op stal: staldeken of regendeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 14:37

Ik heb mijn paard ook op stal onder haar waterdichte winterdeken met hals staan. Bij ons op stal gaan ze ook niet 10x per dag wisselen en heb nog nooit gemerkt dat de paarden staan te zweten omdat ie niet genoeg zou ademen (tenzij het echt te warm is en dus tijd voor een dunnere deken)

MiniLoe

Re: op stal: staldeken of regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 17:19

Pony staat op stal niet te zweten onder een regendek, onze stal is ongeveer kwa tempratuur gelijk aan buiten temp, enige verschil is dat het er droog is en uit de wind, het kan dus een paar graden schelen, het is een grote schuur en maar twee ponys dus hun lichaamswarmte verwarmt de omgeving niet.

Beide worden ook in de winter recreatief gebruikt, dus door dat wil ik al geen dikke vacht, anders staan ze met vijf minuten klets nat, maar mn pony heeft twee jaar terug kritiek gestaan met hoge koorts door vroege warmte in het voorjaar, kon door zn vacht de hitte niet kwijt, dronk en at niet meer en wou niet meer lopen, veearts heeft accuut heel de pony geschoren, waarna hij dus adviseerde om dekens te gebruiken om het enigzins te onderdrukken die vacht groei.

Sindsdien geen zieke pony meer in warme vroege voorjaar, maar vraag me nu dus af of staldek beter op kan als ze niet naar buiten gaan ipv hun regendek ook binnen ophouden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:21

Tot 2 jaar geleden had mijn paard oko altijd nog dekens om in de winter en ik had alleen maar regendekens(weliswaar dikke voor de ergste kou), maar ik heb nooit 1 staldeken aangeschaft. Persoonlijk vond ik dat onnodige kostenpost en dit ging ook prima.
Regendekens, zweetdekens en een vliegendeken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:24

Het lijkt mij juist helemaal niet goed om 's winters 's nachts op stal de deken af te doen.
Of de hele winter met deken of de hele winter zonder.

Mijn paard heeft een waterdichte deken op omdat ze overdag de hele dag buiten staan.
's Nachts op stal (is wel een buitenstal) houdt ze die gewoon op (200 gram).

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:03

@ TS: Niet letten op de anti deken fanaten. Voor hun doen wij deken gebruikers het toch nooit goed.

Je paard kan makkelijk met een regendeken op stal blijven staan. Mits je wel een goede deken hebt. (Bucas, Rambo) Eentje die goed ademt iig. Zo gaat t bij ons in de winter ook. Hij staat overdag buiten en 's nachts op stal. En wij hebben ook geen tijd om te wisselen ivm werk. En m'n paard leeft nog steeds hoor. :D

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:08

binnen op stal heeft mijn paard een staldeken op
en buiten een regen/winter deken een goede warme.
ik wissel wel elke keer.
als hij naar buiten gaat doe ik zn regendeken om en ik blijf net zolang op stal tot hij weer naar binnen gaat.
en dan doe ik zijn staldeken weer om.
ze heten niet voor niets stal/regen/winter deken :+

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:27

dennisje schreef:
ik blijf net zolang op stal tot hij weer naar binnen gaat.

tja als t voor een uurtje is kan je dat vaak wel doen maar op sommige stallen worden ze smorgens voor je buiten gezet en savonds weer binnen.

dat is dan erg lastig om 2 keer te rijden (ivm werk, afstand, tijd ect) om dekens te wisselen als de staleigenaar dat niet doet.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:08

Goldy schreef:
dennisje schreef:
ik blijf net zolang op stal tot hij weer naar binnen gaat.

tja als t voor een uurtje is kan je dat vaak wel doen maar op sommige stallen worden ze smorgens voor je buiten gezet en savonds weer binnen.

dat is dan erg lastig om 2 keer te rijden (ivm werk, afstand, tijd ect) om dekens te wisselen als de staleigenaar dat niet doet.

ik mag nu niet werken ivm mn handen maar wij moeten ze zelf buiten en binnen zetten en ik wil dat mijn paard lekker lang buiten kan spelen als het weer goed is. en de stalhouder wilt ook gerust dekens wisselen hoor of ene stalgenoot als ik weer ga werken.
ik sta op een hele leuke stal met leuke mensen en paarden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:34

MiniLoe schreef:
Mn ponys staan niet in een luxe stal, het is een hout schuur waar bij als de wind verkeerd staat zelfs een gedeelte sneeuw naar binnen waaid. Niet het gedeelte waar mn ponys staan maar ik ga ze echt geen dekens aftrekken als ze die eenmaal op hebben, dan kan je naar mijn idee beter kiezen voor geen dekens of gewoon erop is erop, maar niet op en dan weer af.

Ik heb de dekens op advies van veearts, dan ga ik die niet zomaar in de kast laten liggen.
En om ze niet aldoor als ze binnen staan in een regenjas te laten staan, vroeg ik me dus af of een staldeken betere functie heeft als ze binnen staan dan een regendeken die meer voor buiten bedoelt is

Zo'n "advies" heb ik ook ooit gekregen van een VA, bleek een heel fout advies te zijn... Deze persoon was net afgestudeerd, maar toen zijn collega VA (ouder en vele jaren ervaring) op stal kwam kreeg ik direct de opdracht de deken af te doen als ik niet wilde dat mijn pony nog zieker werd (of vatbaarder). Ze ging opknappen heen en heeft nooit meer een deken op gehad. Maar dat is in het geval van mijn pony en dat wil niet per definitie voor jouw paard gelden. Toch zou ik ervoor kiezen om helemaal geen dekens te gebruiken, maar je paardje in een loopstal te zetten. Door de beweging die het paard dan krijgt, houdt hij zijn spieren ook warm. De meeste stallen zijn gewoon veel te klein, waardoor het paard niet aan zijn natuurlijke beweging kan voldoen. Zelf heb ik mijn pony ook om o.a. die reden verhuisd naar een loopstal. ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:54

Darkness: idd, werk zelf ook fulltime, als ik smorgens in de winter dekens wil ruilen voor mn werk moet ik om zes uur al op stal zijn smorgens,moet ook een kwartier naar stal rijden en weer terug, geen pretje dus en zeker niet als het heeft genseeuwd, dan nog dekens moeten wisselen vind ik teveel gedoe.

Dennisje: dat is voor mij geen optie, ponys worden door staleigenaar buiten gedaan en lopen overdag buiten en ik werk, savonds na ons werk halen we ze zelf weer binnen, tenzij we zelf beslissen dat ze binnen moeten blijven.

Shennavallie: hij is niet ziek ziek maar kreeg zeer hoge koorts door de hitte en werd daarvan ziek.
Komt te langzaam uit zn dikke vacht en met warme voorjaar had ik hem ziek, sinds ik dekens gebruik geen last van.
Maar dit jaar blijven ze iets meer op stal als het land te slecht is, vandaar dat ik benieuwd was naar staldek of regendek

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:03

, Is het wel zo dat je paard een deken nodig heeft? Zo ja? Ik zou dan andere deken erop doen, Zo nee? misschien dun dekentje? Als je paard ongeschoren in een lekker strobed ligt zal hij het echt niet zo koud op stal hebben hoor!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:53

die van mij houden ook gewoon hun buiten dekens op , de dekens van tegenwoordig zijn van een goede kwaliteit en ademen prima vooral de betere zoals bucas en rambo dekens doen echt niet onder voor een stal deken

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:58

Lieshorses schreef:
, Is het wel zo dat je paard een deken nodig heeft? Zo ja? Ik zou dan andere deken erop doen, Zo nee? misschien dun dekentje? Als je paard ongeschoren in een lekker strobed ligt zal hij het echt niet zo koud op stal hebben hoor!

jup dekens zijn nodig, vandaar ook dit topic :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:22

Waarom? :) Hoe weet je dat hij het nodig heeft? :)

MiniLoe schreef:
Lieshorses schreef:

jup dekens zijn nodig, vandaar ook dit topic :o

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:48

lees topic: op advies van veearts, het was of steeds scheren of dekens, sinds ik dekens gebruik komt hij zonder problemen zijn wintervacht uit, zonder koorts, zonder dierenartskosten, zonder scheren

plus ik gebruik mn ponys recreatief, ook in de winter, ze kunnen in het land niet schuilen en wil geen uur uitstappen voor ze een keer droog zijn.

voor mij dus redens genoeg om wel voor dekens te kiezen.

zo laatste keer dat ik dit uitleg en mn keuze verdedig.... dit is niet mijn doel van het topic.
Ben alleen benieuwd naar verschillen in werken van stal en regendekens en of op stal een staldeken beter of niet beter of gelijk is aan een regendeken op hebben

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:36

Staldeken lijkt mij, Regendeken is ongeveer hetzelfde als regenjas eh? ;)
Maar dan moet je ze wel verwisselen, En zo veel werk is dat niet ;)

MiniLoe schreef:
lees topic: op advies van veearts, het was of steeds scheren of dekens, sinds ik dekens gebruik komt hij zonder problemen zijn wintervacht uit, zonder koorts, zonder dierenartskosten, zonder scheren

plus ik gebruik mn ponys recreatief, ook in de winter, ze kunnen in het land niet schuilen en wil geen uur uitstappen voor ze een keer droog zijn.

voor mij dus redens genoeg om wel voor dekens te kiezen.

zo laatste keer dat ik dit uitleg en mn keuze verdedig.... dit is niet mijn doel van het topic.
Ben alleen benieuwd naar verschillen in werken van stal en regendekens en of op stal een staldeken beter of niet beter of gelijk is aan een regendeken op hebben

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:40

Ik gebruik zelf de regendekens van rhino. Die blijven ook in stal om, want ze ademen echt prima. Mijn paard heeft geen moment staan zweten onder de deken of het koud gehad bij de overgang van binnen naar buiten.

Ik zou zelf voor een regendeken gaan van een goed merk en die goed ademt. Is dan wel even een investering, maar is het wel waard!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:01

Ik zou een staldeken doen en dan als ze naar buiten gaan een 0 grams regendeken erover heen! Zo deed ik het ook altijd, hoewel het paardje maar een uur of 2 buiten stond in de winter. Dus dat scheelt wel ten opzichte van heel de dag buiten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:11

Indd staldeken, Is je paard geschoren? Je kunt een staldeken doen en dan bijv. een heeel lekker warm bed, Oja, als je paard het koud heeft, gewoon altijd er voor zorgen dat hij hooi heeft!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 11:07

ponys worden niet geschoren :) dus dat scheelt al iets, hoef dus geen mega dikke dekens te gaan gebruiken. ik heb gevoerde regendekens liggen, die doe ik op als ze naar buiten gaan, als ze de dag erna weer naar buiten gaan houden ze die maar gewoon op stal op snachts, maar als ik weet dat ze de dag erna heel de dag binnen blijven ga ik denk ik toch voor de staldeken

Zijn fleecedekens ook warmhoudend?

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:12

Mijn pony's houden op stal dezelfde deken op als de deken die ze in het weiland op hebben. En dat is een 300? grams winterdeken. Ze zijn dan wel geschoren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:40

Open je gewoon een topic over stal of regendeken op laten, krijg je een discussie dat je helemaal geen dekens op moet doen :+ Zucht ;)

Anyway, ik heb helaas niet de mogelijkheid om te wisselen en mijn paard heeft afgelopen winter met haar regendek op stal gestaan. Regendek met fleecevoering en bij koudere tmperaturen een onderdeken eronder. Hij is wel van een duurder merk (Bucas) en ga er vanuit dat hij redelijk goed adement is. Ik heb iig geen rare dingen gemerkt bij mijn merrie dat ze er last van heeft ondervonden, ze is nog nooit zo glimwom in de winter geweest ook.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 14:02

Tancreda4 schreef:
Open je gewoon een topic over stal of regendeken op laten, krijg je een discussie dat je helemaal geen dekens op moet doen :+ Zucht ;) .

dat was mijn reactie ook

Tancreda4 schreef:
Anyway, ik heb helaas niet de mogelijkheid om te wisselen en mijn paard heeft afgelopen winter met haar regendek op stal gestaan. Regendek met fleecevoering en bij koudere tmperaturen een onderdeken eronder. Hij is wel van een duurder merk (Bucas) en ga er vanuit dat hij redelijk goed adement is. Ik heb iig geen rare dingen gemerkt bij mijn merrie dat ze er last van heeft ondervonden, ze is nog nooit zo glimwom in de winter geweest ook.

dat heb ik dus ook, of ik moet om zes uur smorgens al op stal zijn, moet er dan heen voor mn werk maar dat trek ik niet en zeker niet met glad weer. Staan particulier en moeten alles zelf doen, behalve buiten zetten, dus niemand die de dekens voor mij wisseld.

Dit jaar gaan ze bij slecht weer wat meer binnen blijven, ik heb zelf geen bucas dekens, maar nog geen bezwete ponys eronder gehad, maar als ze dan toch binnen blijven wat ik savonds al beslis, lijkt me dan een stal deken beter

zit er tussen 0 en 100 grams eigenlijk ook nog iets betreft regendekens?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:11

MiniLoe schreef:
dat heb ik dus ook, of ik moet om zes uur smorgens al op stal zijn, moet er dan heen voor mn werk maar dat trek ik niet en zeker niet met glad weer. Staan particulier en moeten alles zelf doen, behalve buiten zetten, dus niemand die de dekens voor mij wisseld.

Dit jaar gaan ze bij slecht weer wat meer binnen blijven, ik heb zelf geen bucas dekens, maar nog geen bezwete ponys eronder gehad, maar als ze dan toch binnen blijven wat ik savonds al beslis, lijkt me dan een stal deken beter

zit er tussen 0 en 100 grams eigenlijk ook nog iets betreft regendekens?

Ik moet ook alles zelf doen en dat betekent dat ik dus wel voor mijn werk naar stal ga. Ik sta er dan al om 5 uur om te voeren, buiten te zetten en uit te mesten. En in de winter dus dekens te wisselen.
Volgens mij zijn er wel dekens van 50 gram, maar of dat zin heeft? Volgens mij zit er niet zo heel veel verschil tussen ongevoerd en 100 gram.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:48

Pfff swinters al vijf uur op stal? Respect hoor. Ik trek dat echt niet hoor, zijn mn dagen te lang voor, om zes uur op stal betekend dat ik maar zes uur slaap per nacht krijg, hou dat nog geen drie dagen vol helaas.