Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:08

Ik woon dichtbij het strand met mijn bijrijdpaard. Hoe vaak ik niet door honden achterna gezeten ben... Zelfs een keer aangifte gedaan - baas bedreigde me. Hij zou mijn paard 'verrot' laten bijten als ik nog eens op het RUITERpad kwam in het duin. Nu ga ik niet meer door het duin, want er zijn meerdere incidenten geweest met diezelfde honden. Als het paard op straat poept, word ik uitgescholden. Liever dat dan een paar beten!
Een stalgenoot is vorige week aangevallen door een vechthond op het strand, haar paard had een enorme vleeswond bij zijn keel en moest gehecht worden. Zij is in haar enkel gebeten; haar leren laars was kapot gescheurd.
Ik kan me er ontzettend pissig over maken. Natuurlijk mogen honden los lopen, maar maak van je eigen probleem niet het probleem van de ruiter als je hondenbezitter bent... Als ik nu een hond op me af zie vliegen, cross ik meteen weg. Heb geen zin om gelanceerd te worden!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:12

Maar dan heb je't over excessen waarbij je gewoon de politie in moet schakelen, dit gaat om valse honden die sowieso niet los hadden gemogen.
Dat is het gewoon, de enkeling verpest het voor de grote groep... aan beide kanten. Je hebt horken van ruiters en horken van hondeneigenaren...'t Zijn net gewone mensen ;), ook in't verkeer of waar dan ook houd je dat. Maar 't gros is toch gewoon sociaal en houdt rekening met elkaar.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:18

Heb ook regelmatig zweep richting hond gezwiept wanneer deze echt te bedreigend richting achterbenen kwam en ik mijn paard haar achterbeen voelde optillen om te waarschuwen,maakt altijd indruk en taaien ze af.
Ik stap altijd voorbij wanneer ik een hond zie want anders daag je het zelf uit dat ze gaan jagen,zowiezo hoor je voorbijgangers in stap te passeren.

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:22

Waarschijnlijk heeft hondlief dan een groot probleem, want Tommy heeft zelfs eens de hond van zijn eigenaar bijna te grazen genomen toen die op hem af rende...
En verder is ie vrij koel in de kop, dus echt bang wordt ie er denk ik niet van, wel kwaad. :')

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:26

Ik stoor me er niet zo aan. Ik draai mijn paard én het spelletje om. De meeste honden zijn daar niet van gediend en gaan terug naar hun baasje. Paard blij (die heeft weer op honden mogen jagen), ik blij (van hond verlost) en hondeneigenaar blij (heeft hond weer terug).
Als ik merk dat een hond angstig is voor paarden, dan mogen ze ook altijd even rustig komen snuffelen. Vaak is dat genoeg om rare situaties te voorkomen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:33

Als je in een gebied bent waar honden los mogen lopen moet je daar rekening mee houden.

Ik ben er zelf ook geen fan van, maar het is niet mijn terrein.
En hoe goed een hond ook luistert, als je in volle galop erlangs gaat heeft het baasje ook geen tijd om hond bij zich te roepen.

Passeer is stap, dan geef je iedereen de tijd om op elkaar te reageren, communiceer met elkaar. Als het baasje weet dat jij weer wilt galopperen kan hij zijn hond bijvoorbeeld even vasthouden.

Natuurlijk is het wel naar dat er ook honden loslopen waar het niet mag, of bijvoorbeeld op stranden waar ze niet eens mogen komen, dan sta je wel in je recht als ruiter, maar probeer er toch een oplossing voor te bedenken.

Wij waarschuwde altijd iedereen die zich niet aan de regels hield op het strand en ze maakte er ook een gewoonte van om als wij kwamen de honden in ieder geval aan te lijnen of bij zich te houden.

Het ging ook weleens mis, mensen die vonden dat dat niet nodig was de hond was daar de dupe van onze paarden waren nou eenmaal niet zo lief, maar we hebben in ieder geval een poging gedaan om iedereen te waarschuwen voor de risico's die ze namen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:34

Mijn bijrijdpaard is bang geworden van honden omdat ze al zo vaak achterna gezeten is. Ik heb ooit 10 minuten lang stil gestaan met een baasje die achter hondlief aan het aanrennen was. De hond rende steeds rondjes om ons heen. Dan denk ik; ga eens een fatsoenlijke hondentraining volgen!
Tuurlijk heb je horken van paardeneigenaren. Maar de meesten die ik ken houdt netjes rekening met honden.
Pas kwam er over het strand een draver met een sulky keihard voorbij zoeven, zonder netjes in te houden voor mij. Dat vind ik ook aso. Gelukkig is mn paard geen type wat er achter aan gaat...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:53

TS: Ik breng veel honden terug naar eigenaren.
Ervaring leert mij (in het grote park hier, bos heb ik niet) dat honden mijn paard boven hun baas verkiezen, en dat de baas vaak niet in de buurt durft te komen. :+ Dus loop ik richting baas en komt hond altijd mee. :D Vindt het ook niet erg. Veel mensen kunnen nu eenmaal niet opvoeden. :)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:09

Nou dat is dus inderdaad een ander zijde van het verhaal... Hoe vaak ik wel niet ruiters tegenkom die je in een flinke draf of galop passeren, tsja mij is altijd geleerd in stap passeren :P .....Of bij ons heb je de soesterduinen, dan komt er ineens een horde paarden door de duinen geraced, tsja en dat is ook hondelosloopgebied ;) Ziet er altijd wel hilarisch uit... Paarden in galop door die duinen en dan een horde honden er achter aan... ;)
Ik vind dat het altijd geven en nemen is.... Het bos/duinen zijn toegestaan voor allemaal... Dus als iedereen zich een beetje aan elkaar aanpast kan het bijna niet misgaan!
Maar er blijven uitzonderingen!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:19

Ik ken ook beide kanten van het verhaal ;)

Ik passeer mensen altijd in stap. Er komt wel eens een hond op mij af ja, nog nooit dreigend. Mijn verzorgpaard vind het ook allemaal best. Maar dat geld natuurlijk niet voor ieder paard..

Als ik met mijn hond paarden tegenkom, laat ik haar altijd naast mij zitten en wachten. Ik weet dat zij niets doet, maar een paard geeft zo een mep voordat je er erg in hebt. Dus voor de zekerheid houd ik altijd afstand ;)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:26

Heb het zelf gelukkig nog niet echt gehad, bij ons zien de eigenaren meestal ons wel aankomen, en bijna elke keer als ik iemand passeer met een hond dan wordt de hond vastgehouden of even aangelijnt, daar ben ik wel erg blij om. Niet dat mijn paard er bang voor is, maar je weet nooit wat de hond gaat doen... Zelfs de kleine Jack-Russels worden vaak even vastgehouden :)

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:09

Het delen van de paden vind ik niet het probleem.
Het klopt, dat we nu eenmaal in een druk land lopen en opzich is het bos hier groot genoeg voor iedereen, maar vind het soms wel een beetje jammer, dat sommige mensen denken dat hun hond alles mag. En die hondenbezitters verpesten het dan weer voor de vele goede die er zijn.
Hier liep pas trouwens een hond helemaal in z'n uppie rond. Vermoed een zwervertje.
Als ik niet aan de groep gebonden was, had ik waarschijnlijk ook even gekeken of ik er bij in de buurt kon komen, om te kijken of ie een halsband om had.
Want ja, ik ben ook een hondenliefhebber :) Alleen ben ik wel voorstander van het goed opvoeden van een hond. :) (maar dat maak ik ook op uit andere reacties in dit topic)
En natuurlijk heb je ook ruiters die denken dat ze alles mogen ;) idem bij fietsers, wandelaars of wat voor doelgroep dan ook, die het verpesten voor de rest.
Wat betreft de ruiterpaden. Je hebt gelijk, dat je als ruiter op de ruiterpaden moet blijven, alleen worden de ruiterpaden hier met de week gevaarlijker :(
Stik vol met kuilen, openliggende boomwortels, grote takken die heel gevaarlijk in een boom hangen, half afgeknakt, stenen, veel laaghangende takken
Er gaan al hele discussies over met de gemeente, maar die weigeren er iets aan te doen :(
Ondanks dat doen we ons uiterste best om op de ruiterpaden te blijven, maar je moet wat als er een complete boom is omgevallen, waar je met geen mogelijkheid overheen kan. Na zo'n obstakel gaan we dan direct weer op het ruiterpad. Het gallopeerpad is trouwens wel een echt ruiterpad.
Maar goed ik dwaal af van het onderwerp ;)
Weer even on topic: als je aan komt draven, galopperen, je ziet een hond, je gaat terug naar de stap. Dan vind ik het altijd erg fijn, als mensen hun hond ook even terugroepen. Ik denk, dat als je van beide kanten ziet dat iemand zijn best doet om zich aan te passen /samen te werken, dat het een hoop ergenis scheelt.
Ik vermoed trouwens, dat het losloopverbod hier in de bossen ook te maken heeft, met het wild wat er zit en op de hei ivm eventuele schaapskuddes ;)
Laatst bijgewerkt door Liessie82 op 03-07-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:13

Chaos schreef:
TS: Ik breng veel honden terug naar eigenaren.
Ervaring leert mij (in het grote park hier, bos heb ik niet) dat honden mijn paard boven hun baas verkiezen, en dat de baas vaak niet in de buurt durft te komen. :+ Dus loop ik richting baas en komt hond altijd mee. :D Vindt het ook niet erg. Veel mensen kunnen nu eenmaal niet opvoeden. :)

Sterker nog: reken maar, dat als je een menexamen hebt en je gaat niet terug naar stap, als je ander verkeer (in wat voor vorm dan ook) tegenkomt, dat de kans groot is, dat je dan zakt ;)
En ik vermoed dat het voor het ruitenbewijsexamen ook een regel is, maar die heb ik nog niet ;)
(maar de instructrice heeft natuurlijk wel een ruiterbewijs ;) )

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:17

Verkeerde quote?
Het hoort iig vanzelfsprekend te zijn van ruiters uit dat je andere mensen al dan niet met dieren passeert in stap. :j

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:22

Ja, sorry, idd verkeerd gequot :o
Deze bedoelde ik ;)

Patriesja schreef:
Nou dat is dus inderdaad een ander zijde van het verhaal... Hoe vaak ik wel niet ruiters tegenkom die je in een flinke draf of galop passeren, tsja mij is altijd geleerd in stap passeren :P .....Of bij ons heb je de soesterduinen, dan komt er ineens een horde paarden door de duinen geraced, tsja en dat is ook hondelosloopgebied ;) Ziet er altijd wel hilarisch uit... Paarden in galop door die duinen en dan een horde honden er achter aan... ;)
Ik vind dat het altijd geven en nemen is.... Het bos/duinen zijn toegestaan voor allemaal... Dus als iedereen zich een beetje aan elkaar aanpast kan het bijna niet misgaan!
Maar er blijven uitzonderingen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:23

Dat is helaas toch niet zo vanzelfsprekend. Iedereen weet het als je't ze vraagt, maar ik kom toch regelmatig mensen tegen die 't niet in praktijk brengen en langs draven of dus zelfs galoperen, met kar met tweespan notabene...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:24

Daarom zeg ik het hoort .... :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:30

Chaos schreef:
Het hoort iig vanzelfsprekend te zijn van ruiters uit dat je andere mensen al dan niet met dieren passeert in stap. :j

Hoeveel ruimte moet er tussen zijn als je spreekt van passeren? Als ik iemand echt direct passeer stap ik vrijwel altijd. Als er bosjes/ struiken tussen zitten, gescheidde ruiterpad/ wandelpad, dan rijd ik gewoon door. Op het strand bekijk ik ook te afstand is die meters dan passeer ik wel in draf of galop.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:30

Waar ik rijd mogen honden niet loslopen... doet men natuurlijk toch.
Ik wandel daar ook met mijn hond, en rond ruiterpaden ALTIJD aan de lijn...
JUIST omdat ik weet dat het strontvervelend is wanneer honden achter paarden aan rennen (al heeft mijn hond nul komma nul interesse in paarden).

Mensen die hier geen rekening mee houden.... grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:31

Een ruiter met verantwoordelijkheidsgevoel kan dat altijd prima uitmeten TS.
Als er struiken tussen zitten of een brede berm, dan passeer ik ze toch niet? Hun rijden op een ander weggedeelte dan ik.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:34

Ik had het laatst ook,
ik ging samen met mijn zus rijden in het bos.
Op het laatste gingen we "zwemmen" in een meertje.
Is daar zo'n hond en die gaat achter mijn pony aan lopen,
zijn baasjes roepen hem en hij gaat na enig aarzeling wel die kant op.
Maar vervolgens loopt de hond gewoon weer terug & zo een paar keer
Na een paar keer werd mijn pony wel een beetje schrikkerig.
Toen heeft mijn pony in totaal 2 keer gedreigd met zijn achterbenen, door zijn kant op te trappen,
hond liep toen wel even weg maar kwam weer terug.

Kijk ik vind het niet erg dat een hond dat een keertje doet.
Maar als dat 2 keer gebeurt dan vind ik toch dat zo'n baasje zijn hond wel even aan de riem kan doen.
Die mensen waren daar naar een of ander ?konijnenhol? aan het kijken en die hond liep los rond.

Dan vind ik het wel vervelend... Ik snap best dat zei daar ook voor de lol zijn,
maar ze kunnen toch best 5 minuten hun hond even aan de lijn doen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:36

[quote="fransje23"Ik heb heel veel stilgestaan en als mensen een poging ondernemen hun hond terug te roepen doe ik dat nog steeds. Als mensen, zoals gisteren, gewoon doorlopen en hooguit halfslachtig wat roepen doe ik dat niet meer. Hun interesserd het blijkbaar toch niet zo want hun hond doet.[/quote]

Ik ben voor mijn hond absoluut niet intressant als ik ga staan wachten en roepen. Als ik gewoon doorloop en haar rustig roept luisterd ze veel beter, immers als ik sta te wachten hoeft ze zich niet te haasten :Y) en als ik me druk maak zal het wel belangrijk zijn <<) . Ik denk dat dat bij veel honden heel contra productief is om "je best te doen" om hem terug te roepen.

Een wandelaar met hond in draf of galop passeren is ook niet handig van de ruiter dan kan je verwachten dat een hond reageerd. Draf passeren van wandelaars zonder hond op een stevig breed pad doe ik ook wel eens maar niet als ze een hond mee hebben.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:40

na een vervelend incident met een hond die mijn paard aanviel is paardlief als de dood voor vreemde honden, krijgt hij de tijd om te wennen gaat het prima, maar loslopende honden die zijn kant op komen gaat hij er in rengalop vandoor, ik hou hem dan echt niet. Nog mensen die tips hebben?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:43

liedje89 schreef:
Een wandelaar met hond in draf of galop passeren is ook niet handig van de ruiter dan kan je verwachten dat een hond reageerd. Draf passeren van wandelaars zonder hond op een stevig breed pad doe ik ook wel eens maar niet als ze een hond mee hebben.

En als er zo 10-15 meter breed stuk bosjes en struikjes tussen zitten en wandelplad en ruiterpad daardoor duidelijk gescheiden zijn? Dat was dus gisteren het geval, dan vind ik dat je normaal je tempo zou moeten kunnen rijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:49

fransje23 schreef:
liedje89 schreef:

En als er zo 10-15 meter breed stuk bosjes en struikjes tussen zitten en wandelplad en ruiterpad daardoor duidelijk gescheiden zijn? Dat was dus gisteren het geval, dan vind ik dat je normaal je tempo zou moeten kunnen rijden.

Niet met een ander dier. Ik zou een ander paard namelijk zo ook niet passeren dus een hond ook niet. Hadden vandaag ook een paard op een parallel pad (zij reden op het fietspad wij (met aanspanning op het menpad) zat ook wel een paar meter tussen en bosjes maar dat maakt voor een beest toch niet uit?