Hoe gaat een springwedstrijd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Hoe gaat een springwedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:51

Dan zoek je het toch even na op de site van de knhs? :)
Plaats dan meteen even een quote daarvan hier, zodat iedereen het ook kan zien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:54

Ik heb zelf nog nooit een springwedstrijd gedaan, dus kan je helaas geen tips geven :) Ik wens je iig veel succes!

En bedenk je dat fouten zijn om van te leren :) Dus als je deze keer alle domme fouten denkbaar maakt, dan doe je dat in elk geval niet nog een keer! :)

Ik duim trouwens dat je een beetje weer hebt, niet zoals de afgelopen week :)

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 15:05

kon het zelf niet vinden op de site heb een mailtje gestuurd met hoe het zit... laat het hier weten zodra ik iets terug heb... ben benieuwd hoe het dan nu zit

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:27

Beau_Myrthe schreef:
Samy schreef:
Dat is voornamelijk als je op vrije keuze start, dat je je startnummer en naam moet vermelden

dit is dus niet verplicht, ik heb afgelopen zomer geschreven bij springen en toen viel me ookal op dat de één het wel doet en de ander niet.

Bij buitenwedstrijden doe ik het altijd wel. Je moet toch groeten, dus je staat al voor de jurywagen. Bovendien krijg je in de B nog punten voor het binnenkomen en groeten. En dat kan net het verschil maken tussen een 1e en 2e plaats.
Verder is er niet omschreven hoeveel stapppassen je moet hebben. Je mag zelfs theoretisch vanuit draf springen.
Ik heb mijn eerste winstpunt in de B springen ooit ook gehaald met een paar sprongen vanuit draf. Paard was kijkerig, kwam enorm terug, maar toch erover. Foutloos, binnen de tijd, en dus 2 winstpunten, stijlpunten waren net voldoende.

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 09:08

@allerlei vragen... :)

Ik heb mijn eerste officiële wedstrijd op 13 augustus in Axel. Hiervoor heb ik wel oefenparcourtjes gereden, maar die liepen allemaal in de soep door stomme fouten: verkeerd parcours, tijd vergeten, enz.

Dus ik wil nu helemaal voorbereid zijn. Dankjewel allemaal!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:23

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:58

Belangrijk is dat je goed weet wanneer je moet bij het springen gaat het vrij vlot achter elkaar,
bij dressuur reken je nou 5 á 6 minuten per proef bij het springen zijn de meesten binnen 1 minuut rond.
goed nadenken over hoe lang je wilt inrijden dat licht ook aan je pony, somminge zijn na een 30 minuten klaar de andere zijn na 1uur pas goed warm.
verder gewoon je best doen!
het parcour goed in je hoofd stampen en om geen tijdsfouten tekrijgen hoef je echt niet te racen maar gewoon een mooi constant tempo in galop opzoeken waarmee jij denkt dat jij aan de finish komt :)
het is de eerste keer tijdsfouten maken niet echt uit ( temiste dat vond ik voor mijn eerste keer kijk later maar weer verder xD )
zolang jij en je pony maar goed rond komen :)
wel moet je na het groeten binnen 45 sec door de start gaan :)

Ik wens je veel succes en veel plezier!

Groetjes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:53

Scum schreef:
lelijke_heks schreef:
er mag best iemand met je mee lopen met parcours verkennen... maar niet als je moet springen...

er zijn pas nieuwe regel mbt het groeten...
- binnenkomen in draf (als je al binnen bent gewoon richting jury draven)
- overgang naar de stap en halthouden (enkele passen stappen)
- groeten en wachten op belsignaal
- minimaal 4 passen stap (max. 10 geloof ik)
- aandraven
- aangalopperen
je hebt nu 45 seconden de tijd om door start te rijden, daarna gaat de tijd automatisch lopen.

houd er wel rekening mee dat ze kunnen verplichten om parcours te verkennen in officieel tenue... gebeurt niet vaak maar als je moet verkennen en je jasje/cap/laarzen liggen nog bij de auto (die op zo'n moment nooit dichtbij staat) is het ff zweten.

probeer een paar combinaties te kijken voor je zelf rijd.

en vergeet je *stollen/kalkoenen/proppen niet als je ijzers hebt (* en alle andere benamingen die ik nu vergeet)

succes en laat ons wat weten hoe het gegaan is ;)

Dat zijn geen regels. Staat niet in het knhs reglement ;)

Ben niet te flauw om toe te geven als ik het mis heb. Zojuist zag ik nieuwe reglementen (in ieder geval van onze kring), en daar stond inderdaad bevestigd dat je in draf binnen moet komen
http://www.knhsregiolimburg.nl/img/Gebr ... ringen.doc

Is op 22 juni geplaatst, en er zal zo snel mogelijk begonnen worden met het stijl beoordelen volgens deze punten.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:08

ik vind het ook niet erg om toe te geven als ik het mis heb.... maar ik vind het heerlijk als ik gelijk heb ;)

@TS wanneer heb je je eerste wedstrijd?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:10

lelijke_heks schreef:
heb een mailtje terug gekregen... via de link zie je het aangepaste reglement voor het springen klassen beginners...

http://www.knhsregiolimburg.nl/nieuws/n ... ingen.html

Dat wist ik ook niet, dankjewel.
Misschien kan ik met deze kennis een puntje hoger scoren voor het binnenkomen. *D
Laatst had een vriendin van me een punt hoger voor het binnenkomen en we vroegen ons ook al af waardoor dat zou komen... misschien lag het aan één van deze punten.

Ik krijg die aanpassingen niet altijd mee. Wijzigingen in het SGW-reglement hoor ik altijd wel via via en dan lees ik ze na. Springen en dressuur toch maar eens beter in de gaten houden!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:25

Even heel domme vraag, maar ik stel hem toch om zeker te weten dat ik ook alles goed doe : als je in de ring bent terwijl de andere ruiter zijn parcours springt, mag je dan al wel wat rond galopperen? En als die ruiter klaar is, dan pas ga je in draf naar de jurytoren en meld je je eigen aan? En aanmelden is : groeten zoals je in een dressuurproef zou doen en eventueel je naam en vereniging zeggen? :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:15

Ja hoor, je kunt alvast wat galopperen, zolang je de ruiter die bezig is maar niet stoort. En ik denk dat je daarna dan terug moet in draf naar de jury.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:35

Wat apart die nieuwe regels, wel duidelijk, zo weet je ook een beetje hoe of wat. :j

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:11

Maakt het uit als je in de klasse L in de regiokampioenschappen gewoon in galop binnenkomt (dus eigenlijk niet volgens de regels) omdat de stijl niet gerekend wordt ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:16

Stijl word niet meegerekend dus al kom je in rengalop binnen :)) (zou dat alleen niet doen natuurlijk)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:20

met het groeten word het hier trouwens ook gewardeerd om als je de mogelijkheid hebt je naam, naam v. paard, club, en startnummer te zeggen. hier krijg je dan een 10 :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:21

Doet hier echt niemand... vind dat ook beetje onzin want dit staat ook op de coupon..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:24

Hier bij de pony's wel :j
bij de paarden heb ik het inderdaad nog nooit gezien. er zijn hier bepaalde jury's waarbij je dan een 10 krijgt. als ik weet dat een van deze jury's in het hokje zit groet ik zo. anders gewoon vanaf een afstandje stil zetten en groeten. :j

jessiicaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:09

wij komen altijd rond een uur / 3kwartier van te voren aan omdat wij al een paar keer hebben gehad dat opeens inliep vanwege afmeldingen
Ik laat eerst de pony uit en loop een rondje over het terrein dan zetten we hem weer in de trailer of mijn vader loopt er mee, dan meld ik me aan bij het secretariaat en kijk ik hoeveel tijd ik ongeveer nog heb voordat ik de ring in moet. meestal rijd ik 15 minuten los om nog wel de pit erin te houden maar wel controle over mijn pony te hebben, dan starten we 2 parcours en soms nog een barrage.

en dan zit de wedstrijd dag er weer op !

ik rijd wel altijd met mijn pony vierkant in de bescherming omdat meneer zijn ijzers er graag afgoeit en zonder ijzers niet 100% perfect loopt.

we starten a.s zaterdag weer na een jaar
26 oktober indoor alblasserdam.
17 november indoor maassluis