Trillend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Trillend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:45

Mijn paard stond vanaf 1 mei dag en nacht buiten, nooit geen last van gehad, vandaag rilde hij wel en alle paarden ook, maar die aanhoudende regen en storm, dus ik hem hem gelijk binnengezet.

Die constante regen en erg stevige wind en dat constant zonder droge perioden, dan is het voor mij genoeg, en mag hij lekker naar binnen. Want ja het zijn geen wilde paarden he maar huispaarden, dus ergens is er wel een grens.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:48

Ben geen deken fan maar heb een veulen staan van 2 maand die viel bijna van d r benen zo stond ze te trillen.
Heb geen stal en haar met merrie even in de trailer gehad maar nu staan ze weer buiten
Ze was helder en eet en drinkt maar vind het geen fijn gezicht zo'n klein ding aan de shake

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:07

Arabesk schreef:
StalNollie schreef:
mijn pony trilde vanmiddag ook en kan toch echt zelf kiezen of ze naar binnen wil waar het droog en veel warmer is maar hij stond gewoon rillend gras te eten buiten

Zo zijn die van mij dus ook, liever wegregenen op de open vlakte dan in een warm stalletje gaan staan.

Die behoefte om te schuilen voor slecht weer en wegkruipen in iets warms is vooral een mensen-ding.

Lees hier meer over

Heeft mijn paard het koud???

Paar dagen geleden gereden, pony lekker soepel, voorwaarts,etc. Vandaag na dag+nacht zeikregen pony stijve rugspieren. Die staat nu dus ook onder een regendeken, dan vreet hij ook tenminste door ipv modderplek tegen het maisveld aan op te zoeken en te staan murmelen dat hij honger heeft.
Andere pony heeft duidelijk vacht van zijn new forest kant (engels en dus ook nederlands regen pis weer bestendig), is fris, vrolijk (irritant, deken = speelgoed) en 100% waterbestendig.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:55

Mijn pony stond vandaag als een zielig hoopje in het weiland en hevig te shaken. Ze heeft het wel vaker na een regenbui dat ze het koud heeft, maar nu heeft ze al 2 dagen een met fleece gevoerde regendeken om en kan de stal in, er staat genoeg gras in het weiland...
Maar toch stond ze echt hevig te trillen, ik schrok er best wel van. Haar temperatuur was 38.1, wat ik wel iets aan de hoge kant vind. Heb overleg gehad met de dierenarts, ik was bang voor een longontsteking oid, maar hij zei dat het best door het weer kon komen, omdat het al vrij lang regend.
Pony staat nu op stal met warme deken en hooi en komt weer langzaam bij. Ik vroeg mij toen eigenlijk af of het wel normaal is, gezien de warme deken die ze op had....<heb overigens het hele topic wel gelezen en was wel wat opgelucht dat niet alleen mijn pony het had>

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:03

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:08

veulens schreef:
paarden rillen niet omdat ze het koud hebben. ze rillen om zich warm te houden.

zorg voor voldoende kuil en dan kunnen ze er tegen

zie link http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm ( onder het kopje heeft mijn paard het koud)

Moeten ze wel blijven eten natuurlijk.

Link ken ik ook, maar als pony duidelijk last krijgt van zijn spieren gaat er echt een deken op.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:10

tamary schreef:
veulens schreef:
paarden rillen niet omdat ze het koud hebben. ze rillen om zich warm te houden.

zorg voor voldoende kuil en dan kunnen ze er tegen

zie link http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm ( onder het kopje heeft mijn paard het koud)

Link ken ik ook, maar als pony duidelijk last krijgt van zijn spieren gaat er echt een deken op.

voor de spieren zal ik ook zegen, doe een deken om. maar in het wild worden ze niet gereden. en dan hebben ze geen deken op
en ja zeker zorgen voor voldoende gras of kuil. wel zorgen dat ze genoeg energie hebben om zich warm te houden.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:15

[/quote]

Link ken ik ook, maar als pony duidelijk last krijgt van zijn spieren gaat er echt een deken op.[/quote]

"Onze paarden bibberen ook in de regen, maar dat is nodig"

--> stond op de site

Ik vind dat zo'n onzin...en dan wachten waarop, totdat je pony een longontsteking heeft?

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:20

ze worden snelle ziek door dat wij ze verwennen en niet op een natuurlijke manier met ze omgaan. mijn paarden zijn nog nooit ziek geweest. en waarom. ik laat ze buiten nu ook al regent het de hele dag. ze hebben vandaag extra kuil gegeven om dat de regen energie kost. meer doe ik er niet aan. en ik heb ze al 7 jaar en nog nooit ziek, verkouden of wat dan ook

en ze staan vanaf 1 mei 24/7 tot 1 oktober lekker buiten

postvanpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:26

als mijn paard t koud heeft als ze op stal gaat,
en ik geen deken op (kan) doen,
leg ik een dikke laag stro op haar rug.
dat isoleerdt ook, zonder de haren te 'pletten'
en valt er vanzelf weer af,
soms heel snel, soms duurt t ff.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:48

Ik heb 15 jaar hetzelfde gedacht wb niet miepen over dekens etc..........ze kunnen er wel tegen en in de natuur gaat het ook zo............Totdat ik 4 jaar geleden er een merrie bij kreeg die het zonder deken niet redt. Ze zal het wel redden maar haar spieren worden erg gespannen, ze trilt als het zo regent zoals gisteren en wil niet in de regen staan. Zelfs een klein buitje rent zze de stal al in. Ook qua gewicht hield ik haar niet bij en bij weersveranderingen was er koliek. DE oplossing voor al haar ongemakken door het weer is de deken. Ik ben er toch echt een beetje vanaf dat je ELK paard maar zonder deken neer kan zetten. En echt, ik was een diehard in die stelling......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:53

Arabesk schreef:
StalNollie schreef:
mijn pony trilde vanmiddag ook en kan toch echt zelf kiezen of ze naar binnen wil waar het droog en veel warmer is maar hij stond gewoon rillend gras te eten buiten

Zo zijn die van mij dus ook, liever wegregenen op de open vlakte dan in een warm stalletje gaan staan.

Die behoefte om te schuilen voor slecht weer en wegkruipen in iets warms is vooral een mensen-ding.

Lees hier meer over

Mijn beide pony's staan al twee dagen in hun inloopstal en weigeren die te verlaten.... ze kijken alleen even snel om de hoek om te kijken of ik al opschiet met het hooi.... Het zijn nog wel IJslanders ook...
Ze haten regen, maar gecombineerd met wind haten ze het gepassioneerd en hartgrondig..... gekke Anky-paardjes :D

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:02

ik ben ook - net als mijn paard ;-) - anti-dekens maar ze stond nu toch hevig te shaken in de wei en had allemaal wit snot uit haar neus en de ademhaling klonk ook snotterig. Ze kan niet schuilen en is al op leeftijd. Toch maar gauw op stal gezet en even een zweetdeken op. Die wind is de boosdoener denk ik.

Daarbij... als een paardenvacht zo nat is, dan kunnen ze hun haar toch niet meer opzetten voor extra isolatie? Hoe regelen ze dat?
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 15-07-11 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:04

heeft niets met eten te maken maar hij had t gwn koud wij hebben hier 2 warmbloedjes staan die na 3 uur regen al weer aant hek staan om naar binnen te gaan ! regendek op of op tijd weer in stal dus !

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:27

Arabesk schreef:
StalNollie schreef:

Lees hier meer over

Mijn paard staat ook 24/7 buiten (zonder deken) maar zij gaat echt wel schuilen als het regent, is niks mensen-ding aan, ik dwing haar nl echt niet om bij het minste drupje in de schuilstal te springen.

Het paard staat al meer dan 4 jaar buiten na bij de vorige eigenaar vooral op stal gestaan te hebben maar ze gaat nog steeds schuilen voor de regen, aard van het beestje of nog steeds een gevolg van het binnenstaan, geen idee...

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:13

Mijn paarden staan altijd zomer en winter buiten nooit ziek (laat ik dat maar even af kloppen)
Ze hebben een hele grote brede boom in, en een muur langs de wei om te schuilen maar blij kijken doen ze in iedergeval zeker
niet met zoveel regen en wind.
De kleine (Bloem van Diva en Bloem topic) was gister zo ongeveer een met de boom maar liep vanmorgen weer vrolijk door de wei te huppelen en heeft goed gedronken en brok gegeten
De brok van gister zwom aan de rand van de voerbak zoveel water was er gister gevallen
Was toch wel opgelucht te zien dat ze er goed door heen gekomen is

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:19

Arabesk schreef:

Kan het hier niet mee eens zijn, zodra het hier echt begint te regenen gaan de paardjes hier alle 7 in volle galop naar binnen, uit zichzelf en niet omdat ik dat als mens plezierig vind! Het wordt wel vaker gezegd maar als ik naar de eigen paardjes kijk dan vind ik deze opmerking erg kort door de bocht. :n

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:23

StalNollie schreef:
als je het zo bekijkt niet maar de vraag was zo kort door de bocht.

maar ik heb altijd begrepen dat paarden het niet koud hebben als ze rillen maar juist bezig zijn zich op temp te houden.
juist een regendeken of deken kan hierbij juist NIET helpen omdat ze dan de haren plat laten waardoor ze zich minder warm kunnen houden, nu gaan de haren omhoog staan.

Aanvulling, van AlexandraM hier op bokt:

Als je een dekentje om doet zullen ze het kouder hebben dan met hoor... je maakt namelijk hun natuurlijke warmings systeem kapot... hun haren gaan rechtop staan om te isoleren...een deken gooit deze plat... hoogswaarschijnlijk hebben ze t dan kouder als met een deken (dit is anders voor geschoren paarden natuurlijk want hier is het natuurlijke verwarmingssysteem sowieso al naar de knoppen omdat de haren kort geschoren zijn...)

Wat mensen vaak ook doen is als ze een paardje toch in de winter buiten hebben (van welk ras ook) ze de natuur hun gang laten gaan wat betreft wintervacht en dan als het echt heeeeeeeeeeel houd word toch een deken op leggen...weg het hele nut van die haren... diertje zal het dan kouder hebben als zonder deken...of je met er al 3 opleggen ofzo!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:39

Het probleem zit hem vaak ook bij de publieke opnie van mensne die langs komen
Voor je het weet heb je de DB aan het hek staan omdat mensen geklaagd hebben

PhineasFerb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 21:59

Bedankt voor jullie reacties :)
Gelukkig heeft hij niks opgelopen.
Geen stijve spieren, niet verkouden, normale temperatuur, lekker gegeten en was vandaag nog even vrolijk :)

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:04

jackline: snap wat je bedoelt,

dat hebben ze bij ons ook gedaan de DB op ons afgestuurd. maar daar hebben we schijt aan. zolang ze er goed bij staan, eten en drinken hebben, niet te mager, niet te dik is er niks aan de hand en gaan ze weer.

ik heb altijd al schijt gehad aan de mensen die denken dat ze het weten, terwel ze zelf niet eens een paard hebben.

vroeger moesten de paarden veel meer en werd er meer van ze gevraagt. tegen wordig hebben we ze voor de sport en lol. en hoeven ze niet dagen te werken. ( op het land met een ploeg)

ik zeg altijd de DB is welkom bij ons. want ze kunnen niks zolang wij goed voor ze zijn

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:31

Het ging gister wel even door mijn hoofd om de paarden binnen te zetten. Maar toen dacht ik "ach die kunnen echt wel wat hebben" Ik heb de oudste (21) wel een regen deken om gedaan.

Ik wilde vandaag gaan rijden met m`n 5 jarige, en toen ik hem aan het poetsen was bleek hij heel erg last te hebben van z`n rug. Ook liep hij echt heel erg stijf, hij had echt duidelijk heel erge spierpijn. Ik hoorde van een stal genoot dat er verschillende paarden `s avonds stonden te rillen als een rietje. Vandaag bleken meerdere paarden last te hebben van de rug en stijf te zijn.
Ze hebben dus door die wind en non- stop regen de hele tijd verkrampt gestaan en dus echt last van hun spieren daar door.

Dus de eerst volgende keer dat het zo flink waait en non- stop regent doe ik de paarden een regen deken op of zet ze op stal in de nacht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:28

TS, wat je ook doet, niet aan dat geklooi met dekens beginnen!
Een regendeken drukt alleen de vacht plat, resultaat: paard wat het pas echt koud heeft.
Plus als je eenmaal begint is het moeilijk af te bouwen. Een zweetdeken doet precies hetzelfde als de vacht van het paard, die heb je niet nodig is zonde van het geld. ;)

Ik trof mijn paardje gisteren ook trillend aan. Heb haar geholpen door haar even uit de wind te zetten, droog/warm te wrijven, ook voor de bloedsomloop. En toen een ritje gedaan en er was niks meer aan de hand. Later ook niks meer aan haar gemerkt, hoewel ze gisternacht dan wel de schuilstal opgezocht had eventjes. Ze heeft dan ook maar een dun vachtje. Maargoed het zijn geen mietjes zeg, dus echt waar maak je geen zorgen. Hier hebben we er ook, die ik in de winter na een sneeuwrit met nog een natte vacht van 't zweet terug buiten zette. No way dat die het koud hadden, ze gingen demonstratief ver van hun schuilstal staan. :+ En ja ze leven nog steeds. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 23:32

Gypsy schreef:

Dat ligt eraan.... Jij hebt een erg robuust paard, dat scheelt.
Ik dacht ook een zeer robuust paard te hebben: IJslander. De combinatie IR, net even een dag een paar sprieten teveel gras opgekomen, en een nacht lang koude regen en wind en dan paniekerig heen en weer gaan drentelen... resulteert echter in....hoppetaaaaaaaaaa: spierbevangenheid!

We hebben heel wat uitheemse rassen naar ons nogal miezerige klimaat gehaald, niet ieder paard is hier goed tegen bestand als dat paard ook nog eens 'werkt'.
Je moet dit soort beslissingen dus maken op kennis, intuïtie, gevoel... dat is voor ieder paard & ieder mens weer anders.

Dood gaan ze er niet van, pijn doet het ook niet, dus wanneer paard & baas het belieft: lekker regendekentje op.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:49

Gypsy schreef:
Een regendeken drukt alleen de vacht plat, resultaat: paard wat het pas echt koud heeft.
Plus als je eenmaal begint is het moeilijk af te bouwen. Een zweetdeken doet precies hetzelfde als de vacht van het paard, die heb je niet nodig is zonde van het geld. ;)

Ik trof mijn paardje gisteren ook trillend aan. Heb haar geholpen door haar even uit de wind te zetten, droog/warm te wrijven, ook voor de bloedsomloop. En toen een ritje gedaan en er was niks meer aan de hand. Later ook niks meer aan haar gemerkt, hoewel ze gisternacht dan wel de schuilstal opgezocht had eventjes. Ze heeft dan ook maar een dun vachtje. Maargoed het zijn geen mietjes zeg, dus echt waar maak je geen zorgen. Hier hebben we er ook, die ik in de winter na een sneeuwrit met nog een natte vacht van 't zweet terug buiten zette. No way dat die het koud hadden, ze gingen demonstratief ver van hun schuilstal staan. :+ En ja ze leven nog steeds. :j

Toch, als ik dit bij mijn pony zou doen (in de winter in de sneeuw bezweet en nat weer buiten gooien) dan zou ik de dag erna de DA mogen bellen omdat ie niet meer kan lopen van de spierbevangenheid.
Kijk dus uit met wat je roept, dit gaat namelijk gewoon niet op voor elk paard!