B rijbewijs paardenwagens, dealers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:29

doom schreef:
Het laadvermogen van de wagen is 820 kilo, als we gaan kijken wordt dat met iemand die er verstand van heeft :j

Twee grote paarden voor 820kg?? _O-
Sorry, skip it, gaat niet werken. Zelfs met een paard en alle zooi heb je nauwelijks genoeg aan die 820kg!

loulou schreef:
ik hoorde trouwens laatst van iemand dat je 10% overbeladen mag zijn voordat je een boete krijgt. weet iemand of dat klopt?

Oom agent zal het wellicht door de vingers zien, de verzekering zou daar weleens heel anders over kunnen denken; zeker wanneer dat betekend dat er niet uitgekeerd hoeft te worden (of beter: de claim extern verhaalbaar is).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:31

ik heb het zelf ff opgezocht.

vanaf 5% overbelading op de maximale massa krijg je een bekeuring. dit betekend dat je op een maximale massa van 3500 kilo 175 kilo mag overbeladen.
echter is het ledig gewicht van een auto gebasseerd op een halve tank en zonder bestuurder. als je dat bij elkaar optelt kom je ook wel aan die 175 kilo.

die 5% heft dus eigenlijk het gewicht van de bestuurder + die volle tank op die vaak niet meegerekend wordt.

Citaat:
Overbelading kan gevolgen hebben voor de uitkering bij schade. Verzekeringsmaatschappijen hebben doorgaans in hun polisvoorwaarden clausules opgenomen over het uitsluiten van uitkering bij schade als deze komt door roekeloosheid. De maatschappij kan overbelading echter alleen aangrijpen als reden om niet uit te keren, als uit onderzoek van de politie en de verzekeraar blijkt, dat het de oorzaak is van de schade. De overbelading kan bijvoorbeeld leiden tot onvoldoende remvermogen, het door de remmen schieten, een gebroken achteras, een klapband of een afgebroken veer.

Brainless

Re: B rijbewijs paardenwagens, dealers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:37

Bestuurder + bijrijder = 150 kilo.
75 liter diesel + 50 liter water + 25 kilo voer/tuig/borstels ed = 150 kilo

Dus van die 820 kilo houd je nog 520 kilo over voor het gewicht voor je paard.
Dat is dus net genoeg voor 2 kleine pony's.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:38

Heb haar ook aangegeven dat dat nooit voor 2 paarden is dan.
Ze zegt dat ze dit ook weet, maar wel soms 2 paarden erin vervoerde en dat het merendeel van de mensen dat doet ( dat is ook zo)
Mijn paard weegt zelf 650 kg dus het moet wel haalbaar zijn...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:17

doom schreef:
Heb haar ook aangegeven dat dat nooit voor 2 paarden is dan.
Ze zegt dat ze dit ook weet, maar wel soms 2 paarden erin vervoerde en dat het merendeel van de mensen dat doet ( dat is ook zo)
Mijn paard weegt zelf 650 kg dus het moet wel haalbaar zijn...

Als iedereen in de sloot springt, spring jij er dan ook gedachtenloos achteraan?

Ik kan me nog een concours herrinneren, jaaaren geleden, dat begon om 9.00u met dressuur en om 10.00u had 1 jurylid wel twee combi's in z'n ring gehad. Oorzaak: politiecontrole op de aanrijroute.........

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:42

Dat zeg ik ook niet maar zeg alleen dat ik met mijn 1 paard dit gewicht dus wel moet gaan redden.

( als dit echt zo blijkt te zijn, wil hem nog bij de anwb bijv ook laten testen)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 13:24

doom schreef:
Het laadvermogen van de wagen is 820 kilo, als we gaan kijken wordt dat met iemand die er verstand van heeft :j

Hier kan je dus geen 2 paarden op zetten. Tenzij dit niet de bedoeling is

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:34

Ik heb zelf maar 1 paard dus het is idd niet de bedoeling..
Maar had al begrepen dat 2 paards niet bestaat op B rijbewijs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:28

Wat weinig laadvermogen...is die bak zo zwaar?? lage instap is ideaal.

Hoe laag op de grond staat die wagen met lading?? Kan je wel over een drempel?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 14:32

Goed dat je dit zegt russel! :j Kan ik nog even mee nemen mocht ik daar heen gaan!
Ik heb al vele wageneigenaren gemaild, vele liggen tussen de 700 en 890 kilo aan laadvermogen.
Krijg zelf een beetje het gevoel dat dit het gemiddelde is.

Had deze ook nog gebeld
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... nd=18&fs=1

Heeft maar laadvermogen van 100 Kg, ik dacht dat ik deze persoon verkeerd verstond maar was ook echt zo!
Heeft zonder enig info deze wagen een paar jaar geleden over genomen van iemand die had aangegeven dat het vee vervoer is en dat het dan wel "wat zwaarder" mocht zijn.
heeft zelf altijd een paard en een pony mee vervoerd.
Mijn oren waren aan het klapperen.. gewoon loeizware auto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:43

Volgens mij klopt dat niet hoor...Ik persoonlijk heb graag de Mercedessen, die zijn niet kapot te krijgen...508 zal dubbel lucht hebben, ik had enkel lucht en het type er voor, motor was oersterk...de olie was nooit ververst, was vet geworden...hij bonkte helemaal, maar nadat hij onderhoud had gehad, als een zonnetje, starte altijd...

Vraag eens een kopie van het kentekenbewijs van die mercedes, want volgens mij klopt het niet.

Ik had een houten bak met aluminium dak en ik had een laadvermogen van ongeveer zo uit mijn hoofd 1150 kg en dat was al weinig

UIt die Mercedes kan je wellicht wat uitslopten, bv tussenschot of schot ervoor, die platen zijn erg zwaar...maar als je de bak aanpast en overbodige zaken er uit haalt, scheelt dat in gewicht.

Een nette prijs 6500 voor die Merc. dat andere ding vind ik te duur....

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 14:51

Het kwam idd omdat de auto vreselijk zwaar was zei hij.
Verder vertrouwde ik de boel allemaal niet zo en had er daarom geen fijn gevoel bij..
Wij zijn zelf totaal niet handig dus wil gewoon een autotje wat al klaar is :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:26

russel schreef:
Volgens mij klopt dat niet hoor...Ik persoonlijk heb graag de Mercedessen, die zijn niet kapot te krijgen...508 zal dubbel lucht hebben, ik had enkel lucht en het type er voor, motor was oersterk...de olie was nooit ververst, was vet geworden...hij bonkte helemaal, maar nadat hij onderhoud had gehad, als een zonnetje, starte altijd...

Vraag eens een kopie van het kentekenbewijs van die mercedes, want volgens mij klopt het niet.

Ik had een houten bak met aluminium dak en ik had een laadvermogen van ongeveer zo uit mijn hoofd 1150 kg en dat was al weinig

UIt die Mercedes kan je wellicht wat uitslopten, bv tussenschot of schot ervoor, die platen zijn erg zwaar...maar als je de bak aanpast en overbodige zaken er uit haalt, scheelt dat in gewicht.

Een nette prijs 6500 voor die Merc. dat andere ding vind ik te duur....

Jawel, als je het controleert op de site van RDW komt deze ook met 100 kilo.

Citaat:
Massa leeg voertuig 3.300 kg
Laadvermogen 100 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3.400 kg
Massa rijklaar 3.400 kg

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:12

doom schreef:
Goed dat je dit zegt russel! :j Kan ik nog even mee nemen mocht ik daar heen gaan!
Ik heb al vele wageneigenaren gemaild, vele liggen tussen de 700 en 890 kilo aan laadvermogen.

Had deze ook nog gebeld

Heeft maar laadvermogen van 100 Kg, ik dacht dat ik deze persoon verkeerd verstond maar was ook echt zo!
Heeft zonder enig info deze wagen een paar jaar geleden over genomen van iemand die had aangegeven dat het vee vervoer is en dat het dan wel "wat zwaarder" mocht zijn.

Het verbaasd me niks. Die mercedes camion is oorspronkelijk bedoeld om ingeschreven te worden als een C camion. Zo kun je wel je camion volledig benutten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:06

doom schreef:

Had deze ook nog gebeld

Nee, dat is volstrekt normaal!!
Deze wagen hoort op C-rijbewijs te staan en heeft dan een TMM van 5000kg. Met die 3400kg eigen gewicht zit je dan aan 1600kg laadvermogen. Nog steeds niet veel, maar te doen.
Mijn 608 mag 5600kg wegen, bij 3800kg eigen gewicht. Met beleid kan ik de wagen ongeveer 400kg laten "afvallen", waarna ik dus bij gelijk voertuiggewicht op 2200kg laadvermogen zit.......

Tip: indien goede wagen, dan kopen, mits verkoper zorgt voor het oorspronkelijke kenteken. Smijt er vervolgens nog wat tegenaan voor een C-rijbewijs en klaar ben je.