een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:52

Fijn! Misschien kan die ook meteen kijken hoe je zadel ligt.

RosaBokt

Re: een heel groot gedrags probleem van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:22

gaat ze ook gelijk doen

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:24

wat goed van je :j
Laat je weten hoe het gegaan is???

Heel veel succes he?

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:19

Uhmm inderdaad grondwerk! :) Op een leuke manier respect krijgen van je paard! :D
En wanneer hij iets doet zeg jij dat flink boos worden paniek geeft.
Negeer zijn streken! Negeren is een van de ergste dingen voor zo'n dier ;)
Zo krijgt hij er geen aandacht meer mee, want jij zegt bij belonen van geod gedrag (is aandacht) gaat hij nog meer klieren (ik denk MISSCHIEN voor nog meer aandacht).

Oja en als hij iets verkeerd doet, dat dus negeren en dan rustig blijven alsof die streken je niks kunnen schelen en zonder enige emotie zorgen dat hij een paar passen terug doet. Waarschijnlijk heeft hij eerst zoiets van; wat is dit nu weer? xd Maar hij krijgt geen aandacht voor zijn streken!

Ik heb 1 zin geleerd die ik nooit meer vergeet; 1 stap teruguit is 1 stap respect van je paard.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:52

Ik heb gisteren in een boek over paardenwelzijn (o.a. Emiel Voest) gelezen dat straffen van een paard vaak te laat gebeurt. Sowieso heeft belonen de voorkeur, maar als het echt niet anders kan, dan wel liefst als je het gedrag aan ziet komen. In sommige gevallen schijnt dat te kunnen, maar of dat bij jouw paard mogelijk is? Even los ervan dat het naar mijn idee dus geen kwaad kan om hulp te zoeken (wat je nu ook doet).

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:21

Tina1965, ik werk ALTIJD met belonen. Als je gedragingen die je wilt bewerkstellingen in kleine stukjes opdeelt kun je altijd stukjes goede gedraging vinden die je kunt belonen. Maar dat is iets wat je moet leren herkennen en vervolgens ook opbouwen naar de gedraging die je wilt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:07

Lijkt me, indien mogelijk, ook wel het beste ;-)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:05

toen hij nog braaf was kreeg hij ontzettend veel aandacht. poetsen heeeel veel knuffelen en een beetje werken. de osteopaat komt ook kijken hoe hij op de wei is omdat hij daar juist heel braaf is.om hem te zien veranderen als we naar de stallen lopen. MAAR ik heb ook goed nieuws ik heb het vandaag helemaal anders gedaan. ik heb het hoofdstel op de wei opgedaan we moeten door de bak om bij de stallen te komen. heb ik in de rijbak zn longeer singel omgedaan met een heel klein beetje protest. 20 min links om en rechts om gelongeerd en toen ben ik naar de stal gelopen. heb ik hem daar gevoerd als beloning en het ging heeel erg goed. ik heb hem wel gelijk na het eten terug op de wei gezet. ik ben zo blij. maar toch wil ik dat hij word nagekeken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:01

Kan me voorstellen dat je daar blij van wordt.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:15

maar wat als hij weer braaf is tegen de tijd dat de osteopaat komt kan ze dan nog wat vinden of moet ze dit gedrag ook zien.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:26

Een ostheopaat kijkt puur naar hoe je paard beweegt en zoekt naar blokkades. Als een paard bepaald ongewenst gedrag vertoont kan dat wel een indicatie zijn voor een blokkade op een bepaalde plaats, maar als het een goeie ostheo is vindt ze die toch wel hoor ;)

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:33

nee dan is het goed dan ga ik gewoon op deze manier door tot ik hem weer op de poetsplaats kan poetsen.
het duurt even tot de osteopaat komt maar ik houd jullie op de hoogte

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:44

pak hem niet te hard handig aan.
je paard is waarschijnlijk een hengstje vol met trots,
prachtig zijn die beestjes. het zou jammer zijn als die trots weg zou zijn.
je kan het best een verwtouwelijke band met hem opbouwen bijvoorbeeld door masseren en dat soort dingen.
het kan ook dat je paard bang voor iets is.
heeft hij vervelende ervaringen gahad vroeger toen hij alleen in de wei stond?
ik heb ervaring gehad met dit soort paarden.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
xxxxx

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:05

niet te hard aanpakken zou ik doen :p

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:18

Klinkt als een paard dat wat lomp is en erg hunkert naar veel aandacht, ik denk dat het een heel leuk paard is, je moet alleen nog uitvinden hoe er met hem omgegaan moet worden, leuk dat je zoveel om hem geeft en je best doet om het hem naar de zin te maken en hem te heropvoeden, klinkt ook als dat hij te vaak zijn zin heeft gehad voordat hij bij jou kwam en dat het een slim paard is.

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:11

op de stal van de vorige eigenaar was iedereen bang van hem toen ik hem in maart 2010 ophaalde was hij wel wat vervelend na even met hem werken was het goed. eigenlijk een jaar later is het gewoon 10 keer erger terwijl ik hem alle aandacht geef dit is mijn 1 ste eigen paard en ook een beetje mn trots :D
misschien heb ik hem te veel verwend?!
het meisje die hem reed was bang van hem als hij bv. met rijden bokte dan stapte ze af. terwijl dit paard bokt niet om je eraf te gooien is vaak een vreugde bokje maargoed een paard van 174 is nog al een geweld. :j gewoon achterover zitten en ju ik geef niet snel op, maar ik begon nu wel een beetje wanhopig te worden en nu niet eens met rijden.

ik ben vandaag geweest en hem hem lekker op de wei wat verzorgd. op de wei is hij gewoon super braaf ditzelfde op de stal of poetsplaats draait hij helemaal door maar goed ik kan bijna niet wachten tot de osteopaat komt. ben benieuwd wat ze vind.

ik wil ook meer over hem weten van voor hij bij mij kwam. want hij was toen best wel verwaarloosd. zn hoeven waren niet gedaan zn tanden niet en bij mij viel hij ook heel snel heel veel af. heb ik de tandarts laten komen en toen was het weer goed. het heeft 3 maanden geduurd voordat we zn hoeven goed hadden. en omdat het zo gevoelig was kreeg vaak hoefzweren dus ik heb toen bijna iedere week de hoefsmid erbij gehad. dezelfde die hij nu het mes in zn duim heeft getrapt. |(
het is een oud jachtpaard en k heb hem in ede opgehaald.

toen ik hem ophaalde had hij geen respect voor mensen en nadat ik hem had opgelapt was dit over en nu begint het gewoon opnieuw maar erger. het is een ruin die denkt dat hij hengst is

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:26

Je paard heeft waarschijnlijk sinds hij 24/7 op wei stond met andere paarden rangen ontdekt en wil bij iedereen uitproberen of hij de baas kan zijn over die mensen.
Dat doet hij waarschijnlijk ook bij jou dus laat hem merken dat JIJ de baas bent!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:36

Dit paard heeft al bij 3(!!!!) mensen letsel veroorzaakt en nog zijn er hier mensen die afkomen met masseren, niet hard aanpakken, en toch maar een ostheopaat :roll:

is het mogelijk om hem weer dagelijks snachts binnen te zetten, mijn merrie werd ook heel lastig bij constant buitenstaan om op te zadelen.

Verder bij minste intentie naar uithalen, zou ik toch echt es heel heel heel gemeen worden, en dan heb ik het niet over een tikje... Ik ben braaf zolang het paard braaf is hoor. Eender welke reden erachter zit, dat soort gekkigheid kan gewoon niet.

EDIT: als het een hond was geweest, riep iedereen vast inslapen... maar bij een paard gaan we masseren.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:39

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 23:39

hallo bokkers

mijn paard verrast me weer eens door nu opeens weer heel braaf te zijn.
ik heb een reading laten doen waarin hij zelf aan gaf dat hij toch langere
rust periodes nodig heeft. (ik rijd maar 2 keer in de week) ik heb hem nu
1 week niet gereden ivm tijd gebrek en nu is hij weer super braaf. nu duurt
het gevoelsmatig nog langer tot dat het de 13de is. als hij pijn heeft is de
keuze makkelijk voor mij. maar als hij geen pijn heeft kan hij rustig oud worden
dat gun ik mn knollie wel.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:31

Dan is het dus eigenlijk wel duidelijk dat het pijngerelateerd gedrag is. Ik hoop voor je dat de ostheo wat voor je kan betekenen!

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 22:53

dat hoop ik ook ik zet hem op rust tot de osteopaat is geweesst hij is weer heel braaf dus dat wil ook zo houden

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:24

ik heb met die van mij les in grondwerk gehad, mijne was ook een ramp. nu is ze braaf als wat en kan ze lang stilstaan terwijl het daarvoor niet eens een seconde stilstaan was. ook liep ze me omver etc. wij hebben dingen met de zweep gedaan dit ging als volgt: tikken bij de borst zodat ze achteruit loopt, dit blijven oefenen (dit is om ruimte te creëren ) dan komt het lopen hier moet hetzelfde bij gebeuren, komt ze te dichtbij dan weer de zweep kleine tikjes geven op de borst. mijn paard weet nu dat ik de baas ben en Ik loop voorop en niet zij. als ze het nu een keertje niet meer doet door opwinding van bijvoorbeeld een nieuw paard, doe ik het ook, ik hoef alleen de zweep erbij te pakken en als ze te dicht bij komt zweep achter mijn rug richting haar doen en ze neem al afstand. ik zie dat je in Limburg woont, neem les van haar: http://www.ownah.nl/home/9 zij is ZO GOED !! ook als er iets is met zadel of beweging, zij ziet het meteen. de eerste les heeft mij al zo erg geholpen en het was maar een halfuurtje les! zij heeft mij overigens ook geleerd achter je paard te longeren(soort drijvende kracht min of meer), een hengst gaat ook achter je om je een kant heen te laten gaan, dit is weer iets van baas zijn, dus dat is ook een goede oefening

RosaBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 14:08

rustig met een zweepje ruimte voor mijzelf creëren werkt wel maar hij blijft toch nog onrustig. ik krijg m zelf nu wel weer opgezadeld hij begint wel weer te eikelen met poetsen. ik kan m op dit moment niet vast zetten door apparaten in zijn gang en de gang ernaast is alltijd druk. dus meneer blijft rondjes lopen in de stal. ik ben blij als het zaterdag is. mn vriend denkt dat hij 100% met pensioen moet. we zullen het zien ik was naar rusthuizen aan het kijken maar dat kan ik echt niet. als hij niet te berijden is gaat hij naar een leuk weitje hij gaat voor geen goud weg ondanks zn gedrag :)

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:19

Het kan natuurlijk zijn dat hij met pensioen moet, maar dit is niet altijd het geval, mijn oude ruin (23 j) was op aanraadden van mijn da ook met pensioen gezet, geloof het of niet, toen kwam pas de draak in hem naar boven. Hij begon spontaan mensen te bijten. Iets wat hij nooit eerder deed.

Daarna de osteo laten komen, zij adviseerde me om hem terug op te pakken, maar op zijn tempo, hij mag dan al 23 zijn, hij had nog geen enkele verbening, alles zat nog mooi los, niet meer zoals bij een jong paard.

Hij gaat ong 1 à 2 per week wandelen, rijden in de bak doe ik met hem niet meer, maar hij kan nog heel wat uit de kast halen en ja soms durft hij ook wel eens van zich laten horen, zeker als hij zijn vriendje niet meer ziet, maar kordaat zijn, laten zien dat je er niet mee eens bent, zonder verdere attributen, Luca is erg gevoelig op stem of als je hem een paar passen achterwaarts laat gaan, dan weet hij meestal dat hij te ver gegaan is.

Verder is hij een fijn betrouwbaar maatje. Veel geluk met hem, en wat ook bij mij helpt is het laten zien dat je hem graag ziet.