Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fryskhynders

Re: Advies gevraagt ; Pony verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:07

wil je er zelf voor knokken?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 01:18

Misschien kun je de vraag beter anders formuleren : kun je ervoor knokken.

Zoals ik al eerder vertelde zijn mijn privé omstandigheden deels een oorzaak van mijn probleem : de energie ontbreekt om dagelijks aan de gang te gaan,ik sta nu niet stevig in mijn schoenen, en zonder deze problemen had ik w.s. ook heel wat minder problemen met mijn pony gehad.

Ik heb vanavond gelezen dat in de plaats waar mijn paard staat iemand woont die les geeft NH/ grondwerk. Die heb ik gemaild...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:34

[quote="luckyboy5"]Misschien kun je de vraag beter anders formuleren : kun je ervoor knokken.

Zoals ik al eerder vertelde zijn mijn privé omstandigheden deels een oorzaak van mijn probleem : de energie ontbreekt om dagelijks aan de gang te gaan,ik sta nu niet stevig in mijn schoenen, en zonder deze problemen had ik w.s. ook heel wat minder problemen met mijn pony gehad.

Ik heb vanavond gelezen dat in de plaats waar mijn paard staat iemand woont die les geeft NH/ grondwerk. Die heb ik gemaild...[/quote]

Nou kijk dat is al een begin toch?!!
Daaraan kun je merken dat de wil er wel is om te knokken,en als je wilt kun je het ook!! +:)+
Heel veel succes,ik hoop dat je er voor jezelf uitkomt!

En wat priveproblemen betreft die heeft iedereen wel van tijd tot tijd en daar zijn paarden nou zo fijn in ,die kunnen je dat even laten vergeten en weer nieuwe energie inblazen!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 05:26

Ik heb een prima kadootje om jezelf cadeau te doen.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... escription
Echt een aanrader en heel verhelderend.

In dit boek geen rijlessen, grond werk oefeningen of adviezen over het juiste harnachement. Het is bestemd voor ruiters die op wat voor manier dan ook bang of onzeker zijn. Er is geen algemeen geldende definitie van angst. Angst is zo verscheiden als de mens. Bij ruiters kan angst zo verlammend werken dat het plezier in het rijden en het omgaan met paarden helemaal verdwijnt.

Verwacht in dit boek geen rijlessen, geen grondwerkoefeningen of adviezen over het harnachement dat je gebruikt. Daarover bestaan al genoeg boeken, die achter in dit boek staan opgesomd en die je naast dit boek kunt lezen of als je met het programma klaar bent.

Dit boek neemt je als "angstruiter" aan de hand en zorgt ervoor dat alle kennis uit goede instructieboeken, de sprong maakt van de boekenplank naar je hoofd! Eindelijk kun je die kennis toepassen in je praktische ruiterleven.

Met dit 12-wekenprogramma heeft de angstruiter - een werktuig in handen krijgt dat kan helpen de angst onder controle te krijgen... Ook jij kunt het, aan de slag!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 05:57

Je zegt dat je niet de energie hebt om dagelijks te oefenen. Dat geeft niks, want dat hoeft ook niet.
Ik heb ook les in een soort van nh-training en heb 1x in de maand of soms zelfs in de twee maanden les.
Puur omdat ik ook geen energie of tijd heb om vaak te oefenen. Maar zelfs met zo weinig les is de omgang
met m'n paard al een hoop verbeterd.

Ik heb een vrij dominante merrie en in het begin heb ik best moeite gehad om duidelijk te maken dat ik
toch echt de leiding heb. En soms moet ik haar dat nog wel eens uitleggen (ze heeft echt karakter), maar
dat is een kwestie van minuten en dan weet ze het weer.

Je zult er waarschijnlijk versteld van staan hoe snel jou probleem op te lossen is als je maar weet hoe
je het moet aanpakken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:15

Super, TS dat je stappen onderneemt. Spanning kost heel veel energie, maar ontspanning levert juist heel veel op. Als je de afspraken met je paard beter hebt vastgelegd, krijg je dat van hem ipv hij je dat kost. Als je dat nu niet kan opbrengen, druk dan de pauzeknop in. Ga niet modderen, daarvan worden jj en hij niet beter.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:29

Geheel offtopic maar Sharonda Star, is dat een nakomeling van Shereik?
Zo ja, dan lijkt mij dat een heel betrouwbare arabier waar je echt een vriendje aan kunt hebben.
Sowieso is dat met Arabieren...

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:34

Gewoon doorbijten meis...
Op stal hadden we ook zo'n pony. Na een beetje VD en vertrouwen krijgen was hij een geweldige pony!
VD lost natuurlijk niet álles op maar toch wel het deel vn vertrouwen en respect naar elkaar toe...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:49

Ik denk dat het probleem meer in jou zit dan in je pony. Ik denk dat je het met elke andere pony/paard ook problemen zou krijgen.
Grondwerk is inderdaad geweldig goed om over je eigen angst heen te komen en je pony gehoorzamer te maken.
Zelf ben ik ook geen held en heb vaak moeten doorbijten omdat ik bang was. Toch maakt elke kleine overwinning op jezelf je sterker. Gewoon langzaam opbouwen en er niet teveel druk opzetten. Aan de andere kant: 'je hebt geen pony gekocht om er niets mee te doen, omdat je er bang voor bent' (heb ik ook vaak tegen mijzelf gezegd) - doe dingen die je durft, maar blijf wel dingen doen met hem, anders wordt je steeds banger.

Dat boek 'de angstruiter' wat hiervoor werd genoemd lijkt me geweldig, ik wou dat ik zo'n boek had gehad indertijd.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:37

Haha, ja Griebels, dat klopt , maar nadat én gerrit , én ik er 2 keer van af waren gevallen, had ik besloten om een koudbloed te kopen!!
Saartje is zoals ik al eerder vermelde een heerlijk beest, een tuttebel,hittepetit ,en ernaast (!) is ze mn grote vriendin, maar erop is toch iets te hoog gegrepen voor mij.

marion ,dat klopt , dat klopt , het kost nu energie die ik niet heb, alleen,pauzeren wil ik nou net niet,ik hen vroeger zo genoten van bosritten, heerlijk uren met je paard tutten en dat wilde ik nu ik niet lekker in mn vel zit juist weer, ook echt om er weer bovenop te komen.
En lekker gaan rijden op een manegepaard bijvoorbeeld , en mn pony laten staan, dat zou ik wel willen voor een poosje, maar daar heb ik nou net het geld niet voor (ben net gescheiden)

En Rosie , het probleem zit m inderdaad in mij, dat is wel duidelijk, maar ik wordt voorlopig niet sterker.
Moet ik dan blijven doormartelen (want dat doe ik al een hele poos), of de knoop een keer doorhakken?
Aan de ene kant vind ik het egoistisch hem weg te doen aan de andere kant : ik heb al 3 jaar iedere week erop gezeten en het geprobeerd, hoe lang moet ik door blijven modderen en dát terwijl ik nu echt niet stevig in mn schoenen sta.
Ik weet het niet.....

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:17

Met mijn vorige paard heb ik voor dezelfde keus gestaan. Was een hartstikke lief beest, maar met rijden zijn er ook een aantal dingen gebeurd waardoor ik geen vertrouwen meer in hem had.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten hem te verkopen.
Iedereen zei dat ik hem niet weg moest doen, want hij was toch zo lief en zo mooi, maar ik had helemaal niks meer met hem.
Hij staat nu bij iemand die er mee kan lezen en schrijven. Die is er heel blij mee.

Zelf heb ik nu een tinkertje met een kop erop. Die weet echt wat ze wil en is ook niet altijd even makkelijk, maar op de 1 of andere manier heb ik gewoon heel veel vertrouwen in haar. Het boeit me niet als ze onderweg eens ergens van schrikt. Haar manier van schrikken is ook heel anders dan bij mijn vorige paard.
Die liep nog een tijd na te stuiteren. M'n tink schrikt eens, snuift een keer en hoppa, dat was het. Die gaat
weer relaxt verder waar we gebleven waren.

Nou heb ik wel van begin af aan een freestyle-cursus met haar gedaan. Heel veel grondwerk. En ik heb het idee dat we daardoor ook al snel elkaar goed hebben leren kennen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:33

luckyboy5 schreef:
En Rosie , het probleem zit m inderdaad in mij, dat is wel duidelijk, maar ik wordt voorlopig niet sterker.
Moet ik dan blijven doormartelen (want dat doe ik al een hele poos), of de knoop een keer doorhakken?
Aan de ene kant vind ik het egoistisch hem weg te doen aan de andere kant : ik heb al 3 jaar iedere week erop gezeten en het geprobeerd, hoe lang moet ik door blijven modderen en dát terwijl ik nu echt niet stevig in mn schoenen sta.
Ik weet het niet.....

Juist omdat je eigenlijk vooral lol met hem wil hebben en dat nog belangrijker vindt dan rijden (zeker nu, je mist een vriendje in hem), zou ik dus ook gaan werken op de grond (wat je dus gaat doen) in plaats van erop. Met rijden los de je de basisproblemen (geen lol met je knol op dit moment) niet op. Met grondwerk maak je echter misschien wel weer een begin om er uiteindelijk op te kunnen kruipen.

Weet je? Je twijfelt over verkopen of niet. Zolang je dusdanige twijfel voelt dat je hier nog een topic over aan maakt, ben je blijkbaar nog niet toe aan verkopen. Ik vind dat dat voor je spreekt. Als je met dit paardje het vertrouwen in jezelf een beetje kunt hervinden, en dat wat je eigenlijk graag wil met hem er dan nog niet is, kun je altijd nog kiezen om een ander paardje te zoeken. Je weet wel dat als je dan een andere zou zoeken, je met een stevigere basis begint en dus niet hetzelfde probleem krijgt als je nu hebt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 08:59

@TS
Vervelend dat je door de scheiding niet goed in je vel zit, en dat je paard niet de afleiding en positieve energie kan bieden die je nu eigenlijk zo hard nodig hebt.
Ik ga meestal uit van 'bij twijfel niet doen', en tot nu toe lijkt het dat je daar ook voor hebt gekozen. Het lijkt of je zelf de knoop niet door durft te hakken, dat je liefst zou willen dat een ander het voor je deed, of op zijn minst argumenten aandraagt die het besluit makkelijker voor je maken.
Zelf vind ik de voorstellen over grondwerk heel goed. A) kan het voor jou inzichten opleveren die de keuze voor het een of het ander makkelijker maken, dat jij die keuze zelf kunt maken en B) kun je dan zeggen dat je er genoeg aan gedaan hebt om het probleem op te lossen.
Doe wat je aankunt, maar houd er rekening mee dat 'niets doen' je ook niet meer energie geeft en dat je je juist in dit soort moeilijke situaties soms een schop onder de kont moet geven om energieker te worden. Alleen moet je wel zorgen dat je niet over je grenzen heen gaat. Al met al geen makkelijke situatie (been there...).
Sterkte, succes en vooral plezier met de grondwerklessen als je daarvoor gaat kiezen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:57

Ik geloof sterk dat je niet het paard krijgt dat je wenst, maar het paard dat je nodig hebt.

Dit paard is op je pad gekomen om er wat van te leren. Nu nog uitvinden wat dit paard je wil leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:03

Oók offtopic dan, is Sharonda Star een dochter van Aronda Star? Die heb ik nog gereden :D Ook een super lief dier.

Aromena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:17

het is zeker niet leuk als je je niet goed voelt bij je paard. ik adviseer je ook om grondwerk lessen te nemen. is goed voor je zelfvertrouwen en goed voor het paard. als de klik er écht niet is kun je hem beter verkopen. eerlijk voor beiden toch?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:45

je slaat de spijker wel op zn kop Tina, ik durf de beslissing niet zo goed aan, ben door de situatie erg passief met keuzes maken en dan ook daadwerkelijk dingen doen.

En normaal ben ik ook voór bij twijfel niet doen, maar Lucky is zelf ook heel dubbel wat dat betreft : is heel lief......schopt een hond......is superbraaf buiten.....schopt een kind.....is heel lief ....slaat mij uit de wei.....is heel lief.....schopt ashnera zo hard dat ze wankelt om aan de grond te gaan.....
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als hij weer zo lief is met rijden denk ik ach wat zeur ik , en als hij weer schopt of door me heen loopt denk ik ;weg ermee, ik wil een vriend, geén vechtmaatje.

Door die situatie's is het nu bijvoorbeeld dus zo dat iedereen aan zijn kont kan zitten en dat hij bij mij raar reageert : ik bang > hij bang.

Ik ben eigenlijk best energiek (fitness 3 a 4 keer per week) maar dat geeft energie/voel ik me prettig bij. Fitness zelfs om een "smoes" te hebben om niet naar mn paard te gaan.

Ik probeer dus iemand te zoeken die grondwerkles geeft rondom Apeldoorn, maar niet te vinden. Weet iemand een instructrice in die buurt???

Ik weet niet of ze een dochter is van Aronda Star , ze komen iig beide bij margje vd Starre vandaan. En Saar is heel lief ,maar met een bijrijder is er een keer iets heel fout gegaan , Saar heeft haar eraf gegooit (doet ze nooit bewust) en daarna werd ze heel onzeker ,met mijn ex is ze een keer in het prikkeldraad beland en heeft ze nog een km tot bijna aan een grote weg door gerend, en ik ben er in die tijd ook 2 keer goed afgevallen. gelukkig gaat het nu weer beter met haar.
*mega off topic :+ *

Aromena, ik vind het idd niet eerlijk tov Lucky om niet eerst nog grondwerk te proberen, maar idd , lucky is geen eenkennig paard en ik denk eerlijk gezegd niet dat ik de enige zal zijn die met hem een goede band kan hebben. T'is alleen ook echt geen pony waar iedereen mee om kan gaan, het lijkt bijv wel een kinderpony door zn uiterlijk ,maar is dat dus echt niet!!!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:00

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 22:15

Ik heb besloten dat ik het nog even een kans geef. Ik krijg daarbij hulp.
Lucky gaat allereerst uit de wei met de hengst, hoeft ie niet meer te discuseren over wie er de baas is , en niet meer stoer te doen tov de merries.
het weiland waar hij komt is een km verderop en van die arab. merrie wordt hij nimmer de baas.duidelijk verhaal > geen discussie meer dus kan hij een relaxed en rustig leven gaan leiden :P . Daarna ga ik vanaf het begin beginnen , ernaast .

Wel heb ik nu voor mezelf iets van : ik geef het een paar maanden, en als het dan niet gaat ,gaat ie direct. Het moet nu al uit mn tenen komen, er moet wel spoedig een verbetering te zien zijn. gelukkig hoor ik van alle kanten dat als je met grondoefeningen bezig gaat je snel resultaat ziet , dus ik heb wel goede hoop!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:14

Goede keus, Lucky! Geef het de tijd, ga met Lucky aan de slag en kom ondertussen zelf tot rust. Je zult zien dat als dingen nu wél lukken jij zelfvertrouwen krijgt. Hoe confronterend ook, een paard is heel vaak de spiegel van jezelf.

Laat je strakjes ook weten hoe het gaat? Je hebt in elk geval meer dan genoeg doorzettingsvermogen om het een kans te geven. Wat mij betreft veel respect, velen kiezen voor de makkelijkste weg, zeker als ze het zelf moeilijk hebben. Echt top dat je het een kans geeft.

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:48

ik zou zeggen, ga eens met een stoel bij je paardje in de wei zitten.
en helemaal niets doen alleen zitten.
komt hij snuffelen is het oke , maar niets doen. dat doe je min 5 per dag, na een week bouw je het op en keer een aai en verder niets moet. het moet voor beide leuks zijn en goed voelen, maar door in de wei te gaan zitten en verder niets doen , moet jij eens kijken wat dat opleverd.
succes

luckyboy5 schreef:
Ik heb mijn pony nu denk ik 3 jaar, en vanaf het begin af heb ik twijfels gehad of deze pony geschikt voor me is.
Aangezien ik het type ben van : als je een dier koopt doe je m nooit meer weg, baal ik nu vreselijk, want eigenlijk gaat het niet echt.

Dus : ADVIES GEVRAAGT!!!!

Eerst wat uitleg. Ik heb lucky (6 jaar , fell pony) gekocht omdat mijn man arabieren had en ik die te eng vind. Een koudbloed, perfecte keuze , zou je zeggen.
Nou had lucky net 8 winter maanden in een loopstal gestaan met meerdere hengsten dus toen we bij hem keken was hij erg vervelend, steigeren, wild . Logisch in onze ogen want hij was lang niet buiten geweest.

Toen we hem gekocht hebben , was hij in het begin giga dominant:
-steigerde
-"krabde"met zijn voor hoef over de buik van mijn man omdat hij ongeduldig was en door wilde lopen
- liep door je heen en trok zich los .
-trapte een paard dat achter hem liep toen we in het bos wandelden
Weer logisch, hij was erg jong. We hebben hem laten castreren. Omdat hij toch redelijk dominant bleef hebben we hem direct op zijn 3 de verjaardag in laten rijden.

het rijden gaag perfect, je kunt hem een maand stil laten staan en dan er gelijk weer op, het maakt hem niet uit. ik heb iedere week 1,2, a 3 keer les gehad en hij doet alles super lief, hij heeft geloof ik in 3 jaar 1 keer een klein bokje gegeven.

toch blijf ik angstig voor hem, en het lukt me niet om daar van af te komen.
En ik baal daar als een stekker van, want hij is nu gewoon hartstikke lief. Als ik aan kom rijden gallopeerd hij naar me toe, zo blij is hij.
Maar op de ene of andere manier heb ik gewoon het gevoel dat ik geen controle over hem heb. En dat is dan niet met het rijden, maar vooral in de omgang.
En dat heeft als gevolg dat ik niet vaak bij hem kom en gewoon blij ben als mijn lesmens de les afzegt!!!!!

Nu zit ik op het moment niet lekker in mn vel, dus dat zal er vast mee te maken hebben.
Kennissen waaraan ik advies gevraagd heb, zeggen : dan laat je hem toch een poosje staan en als je dan over een jaar weer goed in je vel zit ga je er dan toch weer op.
maar eigenlijk denk ik : ik wil JUIST nu lekker knuffelen, wandelen en rijden met mijn paardje !!!

Door dat ik zoveel angst heb , heb ik eigenlijk ook nog niet echt een band met mn pony, dus vandaar mijn twijfel : zal ik hem verkopen , en een oude,brave pony of paard kopen?

Wie kan mij adviseren???

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:12

Haha, das grappig , dat van die stoel zij degene die me helpt ook. Maar eerst gaat hij uit de wei van de hengst, daardoor krijgen ze toch veel gebakkelei over wie de baas is over de merries en wie het eerst bij mij mag enz. tevens copieert hij natuurlijk vanalles van hem. ik durf de wei wel in (arabier is wel heel lief) maar is gewoon niet prettig tussen die touwtrekkende paarden.
En in die wei begint het probleem ook : door je stoel heenlopen!!!

marion, dank je voor je compliment , ik hoop dat t ook echt wat gaat worden!!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:42

mijn menig is ook, een dier heb je voor het leven! MAar....
als de klik er niet is, of als je er bang van bent of niet zeker bij hem bent, of hoe je het ook wilt noemen, dan zal ik er denk ik toch voor kiezen
om hem te verkopen.
Hoe moeilijk dat ook zal zijn!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:02

klopt .maar idd als het niet lukt gaat hij dus wel gewoon weg. lig nu al va dat ik uit werk kom met iets van migraine achtige hoofdpijn in bed. Stress ,door meerdere factoren, dus veel stress over mn paard kan ik er niet helemaal bij hebben,
het moet wel wat toevoegen, tís hobby, en het moet geen martelgang worden. want dan gaat ie echt weg....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:13

je wil dus een braaf paard die geen opvoeding nodig heeft? Ik zou zeggen.. Succes..

je kunt een onderdanig paard gaan kopen.. Maar als jij onzeker bent wordt dat paard OF onzeker OF hij gaat leiding nemen en reageren zoals je huidige paard. Waarom? Omdat jij niet de leidin wil/kan nemen.

Paarden in groepen stellen elkaar continu op de proef en worden door elkaar iedere keer op hun plaats gezet.

En zo werkt het nu eenmaal.. Dus als je een paard wil waar je mee wil poetsen, knuffelen en die nooit een loopje met je zal nemen...

Koop dan bij de intertoys de grote shet. Die hinnikt en beweegt zn hoofd en kost je verder niets na aanschaf.

Wil je toch echt een paard moet je toch je houding veranderen ben ik bang anders krijg je met de volgende alsnog problemen.

Ieder paard heeft een consequente opvoeding nodig, kun je die niet bieden moet je er niet aan beginnen.

Edit zie net dat je de keus hebt gemaakt het toch te gaan proberen, heel goed!

Wens je veel succes! Geef de moed niet op!