HELP !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:52

Ik vind dat niet zo raar hoor.
Als jij al maanden je stalling niet betaald.
Waarom moet de stalhouder dan opdraaien voor het onderhoud van jouw paard?

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:53

toverbal,

dat zegt ze niet, in het verleden had ze schulden....

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:58

Als ik het goed heb dan mag de stalhouder mag het paard bij zich houden tot eigenares de hele schuld heeft betaald. Al de eigendommen van de eigenares kan hij ook daar houden, ook al zou ze vandaag met haar eigen auto komen dan mag hij daar beslag opleggen. Wanneer de eigenares het paard of wat dan ook van het terrein afhaalt kan ze een aanklacht voor diefstal tegemoet zien.

Ook kan hij gebruik maken van het retentie recht waarmee hij het paard wettelijk in zijn bezit kan krijgen, dit beslist de rechter. De keus is aan de eigenares wat ze wil. En ik kan het mij goed voorstellen dat een stalhouder uiteindelijk voor deze weg kiest als eigenaresse niet betaald. Je hebt tenslotte gekozen om een paard te nemen, en een paard kost nou eenmaal geld, heb je het geld niet, dan het paard verkopen en niet iemand anders met jou zorg opzadelen.

PvdBosch, er staat toch duidelijk....Nu kan ik alles wel terug betalen, maar luisteren kunnen ze blijkbaar niet.
Laatst bijgewerkt door Shellyke op 07-07-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:00

lijkt me sterk door schulden in het verleden.

schulden nu kan ik me voorstellen dat ze zoiets doen.
maar als jij daar de laatste jaar gewoon betaald heb kunnen ze dat niet doen.

een vriend van ons heeft een pension stalling, en idd als mensen een jaar niet betalen is het paard van hun, tot de eigenaar de schulden aflost.

je weet dat als je een paard hebt er kosten aan zitten, en als je die niet thuis kan stallen het naar een stalling moet.
heb je het geld niet of kan je het niet betalen, neem je geen paard.

pvdbosch

Re: HELP !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:04

shellyke,

nou dan zijn die schulden toch niet uit het verleden als ze nu alles terug kan betalen, dat betekent dat de schulden er nog steeds zijn toch?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:56

Ben benieuwd naar het verhaal van de stalhouder....... (denk dat ik dat al wel aardig kan inschatten)
Over het algemeen zal een stalhouder niet zomaar een slot op een stal zetten, dus die schulden uit het verleden lopen waarschijnlijk nog door in het heden.
Betaal je schulden en zorg dat je die niet weer opbouwt, je paard is de dupe hiervan!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:00

Ik vind het wel logisch dat ze je paard als onderpand gebruiken.
Dit is je eigen schuld, als je geen schulden bij de eigenaar had dan zou je gewoon bij je paard kunnen.

En dat je iedere keer gezeik zou hebben vind ik niet eens relevant. Als je er zo'n moeite mee had dan had je daar moeten vertrekken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:02

Doen veel stalhouders hoor.
Niet betalende klanten hebben er een handje van ineens hun paard op te halen en dat zit staleigenaar met de kosten. Ik ken er dus idd een heel aantal die een slot op de deur van paard hebben gezet om er zo zeker van te zijn dat er eerst betaald wordt. :)

Dus: naar de stalhouder met trailer en geld, betalen en paard opladen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:03

pvdbosch schreef:
toverbal,

dat zegt ze niet, in het verleden had ze schulden....

Ik begrijp schulden die in het verleden gemaakt zijn en tot op heden neit betaald.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:04

Chaos schreef:
Doen veel stalhouders hoor.
Niet betalende klanten hebben er een handje van ineens hun paard op te halen en dat zit staleigenaar met de kosten. Ik ken er dus idd een heel aantal die een slot op de deur van paard hebben gezet om er zo zeker van te zijn dat er eerst betaald wordt. :)

Dus: naar de stalhouder met trailer en geld, betalen en paard opladen.

Dat lijkt mij ook de beste oplossing.
Er zijn toch een aantal mensen die schulden op laten lopen en dan ineens weg zijn met hun paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:11

Vaag..

Er staat schulden in het verleden en vervolgens.. kan ik alles wel terug betalen..
Dus wat is het nou, schulden uit het verleden die al netjes terug betaald zijn?
Of nu weer schulden, die nog niet betaald zijn?

Je zegt dat je KAN terug betalen.
Ik zou zeggen, vandaag nog netjes alles gaan betalen, excuus aanbieden dat je niet betaald had
en je paard mee nemen en verplaatsen.
Hopelijk kan je ergens anders frisse start maken, het is wel zo dat dit soort dingen je achtervolgen,
dus geen idee of andere stalhouder zijn vingers aan wanbetaler wil branden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:16

En gelukkig dat het dan niet geregistreerd wordt, maar zulke dingen gaan als een lopend vuurtje.
Wij hebben ook wel eens waarschuwingen gehad voor bepaalde potentiele klanten......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:17

Tsja, als de stalhouder nog veel geld krijgt zou ik waarschijnlijk als stalhouder hetzelfde doen...
betaal gewoon je schulden, daarna kan je je paard en spullen meenemen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:23

En ik geloof inmiddels helemaal niets meer van het hele verhaal........sorry.

Edit: Foutje

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:30

"Ik kàn ze terugbetalen", dus ik neem aan dat er nu nog steeds schulden zijn?

Aan "ik kàn het wel" heeft een stalhouder helemaal niets. Je moest eens weten hoeveel mensen met schulden roepen "jamaar ik kan het wel, geef me even wat ruimte en volgende week kom ik met het geld af!", terwijl ze helemaal niets in handen hebben en het enkel maar erger maken. Je hebt het geld echt? Naar de eigenaar en het ze onmiddellijk geven, maar niks te "volgende week heb ik het echt hoor wacht even" ofzo, want iemand met een beetje ervaring met schuldenaars zal daar niet snel intrappen.

Als je echt schuldenvrij bent en geen enkele achterstand van betaling hebt zou ik de politie bellen.
Als je veel schulden hebt, kan je even uitzoeken wat de rechten van de staleigenaar zijn ivm het 'gijzelen' en eventueel doorverkopen van je paard (volgens mij kan een paard idd officieel in beslag genomen worden als de schulden te hoog worden), en voor de rest zou ik me dan vooral bezig houden met hulp zoeken om jezelf uit deze problemen te halen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:33

Als TS volledig in haar recht stond en afbetaald had ga ik er vanuit dat je eerste reactie is om de politie te bellen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:10

Ik weet niet hoe duur de stalling is waar TS staat. Stel € 300 per maand. Als ze 10 maanden niet heeft betaald aan de staleigenaar, dan is haar schuld inmiddels opgelopen tot € 3000.
Ik heb het bij ons op stal ook wel eens gezien, mensen komen een jaar niet. Staleigenaar laat paard dan ook nog netjes naar de smid gaan en inenten/ontwormen, dat is een aardige rekening. Ik weet dat onze staleigenaar zo'n pony/paard wel eens in beslag heeft genomen en doorverkocht heeft. Ik weet alleen niet of hij dit netjes geregeld heeft met de oorspronkelijke eigenaar of via een deurwaarder. In ieder geval heeft hij IMO gelijk.
Een paard kost geld en kan je de stalling niet betalen, dan moet je een andere oplossing zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:24

Ik snap het wel van die stalhouder. Als iemand op een gegeven moment een schuld heeft die hoger is dan de waarde van het paard en niet komt betalen ging bij mij het paard ook in de verkoop. Eigen schuld dikke bult (letterlijk helaas). Zo werkt het nu eenmaal, de stalhouder moet ook zijn rekeningen betalen, dat gaat ook niet van de wind helaas..

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:27

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten ( van stalling etc) als het paard wordt "gegijzeld"? Dus tijdens de gijzelperiode bedoel ik.

Verkopen mag alleen als de rechter daar toestemming voor heeft gegeven. Zelfs een deurwaarder moet immers eerst naar een rechter voordat hij beslag mag leggen en verkopen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:37

TS wel online geweest maar reageert niet meer

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:40

Vind het heel logisch dat de staleigenaar zo beslist. En ik denk dat als je niet snel gaat betalen hij beslag op de boel kan laten leggen (en wel recht heeft op verkoop als ik het goed heb, als je niet betaald).
Daarnaast (ik weet je redenen niet) vind ik het ook raar dat je niet betaald... Als je het niet kan betalen... Stal je toch ook geen paard voor dat geld?
Ik ga toch ook niet uiteten en zeg dan ja sorry ik kan het niet betalen ;).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:48

vrouwke schreef:
TS wel online geweest maar reageert niet meer

ja datvind ik ook gek
ze vraagt om hulp maar geeft geen verdere uitleg ????????????

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:57

Beslag leggen op je paard, heet dat volgens mij.
Als je het geld hebt, kun je toch alles gaan betalen?
Daarna een andere plek zoeken omdat waarschijnlijk het vertrouwen onderling weg is.
En zorgen dat het niet weer gebeurt.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:00

Ik zou het als staleigenaar niet zo ver laten komen. Als ik iemand had staan die niet betaalde dan zou ik haar of hem er wel op aanspreken. Als ze na 2 maand nog niet hebben betaald zou ik het paard gewoon bij haar huis afleveren. Jammer en zielig voor het paard maar zou het zeker niet laten op lopen tot een half jaar achterstand.

Denk dat hier ook meer aan de hand is dan TS verteld.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:04

Volgens mij is er bij TS niks aan de hand en zit die gewoon te rellen. Is toch raar dat er wel wordt ingelogd maar niet gereageerd als je zoveel reacties hebt?
Of zou het feit dat de stalhouder hier nogal in het gelijk wordt gesteld de TS afschrikken? Dat ze niet de reactie krijgt waarop ze had gehoopt?