Racen, natuurlijk gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Racen, natuurlijk gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:07

Hoewel 'racen' oorspronkelijk begint als vluchtgedrag kan ik me niet aan de indruk herkennen dat de huidige gedomesticeerde paarden het ook gewoon leuk vinden om de beentjes te strekken.

Kijk maar naar veulens in de wei, deze trekken ook sprintjes, alleen of met elkaar. Dat was vroeger handig om een evolutionair voordeel te dienen, maar tegenwoordig heeft dat minder nut. Het sprintjes trekken van een veulen is oorspronkelijk spelgedrag bedoelt om te trainen om later de wolven eruit te kunnen rennen.

Daarnaast, echt vluchtgedrag, beetje paard vlucht precies ver genoeg weg om buiten de gevarenzone te zijn, dat is meestal niet meer dan een paar 100 meter. Je gaat natuurlijk niet je energie verspillen terwijl dat niet nodig is.

Ken trouwens genoeg paarden die op goed strand het lekker vinden om even te rennen (zonder verdere aanmoediging en aansporing) en dat rustig een kilometer of 3 volhouden. In hun eentje. En daarna echt zoiets hebben van 'zo, dat was lekker, nu weer mooi naar huis stappen' (waarbij een paard kwestie dan ook nog in staat is zelf de bodem te beoordelen om te besluiten of ze het gas wil opentrekken of liever niet).

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:57

Ik denk wel dat dat mooglijk is bij sommige pony's. Zoals bij mijn paard. Áltijd voorop willen. Dus ja, ik denk van wel. (Al snap ik het niet, want ik vind het zelf niet leuk om hard te lopen XD)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:37

Apple schreef:
Ken trouwens genoeg paarden die op goed strand het lekker vinden om even te rennen (zonder verdere aanmoediging en aansporing) en dat rustig een kilometer of 3 volhouden. In hun eentje. En daarna echt zoiets hebben van 'zo, dat was lekker, nu weer mooi naar huis stappen' (waarbij een paard kwestie dan ook nog in staat is zelf de bodem te beoordelen om te besluiten of ze het gas wil opentrekken of liever niet).

Mijn "oude" merrie heb ik een keer door laten galoperen onder het motto "ze houdt er vanzelf wel een keer mee op", begon met een stukkie rengalop (ongeveer 1,5 km), de rest was een zeer voorwaartse galop. Na 8 km heb ik haar alsnog uit die galop gehaald, want ze ging gewoon door, inderdaad zonder enige aanmoediging en zonder ander paard erbij. Mijn lijf trok het niet meer en ik was ook bang dat zij gewoon door zou gaan tot ze dood neer zou vallen...... En dan nog dansen naar huis, helaas :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:29

Zo een ken ik er ook waratje, hij is nu 17 ik denk alweer 18 zelfs, dus nu moet hij het verplicht rustiger aan doen, zijn baasjes zijn idd bang dat hij zich doodrent. :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:31

Merrie is nu 24 en in dit opzicht nog niet echt wijzer...... :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:35

O god nee... wij hadden eigenlijk gehoopt dat 'ie nu toch wel zou beseffen dat hij "oud" aan het worden is. Maar als je dat tegen hem zegt, op momenten zoals afgelopen winter dat hij voor 't eerst een beetje stijf van stal kwam na de nachtvorst, nou dan krijg je toch een zure kop terug. :')
Nee die sterft in het harnas denk ik zo...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:09

Die waar ik het over heb is 18 en die heeft het echt nodig om zo eens per week eens lekker in dr eentje een beetje de beentjes te strekken :+