Wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:24

papagroom schreef:
Het grote verschil zit m der in of de verkoper particulier is of niet.....is hij dat niet dan valt dit onder het conformiteids beginsel,en heeft koper recht op teruggave....ze heeft immers niet gekregen wat ze mocht verwachten....verkoper heeft immers verklaart dat er niets aan de hand was.

Nee, de verkoper was het ermee eens dat ze niet goed liep, maar zei "die heeft al drie jaar geen smid gezien". Koper heeft niet aan haar onderzoeksplicht voldaan, dus kan je m.i. niet dit paard nu teruggeven i.v.m. een verborgen gebrek.

Zie jouw vorige bericht:
Citaat:
PAARD EN RECHT : ken je rechten en plichten als koper!

(...)

Non-conformiteit

Zoals altijd in dit soort kwesties is de kernvraag of het afgeleverde paard non-conform is in de zin van artikel 7 : 17 van het Burgerlijk Wetboek. Oftewel, heb je gekregen wat je met de verkoper hebt afgesproken. Belangrijk is dat je als koper duidelijk aangeeft welk doel je voor ogen hebt. Wil je fokken, wil je recreatief met je paard rijden of wil je de hogere dressuur bereiken. Wees duidelijk. Vraag ook vooral naar de achtergrond van het paard en naar zijn eventuele ziektegeschiedenis. Geef duidelijk aan dat je als koper dit wilt vastleggen als het tot een overeenkomst komt. Dikwijls wordt het verhaal van veel verkopers dan al wat genuanceerder. De uitspraak van de verkoper, waarbij hij het paard kerngezond verklaart, kan namelijk bij de rechter als een garantie worden gezien.

Heeft Koper aangegeven wat ze met dit paard wil? Heeft de verkoper gezegd dat het paard kerngezond is? Nee, ze hebben samen vastgesteld dat het paard "gek" liep. Verkoper weet het aan bekappen, Koper heeft dit aangenomen en zelf geen onderzoek gedaan. Ze heeft zelfs geen afspraak gemaakt "wat als". Dus helaas voor de koper, maar ik denk dat ze hier weinig mee kan.

Citaat:
(...)

Bewijslastverdeling

Op basis van de algemene bewijsregel dient de koper de door hem gestelde aandoening te bewijzen. Als je als koper merkt dat je paard een aandoening heeft, dan moet worden vastgesteld:
1. was de aandoening aanwezig vóór het moment van aflevering;
2. was de aandoening tijdens het door de koper uit te voeren eenvoudig onderzoek op te merken geweest bij de aflevering (al of niet verborgen);
3. maakt de aandoening het paard ongeschikt of minder geschikt voor het gebruik waartoe het volgens de koopovereenkomst bestemd is.

1. ja, het was aanwezig. Daar zijn beide partijen het over eens.
2. ja, bij een keuring was dit naar voren gekomen, maar is niet gedaan.
3. waarschijnlijk wel, ik neem aan dat ze wil rijden.

Citaat:
Als de koper zijn stellingen onderbouwt met een deugdelijke verklaring van een dierenarts, kan het – afhankelijk van de mate van de betwisting door de verkoper – wel eens leiden tot het aannemen van een feitelijk vermoeden van non-conformiteit. Dit houdt in dat de verkoper dan tegenbewijs moet leveren.

Non-conformiteit kan je m.i. niet van spreken. Koper kocht een paard dat gek liep, en dus conform wat is afgesproken.

Citaat:
Als er sprake is van een consumentenkoop, waarbij de koper particulier is en de verkoper handelaar, komt de wetgever de consument als zwakkere partij tegemoet. Namelijk bij consumentenkoop wordt vermoed dat het paard bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van wat is overeengekomen zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet. Oftewel, ontdek je als consumentenkoper binnen zes maanden dat je paard een aandoening heeft, dan moet de verkoper aantonen dat het paard op het moment dat je het werd geleverd, de aandoening (nog) niet had. Dit om te voorkomen dat hij het paard terug moet nemen.

Volgens mij ziet dit op gezonde paarden die bij thuiskomst "ineens" wat hebben, dus bij de verkoper nog helemaal goed liepen, en bij aflevering blijken te kreupelen en een zware peesblessure blijken te hebben oid. Dat is een heel andere situatie dan hier.

Citaat:
Spelregels

Wil de koper bekwame actie kunnen ondernemen, dan zijn er verschillende spelregels. Garanties zijn niet te geven, voorzorgsmaatregelen wel. Het advies is: bouw als koper zoveel mogelijk zekerheid in. Laat naast het uitvoeren van een aankoopkeuring tevens een schriftelijke overeenkomst opstellen, waarin de gemaakte afspraken met de verkoper (onder andere prijs, gebruiksdoel en ziektegeschiedenis) duidelijk zijn vastgelegd. Dit kan een heleboel narigheid voorkomen.

Gepubliceerd in Phryso, Fokkerijspecial 2007, 58e jaargaang / No 3 / Maart 2007

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:24

lifaya schreef:
De verkoper fokt 20 veulens per jaar en gaat ook keuringen etc af, lijkt me niet dat het dan een particulier was.

De betreffende verkoper wist wél dat het niet aan het bekappen lag, dit heeft hij later zelf tegen 1 van de meiden gezegt die daar ook reden "het ligt helemaal niet aan de hoeven" .

Dan heb je recht op teruggave.....PUNT....je hebt niet gekregen wat je wou dus einde....hier maakt elke jurist gehakt van......suc6

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:26

Heb je een rechtsbijstand verzekering? probeer hier dan even wat informatie weg te halen over dit geval zei kunnen het beste beslissen hoe sterk de bewijslast is!

Is er mail verkeer geweest? zo ja, leg dit dan even vast in een dossier ook smsjes e.d. kunnen van belang zijn!
Ik wens je vriendin veel succes, ook op emotioneel vlak want geestelijk doet zoiets ook iets met je! Het is toch een stuk onrecht wat jou wordt aangedaan terwijl je zelf zo het beste voor hebt met dat paard dat je hebt gekocht.
Zijn er mensen die er meer vanaf weten, laat ze dan een officieele verklaring afleggen, hoe meer hoe beter.

In de wetten is alles prima geregeld, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ook als je volledig in je recht staat incl. keuring dat men wel weer een gat weet te vinden in de wetten! Zelfs al is hij een handelaar, een rechtzaak is een proces wat extreem lang kan duren en je moet je afvragen of je dat wil of niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:27

lifaya schreef:
De verkoper fokt 20 veulens per jaar en gaat ook keuringen etc af, lijkt me niet dat het dan een particulier was.

De betreffende verkoper wist wél dat het niet aan het bekappen lag, dit heeft hij later zelf tegen 1 van de meiden gezegt die daar ook reden "het ligt helemaal niet aan de hoeven" .

Begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het verhaal steeds vreemder worden. Bij elk argument is het, ja maar hij heeft zus gezegd. Nu heeft hij ineens tegen "iemand" gezegd dat het niet aan de hoeven lag.

Als dit écht zo is, ligt het wellicht wat genuanceerder en is misschien kans om nog iets te doen. Maar ik acht de kans zeer zeer klein.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:28

Dus als je een paard bij een handelaar of fokker koopt en na een maand heb je genoeg van je paard, moet die fokker het paard altijd terug nemen, ook als er niets mis mee is.

Mylittlejoy: dat was mij ook opgevallen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:28

Ehm, je vriendin reed daar al en wist al dat de merrie vreemd liep en deed geen keuring?
Dat vind ik dan gewoon oerstom en denk dat ze dan geen recht heeft.. :n

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:29

Citaat:
Heeft Koper aangegeven wat ze met dit paard wil? Heeft de verkoper gezegd dat het paard kerngezond is? Nee, ze hebben samen vastgesteld dat het paard "gek" liep. Verkoper weet het aan bekappen, Koper heeft dit aangenomen en zelf geen onderzoek gedaan. Ze heeft zelfs geen afspraak gemaakt "wat als". Dus helaas voor de koper, maar ik denk dat ze hier weinig mee kan.

als je als particulier van een prof koopt moet je op t oordeel van de verkoper uit gaan....als die dus zecht dat t na bekappen waarsscheinlijk over is ,en dit blijkt niet t geval te zijn heeft verkoper een wan prestatie gepleegdMet een beetje juridische hulp ben je zo klaar

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:31

Maar "waarschijnlijk over is", heeft hij gezegt. Dat is niet dat hij zegt dat het zeker over is na het bekappen, dus daar kan discussie over ontstaan

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:32

Vriendin heeft het laatste jaar daar helemaal niet gereden, dus dat staat er compleet los van, ze had de merrie nog nooit eerder zien bewegen, enkel als jaarling een keer gezien.

Die "iemand" is gewoon één van de meiden die daar rijd die die vriendin kende en dus achteraf heeft gesproken. Zij vertelde wat de verkoper had gezegt, ik snap dat het warrig overkomt, maar ik vind het geen vreemd verhaal :+ De verkoper heeft gezegt "het paard is gezond, moet alleen naar de hoefsmid" terwijl die dus wist dat het niet aan de hoeven ligt

Vriendin had de pony voor de sport gekocht, dat wist de verkoper en nu kan ze er dus helemaal niks mee doen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:36

papagroom schreef:
Citaat:

als je als particulier van een prof koopt moet je op t oordeel van de verkoper uit gaan....als die dus zecht dat t na bekappen waarsscheinlijk over is ,en dit blijkt niet t geval te zijn heeft verkoper een wan prestatie gepleegdMet een beetje juridische hulp ben je zo klaar

Das lekker simpel. We hoeven zelf niet meer na te denken want de wet beschermt ons wel.

"Ach ja, ik wilde een paard kopen om mee te vliegen. Ik heb 'm niet laten keuren, hoewel hij bij de verkoper, een pro, ook al niet vloog. Hij heeft niet gezegd dat hij vliegt, maar wel dat ie al tijden niet bij de vleugelsmid is geweest.

Wat blijkt nu ik hem een week thuis heb? Hij kan helemaal niet vliegen! Nou, hup, terug naar de verkoper, want dit is niet conform wat ik ervan verwachtte. Wat een wanprestatie van die verkoper."

Helaas, zo simpel ligt het niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:36

Maar waarom dan geen keuring laten doen als het een pony is dat zeker in de sport moet presteren, zeker als hij al mankt?
Sorry, maar dat is nu echt het allerdomste wat je kan doen, en lijkt mij geen voorbeeld van goed inzicht te hebben

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:38

als je vriendin dit paard voor de sport kocht, is t helemaal dom.
zoals hierboven gezegd, ze heeft niet aan de onderOeksplicht gedaan.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:39

Aan keuren heb je nu helemaal niets. Je kan wel laten uitzoeken wat dat dier mankeert en tegerlijke tijd uitzoeken wat je rechten zijn en als het ernaar uitziet dat ze rechten heeft kijken of het loont om er een rechtzaak van te maken als de verkoper niet mee wil werken om het zo op te lossen. Heeft ze geen rechten wil ze waarschijnlijk toch wel weten wat er met dat dier aan de hand is en kan ze een besluit nemen ,om indien mogelijk, een behandeling te starten of om er afscheid van te nemen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:42

Dat vriendin niet aan haar onderzoekplicht heeft voldaan is inmiddels duidelijk :) ben ik het ook volledig mee eens

Ik dacht altijd dat als je paard iets bleek te hebben na de verkoop, dat voor de verkoop al bij het paard geconstanteerd was, of in elk geval bekend was, dat het paard dan binnen een bepaald termijn terug naar de fokker/verkoper kon. Als de vriendin nu het paard door een DA zou laten onderzoeken en er zou inderdaad uitkomen dat het paard een breuk of een blessure heeft opgelopen tijdens het verblijf daar en er niks aan was gedaan, hoe zou de situatie dan worden bekeken?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:47

lifaya schreef:
Dat vriendin niet aan haar onderzoekplicht heeft voldaan is inmiddels duidelijk :) ben ik het ook volledig mee eens

Ik dacht altijd dat als je paard iets bleek te hebben na de verkoop, dat voor de verkoop al bij het paard geconstanteerd was, of in elk geval bekend was, dat het paard dan binnen een bepaald termijn terug naar de fokker/verkoper kon. Als de vriendin nu het paard door een DA zou laten onderzoeken en er zou inderdaad uitkomen dat het paard een breuk of een blessure heeft opgelopen tijdens het verblijf daar en er niks aan was gedaan, hoe zou de situatie dan worden bekeken?

Dat klopt ook wel, maar daarvoor moet er aan voorwaarden voldaan worden, zoals een keuring én een verklaring van de verkoper dat het paard gezond is én bewijs dat het paard het gebrek al had én bewijs dat de verkoper hiervan op de hoogte was. Zonder al deze punten wordt het een lastig verhaal.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:07

mylittlejoy schreef:
lifaya schreef:

Dat klopt ook wel, maar daarvoor moet er aan voorwaarden voldaan worden, zoals een keuring én een verklaring van de verkoper dat het paard gezond is én bewijs dat het paard het gebrek al had én bewijs dat de verkoper hiervan op de hoogte was. Zonder al deze punten wordt het een lastig verhaal.

Wat je hier steld klopt wel ..maar geld alleen bij verkoop particulier-particulier.....bij een prof partij kun je retourneren als het paard niet aan de GEWEKTE VERWACHTING voldoet.
En ja inderdaat een mondelinge overeenkomst is bindend,en in de regel is er sprake van een omgekeerde bewijs last....m.a.w. de verkoper moet bewijzen dat hij iets niet gezegd heeft....de koper hoeft niet te bewizen dat de verkoper het wel gezegd heeft...hij hoeft dit slechts te stellen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:15

papagroom schreef:
Wat je hier steld klopt wel ..maar geld alleen bij verkoop particulier-particulier.....bij een prof partij kun je retourneren als het paard niet aan de GEWEKTE VERWACHTING voldoet.
En ja inderdaat een mondelinge overeenkomst is bindend,en in de regel is er sprake van een omgekeerde bewijs last....m.a.w. de verkoper moet bewijzen dat hij iets niet gezegd heeft....de koper hoeft niet te bewizen dat de verkoper het wel gezegd heeft...hij hoeft dit slechts te stellen.

Serieus, waar haal je het vandaan? :n Je kán niet bewijzen dat je iets niet hebt gedaan/gezegd. Degene die eist, moet in de regel bewijzen. Niet andersom.

Zou mooi zijn, dan kan je als koper maar loze kreten in de ruimte gooien, want tja, laat de verkoper maar eens bewijzen dat hij het niet gezegd heeft. Dit is onzin. Als jij stelt dat de verkoper iets heeft gezegd dan moet je dat met bewijzen onderbouwen. De bewijslast ligt in beginsel bij de eisende partij.

Particulier of niet, dat maakt in dit geval geen ruk uit. Koper heeft NIET aan haar onderzoeksPLICHT voldaan plus heeft een paard gekocht waarvan ze WIST dat het onregelmatig was!

Ter onderbouwing wat jurisprudentie:
Citaat:
In haar tussenvonnis van 19 december 2007 (LJN:BC2718) heeft de rechtbank Arnhem koper opgedragen om bewijs te leveren van zijn stelling dat de pony op de datum van levering leed aan (één van) de door koper genoemde fysieke aandoeningen. Voorts heeft de rechtbank Arnhem aan koper bewijs opgedragen van zijn stelling dat de pony een onvoorspelbaar karakter heeft en dat de pony dit gedrag ook al voor de levering vertoonde.

Ter uitvoering van deze bewijsopdracht heeft koper verschillende getuigen doen horen. In haar eindvonnis van 7 juli 2010 heeft de rechtbank geoordeeld dat koper er niet in geslaagd is bewijs te leveren van zijn stelling dat de pony leed aan één of meer fysieke aandoeningen omdat, voor zover al kan worden aangenomen dat de genoemde fysieke gebreken zich bij de pony hebben gemanifesteerd, er geen enkele getuige is die met zekerheid heeft kunnen verklaren dat die gebreken ook reeds aanwezig waren ten tijde van de koop. Ook ten aanzien van het door koper gestelde onvoorspelbare karakter oordeelt de rechtbank dat koper niet geslaagd is om het hem opgedragen bewijs te leveren.

Nu koper niet is geslaagd in het hem opgedragen bewijs, kan volgens de rechtbank niet als vaststaand worden aangenomen dat de pony niet beantwoordde aan wat partijen waren overeengekomen. Dat brengt mee dat er geen grond is voor vernietiging en ontbinding van de koopovereenkomst en dat de vordering tot schadevergoeding moet worden afgewezen.

Citaat:
Wettelijk uitgangspunt is, dat als een koper van een zaak van mening is dat de door hem gekochte zaak niet aan de koopovereenkomst beantwoordt, dan rust op hem de bewijslast hiervan. Is er sprake van een consumentenkoop (d.w.z. de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) en openbaart de door de koper gestelde non-conformiteit zich binnen zes maanden na aflevering van de gekochte zaak, dan geldt het wettelijke bewijsvermoeden dat de zaak bij aflevering niet aan de koopovereenkomst heeft beantwoord. Dit wettelijke bewijsvermoeden is neergelegd in artikel 7:18 lid 2 BW. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat de door hem verkochte zaak bij aflevering wél aan de koopovereenkomst beantwoordde. Teneinde onder deze voor de verkoper ongunstige bewijslastverdeling uit te komen, kan de verkoper een beroep gedaan op de ‘tenzij-formule’ van artikel 7:18 lid 2 BW waarin is bepaald dat het wettelijke bewijsvermoeden niet geldt indien de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Lees goed: openbaart. De onregelmatigheid was echter al openbaar! De koper wist dat het paard onregelmatig was, dus gaat jouw redenering niet op! Ze kocht een onregelmatig paard, punt. De koopovereenkomst (hetzij mondeling) ziet op een onregelmatig paard, dus is het paard conform koopovereenkomst.

Vraag aan TS, was de prijs er ook naar? Of heeft ze wel de hoofdprijs betaald?

papagroom

Re: Wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:51

Wettelijk uitgangspunt is, dat als een koper van een zaak van mening is dat de door hem gekochte zaak niet aan de koopovereenkomst beantwoordt, dan rust op hem de bewijslast hiervan. Is er sprake van een consumentenkoop (d.w.z. de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf) en openbaart de door de koper gestelde non-conformiteit zich binnen zes maanden na aflevering van de gekochte zaak, dan geldt het wettelijke bewijsvermoeden dat de zaak bij aflevering niet aan de koopovereenkomst heeft beantwoord. Dit wettelijke bewijsvermoeden is neergelegd in artikel 7:18 lid 2 BW . Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat de door hem verkochte zaak bij aflevering wél aan de koopovereenkomst beantwoordde.

WEL DE LAATSTE REGEL GOED LEZEN.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:57

Lees dan op zijn minst de laatste regel van mijn post:

De koopovereenkomst (hetzij mondeling) ziet op een onregelmatig paard, dus is het paard conform koopovereenkomst.

Want de onregelmatigheid was al openbaar bij aankoop van het paard!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:08

Doch door verkoper werd de verwachting gewekt dat dit na bekappen verdwenen zou zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:14

Denk niet dat je het daarmee redt. De verkoper is tenslotte geen DA dus dan is de vraag wat voor waarde je in rechte daaraan kan hechten. Daarnaast, als we heel precies gaan zijn, heeft hij gezegd "ah, die heeft drie jaar geen smid gezien", niet "dat is met een bekapbeurt opgelost".

Ik geef de koper echt bijzonder weinig kans. Geen keuring, geen afspraken gemaakt, niets. Naïviteit kan volgens mij geen verweer zijn in dit geval.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:24

Naïviteit kan volgens mij geen verweer zijn in dit geval.

Juist wel....art 7:17 van he bw is er juist om de naiveling te beschermen.....
Ik zit zelf in de handel en heb al meer maals met dit regeltje wat frequent wordt misbruikt te maken gehad

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:36

Maar dat ontslaat de koper toch niet uit haar onderzoeksplicht? Zeker gezien de situatie dat het paard al onregelmatig was?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:40

De juridische discussie laat ik even voor wat het is want daar heb ik onvoldoende verstand van en t is al te lang geleden dat die boeken voor mn neus lagen..

Maar als je vriendin daar jaren heeft gereden en dus op goede voet staat/stond met de verkoper, zal er dan niet iets te regelen zijn? Ik bedoel, juridisch gezien staat ze, voor wat ik zo lees, niet al te sterk. Dus is het geen idee om eerst te proberen het op een vriendelijke manier op te lossen? Verkoper bellen/langsgaan en aangeven dat t paard écht wat mankeert (desnoods ff da naar laten kijken). Hij beweert dat t paard te kort bekapt is maar goed, als ie zo'n nuchtere fokker is, is dat geen heel gekke reactie...

Dan toch... Toen ik 16 was kocht ik met een vriendin een paardje (grote fout overigens maar dat terzijde). In de zoektocht ben ik ook alleen wezen kijken bij een ander paard. Prachtige jonge merrie, echt knap beest om te zien. Volgens de fokker kerngezond, had ook nog wat veulenpremies, helemaal super. Ik daarheen, paard ging uit box en ''was wat druk want ze was al een week de stal niet uit geweest'' :? Das al vreemd, voelt niet goed.. Nadat ze wat had gerend heb ik die mensen met haar van me weg laten stappen/draven op het harde, beest liep achter écht niet jofel. Oh, en de papieren en predikaten lagen ''ergens binnen, geen idee waar precies''. Jullie begrijpen dat ik de merrie heb laten staan... Met mn 16-jarige verstand, lang voordat ik een forum als dit had ontdekt..
Een paard dat ''3 jaar geen smid heeft gezien'' zou ik echt laten staan. Kan nooit gezond zijn, is gewoon een garantie voor problemen. Op zn minst een keuring tegenaan knallen, al was het alleen maar een klinische.. Aan de ene kant begrijp ik dat ze vertrouwde op iemand die ze al kende, aan de andere kant had ze op dr vingers kunnen natellen dat er iets niet klopte..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:48

mylittlejoy schreef:
Maar dat ontslaat de koper toch niet uit haar onderzoeksplicht? Zeker gezien de situatie dat het paard al onregelmatig was?

ja...dat doet t wel aangezien de koper particulier en dus juridisch gezien leek is tov verkoper....