Wat is dit voor een insect? Kan flink steken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:18

Horzels zijn vooral vervelend (idd vanwege de eitjes en het rond de benen van de paarden blijven vliegen) maar steken niet. Dazen zijn de zo bekende paardenvliegen/steekvliegen/blinde vliegen. Ze worden vaak ten onrechte met elkaar verward.

Dat er veel verschillende soorten dazen zijn wist ik niet, ik ken inderdaad ook alleen de langwerpige grijze soort.

Je hebt trouwens ook heeeel agressieve/vervelende pikzwarte vliegen die ook behoorlijk bijten/steken, iemand enig idee of dat dan ook dazen zijn?

nuka

Re: Wat is dit voor een insect? Kan flink steken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:26

ik heb echt een hekel aan die beesten, ze bijten mijn paard, ze bijten mij en heb er zeker 2 weken last van, maar.......... als ik de linkjes zo zit te bekijken zijn ze wel mooi, ik bedoel, zal nooit fan van ze worden, maar die ogen en die tekening, eerlijk is eerlijk ziet er mooi uit.
jammer dat onze lieve heer ze ook een mondje heeft gegeven, met mesjes nog wel... dat is toch vragen om ellende :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:30

[***] schreef:
Je hebt trouwens ook heeeel agressieve/vervelende pikzwarte vliegen die ook behoorlijk bijten/steken, iemand enig idee of dat dan ook dazen zijn?

Na wat googelen ben ik er achter dat ik waarschijnlijk de Maartse Vlieg/Rouwvlieg bedoel, die er uit ziet als een vlieg maar dan weer stiekem een mug is...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:32

Jeetje wat een gekke insect!

Dit topic trok mij omdat mijn moeder 4 x is gestoken vanacht, 2 x op de rug, zeker met een bult van een cm of 6, en op der arm 1 op der linker arm van elleboog tot pols zo'n grote bult, en 1 op der boven arm van oksel tot elleboog... ;(

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:49

Is een daas geloof ik, beetje ander soort dan die grijze!
Ik word ook altijd door deze gestoken, niet fijn,.. dikke grote jeukende bult!

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:13

In friesland noemen ze het een horzel.
Hier in gelderland noemen ze het een daas.

Of is het hetzelfde dier?
Ben even de kluts kwijt met al die prik beesten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:17

Zunzuncito schreef:
Oh, bij ons zijn de dazen veel grijzer rechthoekiger en langer en zitten de vleugels in het verlengde van het lichaam...misschien zijn er verschillende varianten van, maar deze ken ik niet als daas. Nou dat ik even nadenk; ik heb zo'n beest ook gezien bij mijn paard enkele weken geleden, ze zijn echt heel erg groot. Maar ik dacht toen dat het een paardenhorzel was die eitjes wilde leggen.

Dat is de regendaas. die hebben we hier ook. Volgens mij is dit een horzel.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:45

Volgens mij een runderdaas. Of iig een daas. Smerige beesten hoor :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:04

Het lijkt een soort daas
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers ... 04350.html

Horzel lijkt op een grote dikke wesp, zo'n lijf in delen. Dus dat is hem zeker niet. Al noemen veel mensen dazen horzels.

Dazen zijn een soort steekvliegen. Je hebt ze in verschillende kleuren, die normale (grijze) regendaas is vrij stuk en stevig, die heb je niet zo snel plat, er zijn ook iets kwetsbaardere (meer langwerpige vliegvleugel achtig) dazensoorten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:22

Op mijn paard landde vanmiddag ook zo'n mega exemplaar(volgens mij haalde hij de 3cm wel), die ga ik idd niet dood meppen met mijn handen. Ik wou hem meppen met mijn rosborstel maar toen verkoos hij toch het bak hek als zitplaats.

Ik zie ze heel soms(ik zit in de polder) en ben er gelukkig nog nooit door gestoken, wel door de kleinere exemplaren zoals in de post boven mij. Daar krijg ik ook enorme pijnlijke en jeukende bulten van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:23

Cowgirl schreef:
Op mijn paard landde vanmiddag ook zo'n mega exemplaar(volgens mij haalde hij de 3cm wel), die ga ik idd niet dood meppen met mijn handen. Ik wou hem meppen met mijn rosborstel maar toen verkoos hij toch het bak hek als zitplaats.

Ik zie ze heel soms(ik zit in de polder) en ben er gelukkig nog nooit door gestoken, wel door de kleinere exemplaren zoals in de post boven mij. Daar krijg ik ook enorme pijnlijke en jeukende bulten van.

Ben dus niet de enigste die het niet ziet zitten deze jongen met blote handjes dood te slaan!
Vandaag met gif bus achter paar van die krengen aangezeten, maar ze gingen nergens zitten :(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:25

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel respect heb voor zo'n ding.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:28

Volgens mij een regendaas, die komen eigenlijk voor in Duitsland richting het oosten. Maar door de warmte en klimaatveranderingen komen ze nu ook meer voor richting het westen. Vorig jaar heb ik er ook een paar gezien, echt megagroot zijn ze en zien er goor uit!

BeauNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:22

jeetje wat een joekel. :r
je hebt toveel verschillende soorten van alles, ik denk idd ook een daas

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:04

Door dit ' vliegje' heb k 2 jaar geleden 1,5 week op krukken moeten lopen.... Had op mijn enkel gestoken. Resultaat een enkel die 4 x zo dik was, vuurrood en kon van de pijn niet meer lopen.... Dus zodra k ze nu zie pak t iets heel groots, en hards en sla heel hard. :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:50

@lghtmorebh, oei, dat is wel heel heftig gaan ontsteken dan.

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:36

Ook al eens door geprikt...erg vervelend...

Yoline_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:28

Dit is een horzel, dazen zijn een stuk kleiner.