Mijn verzorgpaard loopt niet mee aan het halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:30

Ik heb het eigenlijk niet eens over slaan gehad en bedoel dat ook niet op die manier. Ik heb het over een drijvende werking.
Dat kan dus ook met een touw langs de achterhand, de post waarvan ik aangaf dat ik dat ook een erg goeie tip vond.

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:32

haha, ja dat weet ik :) helaas is geduld niet echt mijn allersterkste kant. Het lijkt me inderdaad een slim idee om gewoon heeeeeel erg overdreven langzaam te beginnen, alsof ze nog maar heel jong is en we net beginnen met halstermak maken. Dan kunnen we misschien een nieuwe start maken. :) En dan leert ze idd ook dat ze niet altijd perse hoeft te lopen als ik er aan kom.

@trennie: Ja dat snap ik :) Ik wilde alleen even duidelijk maken dat ik dat gewoon niet wilde doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:35

Toch vind ik dat geen manier om een paard te leren aan een halster te lopen..
Ts heeft er niet echt een duidelijk antwoord op gegeven, maar het komt op me over dat dit paard dat nooit geleerd heeft. Ik begrijp niet wat er mis is met snoepjes hoor om het aan te leren, dit heeft imo niks met respect te maken maar met léren.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:36

ìn princiepe is ze ook hetzelfde heeeeeel jong ;) ze kent ook nog niks, dus alles is een uitdaging :)
En zo moet je het ook zien, als een uitdaging om alles stapje voor stapje te leren, en op een gegeven moment heeft ze wel respect voor je en zal ze ook haar uiterste best doen om het te proberen voor je.. Ze moet je gewoon even goed kennen en weten wat je bedoeld.. doe het speels :D ten slotte is een spelletje altijd leuker als werken hihi

@saskiakefie snoepjes worden vaak gebruikt, maar verkeerd.. een snoepje gebruiken om te "lokken" is slecht omdat het paard leert alleen te komen voor een snoepje.. een snoepje als beloning is wel goed, dus eerst wat doen zonder een snoepje uberhaupt in zicht te hebben en dan na het stapje etc wat geven is wel goed

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:37

Goed idee ts! Toch is het wel essentieel dat je geduld hebt met groene paarden, misschien daar ook wat aan werken? Lage doelen stellen en proberen eerder tevreden te zijn.

Weet je al hóe je het aan wilt pakken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:38

Paarden geven elkaar ook geen snoepjes om elkaar iets te leren. Wijken voor druk leren ze heel snel in de kudde hoor!
Paard heeft altijd alleen gestaan zeg je, heeft ze wel als veulen met een kudde gestaan of ook alleen met moeders?

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:40

@saskiakefie: Normaal vind ik dat er niks mis is met een snoepje, maar met dit paard niet. Zoals ik al zei: ze bedelt behoorlijk en ze loopt ook wel mee als ik haar een snoepje voor haar neus houd, maar dat is niet wat ik probeer te bereiken. Als ik aan de gang ga met de snoepjes dan los ik het probleem niet op want dan wil ze alleen nog maar lopen als ik haar snoep geef ;)

@cissy: Het is echt vervelend gegaan, ze heeft tot 6 maanden met alleen haar moeder op een afgelegen weilandje gestaan en is daarna 4 jaar in haar eentje op een weiland gezet zonder dat er echt iets mee werd gedaan of dat ze gezelschap had.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:42

mee eens cissy :) paarden leren het ook van elkaar met duwen en de rangorde etc die gaan elkaar geen lekkers geven haha Daarom misschien een tip om haar voorhand opzij te duwen dat ze gaat wijken...
Ik deed met mijn verzorgfjord ook als ze ging grazen als ik het halster om had en touw, rondjes lopen, dus haar hoofd naar binnen vragen en haar achterkant opzij, en ook haar voorkant als ik er gewoon naast stond, zonder forceren en dit gaat prima, ze loop nu zonder een hap mee :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:42

Mioux schreef:
ìn princiepe is ze ook hetzelfde heeeeeel jong ;) ze kent ook nog niks, dus alles is een uitdaging :)
En zo moet je het ook zien, als een uitdaging om alles stapje voor stapje te leren, en op een gegeven moment heeft ze wel respect voor je en zal ze ook haar uiterste best doen om het te proberen voor je.. Ze moet je gewoon even goed kennen en weten wat je bedoeld.. doe het speels :D ten slotte is een spelletje altijd leuker als werken hihi

@saskiakefie snoepjes worden vaak gebruikt, maar verkeerd.. een snoepje gebruiken om te "lokken" is slecht omdat het paard leert alleen te komen voor een snoepje.. een snoepje als beloning is wel goed, dus eerst wat doen zonder een snoepje uberhaupt in zicht te hebben en dan na het stapje etc wat geven is wel goed

Daar ben ik het toch niet mee eens. Als het paard geen stapje zet kun je druk zetten op het halster, tegelijkertijd lok je met een snoepje, zet ie een stapje, snoepje geven.
Dat doe je een paar keer en dan houd je het snoepje wat verder van de neus af, dus niet echt meer lokken en als hij bij je hand is, weer een snoepje geven.
En dan elke keer wel druk geven omdat dat het commando is. Daarna laat je het snoepje weg geef je druk, hij zet een stapje, jij laat los en geeft dan een snoepje.
Tegelijkertijd kan je ook nog een aai geven of met stem belonen zodat het paard leert dat dat ook een beloning is. Want een groen paard weet ook niet dat 'braaf' 'braaf' betekend, natuurlijk kan die het wel wat door hebben door je stemgebruik, maar met die snoepjes bevestig je het toch wat meer. Als het zonder snoepjes kan, ook prima, maar dit paard reageert dus niet op druk of iets.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:47

ik doelde natuurlijk niet op elk stapje een snoepje, maar eind van de werk tijd wat lekkers of na elke paar stapjes (2 of 3 etc) ... Ik beloon de fjord waar ik mee werk, en ook de vorige, allemaal op stem en een klopje op de hals. en na elke paar bewegingen een snoepje, het fjordje waar ik nu mee werk is inmiddels al geleerd aan de longeerlijn rondjes te stappen en draven..

Zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=NFJ7E8ZfUFk

Dit allemaal met veel geduld, beloning op stem en af en toe wat lekkers, dus snoepjes zijn niet altijd nodig :)
edit: Het meisje die haar daar longeerd is het meisje die mij nu helpt i.v.m. zwangerschap, Sunny keek de hele tijd naar mij omdat ik aan het filmen was en ze normaal met mij werkt en dus ook even wennen is aan een nieuw persoon maar al met al, het gaat goed

114561

Re: Mijn verzorgpaard loopt niet mee aan het halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:51

O dat doe ik ook wel, aan het eind. Maar niet voor elk stapje, want als ik dat snoepje voor haar neus houd dan loopt ze wel, dat is het probleem niet echt. Het is gewoon zo dat ze alles doet voor eten, dus zelfs meelopen. Maar als er geen eten in het spel is.... Ik denk persoonlijk dat ze niet zo heel veel respect voor me heeft en dat ze daarnaast ook gewoon niet helemaal snapt wat de bedoeling is.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:52

dat heb ik dus ook met Sunny, het paardje op t filmpje, elk stapje een snoepje heeft ze zo door en gebruikt ze ook... en dit alles is bereikt zonder elke keer een snoepje voor dr neus te houden, dus het kan ook zonder.. Sunny heb ik een paar maanden geleden leren kennen toen ze nog 2 was, en dit is bereikt door middel van respect van beide en veel belonen en kleine stapjes vooruit. Groene paardjes moeten veel leren ,maar veel geduld, beloning en korte "werktijden" is ook een heel goed iets

zoals ik al eerder zei ik deed elke keer als ze naar me toe kwam in de weide belonen op stem, ze is een echte knuffelkont dus ook een lekkere aai over dr bol maakt dr erg gelukkig. En als ze eenmaal halster om had en meeliep naar de poetsplek kreeg ze daar wat lekkers.

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:54

Wat een ongelooflijk lief beestje zeg! ook knap dat ze dat al kan!

Ja, gewoon heel rustig aan. Ze zit nu ook wel een beetje in een puberfase dus daar kan het ook wel gedeeltelijk aan liggen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:55

Denk niet dat het makkelijk was haha, ze is oersterk en heeulll slim! Maar ze vind het tot nu toe allemaal leuk om te doen en ik respecteer haar evenveel als ze mij respecteert... en dit heeft toch tot een goede band geleidt waarin ze mij 100% vertrouwt... en ik haast natuurlijk niks, ik doe alles op haar eigen tempo

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:56

Het lijkt me wel een goed plan om haar ook te leren op commando bij me te komen, dan hoeft er ook geen halster en alles aan te pas te komen en dan linkt ze dat misschien ook niet met meelopen :) Dan kan ik als ze dat eenmaal kan langzaam het halster en touw er weer bijnemen :)
We kennen en elkaar ook nog niet zo super lang (6 maanden ofzo) dus ik denk ook dat dat wel een beetje meespeelt. Ze vertrouwt me wel echt super, daar ben ik wel heel blij mee :)
Laatst bijgewerkt door 114561 op 18-07-11 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:56

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:58

@cissy: zeker interresant! Ik heb dit heel lang geleden ook wel gedaan en ik wil daar ook graag weer mee beginnen, maar dan nu echt serieus :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:59

ik fluit altijd als ik bij het hek sta, en dan komt ze al aanrennen en is ze weer blij met alle aandacht :D soms kom ik ook gewoon even gedag zeggen en aai geven over dr bol en dan ga ik eerst even koffie doen of sigaretje etc, en pas erna ga ik er weer heen om haar te halen. Hier zit iets van 15minuutjes tussen zo hou je het voor beide ook wel leuk :D Ook loop ik wel eens gewoon de wei in en aai ik haar en loop ik even heen en weer, en ze volgt dan altijd ook erg leuk ahaha en dan ga ik er weer even uit en even spullen klaar zetten en dan pas haar pakken :) Zoals je ziet is ze een vrolijk ding, en ze loop toch ontspannen aan de longeerlijn voor haar aller eerste keer. Ook is de lijn op bijna geen enkel moment strak, en zo is het haar ook geleerd,zonder druk :D

Ik heb mijn email naar je gestuurd in prive bericht, ik ga namelijk even over op mijn telefoon, dus als je wilt kunnen we daar verder kletsen :D

114561

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 00:01

Ik ga ook geregeld met lekker weer bij haar in de wei zitten picknikken :) en gewoon lekker niks doen een een beetje poetsen en aaien en al dat soort dingen, dat doet ze allemaal helemaal geweldig! Ze is echt een enorme schat

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:07

114561 schreef:
@cissy: zeker interresant! Ik heb dit heel lang geleden ook wel gedaan en ik wil daar ook graag weer mee beginnen, maar dan nu echt serieus :)

Wat let je!?
Gelijk beginnen dan verdwijnen deze problemen die je nu hebt ook vanzelf.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:14

Dat kan je natuurlijk nooit garenderen...elk paard is anders en ook elk persoon

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:35

Wat bij mij wel helpt als mijn paard in haar hoofd heeft dat ze gewoon blijft staan, als ik wil dat ze aan het halster zou moeten meelopen, is naar de schuin links naar voren gaan, dan vervolgens schuin naar rechts voren. een beetje laveren (zoals bij zeilen) noem ik het altijd. Ik geef dan wel een beetje druk op halster maar als hulp, die druk laat ik wel snel los, vaak gaat ze dan al lopen, als ik een paar keer een schuine beweging heb gemaakt, en ze loopt al, dan gaat rechtdoor lopen ook weer. Mijn paard is niet groen. (7 jaar) en bijna altijd loopt ze makkelijk mee maar eens in de zoveel tijd heeft ze iets anders in haar hoofd. Ik krijg haar dmv het schuine lopen altijd mee.

mogley74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 02:16

Naast het paard gaan staan, aanlopen alsof je naar rechts loopt, en het paard dus al enkele passen meestapt omdat jij hem/haar zoder geweld aan de kant duwd. Vanuit die enkele pas recht voorwaarts.

Lange zweep aan je linkerzijde houden. Naast de schouder van het paard blijven en bij het aanlopen de kont van het paard zachtjes maar duidelijk aanraken. Hierdoor krijgt het paard een drijvende hulp zonder te slaan of trekken. Op het moment dat het paard begint te lopen zelfniet twijfelen; LOPEN! Loop een rondje en probeer het opnieuw.

Vergeet vooral zelf niet heel zelfverzekerd te zijn! Ieder greintje wantrouwen dat jij hebt over het niet lukken van een nieuwe poging voelt een paard aan, en zal dus een loopje met je nemen. Schouders recht, rechte rug, kin vooruit en zeker zijn van je zaak! Een paard overbluffen heeft vaak meer effect dan geweld of snoep. Als jij wil dat het lukt, kan jij het!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:07

Dat is ook een goed detail van mogley, altijd zelfverzekerd overkomen dan weet het paard ook dat het geen spel is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:30

Mioux schreef:
Dat kan je natuurlijk nooit garenderen...elk paard is anders en ook elk persoon

ik garandeer dat toch ook niet..... maar ik weet wel dat er heel veel problemen zoals de TS heeft verdwijnen als mensen duidelijker communiceren met hun paard en zich verdiepen in het paard en waarom ze dingen doen zoals ze doen.

Wat jij zegt over zelfverzekerd overkomen is ook niet altijd sluitend, je kunt het nl ook uitermate zelfverzekerd compleet verkeerd doen.... :D