Mijn paard slaat geheel onverwachts....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:26

Mallodie schreef:
Uitsluiten of ze een medisch probleem heeft lijkt me handig. Al denk ik dat dit niet aan de grond ligt van je probleem.
Het lijkt alsof hij de rangorde wilt verstoren en zich profileert als meerdere en dit moet je direct tegengaan. Je moet heeeeel snel reageren, best geef je hem al een serieuze slag met de zweep voor hij geslagen heeft. Vanaf dat je ziet dat hij uthaalt *BANG* op zijn achterhand zodat hij erg goed de link legt met zijn gedrag want dit kan absoluut niet. Heb zelf ook een erg dominant paard gehad en hij moest regelmatig op zijn plaats gezet worden want het werd soms ook gevaarlijk!
Dus snel handelen is de boodschap.

Dat is inderdaad perfecte timing, vandaar dat ik in mijn vorige bericht zei "ok" timing, misschien net snel genoeg om voor het paard de link nog te leggen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:27

_Dora_ schreef:
@Quartel: Bedankt voor je reactie! Je hebt ook wel gelijk dat we elkaar nog moeten leren kennen en vooral hij moest heel erg wennen, gezien waar hij vandaan kwam. Maar in mijn ogen ben ik de afgelopen maanden juist al zo consequent met hem bezig geweest omdat hij die voetjes zo lastig vond en heel duidelijk moest weten wie de baas was/is. Ik ga er zeker mijn best voor doen om dit nog verder door te zetten!

ik geloof wel dat dit goed komt.......
Mijn merrie was ook niet bepaald makkelijk en ik zelf was al 20 jaar uit de paarden voor ik haar kocht.
Ik moest zelf dus ook erg veel leren ;) en zij was mijn eerste eigen paard.
Neem er de tijd voor die je nodig hebt.
Door mijn onkunde toen heeft dat mij een jaar gekost......maar daarna....... <3

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:29

Goh wat zou die een rot schop krijgen van mij!
Ik denk dat je wat grond werk met hem moet doen, en gewoon echt consequent zijn.
Het betert wel, maar jij moet nu tonen dat jij de baas bent en niet anders om. Grondwerk en leuke dingen doen samen gaat daar echt bij helpen :j

_Dora_

Re: Mijn paard slaat geheel onverwachts....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:32

Ik zal me eens verdiepen in het grondwerk, ben er zelf namelijk niet erg bekend mee behalve de eerste beginselen van het accepteren van de ruiter...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:32

Het is wel een beetje een karaktereigenschap, bij mijn vroegere merrie heb ik heel lang goed moeten oppassen.
Bij mij wist ze wel na een paar keer goed timen dat ze trappen niet moest flikken, maar het is nog wel een paar jaar gebleven dat mensen waarmee de dominatieverhouding niet helemaal duidelijk was moesten oppassen.

Een paard heeft soms wel tot een jaar nodig om te wennen op een nieuwe plek. Pas als ze zeker zijn op de nieuwe plek gaan de dominantere typjes uitpoberen. Waarschijnlijk voelt hij zich inmiddels dus wel thuis en vertrouwd genoeg om te proberen te domineren. Nu dus consequent zijn en heel duidelijk in wat je verwacht en wat absoluut niet mag dan heb je er straks een super paard aan, want als die dominantere types eenmaal voor je gaan gaan ze voor je door het vuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:33

Zweepje in de hand, triggeren (dus ongewenst gedrag uitlokken), en op het JUISTE moment corrigeren. Da's de enige juiste manier.
De klap die 'ie van je stalhouder heeft gehad nadat ze gevallen was, was stomweg te laat, da's menselijke frustratie die er dan uit komt, maar geen begrijpelijke correctie voor een paard.
Maar ik zou wel héél korte metten maken met dit gedrag; ronduit gevaarlijk.

Extra tip: NIET laten bokken aan de longeerlijn. Wees superconsequent met dit paard. Als er een mens mee aan het werk is (maakt niet uit of dat verzorging is, training of verplaatsing) dan wordt er NIET aan pootjevandevloer gedaan.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:35

Ja CrazyCat dat ben ik helemaal met je eens! Ik hoop alleen niet dat hij in die tijd dat hij nog nodig heeft nog iets doet waarbij er nog meer gewonden vallen. In mijn beleving ben ik dus echt ook heel consequent met hem bezig aanzien hij zich gedroeg als een 3 jarige. Maar ga het zeker (extra) doorzetten!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:40

Iedereen waarschuwen die met hem omgaat hoe hem aan te pakken. Duidelijke instructie op zijn staldeur hangen. Heb je niet de mogelijkheid om te zorgen dat hij alleen in kundige handen is van mensen die weten hoe ze moeten handelen dan zou ik misschien gaan denken aan hem ergens in training zetten of op een andere stal waar hij bij minder verschillende mensen in handen komt.

Uiteindelijk ben je als eigenaar altijd verantwoordelijk voor wat jouw paard aanricht. Als het op deze stal na het maken van duidelijke afspraken niet veilig kan zul je dus wellicht (tijdelijk) naar een andere oplossing moeten zoeken.

edit: ook de tips hierboven om echt helemaal niks te accepteren als iemand met hem bezig is vind ik een hele goede. Ik vind het bijvoorbeeld best grappig als mijn hengst tijdens het longeren een keer de kolder in zijn hoofd krijgt en een keertje op afstand de billen in de lucht gooit beetje richting mij. Mijn merrie mocht dit absoluut niet, want zij zag het toestaan van dat gedrag meteen als treetje hoger op de dominantieladder tussen ons en werkte door in ander gedrag.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 13-07-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:42

Hij staat aan huis en alleen mijn instructrice zelf en ik hebben hem in handen, en zover ik weet zitten wij heel duidelijk op een lijn..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:46

_Dora_ schreef:
Hij staat aan huis en alleen mijn instructrice zelf en ik hebben hem in handen, en zover ik weet zitten wij heel duidelijk op een lijn..

Dan moet het dus op zich best te doen zijn om alle mensen die hem in handen hebben heel duidelijk instructie te geven.
Zorg zelf dat je bijvoorbeeld bij de ingang van de wei een zweepje hangt zodat de dame die ze uit de wei haalt die zo kan pakken.

Het uitlokken van het gedrag (ga maar eens klieren met een zweepje bij zijn achtervoeten) om zo bewust te kunnen timen is echt helemaal niet zo verkeerd.
En dan gewoon kijken hoe het gaat als iedereen zeer consequent met hem omgaat. De aanhouder wint.

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 13:49

Ga ik zeker doen! Bedankt voor het meedenken!