Bijrijdster naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:49

Volgens mij blijf je zelf aansprakenlijk voor je eigen paard maar weet dit niet zeker.
Heb wel ergens gelezen dat als je je ruiterbewijs haalt dat daar ook een verzekering bij krijgt of is dat niet waar?? Dan maakt het mischien wel uit of je een ruiterbewijs hebt of niet.
Mocht je zekerheid willen hebben zou ik met je verzekeringsmaatschapij contact zoeken hun zouden op deze vraag toch antwoord moeten hebben.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:50

Nojoukus schreef:
_lieff_ schreef:

Het maakt zéker wel verschil, om het ruiterbewijs te halen moet je alle verkeersregels voor het buitenrijden uit je hoofd leren, en dat kan wel handig zijn, zeker als je vaak wil buitenrijden. :j

Dat je de verkeersregels kent, wil nog niet zeggen dat je ze toepast, of dat anderen in het verkeer ze toepassen! Je zit niet op een fiets, maar op een levend wezen, die de verkeersregels echt niet gaat hanteren als ie in paniek raakt hoor!

Bovendien: om je rijbewijs te halen moet je ook de verkeersregels kennen, en die lappen veel automobilisten ook aan hun laars.

Dat is je eigen fout, als je de regels niet toepast terwijl je ze wel kent ;)
Tuurlijk houdt een paard in paniek er geen rekening mee, maar als je weet dat een paard zich zo (kan) gedragen op buitenrit, is het ook niet verstandig om zo'n paard te kiezen. (Natuurlijk kan het altijd gebeuren, geen enkel paard is 100 % verkeersmak.)

Nojoukus

Re: Bijrijdster naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:52

Lieff: het hoeft niet altijd aan de ruiter en/of het paard te liggen dat er iets gebeurt hoor! Je kan ook aangereden worden terwijl je je netjes aan de regels houdt, over andersmans gedrag heb je niets te zeggen of in te brengen, hoe goed je zelf de regels ook opvolgt.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:55

Nojoukus schreef:
Lieff: het hoeft niet altijd aan de ruiter en/of het paard te liggen dat er iets gebeurt hoor! Je kan ook aangereden worden terwijl je je netjes aan de regels houdt, over andersmans gedrag heb je niets te zeggen of in te brengen, hoe goed je zelf de regels ook opvolgt.

Nee, natuurlijk hoeft dat niet, er zijn genoeg gekken op de weg :P
Maar het verminderd wel de kans, en daar doelde ik wat op :)

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:55

ik ben er naar mijn bijrijdsters heel duidelijk in
er wordt gewoon niet buiten gereden
heel soms maar dan ben ik er met mijn andere pony bij
verder gewoon niet ook niet wandelen en ook geen wedstrijden

zoals hierboven al meerdere malen genoemd ben ik verantwoordelijk voor mijn paard
mochten ze wel willen buiten rijden of wedstrijden is het heel simpel ( misschien wel hard maar ok) zelf een paard kopen of via een manege of lease

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:03

Yessy: mijn paard.
Ik wil graag weten hoe het zit als een ander oP mijn paard rijdt buiten, er gebeurt wat en mijn paard heeft schade...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:07

Volgens mij kan je grofweg de scheiding maken:
- schade uit eigen energie van het paard: kosten zijn gewoon voor jezelf
- schade door een 'verwijtbare' dome actie van de bijrijdster: eventueel te verhalen op de WA verzekering van de bijrijdster

Maar het zit een stuk ingewikkelder in elkaar dan ik nu schets. Een schade is nooit 100% verwijtbaar aan de bijrijdster of uit eigen energie van het paard. En bij een niet-volwassen bijrijder ligt het denk ik nog anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:08

Yv_ schreef:
Ik wil graag weten hoe het zit als een ander oP mijn paard rijdt buiten, er gebeurt wat en mijn paard heeft schade...

Zowel de schade aan jouw paard als aan derden (bv tuin, auto, bijrijdster), worden verhaald op jouw verzekering.
Wat betreft de schade aan de bijrijdster kan het zijn dat je daar niets meer van hoort, dit wordt nl in eerste instantie betaald door haar eigen ziektekostenverzekering.
Het kan wel zijn dat deze het weer gaan verhalen via jouw AVP.

Als een AVP verzekering hebt (voorheen personen WAverzekering) dan is er niets aan de hand.

Het kan wel zijn dat je geen 100% betalingsplichtig bent, maar dat is echt verzekeringswerk.
Gewoon zorgen voor een goede AVP verzekering.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:40

Anouska en Brainless: Sluit me beide bij jullie aan. Maar bedenk je wel dat je ook getuigen moet hebben!

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 18:48

riekie15 schreef:
een ruiterbewijs zegt niet over een goede ruiter, vindt ik

Dit is niet de discussie Riekie, het gaat erom wie de schade vergoed bij ongevallen en dergelijke.
Het ruiterbewijs dekt meen ik dat wat je eigen WA niet zal dekken. (verschilt dit per maatschappij?)
Daarnaast kun je bij hun juridische bijstand vragen als er onenigheid over de aanspraakelijkheid is.

Sinome haar VZpaard is eens op een scooter gesprongen dat heeft haar eigen verzekering betaald. (WA)
Ik zal dit topic effe doorsturen)
Wel een lastige kwestie ja.

(overigens mag je niet overal buiten rijden zonder RB maar dat is hier niet in de buurt, nog een reden om 'm te hebben)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:17

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 11:50

Uhm LDRD.. Zie mijn eerste post :),

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:20

Maar als je paard nou zijn been breekt .... je kan denk niet snel bewijzen dat dit uit het energie van t paard is gekomen of de schuld van de ruiter... oftewel, je draait zelf op voor de kosten. De eigenaar draait hiervoor op voor de kosten en niet de ruiter. Probeer jij maar is te bewijzen dat de ruiter schuldig is... lukt je niet...

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:25

De DA kosten voor je paard worden eventueel alleen vergoed door een ziektekostenverzekering voor je paard niet door je WA, niet door de rechtsbijstand, niet door de WA van je bijrijder.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:30

Vergoed een ziektekosten verzekering van je paard dan de kosten na een ongeval? Maakt dat niet uit hoe en met wie dat is gebeurd? Zal denk wel veel verschillen tussen de verzekeringsmaatschappijen zitten??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:46

Yv_ schreef:
Uhm LDRD.. Zie mijn eerste post :),

Wat is dan nu concreet de vraag nog?

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:52

Texas1 schreef:
Vergoed een ziektekosten verzekering van je paard dan de kosten na een ongeval? Maakt dat niet uit hoe en met wie dat is gebeurd? Zal denk wel veel verschillen tussen de verzekeringsmaatschappijen zitten??

Hmm, ja dat is dan wel weer een goede vraag idd. Die van mij vergoedde wel 'geweld' (klap van een ander paard/mishandeling o.i.d.) van buitenaf. Het blijft toch per geval en per verzekering anders.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:23

Sees schreef:
Texas1 schreef:

Dat vind ik ook een hele goeie. Als je paard al verzekerd is, anders moet je denk zowizo alles voor je paard zelf betalen?
Schade verder door WA en aan ruiter door ziektekostenverzekering?

Ik vind het nog altijd en ingewikkeld verhaal.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:14

Yv_ schreef:

Basisprincipe: ieder draagt zijn eigen schade TENZIJ er iemand anders hiervoor wettelijk aansprakelijk is.

Even heel versimpeld: doet jouw bijrijder iets dat haar (juridisch)verwijtbaar is en jouw paard loopt hierdoor schade op, dan kan zij aansprakelijk zijn voor de schade aan jouw paard.
Volgende probleem is dat jij ook een bepaalde mate van 'eigen schuld' kunt hebben, waardoor jouw bijrijdster niet de volledige schade hoeft te vergoeden. Het alleen al meegeven van een paard, kan al eigen schuld opleveren.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:17

LDRD: Hoe wil je het bewijzen dat je bijrijder schuldig zou zijn???

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:35

Texas, ik schets gewoon even de theorie in het kort.

Hoe je wát gaat bewijzen hangt ernstig af van de situatie van het geval, daar kan je op voorhand niets van zeggen.

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:04

Het is, bij mijn weten, ook nog niet vaak (succesvol) gebeurd dat een bijrijder/verzorger aangeklaagd wordt voor schade aan het paard zelf. Wel kan het gebeuren dat door nalatigheid van de pension/manegehouder schade ontstaat aan het paard wat op de bedrijfsverzekering verhaald wordt.

Laat ik het zo zeggen; ik denk dat je er een zware dobber aan gaat krijgen als je gaat proberen letsel aan jouw paard te verhalen op je bijrijdster.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:13

Weet niet of je er veel aan hebt maar ik ben dus verzorgster/bijrijdster van iemands paarden en diegene heeft toendertijd zijn verzekering voor de paarden aan laten passen zodat ik/hij/paarden ten alle tijden gedekt was/waren met rijden.
Nou heb ik ook maar 1 optie met rijden en dat is buiten op de openbare weg dus vandaar dat hij dat heeft gedaan.

Durf je niet te zeggen wat daar dus allemaal precies onder valt, maar ik ga er vanuit dat het errúg veel is...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 19:17

LDRD schreef:
Yv_ schreef:

Basisprincipe: ieder draagt zijn eigen schade TENZIJ er iemand anders hiervoor wettelijk aansprakelijk is.

Even heel versimpeld: doet jouw bijrijder iets dat haar (juridisch)verwijtbaar is en jouw paard loopt hierdoor schade op, dan kan zij aansprakelijk zijn voor de schade aan jouw paard.
Volgende probleem is dat jij ook een bepaalde mate van 'eigen schuld' kunt hebben, waardoor jouw bijrijdster niet de volledige schade hoeft te vergoeden. Het alleen al meegeven van een paard, kan al eigen schuld opleveren.

Daar is mijn antwoord :D. Dank je wel.
Dan vind ik het alsnog een vage regel, want hoe weet je wie wettelijk aansprakelijk is? Wie bepaalt dat?
Want, ik ben bijv. op vakantie, mijn bijrijdster besluit om naar buiten te gaan. Dan kunnen ze met dus alsnog aansprakelijk stellen, omdat het MIJN paard is? Ondanks dat ik aan de andere kant van de wereld zit? Echt serieus... Achterlijke regels en achterlijke verzekeringen...

En hoe zou het dan zitten als mijn bijrijdster en ik nog geen concrete afspraken hebben gemaakt over het wel of niet buitenrijden, maar laat zeggen dat ik heb gezegd: "joh, dat zien we nog wel". En wat als zij nou tóch op eigen houtje naar buiten gaat en dan een ongeluk maakt?

Het is gelukkig ook niet zo dat er iets is gebeurd hoor, het is zuiver informatie inwinnen, want stel je voor dát..
Ik ben nu eigenlijk gewoon geneigd om haar niet naar buiten te laten gaan, na het lezen van al die informatie. Maar aan de andere kant: het is écht een leuk mens en ze geniet echt heel erg van haar buitenritjes.. Pfff, vind het echt heel lastig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:57

Yv_ schreef:
.
Daar is mijn antwoord :D. Dank je wel.
Dan vind ik het alsnog een vage regel, want hoe weet je wie wettelijk aansprakelijk is? Wie bepaalt dat?
Want, ik ben bijv. op vakantie, mijn bijrijdster besluit om naar buiten te gaan. Dan kunnen ze met dus alsnog aansprakelijk stellen, omdat het MIJN paard is? Ondanks dat ik aan de andere kant van de wereld zit? Echt serieus... Achterlijke regels en achterlijke verzekeringen...

Dit is gewoon wettelijk geregeld en niet door verzekeraars verzonnen hoor.

En hoe zou het dan zitten als mijn bijrijdster en ik nog geen concrete afspraken hebben gemaakt over het wel of niet buitenrijden, maar laat zeggen dat ik heb gezegd: "joh, dat zien we nog wel". En wat als zij nou tóch op eigen houtje naar buiten gaat en dan een ongeluk maakt?

Met betrekking tot de schade aan jouw paard zou je daar afspraken over kunnen maken (en vastleggen!).
Met betrekking tot de schade die jouw paard aanricht aan derden of aan de bijrijder zelf, kan je wel afspraken maken, maar deze hebben geen enkele waarde
.

Het is gelukkig ook niet zo dat er iets is gebeurd hoor, het is zuiver informatie inwinnen, want stel je voor dát..
Ik ben nu eigenlijk gewoon geneigd om haar niet naar buiten te laten gaan, na het lezen van al die informatie. Maar aan de andere kant: het is écht een leuk mens en ze geniet echt heel erg van haar buitenritjes.. Pfff, vind het echt heel lastig.

Weet je, ik zou me niet zo druk maken. Als jij aansprakelijk ergens voor bent, dan betaalt jouw AVP verzekeraar. Als jouw bijrijder ergens aansprakelijk voor is, dan betaalt haar AVP verzekeraar.
Er blijft natuurlijk een gebied waarbij niemand wettelijk aansprakelijk is, maar er wel schade ontstaat.
Maar ja, dat risico is er altijd, dat staat eigenlijk los van buitenrijden e.d.