Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
helaas is geduld niet echt mijn allersterkste kant. Het lijkt me inderdaad een slim idee om gewoon heeeeeel erg overdreven langzaam te beginnen, alsof ze nog maar heel jong is en we net beginnen met halstermak maken. Dan kunnen we misschien een nieuwe start maken.
En dan leert ze idd ook dat ze niet altijd perse hoeft te lopen als ik er aan kom.
Ik wilde alleen even duidelijk maken dat ik dat gewoon niet wilde doen.
ze kent ook nog niks, dus alles is een uitdaging 
ten slotte is een spelletje altijd leuker als werken hihi
paarden leren het ook van elkaar met duwen en de rangorde etc die gaan elkaar geen lekkers geven haha Daarom misschien een tip om haar voorhand opzij te duwen dat ze gaat wijken...
Mioux schreef:ìn princiepe is ze ook hetzelfde heeeeeel jongze kent ook nog niks, dus alles is een uitdaging
En zo moet je het ook zien, als een uitdaging om alles stapje voor stapje te leren, en op een gegeven moment heeft ze wel respect voor je en zal ze ook haar uiterste best doen om het te proberen voor je.. Ze moet je gewoon even goed kennen en weten wat je bedoeld.. doe het speelsten slotte is een spelletje altijd leuker als werken hihi
@saskiakefie snoepjes worden vaak gebruikt, maar verkeerd.. een snoepje gebruiken om te "lokken" is slecht omdat het paard leert alleen te komen voor een snoepje.. een snoepje als beloning is wel goed, dus eerst wat doen zonder een snoepje uberhaupt in zicht te hebben en dan na het stapje etc wat geven is wel goed

Dan kan ik als ze dat eenmaal kan langzaam het halster en touw er weer bijnemen 
soms kom ik ook gewoon even gedag zeggen en aai geven over dr bol en dan ga ik eerst even koffie doen of sigaretje etc, en pas erna ga ik er weer heen om haar te halen. Hier zit iets van 15minuutjes tussen zo hou je het voor beide ook wel leuk
Ook loop ik wel eens gewoon de wei in en aai ik haar en loop ik even heen en weer, en ze volgt dan altijd ook erg leuk ahaha en dan ga ik er weer even uit en even spullen klaar zetten en dan pas haar pakken
Zoals je ziet is ze een vrolijk ding, en ze loop toch ontspannen aan de longeerlijn voor haar aller eerste keer. Ook is de lijn op bijna geen enkel moment strak, en zo is het haar ook geleerd,zonder druk 
en gewoon lekker niks doen een een beetje poetsen en aaien en al dat soort dingen, dat doet ze allemaal helemaal geweldig! Ze is echt een enorme schat Mioux schreef:Dat kan je natuurlijk nooit garenderen...elk paard is anders en ook elk persoon