Ik durf de stal niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Durf jij stallen in van paarden die 'vervelend' doen??

Ja, gewoon tonen dat je niet bang voor h'm bent en je bent binnen!
135 (51%)
Nee ...
14 (5%)
Soms, ligt eraan hoe het paard doet.
112 (42%)

Totaal aantal stemmen: 261

Emie99

Re: Ik durf de stal niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:00

heb je dit alleen met dit paard of ook met anderen

ik ga ook met de andere mee

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:10

Als je je niet veilig voelt, moet je het niet alleen doen.
Probeer dan eens met een groter iemand erbij, die een oogje in het zeil kan houden. En misschien tips kan geven als hij/zij die pony ook kent. En niet laten merken dat je bang bent, want paarden voelen dat aan.

Heb dat zelfde probleem gehad met het verzorgmeisje en mijn pony. Mijn moeder of ik zijn er gewoon paar keer bij gebleven en haar wat tips gegeven en nu gaat het beter. Mijn pony probeert vreemde mensen uit :+

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:00

Zelfverzekerd de stal in lopen, borst vooruit, kin omhoog. (inderdaad wel met iemand die erbij staat die er verstand van heeft)
Een halster om doen en hem op een gang pad vast zetten.
Meestal veranderd het gedrag van een paard als hij zijn stal uit is en anders zet je hem wat strakker aan het touwtje.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:04

weet je wat het is..

ik ben heel erg van: Ik ben de baas, en als ik wil dat jij mee naar buiten gaat, en jij wil dat niet, ga jij toch!

nu heb ik het niet over "bange" paarden

ook pismerrie's die lekker raak konden meppen: jij doet toch wat ik zeg, PUNT!

maar nu had ik hier eens een gesprek met de hoefsmit over, en die is absoluut niet bang voor paarden, maar 1 zin is me toch bijgebleven.

: wat wil je nou? je gelijk? of je rug?

en hij heeft gelijk. ik zoek het gevaar niet op, dat heb ik nooit gedaan.
maar ik zal bijvoorbeeld sneller hulp vragen bij moeilijke paarden.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:12

JudithhB schreef:
Zelfverzekerd de stal in lopen, borst vooruit, kin omhoog. (inderdaad wel met iemand die erbij staat die er verstand van heeft)
Een halster om doen en hem op een gang pad vast zetten.
Meestal veranderd het gedrag van een paard als hij zijn stal uit is en anders zet je hem wat strakker aan het touwtje.

Mensen ga nou eens lezen, het paard MOET in de stal opgezadeld worden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:22

XiiaaooNaa schreef:
[

1. Zijn verleden weet ik niet...sorry!
2. Buiten zijn stal is hij gewoon erg braaf!!
3. Ik zou graag buiten zijn stal willen opzadelen,, alleen dat mag niet!!
4. Nee, zo is hij bij iedereen...maar andere mensen lopen gewoon z'n stal in..maar dat kan ik dus niet

:)[/quote]

1. verleden uitzoeken dan kan je het probleem ook oplossen.
2. Oplossing gevonden...:D.
3. Overleg met de stal of hier een oplossing voor is misschien willen ze wel helpen. Als je het vertrouwen buiten de stal kan vinden kom van binnen vanzelf. En als die er niet is SPULLEN PAKKEN EN WEGWEZEN naar een stal waar het wel kan en je je paard rustig kan helpen
4. Waarom kan jij dat niet?. En als je bij de deur blijft wachten tot hij komt?. En dan pakt?.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:26

jij doet de staldeur open met al het idee van oh hij gaat boekken trappen bijten etc, niet doen! Gewoon stal ingaan, halster om, desnoods vragen of iemand hem even voor je wil vasthouden, grote kans dat dit beter gaat! Zo'n paard had ik vroeger ook op de manege, mensen werden 9 van de 10 keer letterlijk de stal uitgetrapt, maar zodra je een halster om had, en niet dacht van wat gaat ze nu flikken, kon je alles doen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:28

Waarom zoekt iedereen hier naar ''oplossingen'' zodat zij de stal in kan... Zoek eerst eens de oorzaak op...

De manege zou eens moeten zorgen dat dit paard in orde is...

Een paard bijt niet zomaar... een paard schopt niet zomaar....een paard kijkt niet boos vanuit het niets...
Een paard gaat niet zomaar rennend en bokkend door de bak...

Dit paard mankeerd duidelijk iets, lichamelijk/geestelijk zeg het maar....
En de manege is blijkbaar gewoon te laks om dit uit te zoeken.

Dit soort problemen kunnen een hele simpele oorzaak hebben :
Slecht passend zadel/bit
Getreiterd zijn op stal
Last van de rug/bekken door verkeerd rijden/tuig

Nogmaals : een paard doet dit NIET zomaar.....

TS : Ik zou lekker een manege gaan opzoeken die wel om het welzijn van de paarden letten....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:36

Willem heeft geleerd oren naar achteren en lelijk kijken dan laten ze me met rust en hoef ik niet te werken.

Ga de stal eens binnen met ene hand hoofdstel en andere hand 1/4 appel.
Geef hem die appel dan heeft hij al iets in zijn mond en zal hij minder naar jou toe bijten,omdat zijn mond al vol zit doe dan snel de teugel om zijn nek en bit in en heb je al gauw meer over hem te vertellen.

Daarna lekker borstelen en tegen hem praten maar niet toestaan dat hij dominant gedrag vertoont,dit meteen afstraffen.

Zadel erop en rijden,na het rijden belonen met nog een stuk appel,even nakletsen en na herhaling worden jullie vast dikke vriendjes en gaan de oren ipv naar achteren,naar voren wanneer hij je ziet,moet je niet zijn appeltje vergeten natuurlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:40

Geleerd..? Laat me niet lachen. Een paard leer je niet om boos te doen.......
Dat dier wil duidelijk met rust gelaten worden. Maar er lopen daar blijkbaar enkel mensen die zijn signalen niet opvangen...
Dus wat doet hij : Bijten en schoppen.

Je kan hem wel met voer gaan omkopen, maar het probleem zal je houden...
Dit dier heeft ergens last van... dat zie je helaas vaker bij manegepaarden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:53

Ja Jolliegirl Willem is een hele slimme pony waarschijnlijk en heeft van een aantal mensen geleerd dat wanneer hij een bepaald gedrag vertoont men bang is en hem met rust laat.

Het probleem zal zeker blijven maar dat zit er al zolang ingebakken waarschijnlijk bij Willem.

Dat je dat op een manege waar dagelijks tig verschillende mensen komen en vaak niet weten hoe ze een paard/pony moeten benaderen er toch niet meer uit krijgt en dan is mijn oplossing voor die 1x per week dat ze rijdt wel een oplossing om zowel stress bij TS als bij de pony te voorkomen.

Blijft het voor beide leuk.

Moet je je voorstellen dat je iedere dag mensen aan je voordeur hebt en niet vantevoren weet wat ze van je willen,ik benader iemand met een doos bonbons ook aardiger dan wanneer er een rekening onder je neus geduwt wordt.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:43

Heel erg bedankt voor de tips!

Ik ga het allemaal volgende keer toepassen! :)
+
ik ga weg van die manege...over een maand! (1maand opzeg termijn...)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:50

Toen ik net begon met paardrijden op de manage durfte ik ook niet in alle stallen naar binnen te gaan hoor. Er zaten echt krengen tussen die je wel eens een schop of een bijt zouden geven. Maar door wat ik mijn instructice zag doen bij die "krengen" heeft me wel geholpen toen, je kunt het beste gewoon zelfverzekerd naar ze toe lopen en mochten ze wat in hun hoofd halen flink je stem verheffen, daar schikken de meeste managepaarden wel van af, want die beesten zien t gewoon niet meer zitten om weer een uur rondjes te moeten lopen in de bak en hopen je door dat gedrag te vertonen af te schikken, in de hoop dat ze dan lekker mogen blijven staan..Lekker uitgekookt, maar k heb ook altijd wel te doen met die paardjes, aangezien sommige manage's t gewoon oké vinden dat er 100 giechelende meiden telkens de stal in gaan van die pony en dat paard, in mijn ogen veroorzaakt dat ook wel lichte stress.. op mijn manage waar ik vroeger reedt, stonden veel paarden die kribbebijten, luchtzuigen en noem maar op, en is dat dan toeval?

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:54

peppert schreef:
Toen ik net begon met paardrijden op de manage durfte ik ook niet in alle stallen naar binnen te gaan hoor. Er zaten echt krengen tussen die je wel eens een schop of een bijt zouden geven. Maar door wat ik mijn instructice zag doen bij die "krengen" heeft me wel geholpen toen, je kunt het beste gewoon zelfverzekerd naar ze toe lopen en mochten ze wat in hun hoofd halen flink je stem verheffen, daar schikken de meeste managepaarden wel van af, want die beesten zien t gewoon niet meer zitten om weer een uur rondjes te moeten lopen in de bak en hopen je door dat gedrag te vertonen af te schikken, in de hoop dat ze dan lekker mogen blijven staan..Lekker uitgekookt, maar k heb ook altijd wel te doen met die paardjes, aangezien sommige manage's t gewoon oké vinden dat er 100 giechelende meiden telkens de stal in gaan van die pony en dat paard, in mijn ogen veroorzaakt dat ook wel lichte stress.. op mijn manage waar ik vroeger reedt, stonden veel paarden die kribbebijten, luchtzuigen en noem maar op, en is dat dan toeval?

Tjaa,, maar ik rij al 6 jaar hier...XD (ben ik dan nogsteeds beginner..?)
Op deze manege mogen er max. 2 mensen in de stal. maar je hebt wel je punt!

Maar goed,, ik zal voortaan ook goed opletten met wat de instructie doet :)
Dankje voor je tips :)

Glendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:56

Ik heb dit topic even gevolgd.

Heel veel succes en maak je niet druk over wat andere mensen van je vinden of zeggen.

Praten doet iedereen, pas totdat ze zelf in een moeilijke situatie verkeren, gaan hun de ogen open.

Liefs glendy

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:58

Idd opletten wat je instructrice doet, die heeft al jaren ervaring moet je maar denken, zij of hij weet echt wel wat ie doet. En als andere ook de stal in kunnen, kan jij dat ook :) en 6 jaar lijkt veel, maar er zijn veel oudere paardenmensen die nu nog leren haha. Succes!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:58

Ik zou er niet zomaar ingaan. Misschien dat het paard het niet gericht doet, maar hij kan je altijd raken en dat kan heel lelijk uitpakken. Stel je eigen veiligheid voorop en haal iemand erbij die hem wel kan hanteren. Liever 'voorschut staan' (Wat ik overigens reuze vind meevallen) dan een blauw oog of erger.

Succes.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:00

Ts: goed dat je de beslissing hebt genomen om van manege te gaan veranderen. Ik ben nooit op de haagse stadrijschool geweest, maar een manege die midden in een grote stad zit, en waar de paarden niet naar buiten kunnen zegt mij al genoeg. Geen wonder dat paarden zich zo gaan gedragen. In den haag en omgeving zijn heel veel maneges en veel bieden wel de mogelijkheid om lekker buiten te rijden of om naar het strand te gaan.
En als er in de les alleen maar gedraafd wordt en de instructrice ook gewoon een kwartier te laat komt zegt dat genoeg over de kwaliteit.
Mischien is het verstandig om even te kijken welke maneges er allemaal zijn en welke qua afstand en prijs voor jou te doen zijn. Maak daar een lijstje van en ga gewoon ff bij verschillende kijken en maak dan je keuzes. Ik weet dat oa manege wittenbrug (ben er nog nooit geweest) regelmatig duin en strandritten heeft.
Als je gaat kijken voor een andere manege kijk dan ook naar het paarden welzijn daar, want jou plezier mag niet ten koste gaan van hen.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:02

@Knuffeldier, idd, helemaal gelijk. Ik denk dat zijzelf ook wel liever een stukje omrijdt voor betere lessen, en natuurlijk een betere verzorging van de paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 10:23, in het totaal 2 keer bewerkt

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:05

Ik zie nu ook dat je uit omgeving Den haag komt, ik heb op berestein gereden - De voortstede EN Condor. Naar welke manage ga jij overstappen? Dan heb ik misschien al meteen tips voor je, haha

_Dora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:28

En als je hem ergens anders dus buiten de stal opzadeld hoe is hij dan? Doen voelt hij zich misschien minder opgesloten?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:06

en weet je al naar welke manege je wilt verhuizen?

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 12:38

_Dora_ schreef:
En als je hem ergens anders dus buiten de stal opzadeld hoe is hij dan? Doen voelt hij zich misschien minder opgesloten?

Omdat je op stal MOET opzadelen, heb ik nooit gezien hoe hij is als je hem buiten stal opzadelt!

--

Ik weet nog niet waar ik heel wil..
Mijn lijstje manege's in de buurt;
-Manege Wittebrug --> http://www.manegewittebrug.nl/
-Manege Wildhoef --> http://www.manegedewildhoef.nl/
-Riouw Rijschool --> http://www.riouwrijschool.nl/default.aspx

Hier rij ik nu nog;
- s' Gravenhaagse Stadstrijschool --> http://www.stadsrijschool.com/

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:54

als ik jou was zou ik bij alle 3 een keer bij de avondlessen gaan kijken hoe er les wordt gegeven en even een vergelijking van de prijs maken, maar daar zal vast niet veel verschil inzitten. En even informeren hoe het met de buitenritten zit. succes met je keuze!