Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

Rachelle_K

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:13

Alleen in de winter, maar liever zonder :)

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:14

Ik krijg altijd blaren als ik niet met handschoenen rijd. Dat is echt niet te doen! Dus altijd handschoenen (dunne). Overigens geloof ik niet dat je zonder handschoenen met minder druk rijdt.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:16

JoviBan schreef:
Wanneer je met handschoenen rijdt, voel je niet meer in welke mate je eigenlijk zit in te werken in de mond en hoeveel druk (en pijn) dat bij het paard kan veroorzaken.
Sta er eens bij stil wanneer de teugels pijn doen in je handen en je zelfs blaren krijgt :oo , wat het paard dan moet voelen in z'n mond. ;(
En sta er ook eens bij stil dat zolang jij niks voelt in je handen (omdat je zulke 'lekkere' handschoenen aan hebt), dat het paard de druk wel degelijk voelt.

Wat een onzin zeg :')

Niet iedereen trekt aan de teugels misschien zijn mensen wel allergisch voor het matriaal of hebben gevoelige vingers of exceem. Maarja dan moeten we onze handen maar openrijden want anders voelen we niks en vervolgens krijgen we korstjes en eelt waardoor je de druk beter voelt zeker :+

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:20

ik draag met rijden altijd handschoenen, ook veel erom heen, in de winter bijna bij alles (alleen hoofdstel aan doen met handschoenen schiet echt niet op)
ik krijg super snel ruwe handen als ik alles zonder handschoenen doe, verslijt er daarom ook best veel haha

ik denk dat het rijden met en zonder handschoenen gewoon af hangt van hoe je gewend bent, toen ik van altijd blote handen naar met handschoenen rijden ging moest ik ook wel ff wennen, gewoon omdat het gevoel dan anders is, maar is is volgens mij zo over.
wat dat je niet voelt met handschoenen vind ik idd ook onzin, wat voor handschoenen draag je dan? ski handschoenen?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:21

Soms!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:21

Joviban, wat is je onderschrift toepasselijk.

Dus als je je edel achterwerk open rijdt op een lange buitenrit, heb je daar ook teveel druk?

Afhankelijk van je handschoen voel je exact hetzelfde en doe je exact hetzelfde (wilde ook vgl dunne roeckls en ski handschoenen maken). Ik kan het me alleen beroepsmatig niet permiteren om zonder handschoenen te rijden. Eelt en open handen kan gewoon niet. En dat heb je ook als je een hele zachte hand hebt. Handschoenen voorkomen dat. Zou het me alleen moeten aanleren van ze ook met mesten ed aan te doen...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:23

Ik rij alleen met handschoenen tegen de evt kou
Ik snap je hoor Joviban. Laatst hoorde ik ook een leuke opmerking over het dragen van een (trouw) ring: ze zei, nee kan geen ringen dragen, die snijden in mijn vingers.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:25

De enige keer dat ik een blaar heb gehad was op een huurpaard wat er vandoor ging waardoor de teugels langs mijn handen schuurden.

Ik heb geen eelt op mijn vingers hoor :n

Ik snap echt niet hoe je met een correcte teugelvoering blaren moet krijgen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:27

was ook sarcastisch bedoelt ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:31

9/10 wel air. Je moet je er alleen geen voeteneelt bij voorstellen. Dat zou nogal wat zijn.

Wrijving. Dat moet echt niet veel zijn, meestal juist niet veel. Ik heb al blaren als ik 2 stallen moet uitmesten. Loop met bepaalde schoenen na een jaar nog altijd blaren, laatst nog eens een spoortje aangedaan, blaar aan mijn enkel door het lopen. Broekspijp die fout zit, blaar.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:38

Wizewo, natuurlijk heb je mensen zoals jij die een hele gevoelige huid hebben. Lijkt me overigens niet echt handig. Maar bij mensen die een "normale" huis etc hebben, snap ik niet waarom je handschoenen draagt tegen het krijgen van blaren of dat de teugels minder makkelijk door je handen "glijden" (lees trekken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:43

Tja, als ik iedereen op Bokt moet geloven, heeft 98% van de ruiters zulke tere, gevoelige handjes.
En dàt geloof ik dus niet.

Bij een correcte en vriendelijke teugelvoering is er geen sprake van schuren. De teugels liggen dan gewoon lichtjes en stil in je handen. Dus als ze wèl schuren en je blaren krijgt, dan doe je absoluut iets verkeerd.
En nogmaals: denk je eens in wat je paard dan moet voelen in z'n mond! Sta daar eens bij stil!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:47

In de winter rijd ik met lekkere warme winterhandschoenen, anders vriezen mn handen eraf, haha.
In lente/zomer/herfst zonder :j Vind ik fijner rijden :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:48

JoviBan schreef:
Tja, als ik iedereen op Bokt moet geloven, heeft 98% van de ruiters zulke tere, gevoelige handjes.

Bij een correcte en vriendelijke teugelvoering is er geen sprake van schuren. De teugels liggen dan gewoon lichtjes en stil in je handen. Dus als ze wèl schuren en je blaren krijgt, dan doe je absoluut iets verkeerd.
En nogmaals: denk je eens in wat je paard dan moet voelen in z'n mond! Sta daar eens bij stil!

Er zijn bv van die antiglip teugels, die echt wel pijn doen, zelfs al rijd je heel normaal. Als je dan ook maar iets beweegt gaat het echt pijn doen. Ook zonder dat je beweegt eigenlijk :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:52

Nogmaals ik snap je, ken een paar mensen die, zoals Wizewo, kloven hebben aan hun handen, en blaren krijgen van een pen vasthouden om een stukje te schrijven, daar doelde ik op.

SimoneeM maar waarom antislip teugels als ze pijn doen van alleen maar vasthouden, dan zeg ik koop andere teugels.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:53

Japeloup schreef:
Nogmaals ik snap je, ken een paar mensen die, zoals Wizewo, kloven hebben aan hun handen, en blaren krijgen van een pen vasthouden om een stukje te schrijven, daar doelde ik op.

SimoneeM maar waarom antislip teugels als ze pijn doen van alleen maar vasthouden, dan zeg ik koop andere teugels.

Ja, ik rijd op de manege waar ze die hebben, dus, idd, ik zou ze ook noooit gebruiken, vind ze prut :')
De pony waar ik op zit heeft gelukkig heeerlijke leren teugels :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:55

SimoneeM schreef:
Japeloup schreef:

Ja, ik rijd op de manege waar ze die hebben, dus, idd, ik zou ze ook noooit gebruiken, vind ze prut :')
De pony waar ik op zit heeft gelukkig heeerlijke leren teugels :)

Ja dan snap ik je

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:16

Ik rij bijna nooit met handschoenen, ik vind het niet fijn rijden. Alleen in de winter heb ik ze een enkele keer aan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 19:51

JoviBan schreef:

Ik snap je wel, maar wat moet je dan doen tijdens een les op de manege? Als je beginner bent en er net een gevorderde op heeft gereden die daarna amper kon lopen omdat t paard de hele tijd aan het kloten was? Dat geeft misschien toch wel een beeetje aan dat t paard niet de allerliefste was, of kunnen paarden nooit vervelend zijn?

Het is niet dat ik altijd blaren heb, heb er maar 1 last van gehad, heb verder nog nooit ergens last van gehad(behalve spierpijn dan :P ).

#edit:

Misschien weet ik je antwoord al na je info op je profiel :P

Het paard heeft altijd gelijk.
Hij doet wat hij doet omdat hij denkt dat het zo moet.
Als hij iets anders doet dan wat je verwacht, dan zijn er slechts drie mogelijke antwoorden:
1.) het gaat fysiek niet (hij kan het lichamelijk niet aan of het zadel past niet of hij heeft (ge)bit(s)problemen enzovoort);
2.) je hebt een communicatieprobleem (je vraagt iets op een verkeerde of onduidelijke manier of je timing zit ernaast);
3.) je hebt een relatieprobleem (je paard gelooft niet wat je zegt, om heel diverse redenen).

Heeft hij dan ook gelijk als je bij m in de buurt komt en hij je hapt? :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:53

Nooit, behalve dat het mij NIET lekker zit vind ik het ook nog eens lelijk.
Daarbij word mijn gevoel wel duidelijk verminderd.

HeleneVdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:56

Sinds kort bij het rijden altijd, gewoon om blaren en daarna eelt te voorkomen.
Ik draag altijd handschoenen van Roeckl en die zitten best goed, dus voor mij geen probleem.

Ik heb me al 2x verbrand aan de longe, jonge paarden die het op een loopje zetten...
Sindsdien draag ik ook altijd handschoenen bij het longeren.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:01

sinds een paar maanden rijd ik niet meer met handschoenen, omdat die winterhandschoenen die ik had toch wel errug warm werden :') en het gaat prima zo zonder handschoenen, van de winter gaan ze weer uit de kast :+

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:02

Altijd! :j

knollina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:51

Ik gebruik altijd handschoenen. Anders laat ik ongemerkt de teugels vieren, en dat schiet niet erg op!

LOVEmariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:56

Ik doe het niet want ik heb ook geen last van blaren maar als je last van blaren krijgt zou ik het wel doen :P