papagroom schreef:Het grote verschil zit m der in of de verkoper particulier is of niet.....is hij dat niet dan valt dit onder het conformiteids beginsel,en heeft koper recht op teruggave....ze heeft immers niet gekregen wat ze mocht verwachten....verkoper heeft immers verklaart dat er niets aan de hand was.
Nee, de verkoper was het ermee eens dat ze niet goed liep, maar zei "die heeft al drie jaar geen smid gezien". Koper heeft niet aan haar onderzoeksplicht voldaan, dus kan je m.i. niet dit paard nu teruggeven i.v.m. een verborgen gebrek.
Zie jouw vorige bericht:
Citaat:PAARD EN RECHT : ken je rechten en plichten als koper!
(...)
Non-conformiteit
Zoals altijd in dit soort kwesties is de kernvraag of het afgeleverde paard non-conform is in de zin van artikel 7 : 17 van het Burgerlijk Wetboek. Oftewel, heb je gekregen wat je met de verkoper hebt afgesproken. Belangrijk is dat je als koper duidelijk aangeeft welk doel je voor ogen hebt. Wil je fokken, wil je recreatief met je paard rijden of wil je de hogere dressuur bereiken. Wees duidelijk. Vraag ook vooral naar de achtergrond van het paard en naar zijn eventuele ziektegeschiedenis. Geef duidelijk aan dat je als koper dit wilt vastleggen als het tot een overeenkomst komt. Dikwijls wordt het verhaal van veel verkopers dan al wat genuanceerder. De uitspraak van de verkoper, waarbij hij het paard kerngezond verklaart, kan namelijk bij de rechter als een garantie worden gezien.
Heeft Koper aangegeven wat ze met dit paard wil? Heeft de verkoper gezegd dat het paard kerngezond is? Nee, ze hebben samen vastgesteld dat het paard "gek" liep. Verkoper weet het aan bekappen, Koper heeft dit aangenomen en zelf geen onderzoek gedaan. Ze heeft zelfs geen afspraak gemaakt "wat als". Dus helaas voor de koper, maar ik denk dat ze hier weinig mee kan.
Citaat:(...)
Bewijslastverdeling
Op basis van de algemene bewijsregel dient de koper de door hem gestelde aandoening te bewijzen. Als je als koper merkt dat je paard een aandoening heeft, dan moet worden vastgesteld:
1. was de aandoening aanwezig vóór het moment van aflevering;
2. was de aandoening tijdens het door de koper uit te voeren eenvoudig onderzoek op te merken geweest bij de aflevering (al of niet verborgen);
3. maakt de aandoening het paard ongeschikt of minder geschikt voor het gebruik waartoe het volgens de koopovereenkomst bestemd is.
1. ja, het was aanwezig. Daar zijn beide partijen het over eens.
2. ja, bij een keuring was dit naar voren gekomen, maar is niet gedaan.
3. waarschijnlijk wel, ik neem aan dat ze wil rijden.
Citaat:Als de koper zijn stellingen onderbouwt met een deugdelijke verklaring van een dierenarts, kan het – afhankelijk van de mate van de betwisting door de verkoper – wel eens leiden tot het aannemen van een feitelijk vermoeden van non-conformiteit. Dit houdt in dat de verkoper dan tegenbewijs moet leveren.
Non-conformiteit kan je m.i. niet van spreken. Koper kocht een paard dat gek liep, en dus conform wat is afgesproken.
Citaat:Als er sprake is van een consumentenkoop, waarbij de koper particulier is en de verkoper handelaar, komt de wetgever de consument als zwakkere partij tegemoet. Namelijk bij consumentenkoop wordt vermoed dat het paard bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van wat is overeengekomen zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. Oftewel, ontdek je als consumentenkoper binnen zes maanden dat je paard een aandoening heeft, dan moet de verkoper aantonen dat het paard op het moment dat je het werd geleverd, de aandoening (nog) niet had. Dit om te voorkomen dat hij het paard terug moet nemen.
Volgens mij ziet dit op gezonde paarden die bij thuiskomst "ineens" wat hebben, dus bij de verkoper nog helemaal goed liepen, en bij aflevering blijken te kreupelen en een zware peesblessure blijken te hebben oid. Dat is een heel andere situatie dan hier.
Citaat:Spelregels
Wil de koper bekwame actie kunnen ondernemen, dan zijn er verschillende spelregels. Garanties zijn niet te geven, voorzorgsmaatregelen wel. Het advies is: bouw als koper zoveel mogelijk zekerheid in. Laat naast het uitvoeren van een aankoopkeuring tevens een schriftelijke overeenkomst opstellen, waarin de gemaakte afspraken met de verkoper (onder andere prijs, gebruiksdoel en ziektegeschiedenis) duidelijk zijn vastgelegd. Dit kan een heleboel narigheid voorkomen.
Gepubliceerd in Phryso, Fokkerijspecial 2007, 58e jaargaang / No 3 / Maart 2007
De verkoper heeft gezegt "het paard is gezond, moet alleen naar de hoefsmid" terwijl die dus wist dat het niet aan de hoeven ligt
ben ik het ook volledig mee eens
Das al vreemd, voelt niet goed.. Nadat ze wat had gerend heb ik die mensen met haar van me weg laten stappen/draven op het harde, beest liep achter écht niet jofel. Oh, en de papieren en predikaten lagen ''ergens binnen, geen idee waar precies''. Jullie begrijpen dat ik de merrie heb laten staan... Met mn 16-jarige verstand, lang voordat ik een forum als dit had ontdekt..