wat doen als paard op hol slaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:59

Gister ging mijn vz-paardje er hard vandoor door 2 aankomende shetlanders.

En echt wel dat ik aan die teugels trok hoor :j
Het voelde alsof ik haar helemaal kwijt was even.
Stukje verder op is een harde weg en ik heb geen zin in ongelukken, dus kreeg haar gelukkig voor de harde weg rustiger.
Waarna ze wéér schrok van een man die aan het werken was en een blaffende hond en het weer op een rennen zette..

Dit keer wel op een bospad en alsnog trok ik aan die rem.
Er was trouwens toch geen mogelijkheid voor een volte, want er stonden allemaal bomen in de weg.
En het was ook niet het eerste wat door mijn hoofd schoot, ik dacht alleen dat ik haar stil moest krijgen en dan zie ik wel verder.
Ik ging wel extra ver naar achter zitten en mijn gewicht naar achter gooien.

Ik kon me niet laten vallen, aangezien ik alleen was en zij dan misschien gewoon door was gerend, paard kwijt en ik op de grond :n
En wie weet waar ze terecht was gekomen.. Als ze naar huis was gerend moest ze een 80 km weg over, waar veel vrachtverkeer rijdt ed..
Brr, moet er niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:04

Ik vind op de volte gaan trekken, ook gevaarlijk, want als ie op hol slaat bestaat de kans dat ie valt/struikelen ipv rechtuit te galopperen. Want ze galoperen meestal vrij plat als ze op hol zijn (rengalop).

Maar ja.....het is niet anders he.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:07

jojootje84 schreef:
Ik vind eraf laten vallen echt wel het laatste wat je moet doen (valt mij op dat daar weinig op gereageerd wordt). Dit kan echt levensgevaarlijk zijn! Tenzij je dit 100 0000 keer gecontroleers geoefend hebt, maar dan lijkt het mij nog niet verstandig bij een paard waar je de controle al kwijt bent. Je zal maar net onder zijn hoeven komen. Nee eraf vallen idd alleen als je anders samen onder de trein komt ofzo, maar dan nog alleen maar als je je paard echt niet kan stoppen of van de trein weg sturen. Behalve dat het levensgevaarlijk is voor jezelf heb je ook nog eens je paard los lopen in het bos. Lijkt me ook niet echt iets wat je wil....

Verder zijn hier al goede tips gegeven over wat je beter wel kan doen!

idd, vind dit ook een beetje vreemd. Ik denk dat van het paard afspringen nog gevaarlijker is dan blijven zitten... Ga sowieso niet naar buiten als je je paard niet kan houden. Veel binnen trainen zou ik zeggen, jij bent de baas!

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:59

@ jojootje heeft gelijk.
ik heb meegemaakt hoe iemand onder de hoeven kwam, en in koma belandde.
echt verschrikkelijk. dat was ook nog gewoon in de bak, bij een paard in gewone galop.
het paard is een maandje kreupel geweest, maar dat had ook erger kunnen zijn.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:59

@xinnie idd het is en blijft een vluchtdier maar zoals een slapend schaap of soms erger da je totaal niet weet van wat :D[/quote]

Hmm ja, maar die van mij zijn echt dom, niet normaal

azaro

Re: wat doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:37

het probleem ale probleem niet echt
maar in de bak kan ik ze PERFECT houden van rengalop naar rustig en stap alles
ander paard voor mij galop ik stappe geen probleem
ze stopt dan zelf op men stem
maar buiten is dat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:18

Je paard de kant in trekken is bij mijn weten het enige wat werkt...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:22

Als 't pad te klein is om rondjes te draaien werkt bij die van mij nog wel om over het pad te zigzaggen en daarbij steeds ophoudingen en weer goed ontspannen.
Goed zitten, wees voorbereid dat de pony ook ineenkeer kan stoppen dus vooral niet gaan staan en trekken. Rustig blijven en rustig tegen 'm praten, stemhulpen kunnen wonderen verichten (als je paard ze goed kent natuurlijk).

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:17

Erafspringen, die 'oplossing' had ik nog nooit gehoord xD
Ik bedoel, dat is toch niet handig? Wat als je paard er op het asfalt vandoor gaat?
Grote kans dat je iets kneust.
At ik zelf doe is volte draaien of zig zaggen door mijn gewicht te verplaatsen en alleen als het nodig is een ruk naar een kant. En dan ruimte zoeken om een rondje te draaien. Als ik de mijne een maal een kant op krijg staat hij eigenlijk meteen stil.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:40

Eraf springen lijkt me gevaarlijk! Ik zou hem ook de kant in proberen te trekken. Probeer zelf rustig te blijven, dan wordt je paard dat ook. Vooraf je paard vast laten werken zorgt er ook voor dat ze meer ontspannen buiten zijn.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:01

ik heb niet alle berichtjes gelezen maar wel een aantal,
ik vind dat mijn paard ook veel te hard gaat en z` n eigen plan een beetje trekt in het duin. ik stap veel en als dat ontspannen gaat ga ik draven en ze moet in "mijn" tempo blijven. als ze dat niet doet en ik haar TE vaak terug moet nemen kan ze de galop wel vergeten!
maar het is een fjord en ze heeft dus ook een keer het bit vastgepakt en is gaan rennen en ik kon niks doen. ik dacht trekken heeft geen zin, daarin zal ze winnen. Ik heb m` n teugels even laten vieren zodat ik weer contact kreeg met de mond en toen 1 teugel over de schoft getrokken dus met m` n rechterhand naar de linker schouder zeg maar en toen stond ze omgedraaid weer stil. even de ontspanning weer opgezocht en toen weer verder gaan draven. toen was het over maar de galop blijft een racepartij....

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:54

nummer 1 rustig blijven :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:27

Eraf springen vind ik sowieso geen optie. Ten eerste is het voor jezelf heel gevaarlijk, ten tweede wie weet wat er met je paard gebeurt.
Mijn paard slaat eigenlijk zo goed als niet meer op hol (ik sluit het uiteraard niet uit). Doet hij dat wel, eerst rustig ademhalen en de situatie inschatten. Dan is het diep zitten, hakken uitdrukken voor extra gewicht en paard omtrekken indien mogelijk.

azaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 22:07

hej die dingen dat jullie zeggen dee ik ook altijd
alleen bij mij op stal blijven ze maar bezig eraf springen
ik vind het enorm gevaarlijk en jah euh durf het gewoon weg ook niet !

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:10

Eraf springen? Tja dan móet je snel kunnen bedenken waar en hoe je valt en.ke paard vertrouwen is heel belangrijk il heb het een x gedaan maar het was dat of mijn paard rende door twee kleine meisjes plus hek heen.. maar eem vriendin sprong van me paard af en.. ja hoor mijn paard raakte zo in paniek dat hij de bocht vergat en in de plomp dus j kwam! Dus ja wat te doen?? Wachten tot hij /zij bedenkt waarom ren ik eigenlijk? Zodra ze terug gaan zwaar maken en flink zitten je paard commandos leren helpt ook en hoooo is niet stoppen mAar langzamer gaan en hoooo halt is dan stil staan alles valt te leren maar een echte afrader springen of rondje draaien tegen een boom zetten veel.te gevaarlijk! Succes