wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:15

claud31 schreef:
[***] schreef:
Ruime ervaring voor een 17-jarige is relatief natuurlijk ... En verder denk ik niet dat je kan verwachten dat iemand die er eens even op rijdt alles meteen opgelost krijgt ...

Daar ben ik het mee eens.
Wellicht snapt de pony er niets van....wellicht speelt ie echt een spelletje...
Heb je de pony laten keuren?

Heeft je dochtertje les?
Wellicht kun je er is iemand met verstand van zaken naar laten kijken en eventueel laten rijden....

pony is nogmaals eergisteren door de DA helemaal nagekeken, en wanneer het een lichamelijke kwestie zou zijn, dan zou hij dan toch constant hebben? dan is dat toch niet afhankelijk van hoeveel paarden er in de bak lopen , of dat hij in het bos loopt? want in het bos is ie superbraaf, dat vind ie leuk.
snappen doet hij het echt wel, want na een half uur drama en ellende heeft hij in de gaten dat de ruiter niet opgeeft, en luisterd hij naar de hulpen , maar wanneer hij eenmaal weer wat meer lucht opgebouwd heeft , en een minimaal beetje ruimte voelt dan begint hij van voren af aan.
wat we nu dan ook doen is telkens weer het rijden positief afsluiten, en niet stoppen omdat hij zich zo misdraagt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:17

rachel_j schreef:
ik verwacht ook absoluut niet dat iemand dit er zo maar eventjes uitgereden krijgt, maar dit meisje van 17 is met paarden opgegroeid, en weet dus echt wel van wanten , en dan denk ik ; als ie dat al bij zo iemand doet, en die kan hem geen baas, hoe moet dat dan met mn dochtertje?

Zo hadden wij ook een c-tje op stal staan. Was voorheen geen land mee te bezijlen, laat staan dat er makkelijk anderen op konden rijden. Uiteindelijk heeft het ruitertje, toen 8 jaar, deze pony in 2 jaar naar het Z springen gereden. Hij heeft er ontiegelijk vaak naast gelegen, maar er ook fantastisch door leren rijden. Deze pony is op zijn 7 verkocht en ook toen kon niet iedereen er mee weg rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:18

Green and green makes black and blue. Snel weg met dat dier en nooit meer intrappen.
Zoek een wat ouder dier met een hoop ervaring, zo'n lieve brave kinderpony. En een beetje een intelligent dier, niet een lompe dramkop van een koudbloed; de meeste zijn helemaal net geschikt als kinderpony. Veiligheid eerst. ZO veel belangrijker dan een mooie showy pony...

Ra_chel

Re: wegdoen of houden? dilemma , dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:23

ik vrees dus ook dat ik/wij belazert zijn door de handelaar , in die zin dat die man heel goed wist wat er speelde , en die informatie achter heeft gehouden.

ik vind het best moeilijk omdat de pony verder in de omgang echt een kanjer is, en mn dochtertje dol op hem is, als ik meer financiele ruimte zou hebben dan zou ik hem idd wegbrengen naar een professional, of hem aanhouden om te kijken of het beterd, maar dat is helaas niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:24

Maar ... hij deed het in het begin bij jullie toch niet?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:24

Ja dat is erg lastig allemaal, zeker als het om kids gaat!
Maar ik denk dat deze pony op dit moment te hoog gegrepen is voor je dochtertje, en zoals er al vaker geschreven is, veiligheid voor alles!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:26

Helpt het als je hem van te voren eerst zou longeren, dat hij zijn meeste energy kwijt is.
kan het ook zijn dat hij normaal ook altijd samen is met een andere pony of pony's.
Als hij alleen in de bak is, kan hij misschien niet zonder. eentje stond alleen in de wei en hier staan ze altijd samen. moest opletten of hij ging door de draad, dus andere pony erbij gezet.
misschien kan je dan eens kijken of een pony langs de bak zetten of in de hoek van de bak, misschien werkt te wel.
Dus misschien wil hij niet alleen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:29

Nee sorry TS, als je een vierjarige pony koopt voor een zevenjarig ruitertje dan ben je niet bedonderd door de verkoper, maar dan heb je zelf geen slimme aankoop gedaan :o

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:30

[***] schreef:

nee in het begin deed hij het ook niet , maar toen we hem wat meer wilden gaan rijden , kregen we dit als reactie , en dat was bij een 17 jarige , dus niet met mijn dochtertje erop.

het is zo moeilijk, want als hij eenmaal ophoudt met draken is het echt een hele lieve pony.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:30

Hem wegbrengen gaat het niet oplossen. Want de pony weet bij wie die wat kan flikken en bij wie niet...

Ben het eens met Sonja.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:34

maar waarom met dezelfde ruiters in groepsverband wel braaf zijn? daar breek ik dus echt mn hoofd over, dat snap ik werkelijk niet.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:35

Wellicht dat de pony het eng vindt om alleen in een bak te zijn!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:36

Die pony gewoon verkopen voordat ie het plezier van je dochtertje om zeep helpt. Ponyrijden moet leuk zijn en zeker voor die kleintjes moet ie vooral braaaaaaf zijn. Weg ermee. En een oudere, meer ervaren en vooral brave pony zonder al te veel temperament ervoor terug kopen.

Bij mij was ie gisteren nog weg. :j

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:37

maar vandaag liep hij samen met 1 andere pony uit zijn eigen kudde , en deed hij het ook , en als er 5 lopen dan doet hij het niet , dus dan zouden we met een groep moeten starten en die groep langzaamaan steeds kleiner moeten maken?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:37

Ik zou daar niet aan beginnen met een onervaren jong meisje erop!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:39

Maakt 't wat uit waarom? Je dochter wil toch gewoon ook buiten de lessen om van d'r pony kunnen genieten, alleen in de bak en op buitenrit. Want wat hij nu alleen in bepaalde situaties doet gaat hij geheid ook in andere doen als je daar nu niet op de juiste manier op reageert. Waarom zou je dat willen afwachten, het 'waarom' moet in dit geval niet aan de orde zijn, dat is iets wat iemand anders beter op kan lossen, iemand met veel meer ervaring en veel verstand van paardengedrag. Dit dier heeft kennelijk problemen met alleen zijn (niet zo heel raar voor een kuddedier) maar dat is een probleem wat jij niet moet willen oplossen met een klein kind en een paar puber-bijrijdsters.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:40

rachel_j schreef:
[***] schreef:

nee in het begin deed hij het ook niet , maar toen we hem wat meer wilden gaan rijden , kregen we dit als reactie , en dat was bij een 17 jarige , dus niet met mijn dochtertje erop.

het is zo moeilijk, want als hij eenmaal ophoudt met draken is het echt een hele lieve pony.

Heb je bij aankoop een bloedje laten trekken? Want het zou best kunnen dat de pony tijdelijk braaf is gemaakt.

Hoe dan ook, deze combi is in ieder geval geen goede, een jonge puberende pony met een onervaren jong ruitertje gaat gewoon niet werken. Dus deze pony wegdoen en een brave, ervaren kinderpony zoeken. Persoonlijk zou ik rondkijken voor een fijne New Forest in plaats van een Welsh, dat zijn vaak gemakkelijker karakters. Haflinger zou ik niet zo snel doen voor een jong kind.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:41

Mijn eerste verzorgpony was ook super braaf in de les, maar daarbuiten een draak. Mijn eigen paard is buiten super braaf maar in de bak een draak. Een paard gedraagt zich logisch veel braver op een plek of in een situatie waar die zich prettiger en veiliger voelt.

Maar in dit geval zou ik zeggen, verkopen die pony. De ruiters die je erop zet zijn gewoon te jong....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:42

Helemaal eens met Francis. De veiligheid van je dochter staat toch op de allereerste plaats? Echt, ik zou er geen seconde over nadenken. Bij mij was ie gisteren nog weg en er kwam een brave, halfdode poown voor terug. Eentje waar alles mee kan.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:43

Ik had hier geen topic over geopend, ik had hier een advertentie voor geplaatst. Sorry TS, maar ik vindt het een beetje naïef dat je hebt bedacht dat je dochtertje van 7 en je zoontje van 10 wel kunnen leren paardrijden op zo'n groene pony. We kunnen nu met z'n allen gaan speculeren over waarom dit beestje zich zo gedraagt, maar in mijn ogen breng jij je kinderen in gevaar door ze op dit dier te zetten.

Jammer, miskoop, weg ermee.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:45

sorry hoor, maar wat maakt het in hemelsnaam uit waar het verder nog aan ligt.
het is je dochter en je wilt echt je kind niet in een rolstoel hebben of erger nog,
direct weg ermee, hoe mooi, leuk, lief en geweldig hij ook is.
niet laten doorrijden, dat is zonde van je geld, want dat ga je echt niet veranderen in een paar maanden tijd en dan nog blijft hij veel te jong en onervaren.
je hebt zelf al geconcludeerd dat hij totaal ongeschikt is voor je dochter dan vergeef je het jezelf toch nooit als er een ongeluk gebeurd?
er zijn zooooooooooooveel leuke andere ponies te koop, rustig, braaf, 300% betrouwbaar dat is en dat is wat je wilt voor zo'n jong kind die ervan moet leren en er hoofdzakelijk alleen maar enorm veel plezier aan moet kunnen beleven.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:48

[/quote]

het is zo moeilijk, want als hij eenmaal ophoudt met draken is het echt een hele lieve pony.[/quote]
Heb je bij aankoop een bloedje laten trekken? Want het zou best kunnen dat de pony tijdelijk braaf is gemaakt.

Hoe dan ook, deze combi is in ieder geval geen goede, een jonge puberende pony met een onervaren jong ruitertje gaat gewoon niet werken. Dus deze pony wegdoen en een brave, ervaren kinderpony zoeken. Persoonlijk zou ik rondkijken voor een fijne New Forest in plaats van een Welsh, dat zijn vaak gemakkelijker karakters. Haflinger zou ik niet zo snel doen voor een jong kind.[/quote]

dat hebben we niet laten doen, maar dat is wel wat we vermoeden. kan mezelf op dat punt wel voor mn kop slaan, maar dat verandert niks meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:49

Waratje schreef:
rachel_j schreef:

Hoe dan ook, deze combi is in ieder geval geen goede, een jonge puberende pony met een onervaren jong ruitertje gaat gewoon niet werken. Dus deze pony wegdoen en een brave, ervaren kinderpony zoeken. Persoonlijk zou ik rondkijken voor een fijne New Forest in plaats van een Welsh, dat zijn vaak gemakkelijker karakters. Haflinger zou ik niet zo snel doen voor een jong kind.

De pony is proefgereden, gekocht, gereden (weet nie hoelang), heeft dan een periode vorst meegemaakt en is nog 3 weken braaf geweest. Hoelang werken zo'n spullen doorgaans?

Ik zou trouwens niet naar een ras kijken maar naar een pony. Ik heb zelf een new forest, niks mis met het dier, is gewoon compleet zichzelf en het heeft wat als je ermee om kan, maar een jong kind zou ik er niet zomaar opzetten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:53

ze heeft er bij de handelaar 3 keer mee gereden, alledrie de keren was hij supersuperbraaf , na de 3e keer hebben we besloten om tot koop over te gaan, en de dag nadat we hem thuis hadden sloeg de vorst in de grond en hebben we hem laten staan.

ik kijk ook niet naar het ras , maar naar het karakter vd pony , dat heb ik bij deze ook gedaan, met de illusie dat het echt wel eens voor kan komen dat je een superbrave 4 jarige treft, die fout zal ik dan ook geen 2e keer maken.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:02

Ik lees in je berichten dat je dochter al een pony heeft gehad?
En dat je die verkocht hebt omdat je dochter niet genoeg ervaring heeft om die door te rijden?
En dan koop je gewoon weer een onervaren pony die doorgereden moet worden?