Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:39

Kun je op foto's verschil in gedrag aantonen? :?

Ik vind het triest dat je pony nu al 2 maanden in z'n uppie rondloopt. En waar moet je nu nog precies over nadenken wat een tweede pony betreft?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:42

Je hebt je antwoord toch? Of je het nou leuk vind of niet...Castreren en in een gemengde kudde zetten.

Casteren aangezien een hengst er niets aan heeft om hengst te blijven. Dan kunnen ze nooit met andere paarden en leven een zeer geisoleerd bestaan.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:42

@ peppert een veulentje dat steigert is leuk. een 2-jarig paardje dat steigert is als je oppast nog wel te doen.
Een volwassen hengst waarbij de hormoontjes werken die denkt dat ie naar je mag steigeren is een groot probleem.

Voed dat dier op zodat ie precies weet wat ie wel en niet bij je kan maken en zorg dat ie soortgenoten krijgt die 'm leren hoe hij met andere paarden om moet gaan.

Ook een volwassen paard kan weleens dol en vrolijk zijn en spelen, maar de volwassen paarden die ik ken letten daarbij ook ontzettend op dat ze niet tegen je aan lopen. Het ergste dat ik van een goed opgevoed paard verwacht is dat ie een keer op m'n teen gaat staan. Verder zou je in principe geen gevaar moeten lopen.

Verder, idd: De meeste hengsten hebben tegenwoordig geen heel gelukkig bestaan. Gecastreerd zijn ze vaak beter af, al is 't maar voor een beetje rust in hun hoofd.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:46

JoviBan schreef:
Kun je op foto's verschil in gedrag aantonen? :?

Ik vind het triest dat je pony nu al 2 maanden in z'n uppie rondloopt. En waar moet je nu nog precies over nadenken wat een tweede pony betreft?

Misschien dat jij zomaar even gauw de eerste beste pony die je tegen komt koopt.. Zo doe ik het iniedergeval niet!
En het gedrag is op foto's te zien ja, een pony op zn achterbenen en duidelijk verwildert uit zijn ogen kijkt zie je wel op een foto!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:47

Als je echt het beste voor je paard wil (en niet egoïstisch bent en je paard alleen houdt omdat je hem dan elke dag kan zien) dan zet je hem in een kudde (hengst of ruin maakt niet uit). Alleen een groep andere paarden kan jouw paard gelukkig maken (en een goede opvoeding geven)

Libje123

Re: Pony ziet geen verschil mens/soortgenoot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:54

Ik snap je ook wel dat je niet zomaar een paard erbij koopt geef ik je ook gelijk in, Maar ik zou nooit 1 paard kope als ik weet dat hij alleen komt te staan

Dan zou ik stal zoeken hem daar neer zetten bij andere paarden en tegen de tijd dat ik een 2de heb ze naar huis halen of de wei ( waar je nu staat dan )

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:57

Sonja schreef:
Eerlijk?
Dat het dom is om een tweejarige alleen te houden. Ik zeg: rap de opfok in ermee, liefst in een gemengde kudde (leeftijd en liefst een drachtige alfamerrie erbij) zodat dit heerschap opgevoed wordt.
Hier komen anders echt problemen van.
Kippen zijn geen geschikte vriendjes voor een paard.

Helemaal mee eens.
Een paard, en zeker een jong paard, hoort niet alleen staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:58

Ach, arm ding helemaal in zijn eentje en geen speelmaatjes.. Je hebt wat mij betreft twee keuzes ofwel deze week nog een vriendje erbij ofwel je hengst verkopen. Dit kun je echt niet maken joh, dat dier heeft zo een rotleven. Ja dat klinkt misschien hard en ik geloof best dat jij je best doet om met hem te spelen maar je bent er niet 24 uur per dag bij en dat heeft hij wel echt nodig..

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:02

Ik ben het niet met de TS eens alleen met de andere reacties ;)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:05

Libje123 schreef:
Ik snap je ook wel dat je niet zomaar een paard erbij koopt geef ik je ook gelijk in, Maar ik zou nooit 1 paard kope als ik weet dat hij alleen komt te staan

Dan zou ik stal zoeken hem daar neer zetten bij andere paarden en tegen de tijd dat ik een 2de heb ze naar huis halen of de wei ( waar je nu staat dan )

We hebben net een stuk grasland gekocht, we tobben nog een beetje wat we ermee gaan doen, we willen misschien in de toekomst ook ons huis er neerzetten. Wil ik dan 10 paarden hebben staan en er een paar weg moeten doen? Misschien is dus verhuren ook een optie, dan zijn het niet mijn eigen paarden. En zoals iedere bokker wel weet, is paarden houden ook niet gratis! Mn pony in kwestie kwam per toeval op ons pad, het was echt een hoopje ellende, heeft zijn hele jeugd aan een ketting gestaan, zonder soortgenootjes, en zag er best wel vermagerd uit en keek ook heel verwilderd om zich heen en liet geen mensen in zijn buurt. Ik vond t zo sneu, en ik heb hem ruimte zat te bieden, en ik vergeet ook nooit meer dat hij los gelaten werd.. hij genoot er zo erg van, bleef de hele dag rennen, heb hem zo een week met rust gelaten, en toen hem een beetje de basis geleerd, en hij pikte het super op, met sommige dingen duurt t wat langer, maar ik verwacht niet veel in korte tijd van hem. Als hij niet met ons was meegegaan, werd hij naar de slacht gebracht en dat kon ik niet accepteren, het beestje was zo geworden door de mens.. En misschien wel heel klef dat ik dit zeg over mezelf, maar k ben heel trots op mezelf dat ik dit allemaal met hem heb bereikt.. Want eerlijk is eerlijk, de eerste keer dat ik hem zag, was het een hopeloos verhaal om aan te beginnen voor mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:09

Als hij goed bijgekomen is dan zou ik hem wel castreren want het hengstzijn heeft hier geen toegevoegde waarde, jouw tweejarige zit dan wat minder met zijn hormonen in de knoop en je kunt er alles bijzetten.
Veel plezier verder met je pony maar leg alle adviezen niet helemaal naast je neer want ook een tweejarige ponyhengst kan een mens zwaar verwonden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:11

Ja ja... leuk leuk ... je bent geweldig dat je hem hebt gered... maar nu op dit moment bied jij hem niet de voorwaarden die een paard nodig heeft om gelukkig en gezond te zijn. Jij onthoudt hem bewust het contact met soortgenoten en daarmee belemmer je hem in zijn ontwikkeling. Dat hij daardoor gedragsproblemen ontwikkeld is NU door jou toe doen... uit wat voor een situatie je hem ook hebt gered.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:15

Nou dat klinkt toch super, iedereen kan je natuurlijk afkraken maar soms loopt het zo.
Ik heb mijn 2 jarige nooit in de opfok gedaan maar wel zeker in een gemengde kudde, en vind dat hij dat Super sociaal van is geworden.

ik denk dat je meer aan positieve ideeen hebt.
En verder aan iedereen stel eens vragen, want de helft van het verhaal staat niet in je openingstopic.
veroordeel dus niet te vroeg maar denk mee.

Ik zal als ik jouw was eens gaan rondkijken of je niet nog een wat ouderpaardje erbij kan zetten, misschien eentje zijn pensioen gunnen om tevens die van jou van alles te leren.
informeer eens bij de dierenbescherming of ze iets hebben of kijk hier op bokt eens rond, zijn zat mensen die een goed tehuis zoeken.

voor de foto's daar heb ik ook lang over gedaan, je kan bij help een heel stuk vinden over het plaatsen van Foto's.

succes met je beslissingen, maar blijf wel de leider ook tijdens het spel JIJ BEPAALT wat je tolereert.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:17

Evelijn schreef:
Ja ja... leuk leuk ... je bent geweldig dat je hem hebt gered... maar nu op dit moment bied jij hem niet de voorwaarden die een paard nodig heeft om gelukkig en gezond te zijn. Jij onthoudt hem bewust het contact met soortgenoten en daarmee belemmer je hem in zijn ontwikkeling. Dat hij daardoor gedragsproblemen ontwikkeld is NU door jou toe doen... uit wat voor een situatie je hem ook hebt gered.

Sorry, maar hij is wel degelijk een stuk gelukkiger bij mij dan waar hij vandaan komt! Lees even wat meer in dit topic, dan hoef je dit soort onnozelen dingen ook niet te roepen! Want hij heeft geen gedragsproblemen!! En hij is wel degelijk gezond!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:22

TS, super dat je je paardje gered hebt.
Alleen om hem geestelijk gezond te houden, is het verstandig er een maatje bij te nemen. Dat hoeft niet een ouder paard te zijn, die houden vaak niet meer zo van spelen, maar een leeftijdsgenootje zou heel mooi zijn. Ruin of ook hengst. Daar kan hij dan mooi mee ravotten.
Een mens hoort hij niet zo mee te spelen, dat gaat een keer fout. Je moet ook denken om je eigen veiligheid.

Succes met hem!

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:23

femkesanders schreef:
Nou dat klinkt toch super, iedereen kan je natuurlijk afkraken maar soms loopt het zo.
Ik heb mijn 2 jarige nooit in de opfok gedaan maar wel zeker in een gemengde kudde, en vind dat hij dat Super sociaal van is geworden.

ik denk dat je meer aan positieve ideeen hebt.
En verder aan iedereen stel eens vragen, want de helft van het verhaal staat niet in je openingstopic.
veroordeel dus niet te vroeg maar denk mee.

Ik zal als ik jouw was eens gaan rondkijken of je niet nog een wat ouderpaardje erbij kan zetten, misschien eentje zijn pensioen gunnen om tevens die van jou van alles te leren.
informeer eens bij de dierenbescherming of ze iets hebben of kijk hier op bokt eens rond, zijn zat mensen die een goed tehuis zoeken.

voor de foto's daar heb ik ook lang over gedaan, je kan bij help een heel stuk vinden over het plaatsen van Foto's.

succes met je beslissingen, maar blijf wel de leider ook tijdens het spel JIJ BEPAALT wat je tolereert.

Thnx voor je reactie! Hier heb ik tenminste wat aan :) Misschien had ik dit hele verhaal wel meteen bij het begin moeten zetten, maar ik ben hier niet om een veer in mn kont te halen :P Het ging mij er gewoon om wat andere hun gedachtes erover waren wat betreft het erbij nemen van een pony / paard, hoe oud enz. Ik snap ook heus wel dat een jong paard niet alleen hoort te staan, maar zoals k ook al zei we hebben net een stuk grasland gekocht, dat was ook niet voor een prikkie, en paarden kopen en het houden ervan kost ook weer geld. :j

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:29

Sneller dan een tweede paard heb je waarschijnlijk een passende plek mét soortgenootjes gevonden.
Is het geen idee om je jonge mannetje nu in ieder geval ergens in een opfok/groep paarden te plaatsen, tot je meerdere paarden hebt?
Je kunt hem dan altijd weer terug halen en je voorkomt gedragsproblemen bij je kleine hummel.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:32

D00R schreef:
Sneller dan een tweede paard heb je waarschijnlijk een passende plek mét soortgenootjes gevonden.
Is het geen idee om je jonge mannetje nu in ieder geval ergens in een opfok/groep paarden te plaatsen, tot je meerdere paarden hebt?
Je kunt hem dan altijd weer terug halen en je voorkomt gedragsproblemen bij je kleine hummel.

Ik ben nu alweer rond aan t kijken voor een leuk maatje voor hem, maar waar kan ik bijv. naar een opfok groep zoeken dan? Want waar ik aan het kijken ben, kom ik niks tegen over kuddes. Hier in de buurt heb je ook wel kuddes, dat is van een amerikaan, die vraagt de hoofdprijs, belachelijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:33

Tsja dat lijkt mij ook inderdaad.. T is goed dat je bent gaan werken aan gedrag tov de mens, maar was voor hem beter geweest als ie al in een groep had gestaan en die zijn écht niet zo moeilijk te vinden.. Wachten tot je de perfecte pony hebt gevonden is ook niks :n kan je niet gewoon een advertentietje plaatsen dat je plaats hebt voor jonge ruinen/hengsten op t land en evt een volwassen? Er zijn heel veel makkelijke manier om dit op te lossen namelijk..

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:38

Opfok is ook niet echt nodig hoor. Gewoon een ouder maatje erbij waar hij mee kan spelen en die hem
op kan voeden kan net zo goed.
Heb je hier op Bokt al gekeken in de rubriek paarden die worden aangeboden? Misschien zit daar wel iets
tussen voor je.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:41

amyz schreef:
Tsja dat lijkt mij ook inderdaad.. T is goed dat je bent gaan werken aan gedrag tov de mens, maar was voor hem beter geweest als ie al in een groep had gestaan en die zijn écht niet zo moeilijk te vinden.. Wachten tot je de perfecte pony hebt gevonden is ook niks :n kan je niet gewoon een advertentietje plaatsen dat je plaats hebt voor jonge ruinen/hengsten op t land en evt een volwassen? Er zijn heel veel makkelijke manier om dit op te lossen namelijk..

Ik ben er helemaal vóór om andere de mogelijkheid te bieden om hun paard/pony bij ons neer te zetten, maar mijn vriend is daar wat minder enthausiast over. Hij is ook totaal geen paardenmens :P Ik kan m nog eens proberen te overtuigen maar anders zet ik er wel een shettie bij, die staan echt in overvloed te koop overal.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:44

manex schreef:
Opfok is ook niet echt nodig hoor. Gewoon een ouder maatje erbij waar hij mee kan spelen en die hem
op kan voeden kan net zo goed.
Heb je hier op Bokt al gekeken in de rubriek paarden die worden aangeboden? Misschien zit daar wel iets
tussen voor je.

Nee, maar bedankt voor de tip! Ik wil hem ook gewoon liever "thuis" houden met wat vriendjes, dan hem in een kudde te zetten.. Niet omdat ik egoistisch ben, maar k vind dat hij t goed doet tot nu toe, en misschien wel bang ben dat hij straks weer verwilderd is, zoals hij eerst was. en hij heeft nu net die basis een beetje onder de knie.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:55

Dat is dus vrij egoistisch ;)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 19:57

Sancha schreef:
Dat is dus vrij egoistisch ;)

Dat is niet egoistisch, jij hebt hem niet gezien hoe hij was, en zoals ik al tig keer heb gezegt.. Hij doet het prima, en is kerngezond en helemaal niet ongelukkig, dus hoeft hij volgens mij niet eens perse een kudde in, een maatje voldoet genoeg!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:59

Waarom ik juist bij dit paard aan zou bevelen om hem in de kudde te zetten, is omdat het nu nog niet te laats is. Uit jouw verhaal begrijp ik dat hij dus al heel lang zonder soort genootje staat? Hij had immers ook al geen vriendje voor dat hij naar jou toe kwam?

Dan is het echt tijd om er een paard bij te zoeken, of om hem in een kudde te zetten. In een kudde zal hij zich leren te gedragen als een paard en zal hij daardoor waarschijnlijk ook makkelijker worden naar jou toe.
Een kuddegenootje hoeft hij namelijk echt niet zo maar te bijten, dat zal niet gepikt worden en hij leert dan ook dat dit geen normaal gedrag is.
Misschien wordt hij dan ook wel makkelijker naar jou toe.

Het is wel echt van belang dat je je paard zo snel mogelijk een maatje geeft. Hoe groter de kudde hoe beter.
Zelf heb ik een pony die een lange tijd alleen heeft gestaan, ook op zo'n jonge leeftijd en nog steeds is de paardentaal lastig voor haar. Waar alle andere paarden snel vriendjes maken, lukt dat haar nooit, ongeacht in welke kudde dit is.
Neem van mij aan dat dit lastig is.

Nu is het waarschijnlijk nog op tijd, dus ik zou er zo spoedig mogelijk iets aan doen! Een paard kopen kost tijd en er is niemand die zegt dat dit snel moet gebeuren. Er zijn tig andere oplossingen, waarvan de opfok een hele goede is. Hier leert je paard wat de "paarden-normen en waarden" zijn en zal hij waarschijnlijk ook makkelijker worden in de omgang.

Succes!! :)