Jaarling met leeftijdsgenoten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WissMiss

Re: Jaarling met leeftijdsgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:48

Ik betwijfel dan wel of een paard die 'drive' dan niet meer heeft, ik denk meer aan mínder! Je hebt paarden die het erg leuk vinden en paarden die het wat minder vinden of niet hoeven... Dat er minder aantrekking naartoe is als ze de kans krijgen, maar ik denk dat als een paard dat écht wilt hij het toch ook wel doet? Tenminste, dat neem ik aan..

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:53

Ik heb een 2-jarige Appaloosa hengstje en een 13-jarige Haflinger-ruin bij elkaar gehad en die speelden veel met elkaar. Waren echte maatjes !
Wordt hier niet geboden wat een paard nodig heeft omdat ze niet van dezelfde leeftijd zijn ?

Afbeelding Afbeelding

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:58

Mooi voorbeeld Mic! +:)+

Mijn veulentje van bijna 4 mnd staat momenteel met zijn moeder (16 jr), een ruin van 7, eentje van een jaar of 23 en een merrie van 19. Gaat écht supergoed! Bescherming en opvoeding van mama en de merrie en spelen met de ruinen (ja ook met de oudere ruin!). Na het afspenen komt hij eerst even samen met een ander hengstveulen en daarna gaan ze samen naar de opfok waar ze dus bij leeftijdgenoten komen te staan. Ik hoop dat de gevarieerde kudde waar hij nu in staat, voor een goede, evenwichtige basis heeft gezorgd!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:39

Mijn paard is opgegroeid tussen de "oude" paarden. Eerst een aantal maanden met een 19 jarige ruin. Daarna samen met een merrie van 17 jaar en de ruin die toen 20 was. En toen met 3 paarden van 14, 16 en 20 jaar. Nou volgens mij heeft zij nooit ergens te kort aan gehad. Veel sociaal contact, spelen met de paarden en verder is ze ook een heel sociaal paard naar andere paarden. Ze staat nu als 4 jarige nog steeds met de laatste 3. Ze spelen nu nog steeds regelmatig hoor. Verder heb ik niet het idee dat ze er onder geleden heeft hoor. Bedoel als ik moet kiezen tussen een opfok met alleen jonge paarden en wat ze nu gehad heeft zou ik ze weer tussen de oudere zetten. Ik denk dat je zoiets onmogelijk goed kunt onderzoeken wat nu beter is. Ieder paard is zoiezo anders en ja misschien was mijn paard ander geweest als ze tussen de jonge paarden had gestaan maar of dat beter geweest was daar zullen we nooit achter komen.
Ik zou zo gauw geen nadelen weten.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:45

Ben blij om deze voorbeelden te horen :)
Mic, ziet er grappig uit om ze zo te zien spelen! Zo spelen ze bij mij niet, maar dat zou denk ik ook niet goed gaan met een paard van 1,77 en een shetje...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:49

Mijn fjord komt uit klein familie groepje..
Dus daar was (toevallig overigens) nooit een veulen van dezelfde leeftijd, wel eentje van een jaar ouder of jonger, wat tantes etc...
Prima sociaal vaardige fjorden leverde dat op.

Voor mijn veulen had ik iets soortgelijks in gedachten, gemeleerde groep, helaas niet te vinden :n .
Baal daar van.. maar ja..
Dus ga ik voor het alternatief, kleinschalige (10 veulens, allemaal fjorden) opfok met ouder paard (fjord) erbij, zou haar graag
hier houden, maar dat gaat echt niet... (winter kan je hier echt de wei niet op en op stal vind ik niet kunnen).
Momenteel staat ze met mijn merrie (momenteel de melkbar) een haflinger (de enigste die af en toe grenzen stelt) van 8
en mijn knabstrupper van 6 (partner in crime, lol en ongein) ze trekt het meest op met de knabstrupper.. die haar ook geweldig vind..
Blijft lastig.. het juiste kiezen voor je veulen.

In ieder geval altijd een maatje.. liefst meer dan 1... Tja, wat is wijsheid..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:55

In de natuur zouden ze natuurlijk ook niet alleen maar met leeftijdgenoten staan, maar ook in een gemeleerde groep :j . Een maatje van eigen leeftijd erbij is ideaal voor het echte "die-hard"spelen, maar verschillende leeftijden past ook prima volgens mij :)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:58

Ik heb het zostraks nog even met mijn moeder erover gehad,
als er een pony bij zou komen, dan zou het wel een twenter of
een driejarige worden.... ;)

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:04

Mijn jaarling staat samen met nog een jaarling en 2 oudere merries. Ik vind het super met zijn leeftijdgenootje speelt hij en de 2 oude tantes voeden op! hij komt ook vaak met nog meer paarden in aanraking en is 1 van de sociaalste paarden van stal, heeft speelmaatjes genoeg maar weet ook duidelijk wat respect is voor andere paarden (en mensen). Ik ben niet zo voor opfok maar wel voor leeftijd genootjes en opvoeding van andere paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:06

mijn jaarling staat in een ongeveer gemengde kudde (20 jaar en 6 jaar) en hij amuseert zich te pletter en ik vind ook dat hij van oudere paarden meer kan leren

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:24

Mijn merrie is de grootste maatjes met een jaarlinger hier op stal.
Alle paarden hier staan bij elkaar (2 merries, waarvan alleen die van mij de hele dag staat. verder ruinen(7))
Mijn merrie is 5 en ziet een speelmaatje in hem MAAR tegelijk voed ze hem ook op.

Die van mij is op de jaarlinger na de jongste, door de rest word hij opgevoed en hij heeft altijd wel een paardje dat met m wil spelen. Wil de ene niet, gaat ie naar de volgende.

Ik zie het liever zo.. dan alleen een groep jonge beesten, die niks van elkaar kunnen leren en met 3 uit de opfok getrokken worden en mensen vinden het dan raar dat ze: brutaal zijn, buiten de kudde vallen of onbehouden zijn.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 01:32

Ik vind mijn combinatie best ideaal om eerlijk te zijn. Merrie van 19 en 2 jaarlingmerries bij elkaar. Spelen doen ze met elkaar, leren doen ze van de oudere merrie. Kan niet beter toch?!

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:05

ik heb eigenlijk precies wat jij hebt, een paard van 20 en een jaarling! ik merk overigens wel dat mijn oudere paard wat minder speelt dan ik eigenlijk graag had gezien, de kleine is opgegroeid in een kudde van 5 merries, de dekhengst en 4 veulentjes van dezelfde leeftijd. Ik zit er wel sterk aan te denken om er toch maar een shetterd van zijn leeftijd bij aan te schaffen, helaas zit ik met ouders die daar echt niets van willen weten! Het ligt dus ook maar net aan je situatie, en als jouw paard lekker ravot met die kleine, is er niet zoveel aan de hand toch? :)

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:14

Mijn jaarling staat samen met haar moeder van 13jaar (ze is goed afgespeend) en met een shetlander van 3 jaar. En dat gaat super samen. Ze spelen veel met ze drieën en zijn allemaal gelukkig. ik wou tot een paar maanden geleden het lieste dat mijn jaarling samen met een leeftijdsgenoot kwam te staan. Ze heeft toen bij een andere jaarling gestaan. maar dat ging helemaal verkeerd, ze at niet meer, was bang en ongelukkig. ze is toen weer terug gekomen bij haar moeder en de shetlander, en is weer helemaal opgeknapt. Ik laat haar nu het liefst thuis staan met haar moeder en shet, ze heeft veel ruimte en 24 uur per dag weiland.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:43

Wij hadden vroeger toch ook leeftijds genootjes om mee te spelen....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:49

doebidon schreef:

en als jij alleen je leeftijdsgenootjes had werd jij dan opgevoed??

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:50

Wat is ideaal? Als je paarden zich amuseren en gelukkig zijn dan is dat goed. Hier loopt alles samen van jong naar oud en van klein naar groot.

Wij hebben twee mini's van 5 en 2 en een grote merrie van 18 en een twee jaarse grote ruin.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:08

Daks schreef:
doebidon schreef:

en als jij alleen je leeftijdsgenootjes had werd jij dan opgevoed??

ik zeg toch ook leeftijdsgenootjes om mee te spelen!! ik heb nergens gezegt dat het alleen leeftijdsgenootjes moeten zijn!! ik ben heel erg voor oudere dieren bij de kleintjes idd voor de opvoeding( lijkt mij het meest natuurlijk)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 18:29

Heel erg bedankt voor alle reactie's!
@Janneke_95, die situatie is inderdaad hetzelfde, mijn ouders willen er ook (nu nog) niets van weten :+
Misschien over een jaartje ofzo...?

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:34

ik vind het niet slecht hoor.
als de 20 jarige maar een beetje wil spelen of gewoon nog hyperactief mee kan doen.
natuurlijk, 20-jarige paarden zijn over 't algemeen niet erg actief meer, maar je hebt ook slome paarden van 8.
ligt niet aan leeftijd, maar aan karakter :D

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:08

Mijn 2 jarige welsh staat samen met me 2 shetten van 13 en 15 jaar oud, Die van 15 voed hem keurig op want daar heeft hij ontzag voor :+ Me 13 jarige shet is hij altijd aan het pesten en samen rennen en spelen ze wat af. Dus vind ook niet dat ze perse een maatje moeten hebben van eigen leeftijd maar wel zoizo iets dat met ze speelt :D

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:38

Pfff ik zit nu met precies dezelfde beslissing. Ik vind het erg lastig.
Ik ben zelf bang dat mijn jaarling het pispaaltje word tussen al dat jonge "bloed" mijn jaarling is heel rustig en nieuwsgierig en ik wil niet dat dat er uit geramd word.

Nu kan ik de jaarling ook bij mijn 11 jarige ruin, een 5 jarige ruin en een 19 jarige ruin zetten. Maar mijn eigen ruin is nogal dominant en erg gericht op de merries. Als een volwassen ruin mijn jaarling een klap verkoopt gaat dat hard...... Zijn jullie daar niet bang voor? Of stelt dat allemaal niks voor?
het gaat om een hengst jaarling, die ik graag hengst wil houden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:03

Als er geen merries in de buurt zijn is de jaarling geen concurrentie. Ik weet niet hoe sociaal jouw ruinen zijn en wat ze gewend zijn, maar hier is de volwassen ruin 10x zo tolerant naar de nu 3-jarige dan ik ben. Ook toleranter dan hij naar de andere volwassen ruin was in het begin, dat was wel even rangorde discussie. Moet ik wel zeggen dat ik al eerder gemerkt heb dat hij een goede oom/opa is naar veulens en ander jong spul. En ik zonder zijn hulp niet aan een jong paard begonnen was.

Als je hem voor dekdienst wil gaan gebruiken zou ik wel overwegen om hem tussen de drachtige merries te zetten ivm aanleren goede omgangsvormen en zelfbeheersing bij het dekken. Al heb je daar net als bij de ruinen de juiste dieren voor nodig. Een goede stabiele en sociale kudde doet het leeuwendeel van het werk voor je en maakt een hengst sociaal = prettig / veilig(er) in de omgang.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:28

Geen merries in de buurt kan lastig worden. Er staan ook merries, die meestal niet gezien kunnen worden door de ruinen, maar in de weides wel eens naast elkaar kunnen staan.

Het doel is misschien wel dekhengst, echter beschikking over drachtige merries heb ik niet denk ik. Misschien later.
Mijn eigen ruin is denk ik ook een hele goede opvoeder, die is heel eerlijk maar ook consequent.
De andere ruinen zijn heel sociaal en lieve dieren.

fjordlinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:20

Zelf heb ik ook een jaarling en momenteel staat ze tussen de volwassen paarden.
Zelf zou ik een gemengde groep ideaal vinden.
Maar als ik zou moeten kiezen dat ze tussen alleen maar leeftijdsgenootjes moet staan of volwassen paarden, dan kies ik voor de volwassen paarden. Dan worden ze namelijk opgevoed..Ook jonge paarden moeten dingen leren van de volwassen dieren.. en dat leren ze niet als ze alleen maar met leeftijdsgenootjes staan. (Al staat er aar 1 volwassen paard tussen de jonge paarden)Kinderen kunnen kinderen toch ook niet opvoeden.
En volwassen paarden zie ik ook genoeg spelen, dus ze komt niks te kort verder.