Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dennisje schreef:ik blijf net zolang op stal tot hij weer naar binnen gaat.
Goldy schreef:dennisje schreef:ik blijf net zolang op stal tot hij weer naar binnen gaat.
tja als t voor een uurtje is kan je dat vaak wel doen maar op sommige stallen worden ze smorgens voor je buiten gezet en savonds weer binnen.
dat is dan erg lastig om 2 keer te rijden (ivm werk, afstand, tijd ect) om dekens te wisselen als de staleigenaar dat niet doet.
MiniLoe schreef:Mn ponys staan niet in een luxe stal, het is een hout schuur waar bij als de wind verkeerd staat zelfs een gedeelte sneeuw naar binnen waaid. Niet het gedeelte waar mn ponys staan maar ik ga ze echt geen dekens aftrekken als ze die eenmaal op hebben, dan kan je naar mijn idee beter kiezen voor geen dekens of gewoon erop is erop, maar niet op en dan weer af.
Ik heb de dekens op advies van veearts, dan ga ik die niet zomaar in de kast laten liggen.
En om ze niet aldoor als ze binnen staan in een regenjas te laten staan, vroeg ik me dus af of een staldeken betere functie heeft als ze binnen staan dan een regendeken die meer voor buiten bedoelt is
MiniLoe schreef:Lieshorses schreef:, Is het wel zo dat je paard een deken nodig heeft? Zo ja? Ik zou dan andere deken erop doen, Zo nee? misschien dun dekentje? Als je paard ongeschoren in een lekker strobed ligt zal hij het echt niet zo koud op stal hebben hoor!
jup dekens zijn nodig, vandaar ook dit topic
MiniLoe schreef:lees topic: op advies van veearts, het was of steeds scheren of dekens, sinds ik dekens gebruik komt hij zonder problemen zijn wintervacht uit, zonder koorts, zonder dierenartskosten, zonder scheren
plus ik gebruik mn ponys recreatief, ook in de winter, ze kunnen in het land niet schuilen en wil geen uur uitstappen voor ze een keer droog zijn.
voor mij dus redens genoeg om wel voor dekens te kiezen.
zo laatste keer dat ik dit uitleg en mn keuze verdedig.... dit is niet mijn doel van het topic.
Ben alleen benieuwd naar verschillen in werken van stal en regendekens en of op stal een staldeken beter of niet beter of gelijk is aan een regendeken op hebben
Tancreda4 schreef:Open je gewoon een topic over stal of regendeken op laten, krijg je een discussie dat je helemaal geen dekens op moet doenZucht
.
Tancreda4 schreef:Anyway, ik heb helaas niet de mogelijkheid om te wisselen en mijn paard heeft afgelopen winter met haar regendek op stal gestaan. Regendek met fleecevoering en bij koudere tmperaturen een onderdeken eronder. Hij is wel van een duurder merk (Bucas) en ga er vanuit dat hij redelijk goed adement is. Ik heb iig geen rare dingen gemerkt bij mijn merrie dat ze er last van heeft ondervonden, ze is nog nooit zo glimwom in de winter geweest ook.
MiniLoe schreef:dat heb ik dus ook, of ik moet om zes uur smorgens al op stal zijn, moet er dan heen voor mn werk maar dat trek ik niet en zeker niet met glad weer. Staan particulier en moeten alles zelf doen, behalve buiten zetten, dus niemand die de dekens voor mij wisseld.
Dit jaar gaan ze bij slecht weer wat meer binnen blijven, ik heb zelf geen bucas dekens, maar nog geen bezwete ponys eronder gehad, maar als ze dan toch binnen blijven wat ik savonds al beslis, lijkt me dan een stal deken beter
zit er tussen 0 en 100 grams eigenlijk ook nog iets betreft regendekens?