Ruiterbewijs. Waar en wat kost het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:23

__Elizabeth schreef:
Ik heb mijn ruiter+koetsiersbewijs via school gehad dus geen idee wat het kost..
Maar zonder ruiterbewijs ben je ook niet verzekerd als je buitenrijd met een pasard :)

Goh, ze hebben jou ook al aardig geindoctrineerd met die onzin. Heeft je school dat je wijsgemaakt of de SRR??

Sorry dus maar het is een zwamverhaal; je bent gewoon verzekerd via je AVP.
Behoor je tot dat selecte groepje Nederlanders dat daar principieel niet aan doet, dan zou je het ruiterbewijs om die reden ook af moeten wijzen.......

Josephine63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:22

Mits je verder over een goede basiskennis beschikt (pratijk) en je zelf de moeite neemt om je te verdiepen in de theorie (ongeacht of je het ermee eens bent of niet :D ) is Stal 't Reelaer in Raalte een goed adres om je ruiterbewijs in een weekend te halen. Je wordt een dag grondig voorbereid en de dag erna is het examen zelf. Kosten rond de € 320 (incl. eten en overnachting en examenkosten).

Mloulou

Re: Ruiterbewijs. Waar en wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:37

Ik zelf heb nooit een ruiterbewijs willen halen. Wat is de reden dat je dit wilt doen? Ben erg benieuwd naar de voordelen!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 15:38

Als ik heel eerlijk ben ken ik niet alle voordelen, de reden dat ik het graag wil omdat ik bang ben dat het in de toekomst op nog meer plekken verplicht gaat worden en ik nou eenmaal graag buitenrij.

evamarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:45

je kan bij Stal 't Reelaer in 1weekend je ruiterbewijs halen !!
www.reelaer.nl

Testify

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:29

Ik wil 'm waarschijnlijk ook bij 't Reelear gaan halen!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:00

ikke schreef:
__Elizabeth schreef:
Ik heb mijn ruiter+koetsiersbewijs via school gehad dus geen idee wat het kost..
Maar zonder ruiterbewijs ben je ook niet verzekerd als je buitenrijd met een pasard :)

Goh, ze hebben jou ook al aardig geindoctrineerd met die onzin. Heeft je school dat je wijsgemaakt of de SRR??

Sorry dus maar het is een zwamverhaal; je bent gewoon verzekerd via je AVP.
Behoor je tot dat selecte groepje Nederlanders dat daar principieel niet aan doet, dan zou je het ruiterbewijs om die reden ook af moeten wijzen.......

Oh nou sorry hoor dat heb ik ooit eens gehoord. okee, dan is het niet waar.

Maar dan hoef je nog niet zo'n opmerking te plaatsen. Jij hebt vast ook wel eens iets verkeerd gezegd ;)
Ik kreeg mijn ruiter+koetsiersbewijs via school gehaald en niet hoeven te betalen dus dan haal ik ze gewoon of ik er nou wat aan heb of niet.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:02

Wanneer is een Ruiterbewijs verplicht?
Voor ruiters gelden in principe alleen de gedragsregels van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Er is geen leeftijdseis voor het berijden van een rijdier.

Maneges stellen echter vaak als eis dat u een ruiterbewijs moet hebben, voordat u met een gehuurd paard de openbare wegen en paden op gaat. U beschikt dan namelijk voldoende vaardigheden om paard te rijden. Behalve een ruiterbewijs kan worden geeist dat u (aantoonbaar) WA-verzekerd bent. Een ruiterbewijs kan bovendien verplicht zijn in bepaalde, per gemeente aangewezen, gebieden. Informeer bij de eigenaar van het gebied of u het ruiterbewijs 'op zak' moet hebben als u in dat gebied gaat rijden.
Een ruiterbewijs krijgt u na een cursus bij een manege en een examen.

Meer informatie: Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR)
Datum: 27-04-2010

Bron: http://www.politie.nl/Vraagbaak/wanneer ... licht.aspx

Ik ben toevallig ook aan het controleren of ik voor een bepaald natuurgebied in Zuid-Limburg een ruiterbewijs nodig heb. Ik sta er eigenlijk van te kijken hoe weinig instanties me kunnen helpen. Het gebied is van Stichting Limburg Landschap maar de "hoofdinstantie" kan me hier geen antwoord op geven en vond het een rare vraag. Ik heb nu het nummer van de beheerder gekregen maar die neemt niet op. Ik ben heel benieuwd....

NB: Ik ben inmiddels wel al zover dat ik weet dat een ruiterbewijs niets met verzekeringen / schadevergoedingen bij ongelukken te maken heeft. Daar moet je een aansprakelijkheidsverzekering voor hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:58

Op de site van de SRR kun je vinden (na wat zoeken) in welke gebieden het verplicht is. Het zijn er maar een paar en die zijn niet in Limburg.

site stichting ruiterbewijzen schreef:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... de-vragen/