Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nojoukus schreef:_lieff_ schreef:
Het maakt zéker wel verschil, om het ruiterbewijs te halen moet je alle verkeersregels voor het buitenrijden uit je hoofd leren, en dat kan wel handig zijn, zeker als je vaak wil buitenrijden.
Dat je de verkeersregels kent, wil nog niet zeggen dat je ze toepast, of dat anderen in het verkeer ze toepassen! Je zit niet op een fiets, maar op een levend wezen, die de verkeersregels echt niet gaat hanteren als ie in paniek raakt hoor!
Bovendien: om je rijbewijs te halen moet je ook de verkeersregels kennen, en die lappen veel automobilisten ook aan hun laars.
Nojoukus schreef:Lieff: het hoeft niet altijd aan de ruiter en/of het paard te liggen dat er iets gebeurt hoor! Je kan ook aangereden worden terwijl je je netjes aan de regels houdt, over andersmans gedrag heb je niets te zeggen of in te brengen, hoe goed je zelf de regels ook opvolgt.
Yv_ schreef:Yessy: mijn paard.
Ik wil graag weten hoe het zit als een ander oP mijn paard rijdt buiten, er gebeurt wat en mijn paard heeft schade...
riekie15 schreef:een ruiterbewijs zegt niet over een goede ruiter, vindt ik
, Texas1 schreef:Vergoed een ziektekosten verzekering van je paard dan de kosten na een ongeval? Maakt dat niet uit hoe en met wie dat is gebeurd? Zal denk wel veel verschillen tussen de verzekeringsmaatschappijen zitten??
Sees schreef:Texas1 schreef:Vergoed een ziektekosten verzekering van je paard dan de kosten na een ongeval? Maakt dat niet uit hoe en met wie dat is gebeurd? Zal denk wel veel verschillen tussen de verzekeringsmaatschappijen zitten??
Yv_ schreef:Yessy: mijn paard.
Ik wil graag weten hoe het zit als een ander oP mijn paard rijdt buiten, er gebeurt wat en mijn paard heeft schade...
LDRD schreef:Yv_ schreef:Yessy: mijn paard.
Basisprincipe: ieder draagt zijn eigen schade TENZIJ er iemand anders hiervoor wettelijk aansprakelijk is.
Even heel versimpeld: doet jouw bijrijder iets dat haar (juridisch)verwijtbaar is en jouw paard loopt hierdoor schade op, dan kan zij aansprakelijk zijn voor de schade aan jouw paard.
Volgende probleem is dat jij ook een bepaalde mate van 'eigen schuld' kunt hebben, waardoor jouw bijrijdster niet de volledige schade hoeft te vergoeden. Het alleen al meegeven van een paard, kan al eigen schuld opleveren.
. Dank je wel.Yv_ schreef:.
Daar is mijn antwoord. Dank je wel.
Dan vind ik het alsnog een vage regel, want hoe weet je wie wettelijk aansprakelijk is? Wie bepaalt dat?
Want, ik ben bijv. op vakantie, mijn bijrijdster besluit om naar buiten te gaan. Dan kunnen ze met dus alsnog aansprakelijk stellen, omdat het MIJN paard is? Ondanks dat ik aan de andere kant van de wereld zit? Echt serieus... Achterlijke regels en achterlijke verzekeringen...
Dit is gewoon wettelijk geregeld en niet door verzekeraars verzonnen hoor.
En hoe zou het dan zitten als mijn bijrijdster en ik nog geen concrete afspraken hebben gemaakt over het wel of niet buitenrijden, maar laat zeggen dat ik heb gezegd: "joh, dat zien we nog wel". En wat als zij nou tóch op eigen houtje naar buiten gaat en dan een ongeluk maakt?
Met betrekking tot de schade aan jouw paard zou je daar afspraken over kunnen maken (en vastleggen!).
Met betrekking tot de schade die jouw paard aanricht aan derden of aan de bijrijder zelf, kan je wel afspraken maken, maar deze hebben geen enkele waarde.
Het is gelukkig ook niet zo dat er iets is gebeurd hoor, het is zuiver informatie inwinnen, want stel je voor dát..
Ik ben nu eigenlijk gewoon geneigd om haar niet naar buiten te laten gaan, na het lezen van al die informatie. Maar aan de andere kant: het is écht een leuk mens en ze geniet echt heel erg van haar buitenritjes.. Pfff, vind het echt heel lastig.