuzen met een ruin maar in het land doe ik echt geen ruin erbij.
Hij heeft al gedekt en dekt ook gewoon de ruin.
Hoef geen ongelukken.
Altijd dat gezeur dat een paard niet alleen kan!!
Bij ons kunnen ze mekaar allemaal zien,3 hebben we bijelkaar en 2 apart.Gaat heel goed.

Helemaal gelijk hoor!
Paarden gaan altijd vechten de eerste keer voor de rangorde
}>

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:41

Dan bepalen ze de rangorde bij ons maar niet. }>

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:59

Mijn pony doet dat ook, het is gewoon territorium verdedigen. Er kunnen tenminste geen rare mensen de wei in komen. Ik zou ervoor zorgen dat er geen vreemde meer in het weiland komen, of in ieder geval op eigen risico

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:19

Als een ander paard in een ander zijn(paard) ogen ''zwak'' is kunnen ze ook zomaar de zwakkeling ''kapot'' trappen om het uit de ''kudde'' te krijgen. Kuddegedrag is erg gezond en prima.
Maar omdat wij paarden vaak houden om er wat mee te doen en ze dus graag heel willen houden.
Moet je ergens een grens leggen om je paard niet kapot te laten trappen.
Rangorde bepalen prima, maar voorkomen dat een paard ernstig of fataal geblesseerd word, mag voorkomen worden(vind ik)
Dan kan het dus idd voorkomen dat een paard niet samen in één wei kan staan met een ander.

En er zijn veel contactgestoorde paarden omdat die verkeerd opggevoed zijn.
Daarom zo belangijk dat een veulen van begin af aan in een gemengde groep staat, waar hij door opgevoed word.

Ts: Kan kijken in hoeverre de pony's elkaar het leven zuur maken, of dat ze het na vijf minuten wel gezien hebben en elkaar met rust laten.
Een bijt en een trap is niet erg en logisch.

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:52

Meestal zijn die paarden gewoon bijzonder dominant, zorg dat je altijd een halstertouw hebt om van je af te slaan als het moet.
Zo corrigeren paarden elkaar ook, als hij zomaar iedereen aanvliegt moet je het zelf misschien oefenen.
Oefen dan trouwens ook dat ie gewoon op je af kan lopen en beloon m dan met wat lekkers, maar aanvliegen zsm afleren.

evalien77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:01

ik zou ook blijven oefenen oefenen en nodg s oefenen, en n bordje ophangen dat kinderen zonder toezicht de weide niet mogen betreden en als ze het dan toch doen op eigen risico!!!