Zijn strandritten met 'manegepaarden' verantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:26

Lusitana schreef:
Feitelijk hoef je niet goed te kunnen rijden in de strikte zin van het woord. Ik heb veel buitenritten voorgereden en zei altijd van "ga maar staan en pak een pluk manen" als we gingen galopperen (als ze dat al durfden) en dat ging altijd goed, zelfs bij mensen die voor het eerst op een paard zaten.
Was ook zomers bij een bedrijf dat ook wel paarden verhuurde zonder begeleiding, maar die stuurden altijd meiden naar het pavaljoen op het strand. Als er dan mensen waren afgevallen of niet meer durfden, gingen die op de paarden verder... Ook een manier. Als ik toevallig wel mee was ter begeleiding, werd er vaak ook wel geruild, dan ging ik op het "lastige" paard.(Puur psychisch, mijn paard was niet makkelijker, maar dat dachten ze wel en dan ging het goed, "lastige'paard kalmeerde onmiddelijk onder mij, ze hadden geen echt lastige paarden)
NOOIT gebroken botten of verwondingen gezien. Zelfs niet bij een aanrijding. Enige gebroken arm die ooit is opgelopen was in de manege tijdens les...
Het gaat op het strand vaak goed omdat paarden rechtuit gaan en niet ingehouden worden. Problemen ontstaan vooral als mensen aan de teugels gaan hangen en moeten sturen.
Je rijdt op eigen risico, dus je moet als ruiter zelf inschatten hoe goed je bent. Helaas blijkt dat veel mensen zich overschatten. Maar nogmaals, het gaat vaker goed dan mis. De paarden die je mee krijgt zijn meestal rustig of er zit een groot deel rustige paarden bij en ze kennen hun rondje en weten waar ze wel en niet hard kunnen/mogen.
In lessen worden er meer duikelingen gemaakt.
Ik ben voor onder begeleiding rijden, omdat er ook zijn die alleen maar willen galopperen. En bv oversteken een punt kan zijn.
Overigens hebben de meeste bedrijven, terecht, wel een boete voor het terugbrengen van een bezweet paard.Je hebt als klant trouwens de plicht om een gewond (zadeldrukking)of kreupel paard te weigeren. Zelf opzadelen of daarbij zijn is dus wel zo handig om zeker te weten dat je paard niet onder het zadel open ligt.

Ik heb zelf nog nooit een bezweet paard teruggebracht, maar ik ben het ook nog nooit tegen gekomen dat mij verteld is dat ik een risico loop op boete als ik mijn paard bezweet terugbreng.

Ik heb weleens een rit gemaakt bij een manege waarbij het paard absoluut geen uithoudingsvermogen had en na het eerste handgalopje als hijgend liep en compleet bezweet was, we hebben toen tot aan het strand alleen nog maar gestapt (was toen zonder begeleiding, doe ik overigens nooit meer) en zijn uiteindelijk rechtsomkeerd gegaan omdat er op die dag een evenement was op het strand waar wij niet over geinformeerd waren.

Bij terugkomst was het paard weer "normaal", maar als ik een normale strandrit (lees: minstens een keer of twee een handgalopje in de duinen en op het strand een stukje rengalop) had gereden was dat paard sowieso doorweekt terug gekomen, ik had dan echt geen boete willen betalen omdat zij mij op pad sturen met een ongetraind paard dat een handgalop op een stevige bodem, dus geen mul zand, niet aankan terwijl ik een strandrit ga maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:50

Vraag zoiets na voordat je weg gaat, want het is echt wel vaak zo bij verhuurbedrijven waar je zonder begeleiding kunt huren. Dit doen ze om de paarden te beschermen. Soms hangt er een notitie over in de stal.
Ook een ongetrained paard is na 1-2 kilometer stap aan de lange teugel droog als het niet al te heet is. Bij warm weer en drukke paarden bv houden ze daar trouwens ook rekening mee. Gewoon altijd het laatste stuk stappen, zoals het ook hoort, dan zijn ze op adem en droog voordat je aankomt.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:25

Stel een minimum aan jaren rijervaring. Dat lijkt mij het handigst

Lusitana

Re: Zijn strandritten met 'manegepaarden' verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

Zegt helemaal niets. Iemand die een keer in de week rijdt heeft dan veel minder ervaring dan iemand die dagelijks rijdt, bv. Daarbij, als je een keer in de week altijd op hetzelfde paard rijdt heb je ook niet dezelfde ervaring als wanneer je verschillenden paarden rijdt.
In een manege rijden is ook weer anders dan een strandrit
Iemand met lef die in stoelzit zit zal niet zo snel vallen als een scheitert die gespannen zit.
Etc etc.
Ik heb vaak vorgereden en binenn een paar seconden kun je iemand inschatten en dat gaat niet altijd gelijk op met het aantal jaren rijervaring. Ik heb ook wel mensen gehad met eigen paarden die toch zeven kleuren stront scheten. En anderen die nooit gereden hadden die het geweldig vonden...
Ik raad altijd aan om met begeleiding te gaan. Die weten hoe ze het best de boel goed kunnen laten verlopen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:49

Ik rij elk jaar strandritten bij dezelfde manege waar ik al jaren rijd. Gaat allemaal prima.. maar het zijn bijna altijd Duitsers die zichzelf zwaar overschatten. Komen daar aan met leren rijlaarzen, jasje, sporen, zweep, etc.. maar weten niet hoe ze op moeten zadelen en presteren het om aan de verkeerde kant op het paard proberen te klimmen nadat ze eerst de verkeerde voet in de stijgbeugel hebben gestoken. Juist ja :j

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:54

De meeste Duitsers die ik heb meegemaakt onderschatten zichzelf juist - die bleken beter te rijden dan ze zelf aangaven. Wél een keer een groepje Nederlanders die naar het strand wilden. Vier konden goed rijden, 2 wat minder, maar iedereen had rij-ervaring. Zeiden ze := . Ze werden in een privérit op de braafste paarden ingedeeld. Wat zien wij bij aankomst van dit gezelschap? De drie heren liepen op teenslippers, de drie meiden hadden rokjes en hakken aan! Die rit ging dus niet mooi door :))

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:56

Dat kan natuurlijk ook ja! Ik heb het echt alleen nog maar andersom mee gemaakt (waarmee ik niet wil zeggen dat ook sommige Nederlanders zichzelf behoorlijk overschatten). Ik zeg altijd hoeveel jaar rijervaring ik heb, maar dat ik wel een brave wil (als ik ergens kom waar ik nooit geweest ben) en dan kan ik altijd de keer erna nog aangeven dat ik een pittiger paardje wil.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:56

Kwaliteit van de manege en de begeleiding heeft niet zoveel te maken met het terrein waar de ritten heen gaan. Of dat nou strand, duin of bos is. Je hebt goed kwaliteitsmaneges, die een duidelijke uitleg geven, de ruiters gedegen screenen en goede begeleiding meesturen. En je het prutsers waar je zo een paard mee krijgt. Het strand is niks anders dan elk ander terrein.

Ik moet wel zeggen dat ik stallen die zonder begeleiding paarden meegeven sowieso niet vertrouw. Als je het geen probleem vind om je belangrijkste bedrijfsmiddelen aan een compleet onbekende mee te geven, ben je wat mij betreft geen betrouwbaar bedrijf. Ik zou daar dus ook nooit naartoe gaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:02

Ik heb zelf jarenlang strandritten begeleid met 'onbekenden'. Van te voren laten proefrijden in de bak inderdaad. Rengalop deden we eigenlijk nooit. Meestal vonden de mensen 'van buitenaf' en gewone strandgalop al hard genoeg (en lang genoeg :') )
We waren ook meestal met twee begeleiders zodat we de boel konden splitsen in een 'galopgroep' en een 'drafgroep'.
Soms als je een leuke groep had dan kon je ook echt wel wat harder en bijvoorbeeld wat duin meepakken. Andere keren als het een groep was die toch niet helemaal mee kon komen dan bleef het bij een stap/draf ritje.

Het is zeker verantwoord, maar naast de manege die goed moet indelen moeten mensen ook vooral eerlijk zijn over hun ervaring. Een strandgalop, ook al is dat een gewone galop, is vaak al wat harder en langer dan een galopje door het bos over een kort stukje. Ook voor de indeling is het fijn te weten of mensen bijvoorbeeld net een operatie hebben gehad of er een keer naar zijn afgevallen en dus eigenlijk een beetje bang zijn. Dat scheelt een hoop gedoe en problemen onderweg.

Aan de groep vertelde ik wel wat ik verwachtte (achter de begeleider blijven, als het paard te snel gaat het mulle zand in sturen, vooral niet jezelf eraf laten vallen). Ik vertelde ook meestal wel welke paarden sloegen, welke paarden beter voorop danwel achteraan konden rijden, dat soort werk.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:05

Waar heb jij strandritten gedaan? Dat groep splitsen komt me namelijk wel heel erg bekend voor, of dat moet op meer plekken gebeuren natuurlijk!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:05

Het zal vast op meer plekken gebeuren :))

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:21

Anoeska schreef:
Als je het geen probleem vind om je belangrijkste bedrijfsmiddelen aan een compleet onbekende mee te geven, ben je wat mij betreft geen betrouwbaar bedrijf. Ik zou daar dus ook nooit naartoe gaan.

Dat is toch inherent aan verhuur?
Of je nu fietsen, autos of boten verhuurt, het gaat altijd mee met een vreemde.
En het mooie van paarden is dat ze over het algemeen niet eens van hun rondje af willen wijken en altijd terug komen. :D
Ik wil niet harteloos over komen, natuurlijk hebben we het over levende wezens, maar toeristen komen over het algemeen niet met het vooropgezette plan om een paard te mishandelen ofzo.
De meeste mensen die paarden huren zijn ruiters of mensen met een fascinatie voor paarden en zijn in een vreemde omgeving, reden om nou niet echt te gaan crossen. Daarbij, de gebieden waar gereden wordt zijn vaak op zich al bijna een garantie dat ze bijna niks kan overkomen.
De meeste paarden vertikken het ook om langer te galopperen dan ze willen en zwepen worden er niet meegenomen.

Wat de strandgalop betreft, het is niet moeilijker dan een handgalop, je hebt alleen wat meer lef nodig omdat het harder gaat, maar de beweging is gewoon ritmisch en rechtuit. Geen enkele reden om er af te vallen. Somige mensen maken zich veel te druk erom.
Acteurs die nooit op een paard gezeten hebben krijgen het nog voor elkaar zonder kleerscheuren, soms zelfs zonder zadel.
Als je bang bent, moet je gewoon geen buitenrit gaan maken. Dan ben je er duidelijk niet aan toe en breng je idd jezelf en anderen in gevaar door te gaan zitten houden en daardoor juist situaties uit te lokken als bokken en er vandoor gaan etc.
Ik heb trouwens ook wel eens een strandrit in stap gedaan met drie dames die niet harder wilden. Ik moest daardoor het stuk door de duinen links laten liggen anders zou het te lang gaan duren, dus we reden heen en weer over het strand, ze hebben enorm genoten.
Je hoeft op het strand natuurlijk niet altijd te galopperen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:41

Ik vind dat er een verschil zit tussen een begeleide buitenrit, met daarbij betrouwbare begeleiders van het bedrijf, die de paarden en de route kennen, en het zomaar meegeven van paarden aan mensen die voorbijkomen met de boodschap 'over een uur moet je terug zijn'.

Ik ken ook geen enkel betrouwbaar bedrijf dat paarden meegeeft aan onbekende ruiters zonder begeleiding.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:46

Lusitana schreef:
je hebt alleen wat meer lef nodig omdat het harder gaat, maar de beweging is gewoon ritmisch en rechtuit.

De snelheid boeit me echt niets, maar ik ben wel vaak bang dat het paard zelf onderuit gaat..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:22

Waarom zou een paard dat rechtuit gaat op zand onderuit gaan?

Anoeska schreef:
Ik vind dat er een verschil zit tussen een begeleide buitenrit, met daarbij betrouwbare begeleiders van het bedrijf, die de paarden en de route kennen, en het zomaar meegeven van paarden aan mensen die voorbijkomen met de boodschap 'over een uur moet je terug zijn'.

Dat is dus niet zoals het gaat.
Ik denk niet dat je ooit bij zo'n bedrijf geweest bent dat paarden meegeeft zonder begeleiding.
In de eerste plaats is er meestal ook keuze om met begeleiding te gaan.
In de tweede plaats krijg je een route mee of de paarden weten de route.
En reken maar dat het zeer moeilijk is om de paarden op een ander idee te brengen.
Deze routes duren een bepaalde tijd (1 uur, 1,5 uur of 2 uur bv), het is niet zo dat ze zeggen "je mag het paard een uur hebben".
Het is nooit de bedoeling dat je maar gaat waar je wilt!

De bedrijven zitten meestal ook aan een gebied waar ruiterpaden liggen, soms in maar 1 route, of aan het strand. Dan ga je meteen het strand op.

Zonder begeleiding wil ook niet zeggen "zonder controle".
Al eerder heb ik genoemd dat ze vaak de regel hebben dat je een paard niet bezweet terug mag brengen en soms gaan er wel degelijk mensen naar het strand om te kijken of het goed gaat.
Meestal krijg je 1 langzaam/lui paard mee om te voorkomen dat je de hele rit te hard zou willen.
Je bent niet "van god los".
Ik denk dat je een verkeerd idee hebt van dergelijke bedrijven.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:28

Nou! Pfff... Ik heb best wat rijervaring en ben geen enorme schijterd, maar ik scheet toch in mijn broek bij de eerste vijf galopsprongen op een manegepaard op het strand. Ik zat op een Fjord, onbestuurbaar en vakkundig scheefgericht :+ Ik dacht echt dat ik dood ging. Ik had totaal geen controle en door het scheve dier zakte ik continu naar rechts.

Na vijf sprongen begon de adrenaline te werken en werd het een soort van gaaf. Maar ik kan me voorstellen dat menig basisruiter daar niet op blijft zitten... Wel een klein beetje onverantwoord dus, hoewel ik een groot voorstander van zelfkennis ben. Mensen moeten zichzelf wat beter leren inschatten...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:02

@ Lusitana: Het zal allemaal best dat dat jouw ervaring is. Ik ben opgegroeid in Zandvoort en heb al de laatste 30 jaar vakanties op de waddeneilanden doorgebracht. Dus ik heb zeker meerdere plaatsen en stallen meegemaakt die buitenritten aan het strand organiseerden, en daarbij ook zelf buitenritten begeleid op meerdere locaties. Mijn ervaring is dat betrouwbare maneges een begeleiding meegeven, en van te voren goed screenen of iemand daadwerkelijk in staat is om met een rit mee te gaan. En dat de wat meer louche stallen, die zich met name richten op toeristen, het allemaal wel prima vinden, en zonder problemen paarden meegeven. Daar is ook vaak de kwaliteit van de paarden naar.

Prima dat jouw ervaring anders is, maar begin niet dat mijn beeld dan wel verkeerd zal zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:05

Lusitana schreef:

Geen idee, maar dat spookt toch door mn hoofd :P
Wat misschien een reëlere angst is, is ergens halverwege een groep rijden, van voren wordt er gebruld dat er een duin aan komt waar tegenop gegallopeerd gaat worden en jouw paard zit al in volle galop als hij nog een scherpe bocht op een mul zandpad moet nemen :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:12

Ik heb net een minivakantie gehad op een grote manege, waar veel ritten met toeristen georganiseerd worden. Onze kampeerplaats was tegenover de opstapplaats voor de ritten.
Heb mijn ogen uitgekeken, mensen die vol ja knikken als er gevraagd wordt of ze stap, draf en galop beheersen, en vervolgens niet op een paard kunnen komen.
Heb er ook een heleboel terug zien komen na 10 minuten.

Volgens mij kon je daar niet zomaar een paard meekrijgen.
Maar goed, volgens mij overschatten een heleboel ruiters zich.. hebben 2x op een paard gezeten, en vinden dat ze kunnen rijden, levensgevaarlijk.

@ heino.. die angst heb ik ook. Gelukkig wordt het steeds minder.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 17:22

Bij mij hangt het er maar net vanaf hoe handig het paard waar ik op zit is :P
Terwijl ik verder juist compleet geen bange ruiter ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:30

ik heb nog nooit op het strand gereden :P scheelt we gaan en gingen nooit op vakantie , soms ging ik naar een verhuur maar verder.en natuurlijk op kamp :P maar ben bang in rengalop door meerder keren eraf gekukeld zijn (op de meest brave ijslander , zadel past niet en glijd in de bosjes) of omdat het paard ergens van schrok. dus voor mij is het een angst en weeg wat meer en rijdt daarom niet meer.
lig wel slap om sommige verhalen hier :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:49

Citaat:
Wat misschien een reëlere angst is, is ergens halverwege een groep rijden, van voren wordt er gebruld dat er een duin aan komt waar tegenop gegallopeerd gaat worden en jouw paard zit al in volle galop als hij nog een scherpe bocht op een mul zandpad moet nemen :)

Jouw paard ziet nl heus de eerste paarden afslaan en gaat al die kant op in een bocht. Niemand hoeft "de hoek om", dan ben je te ver doorgereden.
En zelfs de hoek om kunnen ze zonder problemen galopperen op zand. Ze hebben hier jaren geleden eens een ren gehouden op een vierkant baan.... dus met hoeken en niet met bochten. Geen paard dat onderuit ging en ze remden ook niet af. Onderuit gaan krijg je normaal gesproken alleen op gras en ondergronden als asfalt. Ze verliezen dan hun grip. Bij zand zakken de binnen hoeven gewoon verder weg en hebben goed grip. Ze gaan niet zomaar onderuit en eenmaal in mul zand remmen ze zover af dat je ze makkelijk kunt houden. En er is altijd een strook mul zand voordat je de opgang naar de duinen hebt. Je komt niet van het duin meteen op het harde zand.
Je kunt ook gewoon naast of schuin achter de begeleiding gaan rijden. Dan zie je het best waar je op af moet sturen.

Je moet niet van te voren rampscenarios gaan bedenken. Dan trek je het naar je toe, want dan ga je er naar rijden.

Gewoon over je heen laten komen, wat gebeurt, gebeurt en weet dat er maar weinig gewonden vallen op het strand, zelfs niet als er buitelingen worden gemaakt. Dat zijn echt extreme ongelukken die de krant halen en het idee geven dat het gevaarlijk is, maar hoeveel vallen er per dag niet op een manege van hun paard? Het haalt de krant als er een ambulance bij komt, maar dan nog denk je toch niet "als ik de volgende les maar niet een noodval maak..."
Dan kunnen we plots wel relativeren, maar als we horen van een ongeluk op het strand, spookt er in eens van alles door de hoofden van wat er allemaal mis zou kunnen gaan.

Maar nogmaals, als je bang bent, moet je niet gaan, of als enige ruiter met begeleiding zodat je 1 op 1 aandacht hebt en begeleider je paard ook nog eventueel kan pakken..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:10

Oh maar zo bang ben ik nou ook weer niet hoor :P Het is alleen wel iets wat er door mn hoofd schiet :) En tot nu toe lijkt het ook geen invloed gehad te hebben op de paarden dus het klinkt erger dan het is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:19

Het is best verstandig om je bewust te zijn van gevaren, als je het maar niet als een angst ervaart.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:24

Lusitana schreef:

kuilen? harder willen dan ie kan?

Mijn eerste strandrit, zat op een paard dat de hele weg liep te bokken. Was verder niks aan de hand. Tot we op gegeven moment in galop zaten, paard wilde de vaart erachter zetten en gaat volop onderuit. Had ik meteen een prachtervaring aan strandritten over gehouden. Nu, na zo'n 6 jaar, durf ik nog steeds niet over 't strand te rijden, bang dat ik weer met paard en al onderuit ga. :=